Saturday , April 27 2024

Licitația pentru electrificarea și repararea căii ferate între Dărmănești și frontiera cu Ucraina, anulată de CFR Infrastructură

CFR Infrastructură a anulat licitația de 160 de milioane lei pentru electrificare și reparații pe Magistrala 500 Dărmănești-Vicșani-Frontieră Ucraina, primul contract pe care Comisia Europeană urma să-l finanțeze prin Programul ,,Culoarele Solidarității/ Solidarity Lanes” UE-Ucraina. Conform economedia.ro, deși au fost șapte constructori interesați, la termenul-limită niciunul nu a mai depus vreo ofertă.

Pe 20 octombrie 2023, CFR Infrastructură a scos la licitație contractul pentru electrificarea Magistralei 500 între Dărmănești-Vicșani-Frontieră Ucraina, un proiect cu finanțare europeană. Licitația a fost lansată la două zile de la ședința comună a Guvernelor României și Ucrainei de la Kiev și în ziua în care Ministerul Transporturilor a anunțat semnarea acordului de finanțare din CEF cu aproape 50 de milioane de euro pentru electrificarea liniei.

Ultimul tronson al Magistralei CFR 500 București – Suceava – Frontieră Ucraina urmează să fie modernizat și electrificat, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pe care Executivul l-a aprobat în ședința de miercuri, 15 februarie 2023. Tronsonul lung de 35 de kilometri necesită 1,8 miliarde lei, adică 360 milioane euro pe toată distanța Dărmănești – Vicșani – Frontieră și avea șanse să fie prima porțiune de cale ferată din județul Suceava care să fie modernizată, iar lucrările urmau să dureze 3 ani. Modernizarea presupune  ca viteza maximă să ajungă la 120 km/h, în condițiile în care pe tronsonul Dornești – Vicșani limita din prezent este de 50 km/h. Sens în care Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a inițiat licitația deschisă pentru electrificarea liniei CF Dărmănești – Vicșani – Frontieră.

Lucrarea este este situată în intravilanul și extravilanul următoarelor unități administrativ teritoriale: UAT Dărmănești, UAT Grănicești, UAT Milișăuți, UAT Satu Mare, UAT Dornești, UAT Frătăuții Noi, UAT Mușenița. Linia de cale ferată Dărmănești -Vicșani -Frontiera face parte din Magistrala 500 București Nord – Dărmănești – Vicșani Frontiera.

În etapa I sunt prevăzute lucrări de electrificare a liniei de cale normală pe o lungime de 30,313 km, între cap Y Dărmănești (km 458+179) – cap Y Vicșani (km 488+492), lucrări la liniile CF, lucrări la podul de la km 0+522 din stația Dornești și se vor reloca/subtraversa utilitățile care interferează cu proiectul de electrificare.

Etapa I a programului de reabilitare a liniei de cale ferată de la granița cu Ucraina, are o valoarea totală estimată a achiziției publice (proiectare și execuție lucrări) între 167.017.787,67 și 183.719.566,44 lei, fără TVA. Remarcăm – fără însă a ne antepronunța – că la ora actuală se pune problema doar a electrificării și că în condițiile în care pentru proiectare se alocă un timp de 12 luni, iar pentru lucrarea de electrificare încă 12, este discutabil dacă în restul intervalului de trei ani se va face diferența de lucrări de modernizare.

Licitația care a avut loc în  decembrie a avut criteriul de atribuire  cel de „cel mai bun raport calitate – preț”, unde 60% din punctaj reprezintă aspecte de ordin tehnic și 40% din punctaj  pentru componenta financiară a ofertei.

Sursa de finanțare va fi asigurată din Fondul de Coeziune prin Mecanismul European de Interconectare, sector Transporturi (CEF) și Bugetul de Stat. Linia de cale ferată Dărmănești – Vicșani – Frontieră face parte din rețeaua TEN-T și este o linie importanta a rețelei de cale ferată din România, prin preluarea traficul internațional european de pe cele două coridoare centrale care străbat țara noastră. O linie strategică din punct de vedere economic, prin operaționalizarea transportului internațional de marfă și de călători dinspre Ucraina, legătura cu Coridorul Rin – Dunăre și implicit cu țările din sud – estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia), dar și din nord – estul Continentului (Republica Moldova, Ucraina). Obiectivul general al programului de reabilitare este îmbunătățirea competitivității economice a României, prin dezvoltarea infrastructurii de transport care facilitează integrarea economică în Uniunea Europeană, dar și creșterea atractivității și competitivității transportului feroviar pe rețeaua națională prin îmbunătățirea calității serviciilor, concomitent cu creșterea gradului de siguranță în exploatare și a capacității de tranzit și, nu în ultimul rând, diminuarea efectelor adverse asupra mediului înconjurător.

La sfârșitul anului trecut, CFR Infrastructură a primit o finanțare europeană de 672 milioane euro pentru trei proiecte de investiții foarte importante: modernizarea liniilor de tren din Portul Constanța, modernizarea și electrificarea liniei București – Giurgiu și electrificarea Magistralei 500 Dărmănești – Vicșani (frontieră Ucraina).

Din valoarea totală a finanțării, cea mai mare valoare o are modernizarea și electrificarea liniei București-Giurgiu, aproape 500 de milioane de euro, iar alte 125 de milioane pentru modernizarea rețelei CFR din Portul Constanța (4 oferte depuse), iar aproape 50 de milioane de euro merg și către electrificarea liniei de 35 de km. Dărmănești – Vicșani, la frontiera cu Ucraina.

Vezi si

Locuitorii de pe mai multe străzi din zona centrală a Sucevei nu vor avea luni apă la robinete

ACET SA, operatorul sucevean al rețelelor de apă și canalizare, a anunțat că, în vederea …

One comment

  1. Normal! Anormal era sa se materializeze!