Friday , May 17 2024

Mari hibe de proiectare la noul turn de control al Aeroportului Suceava

Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) nu acceptă preluarea noului turn de control de la Salcea deoarece pe acoperișul și terasa acestuia trebuie montate antene și alte echipamente, iar proiectul construcției respective nu a prevăzut elementele necesare pentru a susține o asemenea încărcare în partea superioară . Acum o lună, OBIECTIV a descoperit și faptul că noul turn nu a primit nici măcar avizul ISU de la pompieri, conducerea Consiliului Județean și a Aeroportului dând vina pe proiectantul clădirii. In această fază, nimeni nu știe cum și când vor fi rezolvate deficiențele descoperite de ROMATSA și când va putea fi dat în funcțiune noul turn. Deocamdată, zborurile TAROM și alte zboruri de la Salcea sunt dirijate din vechiul turn, care are însă o capacitate și dotări reduse 

aeroportul-salcea-suceava-turn-de-control

Finalizarea lucrărilor de modernizare la Aeroportul “Stefan cel Mare” de la Salcea a prilejuit multor suceveni motiv de bucurie, iar faptul că începând din august vom avea o primă cursă internațională regulată arată că există un interes real și din partea companiilor aeriene pentru destinația Suceava. Din păcate, pe lângă modernizarea pistei, a aerogării și instalarea noului sistem de navigație – ILS (la care lucrările par a se  apropia de finalizare), unul din obiectivele importante ale modernizării aeroportului, noul turn de control, are mari probleme și nu se întrevede încă data la care va fi finalizat.
Așa cum OBIECTIV a scris luna trecută, construcția în sine a noului turn de control de la Salcea este gata, dar ROMATSA (Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian) a refuzat preluarea sa, așa cum prevăd regulamentele de specialitate. Unul dintre motive este reprezentat de faptul  că pompierii au refuzat eliberarea avizelor ISU. Ziarul nostru semnala atunci că reprezentanții ISU Suceava găsiseră probleme “vizavi de completarea instalației de stingere cu hidranți și la o instalație specială de stingere în cadrul turnului de control”. “Aceste aspecte pot fi soluționate rapid, fără nicio problemă. Nu este ceva ce să dea peste cap investiția, însă nu pot fi trecute cu vedere”, declara atunci adjunctul inspectorului șef al ISU Suceava, locotenent-colonelul Costică Ghiață. După câteva zile, directorul Aeroportului, Ioan Măriuța, afirma că “problema este la sistemul anti-incendiu interior. Proiectul nu a prevăzut astfel de dotări, noi am respectat proiectul când au fost efectuate lucrările. Ne-am adresat proiectantului, pentru a revizui lucrarea”. Măriuța mai spunea atunci că aștepta ca un reprezentant al proiectantului să vină la aeroport și la Consiliul Județean Suceava și-i va cere ca disfuncțiile care au cauzat neobținerea autorizației de funcționare din partea ISU pentru turnul de control al Aeroportului internațional să fie remediate pe cheltuiala proiectantului.
Problema avizelor ISU pare a fi însă cea mai mică și cel mai ușor de remediat. Discursurile electorale pline de optimism ale actualei conduceri a Consiliului Județean privitoare la Aeroport nu pomenesc niciun cuvânt despre alte hibe mult mai grave ale proiectului după care a fost executat noul turn. Conform unor surse din cadrul aeroportului, reprezentantul la Suceava al ROMATSA refuză sub orice formă preluarea clădirii, constatând grave deficiențe, caracterizând chiar construcția, într-o notă trimisă șefilor săi de la București, drept “bună pentru orice altceva în afară de turn de control la aeroport”. Marile probleme vin de la faptul că noul turn trebuie prevăzut cu mai multe antene și dispozitive în partea superioară a sa, echipamente cu o greutate foarte mare. Nemulțumirea ROMATSA vine de la faptul că, așa cum a fost executată, clădirea respectivă nu poate suporta pe terasa sau acoperișul său asemenea greutăți, proiectul construcției respective neprevăzând elementele necesare pentru a susține o asemenea încărcare în partea superioară. Remedierea acestor deficiențe este cu siguranță posibilă, însă presupune noi lucrări și costuri importante.
Evident că, în aceste condiții, specialiștii de la ROMATSA refuză preluarea obiectivului, astfel că lucrările la instalarea noilor echipamente și darea în funcțiune a noului turn de la Salcea se amână până la un termen pe care nimeni nu-l poate preciza.
Până când vor fi găsiți vinovatul și banii pentru repararea acestor probleme descoperite de ROMATSA, traficul aerian de pe Aeroportul de la Salcea este dirijat din vechiul turn, construit acum mai bine de 40 de ani, care are însă o capacitate redusă și dotări depășite de vreme.
La data de 25 octombrie 2015 au fost inaugurate, în mod oficial, modernizările aduse Aeroportului “Stefan cel Mare” de la Salcea. De atunci și până în prezent, pe acest aeroport au ajuns aeronave ale companiei Tarom ce operează curse între Suceava și București, precum și câteva avioane ce nu au putut ateriza la Iași din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile, toată dirijarea traficului fiind însă făcută din vechiul turn de control al Aeroportului. Deocamdată mai sunt anunțate pentru luna viitoare curse charter cu destinația Turcia și, începând din luna august, zboruri regulate efectuate de compania WizzAir, cu destinația Londra.
Lucrările de modernizare la Aeroportul Suceava au costat bugetul public al Uniunii Europene suma de 105 milioane de lei – aproximativ 24 de milioane de euro. Aeroportul a fost închis pentru modernizare începând cu 13 ianuarie 2014. Lucrările de modernizare la aeroport au fost realizate prin trei proiecte, unul finanțat de ROMATSA, care instalează aparatura de control și trafic aerian, unul de modernizare a pistei, construire a turnului și a sistemului de balizaj, finanțat de Uniunea Europeană, și un al treilea proiect de modernizare a aerogării, cu fondurile Consiliului Județean.
Proiectul tehnic, caietele de sarcini și detaliile de execuție pentru Turnul de control și amenajarea terenului în vederea amplasării sistemului de navigație aeriană tip ILS, dar și proiectele tehnice, caietele de sarcini și detaliile de execuție pentru modernizarea suprafeței de mișcare și balizaj la Aeroportul Suceava au fost realizate, în urma unei licitații, de firma bucureșteană Ecoterra.  (T.V.)

Vezi si

Protest spontan la Agenția pentru Protecția Mediului Suceava, împotriva discriminării salariale

Salariații din cadrul Agenției pentru Protecția Mediului Suceava  au întrerupt activitatea, joi, 16 mai 2024, …

6 comments

  1. da, mai dana, dar ca sa discuti cu beneficiarul, ca sa vezi ce iti cere, beneficiarul trebuie sa fie treaz

  2. Dincolo de institutia verificatorului, proiectantul ala are un caiet de sarcini, vizite in teren, discutii cu beneficiarul etc. Ma indoiesc serios ca aia de la Bucuresti au facut treaba de capul lor, in caietul de sarcini se descrie ceea ce beneficiarul cere de la proiectant, nu face el ce I se nqazare. Pe parcursul proiectarii, sunt zeci de intalniri si sute de conversatii telefonice cu beneficiarul, isi toaca toti nervii, in toate directiile. Beneficiarul stie sa solicite reducerea costurilor, ca vrea si economii, desi astea sunt complet inutile, dar, na, da bine la imaginea din capul lui, ca fiind vorba de fonduri europene, nu il ajuta cu nimic in mod sigur si direct.
    Probabil ca Ecoterra a redus costurile cat a putut si de unde a putut, fara sa sesizeze nimeni ca a redus prin partile esentiale.

  3. ils-ul e cel mai performant dupa nechifor. atit stie. e normal el e receptioner de meserie.
    directorul nu stie mai mult, ca e doar un tractorist cu facultatea facuta pe sest la usv.
    poate directorul adjunct, care dadea cu paleta mustele de pe avioane poate sa fi fost mai breaz si sa le fi spus, ca ils cat. II, nu poate fi la fel atit timp cit sint 3 categorii. e ceva mediu, orice copil care stie sa numere pina 3 intelege, ca e ceva intermediar.
    puteau sa spuna ca nu e the best. dar la noi, astia nu stiu ca pe net poti verifica instant orice afirmatie tehnica si nu realizeaza ca se fac de ras. doar nu sintem in pestera ca sa vina iei sa ne lumineze cu torte!

  4. Avion de Bucovina

    De ce nu spuneti ca WizzAir reduce numarul de curse spre Londra din septembrie , de la 4 la 3 , doar marti , joi si sambata !!! De ce nu spuneti despre minciunile cu asa zisele viitoare contracte pentru Roma , Torino , Barcelona , etc… Doar MINCIUNI ELECTORALE … Cand au prezentat ILS-ul se tot laudau ca in 10 zile vor anunta noi curse … MINCIUNI …poate mai pe la toamna dupa ultimile vorbe de vineri … De ce nu s-a ales un ILS 3 necesar pentru ceata de la Suceava … ???

  5. mario&pacalin

    avem un betiv acolo si un lenes la CJ.sa se duca la prasit amandoi ca sunt terenuri aproape de aeroport.dupa ce au terminat intr o suta de ani modernizarea,acum apar si defectele.nu ma intereseaza politicul pe mine.faceti treaba fratilor daca sunteti in functii! JOHN SUPERMARIO DE SALCEA

  6. am mai spus-o: proiectul se preda unui verificator, care in esenta este tot o firma de proiectare trecut prin domeniul autorizarilor aeronautice. daca esti beneficiar prost si mai ai si un constructor la fel de prost ca tine, mai mario de salcea tu iti vezi de tuica ta zilnica si altul face treaba. dar nu blochezi o treaba de milioane pentru citeva mii de lei. asta se cheama management defectuos si se lasa cu demitere. asta daca nu e vorba de un director securist si un cj in an de alegeri. atunci nu, ne cerem scuze si mergem mai departe, ca banii prostilor care platesc impozite sint buni.