Sunday , November 27 2022

Căile ferate judeţene, înmormântate de firme off-shore şi afacerişti penali

cale ferata cu buruieni

De un an şi jumătate nu circulă niciun tren de la Dorneşti la Putna, de la Humor la Dărmăneşti ori de la Dornişoara la Floreni. Pentru sume ridicol de mici, acestea au fost închiriate de la SNCFR de SC FULGER TRANSPORT RAPID INTERURBAN DE CALATORI SRL, ce-l are ca reprezentant pe Dănuţ Viorel Ometiţă, un tânăr de 29 de ani din Dorna Candrenilor, condamnat pentru înşelăciune anul trecut, la Dej

La începutul anului trecut, Compania Naţională CFR Călători a decis întreruperea circulaţiei trenurilor pe relaţia Dorneşti – Putna, care deserveau călătorii din Rădăuţi, Horodnic, Gălăneşti, Vicovu de Jos, Vicovu de Sus, Bivolărie, Gura Putnei şi Putna. La fel s-a întâmplat şi cu traseele Gura Humorului Dărmăneşti precum şi Dornişoara – Floreni. Ceferiştii suceveni erau încă optimişti acum un an, după ce au aflat că au fost făcute demersuri ca în scurtă vreme, la o dată care va fi stabilită ulterior, să fie reluată circulaţia trenurilor de călători pe secţia de circulaţie mai sus amintite din judeţul nostru. Atunci, Regionala CFR Iaşi a făcut demersuri către conducerea centrală a SNCFR pentru repunerea în circulaţie a trenurilor, după ce foarte mulţi cetăţeni au solicitat acest lucru. Localnici, studenţi, elevi, turişti care doreau să plece cu trenul la mare sau care voiau să vină să viziteze zona de nord a judeţului au făcut petiţii prin care s-a cerut reluarea traficului de călători pe acest traseu. A trecut mai bine de un an până când SNCFR a organizat o liciţaţie pentru concesionarea celor trei linii de cale ferată pe care buruienile şi lăstarele de plop au ajuns mai mari decât statul de om. Ar fi fost bine şi aşa, cu condiţia ca firma ce a adjudecat licitaţia de la jumătatea lunii iunie a acestui an să se fi apucat de treabă.
O licitaţie pentru rute feroviare, fără finalitate
In a doua jumătate a lunii iunie a acestui an, SNCFR Călători a anunţat că SC FULGER TRANSPORT RAPID INTERURBAN DE C|L|TORI SRL a adjudecat patru secţii de circulaţie: Dorneşti – Gura Putnei – Putna; Gura Humorului – Dărmăneşti; Dornişoara – Floreni şi Crasna – Huşi. Operatorul economic desemnat câştigător urma să preia şi personalul CFR existent sau care îşi desfăşoară activitatea pe secţia sau grupul de secţii aferent, necesar pentru asigurarea pachetului minim social existent. Cu alte cuvinte, ceferiştii care au lucrat în zonă să nu rămână pe drumuri. Până acum nu sa întâmplat însă nimic, ultimul ceferist de pe cele trei rute adjudecate în judeţul Suceava de FULGER TRANSPORT fiind de curând trimis în şomaj. Se ştie că închirierea unor părţi din infrastructura feroviară neinteroperabilă reprezintă unul din angajamentele cu FMI, incluse în programul de eficientizare a sistemului feroviar, care vizează reducerea cheltuielilor şi a activităţilor neprofitabile.
Firme înfiinţate pentru a pune mâna pe infrastructură, cu o lună sau două înainte de licitaţie
De ce până acum nu s-a reuşit nici măcar cositul bălăriilor de pe căile ferate închiriate de FULGER TRANSPORT în judeţul Suceava, reiese dintr-o anchetă realizată de ziardebuzunar.ro. Conform acestei surse, rutele Dorneşti-Putna, Gura Humorului-Dărmăneşti, Floreni-Dornişoara (judeţul Suceava), Crasna-Huşi (Vaslui) şi Sebeş Alba-Petreştii de Pădure (Alba), în urma licitaţiilor din 29 mai şi 17 iunie 2013 au fost câştigate de FULGER TRANSPORT, la doar câteva zile după ce firma a fost înfiinţată. Conform contractului de închiriere, anual, societatea trebuie să achite CFR-ului 33.000 de lei pentru Floreni-Dornişoara, 33.500 lei pentru Dorneşti-Putna, 33.600 lei pentru Gura Humorului-Dărmăneşti şi 62.100 lei pentru Crasna-Huşi.
SC FULGER TRANSPORT RAPID INTERURBAN DE C|L|TORI SRL aparţine în fapt altor două firme, care deţin câte 50%: Transport Operativ Feroviar de Marfă SRL şi Întreţinere Transport Feroviar SRL, tot din Bucureşti. Dacă Fulger a fost înfiinţată în mai 2013, celelalte două sunt mai „bătrâne”: au primit girul Registrului Comerţului cu o lună mai devreme, în aprilie 2013. 95% din Transport Operativ aparţine lui Întreţinere Transport Feroviar, iar 5% unui off-shore din Cipru, Caumalis Ventures Ltd despre care, pe Internet, aşa cum îi stă bine unui off-shore, nu figurează decât informaţia că a fost înfiinţat în noiembrie 2011. În ceea ce priveşte Întreţinere Transport Feroviar aceasta este deţinută în proporţie de 100% de acelaşi Caumalis Ventures Ltd. Prin urmare, cele cinci curse au fost adjudecate de proprietarul acestui off-shore. Toate aceste firme sunt reprezentate de Dănuţ Viorel Ometiţă, un tânăr de 29 de ani de loc din Dorna Candrenilor. Singura certitudine în ceea ce îl priveşte este că a fost condamnat la doi ani de închisoare cu suspendare pentru înşelăciune de către judecătoria Dej, iar la Tribunalul Suceava este împricinat, în calitate de pârât într-un dosar de faliment al firmei Parc Verde Grup SRL. Suceveanul pus în fruntea afacerii care a dat mari speranţe atât ceferiştilor suceveni rămaşi pe drumuri, dar şi potenţialilor călători pe rutele închiriate a fost condamnat în judeţul Cluj pentru că a închiriat două maşini de la o firmă din Dej şi nu le-a mai dus înapoi.
La două luni de la licitaţie, pe nicio rută CFR din judeţul Suceava închiriate de SC FULGER TRANSPORT RAPID INTERURBAN DE C|L|TORI SRL, reprezentată de tânărul Dănuţ Viorel Ometiţă din Dorna Candrenilor nu s-a întâmplat nimic, bălăriile au continuat să crească, asemeni lăstarilor de plopi, iar ceferiştii care sperau că vor fi reangajaţi dacă trenurile pe aceste rute vor fi repuse în funcţiune au rămas cu ochii în soare. (Neculai ROSCA)

Vezi si

Se redeschide Patinoarul Areni. Luni, de Ziua Bucovinei, intrarea va fi liberă

Patinoarul Areni din municipiul Suceava se redeschide începând de luni, 28 noiembrie 2022. Conform viceprimarului …