Friday , December 2 2022

Activitatea SMURD a inceput in 1990 cu o singura masina echipata de interventie

Activitatea SMURD a început în 1990 prin experimentarea unui sistem de urgenţă care funcţiona şi în alte ţări europene şi care avea la bază transferul unui echipaj medical cu dotarea necesară la locul unde era pacientul aflat în stare critică, noul serviciu având atunci o singură maşină în dotare.
Serviciul SMURD a început experimentarea sistemului de urgenţă sub egida Clinicii de Anestezie Terapie Intensivă, în septembrie 1990, iniţial funcţionând în totalitate doar cu personal voluntar.
Echipajul care se deplasa pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă era condus de un medic pregătit în domeniul anesteziei şi terapiei intensive şi în domeniul medicinei de urgenţă.
Noul serviciu, numit SMUR – Serviciul Mobil de Urgenţă şi Reanimare, avea în dotare o singură maşină echipată pentru intervenţie rapidă, fără posibilitatea de a transporta pacientul, acest lucru fiind asigurat la vremea respectivă de o autosanitară a Serviciului de Ambulanţă.
SMUR a primit prima ambulanţă de reanimare în anul 1991, sub forma unei donaţii din Germania.
Şoferii ambulanţei SMUR erau studenţi ai Facultăţii de Medicină, medici sau voluntari ai Crucii Roşii din Târgu Mureş.
În octombrie 1991 a început o perioadă experimentală de şase luni, echipajul Serviciului Mobil de Urgenţă şi Reanimare fiind pus sub coordonarea operativă a Grupului de Pompieri Militari Mureş, care, în acea fază, asigura conducătorii auto pentru ambulanţa de reanimare şi spaţii de cazare şi instruire pentru personalul medical al SMUR.
Astfel, SMUR era sub coordonarea Clinicii de Anestezie Terapie Intensivă din punct de vedere medical şi sub coordonarea Pompierilor din punct de vedere operativ.
În anul 1992, Serviciul Mobil de Urgenţă şi Reanimare a început să se concentreze pe pregătirea personalului, care era aproape în totalitate voluntar, şi asupra creării unor relaţii internaţionale cu servicii similare din diferite ţări, primele statele cu care s-a realizat o colaborare de lungă durată fiind Marea Britanie şi Norvegia.
În anul 1993, SMUR a început să se dezvolte prin crearea camerei de reanimare în cadrul Spitalului Clinic Judeţean Mureş, în vederea continuării îngrijirii pacienţilor în stare gravă aduşi de SMUR sau sosiţi cu alte mijloace la spital, până la preluarea acestora de diferite secţii ale spitalului. Noua cameră de reanimare a început să funcţioneze cu medicii, asistenţii şi voluntarii ce lucrau în cadrul echipajelor din faza prespitalicească, iar mortalitatea în cadrul Serviciului de Primiri Urgenţă al Spitalului Judeţean Mureş a fost redusă cu aproximativ 50 la sută.
În acelaşi an, Brigada de Pompieri Strathclyde din Scoţia a donat prima autospecială de descarcerare Grupului de Pompieri Mureş, instruind şi personalul din cadrul Grupului în vederea utilizării corecte şi eficiente a acestui echipament. SMUR a devenit astfel Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD).
Tot în anul 1993 au apărut primele modele, preluate după cel din Târgu Mureş, la Oradea şi Sibiu.
Un an mai târziu, cu sprijinul Serviciului de Urgenţă din Edinburgh şi a BBC – Londra, s-a construit primul departament de urgenţă unic după modelul celor din Marea Britanie şi Statele Unite.
“Serviciul de Urgenţă” a fost amplasat în curtea Spitalului Clinic Judeţean Mureş şi a început să funcţioneze în 31 iulie 1994.
În anii 1995 şi 1996 s-a continuat dezvoltarea sistemului, punându-se accent în mod deosebit pe instruirea şi pregătirea medicilor şi a asistenţilor veniţi din diferite regiuni ale ţării, în anul 1998 numărul specialiştilor instruiţi depăşind 300.
În octombrie 1996, preşedintele a promulgat Legea 121 a Corpului Pompierilor Militari, pentru prima dată în România fiind specificat faptul că pompierii militari au ca atribuţii şi acordarea asistenţei medicale de urgenţă şi descarcerarea.
Această lege a pus noul sistem în legalitate după o perioadă de aproximtiv cinci ani de experimentare, iar Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare a primit numele de Staţia de Intervenţie pentru Asistenţă Medicală de Urgenţă şi Descarcerare – SIAMUD.
În 1997 a fost creată echipa de intervenţie rapidă care includea 25 de persoane dotate cu pagere ce permiteau chemarea lor la orice oră în cazul unor accidente grave şi tot atunci s-a înfiinţat dispeceratul comun între SMURD şi Serviciul de Ambulanţă al Judeţului Mureş.
Un an mai târziuz, SMURD Târgu Mureş a fost dotat cu o barcă de intervenţie pentru apele intrateritoriale, necesară având în vedere înecurile în apele râului Mureş.
În luna iunie a aceluiaşi an a fost organizată o colectă publică pentru achiziţionarea unei noi ambulanţe de reanimare complet dotate, finalizată în luna decembrie cu achiziţionarea celei mai moderne ambulanţe de reanimare din România, cu finanţare asigurată de populaţie, instituţiile şi firmele din Judeţul Mureş.
În anul 1999 s-a introdus în dotarea permanentă a SMURD un elicopter tip Allouette III, iar după doi ani s-a deschis primul dispecerat integrat 112 care deserveşte Pompierii, Poliţia, Ambulanţa şi SMURD.
SMURD nu a funcţionat niciodată ca serviciu privat, deşi iniţierea acestui serviciu a aparţinut unei singure persoane.
Conform Legii nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma sănătăţii, SMURD este un serviciu public integrat fără personalitate juridică, care funcţionează în organigrama Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă.
Activitatea SMURD este reglementată prin acte normative – Legea 95/2006, OUG 126/2003 şi un număr semnificativ de ordine de ministru care reglementează asistenţa medicală de urgenţă în România.
În cadrul SMURD lucrează trei categorii de angajaţi, respectiv personal medical – angajat al spitalelor pentru echipajele de terapie intensivă mobilă şi salvare aeriană, pompieri – angajaţi ai Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă din Ministerul Administraţiei şi Internelor şi piloţi – angajaţi ai Unităţii Speciale de Aviaţie din Ministerul Administraţiei şi Internelor.
De asemenea, mai există şi un număr mic de pompieri/paramedici angajaţi ai autorităţilor publice locale.
Activitatea SMURD este finanţată din bugetul de stat prin Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Administraţiei şi Internelor, precum şi din donaţii şi sponsorizări.
Unele echipaje SMURD primesc finanţare din partea autorităţilor publice locale, prin plata salariilor angajaţilor. Dotarea SMURD este făcută din bugetul de stat şi, în unele situaţii, din bugetul autorităţilor publice locale, precum şi din donaţii şi sponsorizări în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
În 2006 a fost înfiinţată şi Fundaţia pentru SMURD, de către doctorul Raed Arafat, fondatorul SMURD.
Scopul fundaţiei se limitează la sprijinirea SMURD-ului şi dezvoltarea asistenţei medicale de urgenţă, ea neavând scop patrimonial şi nici alte activităţi care să aducă vreun profit fondatorului sau membrilor boardului.
Motivul înfiinţării Fundaţiei pentru SMURD a fost gestionarea donaţiilor şi sponsorizărilor către SMURD precum şi gestionarea campaniei “2% pentru SMURD”.
Nu există nicio relaţie directă de subordonare sau de control între SMURD şi Fundaţia pentru SMURD, cele două fiind două entităţi total diferite.
Doctorul Raed Arafat a fost numit subsecretar de stat la Ministerul Sănătăţii în 23 august 2007, printr-o decizie semnată de premierul de atunci, Călin Popescu Tăriceanu. În cadrul ministerului, Raed Arafat s-a ocupat de medicina de urgenţă.

Vezi si

Recordul de căldură în România, în decembrie: 23,4 grade Celsius

În decembrie se pot înregistra temperaturi neobişnuite, de 15 – 20 de grade Celsius, spun …