Monday , June 17 2024

Nereguli contabile majore descoperite de Curtea de Conturi la Aeroportul sucevean

Inspectorii Curții de Conturi au constatat că, în principal în cursul anului 2015, la Aeroportul sucevean nu au fost calculate corect,  și nu au fost încasate în conformitate cu tarifele aprobate veniturile provenind din: aplicarea tarifului de aterizare, în cuantum de 5 euro/tonă, calculat pe  greutatea maximă certificată a aeronavei, aplicarea tarifului de securitate  aeroportuară, perceput de la operatori care efectuează zboruri cu caracter comercial, pentru fiecare pasager care se îmbarcă pe aeroporturile  civile din România. De asemenea, Curtea a constatat că chiriile plătite către Aeroport de către diverși agenți economici nu au mai fost  actualizate de multă vreme, iar unele servicii efectuate de către Aeroportul sucevean au fost plătite de beneficiari cu mare întârziere, fără ca aceștia să suporte vreo penalizare. Si la plățile efectuate de Aeroport pentru serviciile de pază  s-au constatat  plăți nelegale 

 

SONY DSC

Auditul efectuat de Curtea de Conturi a României – Camera de Conturi Suceava la Regia Autonomă  Aeroportul “Stefan cel Mare Suceava”  a scos la iveală o serie întreagă de nereguli care s-au petrecut în principal în cursul anului 2015. Astfel, în cadrul acțiunii  inspectorilor Curții de Conturi  – Camera de Conturi Suceava,  denumită “Controlul situației, evoluției și modului de administrare a patrimoniului public și privat de către regii autonome de interes local”, în urma verificărilor, Curtea de Conturi a decis să nu emită certificatul  de conformitate, deoarece situațiile financiare în ansamblul lor nu prezintă  fidel performanța financiară a Regiei Autonome Aeroportul “Stefan cel Mare Suceava” la 31 decembrie 2015 și a celorlalte informații referitoare la activitatea desfășurată în perioada controlată. În raportul Curții de Conturi se arată că întocmirea situațiilor financiare și  reflectarea în evidența contabilă a unor operațiuni economico-financiare  derulate la R.A. Aeroportul  “Stefan  cel Mare” Suceava  s-au făcut fără a se ține cont de conținutul economic al acestora și fără  respectarea principiilor și regulilor permise de reglementările contabile aplicabile. În document se explică faptul că nu au fost evidențiate în contabi­litate  cheltuielile de natura investițiilor, nu a fost calculată și înregistrată corect amortizarea aferentă activelor de natura investițiilor. Cheltuielile cu utilitățile publice nu au fost reflectate la valoarea lor reală în evidența contabilă, aferentă strict consumului propriu, au fost astfel înregistrate și cheltuielile care trebuiau recuperate conform clauzelor contractuale de la persoanele juridice cu care Regia Autonomă Aeroportul  “Stefan  cel  Mare” Suceava avea încheiate contracte de închiriere pentru spații, cheltuielile reprezentând  consumurile de utilități refacturate în vederea recuperării au fost înregistrate  eronat  ca venituri.

In plus, la RA Aeroportul “Stefan cel  Mare”  Suceava, organizarea și funcționarea controlului financiar preventiv propriu nu a fost actualizată în conformitate cu modificările legislative specifice domeniului.

“Conducerea regiei nu a luat măsuri  privind  organizarea activității de control  financiar de gestiune, în conformitate cu prevederile legale,  după cum urmează: nu a fost desemnată   persoana  cu atribuții de control financiar de gestiune, nu  au fost  elaborate procedurile intene  privind organizarea și  exercitarea controlului financiar de gestiune, nu există programe de activitate anuale, trimestriale și lunare, care trebuie întocmite de către personalul  cu atribuții de control financiar  de gestiune și aprobate de conducătorul ­o­peratorului economic.

Din controlul efectuat asupra constituirii, înregistrării în contabilitate și încasării ­ve­niturilor din tarife aeroportuare, în perioada  2013  – 2015 s-a constatat că nu au fost calculate corect, înregistrate în evidența contabilă și nu au fost încasate în conformitate cu tarifele aprobate veniturile provenind din: aplicarea tarifului de aterizare, în cuantum de 5 euro/tonă, calculat pe  greutatea maximă certificată a aeronavei  la decolare; aplicarea tarifului de securitate  aeroportuară, perceput de la operatori care efectuează zboruri cu caracter comercial,  pentru fiecare pasager care se îmbarcă pe aeroporturile  civile de pe teritoriul  Romaniei”.

Chirii neactualizate și întârzieri la plată nepenalizate

Inspectorii Curții de Conturi au mai constatat, la verificarea modului de stabilire, urmărire și încasare a veniturilor provenite din închirierea bunurilor proprietatea publică a unității administrativ   teritoriale aflate în administrarea RA Aeroportul “Stefan cel  Mare” din Suceava și  din prestarea  serviciilor de handling, precum și alte servicii, alte abateri  de la legalitate și regularitate, după cum urmează: nivelul  chiriei  datorate nu a fost actualizat  cu indicele de inflație, conform prevederilor contractuale, nu s-au calculat, facturat, înregistrat și raportat penalitățile de întârziere datorate de chiriași pentru neplata în termen a chiriilor, conform clauzelor contractuale, nu s-au calculat, facturat, înregistrat și raportat penalitățile  de  întârziere datorate pentru plata cu întârziere a tarifelor aferente contractelor de prestări servicii  de handling, precum și  alte servicii.

Varză absolută în documentele de inventariere

În  urma examinării documentelor întocmite ca urmare a finalizării operațiunii de inventariere anuală, inspectorii Curții de Conturi au constatat următoarele deficiențe: nu au fost luate înainte de începerea operațiunii de inventarierede la gestionarii răspunzători  de gestiunea  bunurilor   declarațiile  scrise; activele în curs de execuție nu au fost supuse  operațiunii de inventariere  pentru fiecare  obiect în parte, pe baza constatării la fața  locului, care să cuprindă denumirea obiectului și descrierea amănunțită a stadiului în care se fla  acesta, pe  baza valorii  din documentația existentă (devize), precum și în funcție de volumul  lucrărilor realizate  la data inventarierii investițiilor în curs de execuție  care există în evidența contabilă a entității.

Totodată, nu a fost  inventariat  distinct activul procurat în leasing și nu a fost întocmită lista de inventariere  care trebuia  transmisă  la proprietar,  în vederea  confirmării datelor. Nu au fost  supuse verificării și confirmării pe baza  extraselor soldurile conturilor de creanțe și datorii  care dețin ponderea valorică în otalul soldurilor  acestor  conturi sau punctajelor reciproce  scrise; listele de inventariere nu respectă conținutul ­mi­nimal bligatoriu de informații, prevăzut de reglementările legale, respectiv nu este completată rubrica “stocul faptic”.

La verificarea plăților efectuate pentru serviciile de pază  s-au constatat  plăți nelegale determinate de faptul că valoarea contractului nu a fost modificată corespunzător și în situația în care elemente din  nota de fundamentare a tarifului au suferit  modificări ca urmare a unor prevederi ­le­gislative, respectiv diminuarea contribuției de asigurări sociale (CAS) datorate de angajatori de la 20,8 %, la 15,8%.

Curtea de Conturi a decis  extinderea  verificărilor la toate înregistrările contabile efectuate,   identificarea  și corectarea erorilor din evidența contabilă și din situațiile financiare, întreprinderea măsurilor pentru întocmirea situațiilor financiare în conformitate cu prevederile legale. Intrarea în legalitate, cu privire la organizarea și  exercitarea controlului financiar preventiv. Organizarea și  exercitarea controlului financiar de gestiune conform prevederilor legale. Calcularea,  înregistrarea,  urmărirea  și încasarea  veniturilor  proprii  în  conformitate cu tarifele stabilite prin Planul tarifar aprobat de UATJ  Suceava (Consiliul Județean Suceava, n.r.).  Facturarea, înregistrarea, urmărirea si încasarea veniturilor cuvenite unității din închirieri si prestări de servicii, respectarea întocmai a clauzelor contractuale cu privire la actualizarea tarifelor și la calcularea penalităților de întârziere aferente.

In raportul Curții de Conturi – Camera de Conturi Suceava se transmite ca obligație înlăturarea  tuturor  neregulilor constatate  în organizarea și efectuarea  inventarierii  și înregistrarea rezultatelor inventarierii conform prevederilor din actele normative in vigoare. “Au fost stabilite termene clare de realizare a acestora. Curtea de Conturi a decis aplicarea unor măsuri  entru stabilirea  întinderii prejudiciilor  și recuperarea acestora: verificarea în totalitate a operațiunilor economico –  financiare privind cheltuielile pentru bunuri și  servicii acceptate la plată, plătite efectiv sau nu, stabilirea întinderii valorii prejudiciului, recuperarea acestuia și a foloaselor nerealizate, în toate cazurile în care s-au efectuat și decontat cheltuieli fără respectarea prevederilor legale, inclusiv a celor constatate ca urmare a acțiunii de control cu privire la plăți nelegale” se arată în documentul Curții de Conturi.  (N.R.)

 

Vezi si

Gospodărie din Vicovu de Sus distrusă de un incendiu pornit de la un scurtcircuit la un cablu ros de șobolani

Militarii Gărzii de Intervenție Vicovu de Sus și ai Detașamentului de pompieri Rădăuți, împreună cu …

3 comments

  1. Avem citeva curse si nu resim sa dezvoltam ceva din cauza antiromânii care s-au aciuat pe la aeroport. Toti sunt pusi pe,,dezvoltarea” buzunarelor. Cind oare se va dezvolta si Bucovina noastra?

  2. La Aeroportul Suceava mai trebuie angajati inca 3 directori, 2 contabili, 2 la control finaciar preventiv și vreo 5 la achiziții publice, dar cu condiția să fie toți neamuri sau macar pile a celor de la Consiliul județean Suceava și totul va fi BINE.
    Oare cind să face terminalull ăla nou care l-o propus neica Nichifor și pe urmă badea Flutur, că nu se mai spune nimic în ultima vreme, despre aeroportul nostru, a cetățenilor.

  3. Fleacuri! Da Mariuta o tuica si se rezolva. Ca doar nu e fricos ca Sahlean, care se temea sa bage pe masa o apa, ca parea spaga. Si nici zgircit ca Asmarandei. Dar nici ca Adochitei, care ar fi baut-o tot el…