Monday , June 17 2024

24 de milioane de euro pentru realizarea sistemului de sensuri unice în Suceava

Înfiinţarea sensului unic „cu trafic bidirecţional” pentru transportul public de călători în municipiul Suceava va putea demara cel mai probabil de anul viitor. Costurile sunt însă foarte mari și o parte vor fi suportate de la bugetul Primăriei Suceava, pentru că valoarea totală a  proiectului este de 120,792 de milioane de lei, din care numai 96,12 milioane lei sunt cheltuieli eligibile. Prin urmare, cheltuielile neeligibile, de 24,671 milioane lei cu TVA, cad în sarcina Primăriei.

Image by fanjianhua on Freepik

A nu se înțelege însă că, totuși, Primăria Suceava va accesa alte 96 de milioane de lei fonduri nerambursabile deoarece sunt pe cheltuieli eligibile. Alocarea bugetară a apelului de proiecte este mult sub valoarea totală a cheltuielilor eligibile. Prin urmare, deși 96,12 milioane de lei cu tot cu TVA sunt cheltuieli eligibile, 53,39 milioane de lei o reprezintă contribuția Sucevei la partea de cheltuieli eligibile care depășesc valoarea alocată la același gen de cheltuieli prin apelul de proiecte. Din diferența de aproape 43 de milioane de lei cât sunt cheltuileile eligibile aferente sumei maxime alocate prin apelul de proiecte, Primăria Suceava mai trebui să finanțeze cu peste 800 de mii de lei cota de 2% din aceleași cheltuieli neeligibile, aferente proiectului privitor la inelul rutier Bulevardul 1 Decembrie-Bulevardul 1 Mai – strada Ştefan cel Mare – strada Ana Ipătescu – strada Petru Rareş – strada Vasile Alecsandri – strada Mihai Eminescu – strada Mărăşeşti – Bulevardul George Enescu – Calea Obcinelor.
secretarasite

Practic, Municipiului Suceava îi revine o participare financiară de 78,921 de milioane de lei, cu tot cu TVA. Având în vedere că proiectul Sistem integrat de management şi modelare urbană destinat fluidizării traficului şi îmbunătăţirii calităţii vieţii a fost admis la finanţare pe 17 mai 2024, în urma evaluării Autorității de management pentru Programul Regional Nord-Est 2021-2027, cheltuielile legate de proiect vor fi supuse aprobării Consiliul Local. În acest sens, în şedinţa ordinară din această săptămână a deliberativului local sucevean,  un proiect de hotărâre a fost inițiat de primarul Ion Lungu şi viceprimarul Lucian Harşovschi, proiect aflat la numărul 10 de la ședința de joi, 31 mai.

Documentaţia tehnico-economică prevede, în principal, înfiinţarea sensului unic cu trafic bidirecţional pentru transportul public de călători, pe inelul rutier respectiv. Obiectivul general al proiectului “Sistem integrat de management şi modelare urbană” constă în „implementarea unor schimbări radicale în ceea ce priveşte modul de abordare a mobilităţii urbane”.

Realizarea benzilor unice dedicate mijloacelor de transport în comun de călători, respectiv utilizarea „mai intensă” a acestora din urmă „în detrimentul autoturismelor proprietate personală”, se va face prin „promovarea de programe educative de informare şi motivare a populaţiei”.

„Transportul în comun, alternativă la folosirea autovehiculelor personale, este un factor care contribuie la fluidizarea traficului. Acesta va fi prevăzut cu circulaţie în ambele sensuri, având bandă dedicată, în sens invers circulaţiei autovehiculelor” se arată în referatul de aprobare a proiectului de hotărâre de pe ordinea de zi a şedinţei legislativului sucevean.

Sistemul de management al traficului, „prioritizând” mijloacele de transport în comun, include sistemul de supraveghere video cu detectare automată a numerelor de pe plăcuţele de înmatriculare ale autovehiculelor, de identificare a incidentelor din trafic, a vitezei şi trecerii pe culoarea roşie a semaforului. Astfel, cu ajutorul senzorilor de pe traseu situaţia reală a traficului va fi transmisă, în timp util, Centrului de comandă şi control care va fi amenajat în parcarea subterană din Piaţa 22 decembrie. Pentru optimizarea traficului în undă verde, trecerile de pietoni vor fi semaforizate inteligent, în vederea asigurării mobilităţii alternative prevăzut fiind şi un sistem bike-sharing.

În ceea ce priveşte îmbunătăţirea infrastructurii, carosabilul va fi frezat şi refăcut cu covor asfaltic de 4 centimetri. Intersecţiile axului principal vor fi modernizate, urmând a fi amenajate benzi de stocaj şi de inserţie în trafic.

Termenul de implementare este însă de 31 de luni, începând de la momentul semnării contractului de finanţare. Asta înseamnă că până în decembrie 2026 vor trebui realizate licitațiile, lucrările, recepția și darea în funcțiune a noului sistem rutier. Având în vedere că în 2023 a fost așa numita „mare asfaltare” în care întregul ax rutier principal a fost asfaltat complet în două straturi, rămâne de văzut dacă mai este oportună o nouă asfaltare a străzilor Ana Ipătescu și (a porțiunilor din) Ștefan cel Mare și bulevardul 1 Mai. (Dan PRICOPE)

 

 

 

 

 

 

Vezi si

Elevă de la Colegiul Național Militar ”Ștefan cel Mare”, în lotul național al României la Olimpiada de Securitate Cibernetică

Etapa națională a Olimpiadei de Securitate Cibernetică (OSC), competiție aflată la prima ediție și inclusă …

2 comments

  1. Patiserii francezi ar fi invidioși daca cei 3cm de asfalt turnați in sictir in primăvara sunt in doua straturi. L-am putea redenumi axialul croissant.

  2. OK, multe lucruri inovatoare, dar cum ramane cu locurile de parcare care vor disparea de pe un sens? Unde vor parca riveranii masinile? Parcarea cu plata imediat s-a implementat. Vrem sa vedem si solutia INTEGRALA la problema aceasta, din acest pompos Sistem integrat de management şi modelare urbană destinat fluidizării traficului şi îmbunătăţirii calităţii vieţii.