Friday , April 26 2024

CFR începe desființarea a cinci gări din județul Suceava, sistând vânzarea de bilete la Ițcani, Vatra Dornei, Vama, Câmpulung Est și Frasin

O decizie recentă luată de către Adu­narea generală a acționarilor Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” SA prevede desființarea a peste 50 de stații CFR, numite „puncte de lucru”. Fatidica hotărâre numărul 9 din 15.02. 2023 nu precizează când va intra în vigoare prevederea, ci înșiruie lista celor 58 de gări/halte sau agenții despre care specifică faptul că „vor fi desființate” punctele de lucru ale CFR Călători, în esență la casele de bilete. Cinci stații dintre acestea sunt situate pe raza județului Suceava: Suceava-Nord, Vatra Dornei, Vama, Câmpulung Est și Frasin.

La mai bine  de șapte ani de la halucinantul răspuns dat de un ministru PSD al Transporturilor cum că nu se poate face lucrarea la gara Ițcani pentru că lipsește un act care ar fi uitat pe la Cernăuți, iată că avem parte de o altă măsură guvernamentală care vine să pună capac peste activitatea gării Ițcani: se desființează. De data asta se începe temeinic: punctele de lucru ale CFR Călători sunt desființate. Cu alte cuvinte, fiindcă CFR nu a reușit să strângă bani să modernizeze gările, să le facă mai atractive – pentru că nu doar trenurile trebuie să arate ca de secol XXI – iată că tot CFR (desigur, una din numeroasele structuri în care s-a divizate compania) cu soluția „salvatoare”: le desființăm. Bucată cu bucată. Sistematic.  Începând cu casele de bilete.

O decizie recentă a fost luată de către Adunarea generală a acționarilor Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” SA, membrii acesteia fiind numiți prin ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii, nimeni altul decât Sorin Grindeanu.

Şi la aproape jumătate de an de la numirea lor în AGA, oamenii ministrului Grindeanu hotărăsc ca să desființeze peste 50 de stații CFR, numite „puncte de lucru”. Fatidica hotărâre numărul 9 din 15.02. 2023 nu precizează când va intra în vigoare prevederea, ci înșiruie lista celor 58 de gări/halte sau agenții despre care specifică faptul că „vor fi desființate”. După cum spuneam mai sus, se referă la punctele de lucru ale CFR Călători, în esență la casele de bilete.

Nu e mai puțin adevărat că autoritățile locale nu s-a lăsat cu una cu două și au determinat până la urmă ca să fie inclusă modernizarea gării Ițcani printr-un proiect cu fonduri europene. Mai întâi în 2019 la nivel de studiu de fezabilitate. Bun și ăla – s-a spus atunci cu jumătate de gură – chiar dacă până să se apuce lumea de treabă există riscul să fie necesară actualizarea studiului și a indicatorilor tehnico-economici! Era totuși un început, fondurile europene dădeau o oarecare siguranță: sunt greu de accesat, dar odată demarat un proiect trebuie dus la capăt!

Necazul este că nici mai mult, nici mai puțin de cinci stații sunt situate pe raza județului Suceava: Suceava-Nord, Vatra Dornei, Vama, Câmpulung Est și Frasin. Aceeași Hotărâre nr. 9 a AGA societății CFR Călători SA nu indică și cauzele sau logica din spatele desființării acestora. Să fie însă oare gara Ițcani o excepție de la regulă? Cum altfel să ne explicăm faptul că după ce cu ani mulți în urmă au inițiat și atribuit chiar o licitație pe fonduri europene ca să fie făcute studiile de fezabilitate pentru modernizare a cinci gări din județul nostru printre care și Ițcani, acum se desființează cinci gări din județul nostru printre care și  Ițcani.

Nu e mai puțin adevărat că gara Suceava – Nord (așa este denumirea oficială pentru gara cunoscută sucevenilor cu numele Ițcani) trebuia să aibă finalizat de aproape doi ani un studiu de fezabilitate pentru a se putea merge mai departe cu licitația pentru proiect tehnic și lucrări, studiu despre care nu se mai știe nimic. Pe de altă parte, desființarea unor puncte de lucru ale CFR Călători din gările respective, implicit Ițcani, arată ceva aproape incredibil. Sunt mai bine de zece ani de când autoritățile sucevene tot trag semnale de alarmă cu privire la necesitatea refacerii acestei clădiri care este – la fel cum este și cazul clădirii gării Burdujeni – un monument istoric de referință pentru orașul nostru și pentru istoria pe care a parcurs-o când se afla sub stăpânire austriacă.

Dacă în cazul unor stații CFR precum la Vama și la Frasin măsura închiderii punctelor de lucru ale CFR Călători ar fi oarecum de înțeles, în cazul gărilor de la Câmpulung Est și de la Vatra Dornei devine greu de digerat, pentru ca în cazul Gării Ițcani să ne întrebăm dacă nu cumva este vorba de o soluție disperată cauzată de incompetența celor care au condus destinele sistemului de transport feroviar în ultimele decenii.

Decenii la rând s-a tot strigat falimentul din sectorul feroviar. Iar acum o decizie la nivelul Ministerului Transporturilor va duce la desființarea a nici mai mult, nici mai puțin de 58 de stații, halte și agenții feroviare din cuprinsul țării. S-ar părea că nu este vorba de o dispariție fizică a stațiilor, CFR SA va continua să le administreze, dar dacă CFR Călători își retrage activitățile comerciale derulate în acele stații, atunci gările vor avea și mai puțină rentabilitate. Oare vor cumpăra unii bilete în tren sau online? Oare va mai opri trenul în stațiile CFR în cauză? Care va fi soarta sutelor de angajați care le deserveau este din nou un subiect la care încă se mai așteaptă un răspuns. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Elevii Teodor Cârloanță și Marian Nicolay Ionescu, în lotul lărgit pentru Olimpiada Internațională de Biologie din Kazahstan

Marian Nicolay Ionescu a obținut Mențiune acordată de Ministerul Educației și elevii Teodor Cârloanță, Amalia …

One comment

  1. Pai daca toti se deplaseaza cu masinile alea noi dupa programul rabla pe autostrazile butterfly-iului… ce rost mai are cefereu’ si garile in Romania lucrului bine facut?
    Sina e din fier nu? Se scoate si dispare singura in timp recor-stai sa vezi!