Tuesday , May 21 2024

Licitația pentru proiectarea drumului expres Suceava – Botoșani a fost amânată

Pe 2 mai NU mai are loc licitația pentru studiu de fezabilitate, proiect tehnic și de autorizație de construcție ale drumului expres Suceava – Botoșani.

Astăzi ar fi trebuit, conform anunțului inițial de pe SEAP – cum de altfel a precizat și cotidianul Obiectiv de Suceava cu peste o lună în urmă – să aibă loc licitația la care să fie atribuite inclusiv serviciile pentru exproprierea terenurilor, obținerea finanțării, aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Numai că la o lună de la publicarea anunțului în SEAP de către Consiliul Județean Suceava – autoritatea care organizează licitația și vrea ca până în noiembrie să stabilească un câștigător care în 24 de luni să facă toată documentația – o „Erată” a fost publicată prin care era anunțată o amânare de nici mai mult, nici mai puțin de două săptămâni.

O posibilă explicație pentru prelungirea termenului cu încă două săptămâni este faptul că a doua zi după publicarea „Eratei” este publicat pe SEAP documentul de clarificări la solicitările formulate. Sunt 75 de pagini de care eventualii ofertanți vor trebui să țină cont. Ba mai mult de atât, perioada de elaborare a ofertelor s-a suprapuse cu perioada pascală iar de regulă între Vinerea Mare și cea de-a treia zi de Paște (în practică se poate chiar mai mult) nu se lucrează, la fel și în perioada din preajma zilei de 1 Mai. Ca atare nevoia unei prelungiri nu doar pentru adaptarea ofertelor la clarificările făcute publice de CJ Suceava, ci și în raport cu perioada de zilele libere la care ne-am referit anterior era cât se poate de previzibilă. Între altele, chiar cea de-a XXXIV-a solicitare de clarificare a venit cu o rugăminte în aceste sens adresată CJ Suceava. Iar răspunsul dat de vicepreședintele Vasile Tofan a fost în sensul prelungirii cu două săptămâni a termenului de depunere al ofertelor.

Valoarea estimată a contractului de la licitația care trebuia să aibă loc pe data de 2 mai și termenul limită de depunere al ofertelor a fost prelungit pe 17 mai a rămas aceeași: 17.808.823,53 lei fără TVA, iar finanţarea va fi asigurată în proporție de 85% din fonduri europene nerambursabile (POIM 2014-2020); 13% bugetul de stat; 2% bugetele proprii ale partenerilor (UAT Judeţul Suceava, UAT Judeţul Botoşani, UAT Municipiul Suceava şi UAT Municipiul Botoşani), fiecare urmând să asigure o sumă de 89.044,12 lei din bugetele proprii. Contractul pentru studii, proiect și asistență pe durata lucrărilor va include o clauză suspensivă în sensul că semnarea contractului pentru aceste servicii se va face numai după obţinerea/aprobarea finanţării serviciilor din fonduri de la bugetul de stat şi/sau fonduri europene nerambursabile. Semnarea contractului este posibilă doar dacă se respectă dispoziţiile referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intră sub incidenţa legislaţiei privind finanţele publice.

La fel, nici criteriul de atribuire al licitației pentru elaborarea studiului de fezabilitate, realizarea documentației tehnice pentru Autorizația de Construire și obținerea Autorizației de Construire, dar și elaborarea proiectului tehnic pentru „Drum Expres A7 – Suceava – Botoșani” nu a fost schimbat, ci a rămas în continuare „cel mai bun raport calitate – preț”. De asemenea, nu a fost modificată nici structura acestei componente în sensul că prețul ofertat pentru aceste servicii va fi punctat doar cu 40% iar câte 10% din punctajul ofertei va fi pentru experiența deținută de: coordonatorul de proiect, specialistul geotehnică și fundații, inginerul proiectant de drumuri, inginerul proiectant de poduri, specialistul în domeniul protecției mediului și specialistul în analiza cost-beneficiu și modelare financiară.

CJ Suceava preconizează că analiza ofertelor și deliberarea ar putea dura până în noiembrie, de aceea a și cerut – când termenul de depunere al ofertelor este data de 2 mai – ca perioada minimă de valabilitate a ofertei să fie până la data de 2 noiembrie a.c.

Durata pentru care se va încheia contractul este de 48 de luni din care realizarea documentațiilor a fost planificată pentru 24 de luni de la data emiterii ordinului de începere – 14 luni pentru studiu de fezabilitate (SF) și documentațiile inerente acestuia, 3 luni pentru documentația tehnică pentru obținerea autorizației de construire (DTAC) și 3 luni pentru proiectul tehnic (PT) final, 3 luni documentația pentru cererea de finanțare și pregătirea pentru documentația de atribuire a lucrărilor – și alte 24 de luni pentru asistența tehnică pentru perioada lucrărilor. De asemenea, vor trebuie pregătite dosare (după studiul de fezabilitate) pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici de către Guvern și a celui de obținere a finanțării, dar și a dosarelor pentru licitația aferentă lucrărilor, cât și pentru exproprierile de teren.

Este al doilea mare proiect pe care CJ Suceava îl face de acest gen – administrația județeană suceveană fiind lider al unei asocieri din care mai face parte și CJ Botoșani, dar și primăriile municipiilor reședință ale celor două județe – după ce tot administrația județeană suceveană a realizat deja studiul de fezabilitate al șoselei de centură a orașului Gura Humorului, aceasta din urmă fiind parte a viitoarei Autostrăzi a Nordului.

Practic, pe lângă cele 24 de luni cu privire la realizarea documentației tehnice – studiu de fezabilitate, proiect tehnic etc – în contract este prevăzută o perioadă de încă 24 de luni în ar urma să fie asigurată asistența tehnică pe perioada derulării lucrărilor. Remarcăm pe de o parte că este o abordare optimistă, în privința execuției lucrărilor pentru peste 26 kilometri de drum expres (conform estimărilor actuale – rămâne de văzut cât va fi distanța conform studiului de fezabilitate), dar nu neapărat imposibil. Pe de altă parte, să fie oare, astfel, tot CJ Suceava cel care va organiza licitația pentru realizarea drumului expres? Rămâne de văzut, cu toate că din moment ce administrația județeană face contractul de asistență tehnică, este foarte probabil ca tot aceasta să fie și cea care va organiza licitația după obținerea finanțării europene. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Suceava rămâne pe locul 5 în clasamentul aeroporturilor din țară

În luna aprilie, Aeroportul Internațional Ștefan cel Mare Suceava s-a menținut pe poziția 5 la …