Wednesday , May 22 2024

O flotă misterioasă de aproximativ 600 de nave ajută Rusia să transporte petrol în întreaga lume  

Petrolul rusesc continuă să ajungă la cumpărătorii din întreaga lume. Dar chiar și cei care își petrec zilele urmărindu-i mișcările peste oceane se străduiesc să afle exact cine îl transportă. Pe măsură ce sancțiunile occidentale împotriva Rusiei s-au intensificat din cauza invaziei sale în Ucraina, mai multe nave s-au alăturat unei flote misterioase, gata să faciliteze exporturile de petrol rusesc, relatează CNN, citat de Mediafax.

Image by rawpixel.com on Freepik

Persoanele din industrie estimează dimensiunea acestei flote “din umbră” la aproximativ 600 de nave, adică aproximativ 10% din numărul global de petroliere mari. Iar cifrele continuă să crească.

Cine deține și operează multe dintre aceste nave rămâne o enigmă. Pe măsură ce tranzacționarea petrolului rusesc a devenit mai complexă în ultimul an, mulți transportatori occidentali și-au retras serviciile. Au intrat în joc jucători noi și obscuri, în unele cazuri fiind implicate companii fantomă din Dubai sau Hong Kong. Unii au cumpărat nave de la europeni, în timp ce alții au exploatat nave vechi, care altfel ar fi putut ajunge la fier vechi.

Flota ascunsă a crescut în importanță pe măsură ce Moscova încearcă să evite să lucreze cu transportatorii occidentali și pe măsură ce clienții din China și India îi suplinesc pe cei din Europa, cărora li s-a interzis acum să cumpere petrol rusesc pe mare și produse rafinate precum motorina. Livrarea către cumpărători mai îndepărtați necesită ambarcațiuni suplimentare – și armatori dispuși să facă față unei complexități și unor riscuri juridice suplimentare, în special după ce țările din Grupul celor Șapte au impus plafoane de preț pentru petrolul rusesc.

Pentru a îndeplini aceste comenzi este nevoie de ambarcațiuni care să poată face această călătorie. Flota națională a Rusiei nu are suficiente nave. Aici intervine “flota din umbră”.

Matthew Wright, analist senior de transport de marfă la Kpler, clasifică navele care transportă țiței rusesc în două categorii: “nave gri” și “nave întunecate”.

Navele gri au fost vândute de la invazie – în principal de către proprietari din Europa către firme din Orientul Mijlociu și Asia care nu au fost active anterior pe piața petrolieră. Navele întunecate, pe de altă parte, sunt veterani ai campaniilor desfășurate de Iran și Venezuela pentru a evita sancțiunile occidentale care au trecut recent la transportul țițeiului rusesc.

“De multe ori există dovezi că acestea și-au mascat activitățile prin dezactivarea transponderului AIS”, a spus Wright despre navele “întunecate”, referindu-se la tehnologia care ajută la identificarea și localizarea navelor.

În timp ce țările occidentale au interzis majoritatea importurilor de petrol rusesc, nu există nicio regulă care să împiedice navele occidentale să livreze către cumpărători precum China și India sau să furnizeze servicii precum asigurarea – atât timp cât sunt respectate plafoanele de preț ale G7. Navele cu proprietari europeni au reprezentat 36% din comerțul cu țiței rusesc în ianuarie, potrivit Kpler.

Dar riscurile juridice și de reputație în cazul nerespectării plafoanelor de preț sunt mari. În același timp, Rusia este nerăbdătoare să nu mai lucreze cu expeditorii occidentali. Acest lucru a dus la dezvoltarea unei noi cohorte, a cărei componență este mai neclară – iar istoria mai zbuciumată.

“Flota întunecată care a existat și care a transportat petrol venezuelean și iranian la nivel global este ceva la care ne așteptam cu toții să crească, și așa a fost”, a declarat Janiv Shah, analist senior la compania de consultanță Rystad Energy.

Unul dintre motive: trimiterea petrolului rusesc în călătorii mai lungi către China sau India este mai puțin eficientă decât expedierea acestuia către țări apropiate, cum ar fi Finlanda. Rusia are acum nevoie de patru ori mai multă capacitate de transport maritim pentru țițeiul său decât avea înainte de invazie, potrivit EA Gibson.

Ca urmare, se estimează că între 25 și 35 de nave sunt vândute pe lună în flota fantomă, potrivit unui alt cadru superior de la o firmă de comerț cu petrol. Global Witness, o organizație non-profit, estimează că un sfert din vânzările de petroliere între sfârșitul lunii februarie 2022 și ianuarie anul acesta au implicat cumpărători necunoscuți, aproximativ dublu față de proporția din anul precedent.

Cererea ar putea crește în lunile următoare dacă China are nevoie de mai mult combustibil pentru a-și alimenta redresarea economică (Mediafax)

Vezi si

Un mort și 30 de răniți din cauza turbulențelor în timpul unui zbor Londra – Singapore

Un om a murit și cel puțin 30 au fost răniți într-o cursă Londra – …