Saturday , April 27 2024

De ce costă centura Humorului jumătate de miliard de euro?

Vicepreședintele Consiliului Județean Suceava, Vasile Tofan, a ținut să facă o serie de clarificări cu referire la centura orașului Gura Humorului, considerând că ceea ce a observat zilele acestea ”este un atac absolut nemeritat la adresa președintelui CJ Suceava, Gheorghe Flutur”, deoarece proiectarea și prețul din deviz sunt responsabilitatea firmelor care au câștigat licitația. «Ai putea să te legi de Gheorghe Flutur pentru că este din Gura Humorului, dar nu ar fi corect. Dar pare mai degrabă așa, că dacă nu s-ar face varianta ocolitoare, „de ce nu se face?”, iar dacă se face, „de ce se face?”», a spus Tofan. Firma care a realizat studiul de fezabilitate explică cum trebuie calculat costul per kilometru în acest caz, lucrările care trebuie realizate și prezintă comparații cu un sector de autostradă (sectorul Nădășelu – Mihăiești din Autostrada Transilvania), comparabil din punct de vedere al dificultății. “Având în vedere faptul că pe traseul variantei ocolitoare de la Gura Humorului s-au propus cca. 5,4 km de poduri, pasaje și viaducte, se poate estima că doar aceste lucrări de infrastructură aduc costul total de investiție la cel puțin 300 milioane de euro”, a explicat SC PROIECT CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA SRL.
Vicepreședintele Consiliului Județean Suceava, Vasile Tofan (foto), a ținut  să facă o serie de clarificări cu referire la centura orașului Gura Humorului, considerând că ceea ce a observat zilele acestea ”este un atac absolut nemeritat la adresa președintelui CJ Suceava, Gheorghe Flutur”, deoarece proiectarea și prețul din deviz sunt responsabilitatea firmelor care au câștigat licitația. «Ai putea să te legi de Gheorghe Flutur pentru că este din Gura Humorului, dar nu ar fi corect. Dar pare mai degrabă așa, că dacă nu s-ar face varianta ocolitoare, „de ce nu se face?”, iar dacă se face, „de ce se face?”», a spus Tofan.
El a declarat că și Consiliul Județean a cerut clarificări privind prețurile, răspunsul primit subliniind că centura Gura Humorului este parte a Autostrăzii Nordului, pe 4 benzi, iar pe o porțiune de peste 5 km este prevăzută construirea unui viaduct sprijinit cu stâlpi de beton în albia râului Moldova.
Conform proiectantului, nu există altă posibilitate decât construirea unui viaduct pe malul stâng al râului Moldova, cu legătură către Parcul Ariniș, cu podul de trecere peste râul Moldova, cu pasarelă de trecere peste drumul spre Mănăstirea Voroneț și cu foarte multe lucrări de artă, toate acestea grevând asupra costurilor. Vicepreședintele CJ Suceava a precizat și că pe totul parcursul acestei proiectări și la momentul prezentării publice a etapei de proiectare au fost de față și reprezentanții CNAIR.
”S-au parcurs aceste etape și s-a ajuns la forma la care specialiștii companiei și-au dat acordul. Se știe că această porțiune este una dintre cele mai dificile de pe traseul Autostrăzii Nordului. Legat de prețuri, cred că pot fi întrebați proiectanții, și nu CJ Suceava. Ne pare rău că orice demers de bună credință ajunge să fie interpretat politic și cu multă răutate. CJ Suceava putea să stea pe margine, să nu se implice în proiectarea Drumului Expres Suceava – Botoșani, nici în cea a variantei ocolitoare a orașului Gura Humorului, nici a drumului paralel cu frontiera Ucrainei. Acestea erau în atribuțiile Ministerului Transporturilor și ale CNAIR. Mă întreb, era mai bine așa? În condițiile în care cei de la centru sunt extrem de ocupați, având un număr foarte mare de proiecte, iar regiunea Moldovei nu a fost întotdeauna în vârful listei de priorități, eu cred că nu”, a afirmat Vasile Tofan.
El a mai explicat că din anul 2020 legislația permite implicarea autorităților locale în proiecte care sunt pe raza lor. ”Deci legislația permite acest lucru și vă rog să observați că puține județe din țară și-au asumat să organizeze proceduri de proiectare. Toate fazele acestor proiecte sunt verificate minuțios de CNAIR, de Ministerul Transporturilor și de comisia interministerială pentru a primi undă verde la finanțare”, a subliniat vicele CJ.
”Încă o dată, pentru corecta informare a cetățenilor, atunci când vorbim de preț ar trebui să se țină seama de anvergura foarte mare a acestui proiect, cu peste 5 km de viaducte. Nu putem compara 1 km de autostradă cu 1 km de viaduct. Nu sunt în măsură să vorbesc despre tot ce presupune executarea întregului proiect și despre acest preț, dar sunt convins că cei care au făcut proiectul pot da explicații concrete despre aceste valori”, a spus Tofan.
Referitor la faptul că tronsonul de autostradă trece pe o porțiune de teren ce îi aparține lui Gheorghe Flutur, vicepreședintele Consiliului Județean a precizat că traseul trece pe parcelele a sute de cetățeni.
”Procedura de despăgubire este cea prevăzută de legislația în vigoare, este total transparentă, iar președintele Gheorghe Flutur și-a declarat posibilul viitor conflict de interese, astfel că, fiind vicepreședintele CJ Suceava responsabil cu partea tehnică, am fost împuternicit să mă ocup eu de acest proiect”, a afirmat Vasile Tofan, vicepreședintele Consiliului Județean Suceava.
Reamintim că în ședința de marți, 20 februarie, a Consiliului Județean (CJ) Suceava a fost aprobat proiectul de hotărâre cu privire la studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico economici pentru șoseaua de centură a orașului Gura Humorului, parte a viitoarei Autostrăzi a Nordului. Valoarea finală estimată a fi necesară depășește jumătate de miliard de euro. Asta pentru o distanță de 10 kilometri de drum de mare viteză, inclusiv partea de exproprieri.
Proiectată la profil de autostradă, cu două benzi de circulație pe sens, șoseaua are o lungime de 10.142 m, din care mai bine de jumătate este compusă din poduri/pasaje/viaducte. Valoarea proiectului este aproximativ 539 milioane de euro, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene. Durata estimată de proiectare a obiectivului de investiții este de 6 luni, iar durata estimată de execuție este de 30 luni.

Studiul de Fezabilitate “Varianta de ocolire Gura Humorului” – analiză tehnică

După discuțiile stârnite de prețul stabilit pentru realizarea  variantei ocolitoare a orașului Gura Humorului, vineri seara, ing. Constantin-Alexandru Vîjîilă, reprezentantul SC PROIECT CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA SRL, firma care a întocmit studiul de fezabilitate, a transmis un comunicat în care explică cum trebuie calculat costul per kilometru în acest caz, lucrările care trebuie realizate și prezintă comparații cu un sector de autostradă (sectorul Nădășelu – Mihăiești din Autostrada Transilvania), comparabil din punct de vedere al dificultății.

Prezentăm mai jos, integral, analiza transmisă de SC PROIECT CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA SRL:

”Obiectivul de investiție propus este amplasat în județul Suceava, prin U.A.T. Gura Humorului, U.A.T. Frasin și U.A.T. Păltinoasa, traseul se intersectează cu drumul de mare viteză Baia Mare – Suceava Lot 3 propus prin Master Planului General de Transport al României.

Gura Humorului este o stațiune turistică de interes național, proiectul pretează în a devia traficul greu și foarte greu din centrul orașului.

Conform HG 1312/2021, investiția “Varianta de ocolire Gura Humorului” se încadrează în categoria drumurilor de interes național.

Date generale

Consiliul Județean Suceava a aprobat în data de 20.02.2024 prin indicatorii tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții “Varianta de ocolire Gura Humorului” prin valoarea inclusiv TVA a investiției de 2.698.840.811,24 lei și C+M (construcții + montaj) cu T.V.A. 2.318.151.912,36 lei.

Costul per km conform articolelor defăimătoare este de cel puțin 54 de milioane de euro, dar acel cost nu se calculează doar prin calcularea lungimii traseului proiectat.

La o analiză mai atentă, se poate observa că lungimea totală a lucrărilor de drum pentru varianta de ocolire ajunge undeva la cca. 27 km prin faptul că sunt amenajate noduri rutiere și bretele de acces și benzi de accelerare și decelerare.

Dacă se ia valoarea C+M cu T.V.A. și se transformă în euro și după se împarte la numărul de kilometri propuși, se ajunge la cca. 17,30 milioane de euro/km. Dar trebuie să se țină cont și de lucrările de infrastructură majore (poduri, pasaje, viaducte).

Din punct de vedere funcțional și administrativ-teritorial, conform O.G. nr. 43/1997, obiectivul analizat reprezintă autostradă, drum de clasă tehnică I, conform Tab. 1 din actul normativ.

Conform Regulamentului privind stabilirea categoriei de importanță a construcțiilor, din cadrul H.G. nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcții, obiectivul analizat se încadrează în categoria de importanță “B – construcții de importanță deosebită.

Amplasamentul studiat este caracteristic zonelor de munte, conform AND 583-2009.

Caracteristicile profilului transversal tip al acestei autostrăzi este următorul:

  • categoria drumului : autostradă (regiune de munte);
  • categoria tehnică: I;
  • viteza de proiectare: 100 km/h;
  • lungimea traseului proiectat: 10,14 km la nivel de autostradă cu 2 benzi pe fiecare sens, benzi de staționare de urgență + cca. 17,00 km de drumuri adiacente pentru noduri rutiere, bretele, benzi de accelerare și decelerare.
  • lățimea părții carosabile: 2 x 7,00 m;
  • lățimea platformei: 23,50 m;
  • lățimea zonei mediane: 3,00 m;
  • lățime acostamente: 2 x 0,50 m;
  • benzi de încadrare: 2 x 0,25 m;
  • bandă de staționare de urgență: 2 x 2,50 m;
  • pod/pasaj/viaduct: 8 buc.

Ceea ce nu s-a trecut în articolele publicate de către USR și prezintă interes pentru estimarea costului final al acestei sunt următoarele:

  • structură rutieră cu 3 straturi de asfalt, balast stabilizat, balast și pământ stabilizat cu lianți hidraulici;
  • lungime șanțuri: 26,33 km;
  • lungime rigole pavaje: 3,7 km;
  • indicatoare rutiere și marcaje rezonatoare;
  • lungime rigole de acostament: 14,50 km;
  • lungime casiuri: 8,37 km;
  • separatoare de hidrocarburi; 74 buc.;
  • noduri rutiere: 2 buc.
  • panouri fonoabsorbante: 32 km;
  • poduri, pasaje, viaducte: 5,48 km.

Pe traseul proiectat, podurile și pasajele sunt un element foarte important pentru analiza financiară a acestui obiectiv.

Având în vedere faptul că pe acest traseu s-au propus cca. 5,4 km de poduri, pasaje și viaducte se poate estima că doar aceste lucrări de infrastructură aduc costul total de investiție la cel puțin 300 milioane de euro.

Pentru un calcul de referință, se pot folosi 2500-3000 euro/mp pentru lucrările de infrastructură unde este nevoie de a traversa cursuri de râuri importante sau pentru a nu devia drumurile clasificate de tip comunal, județean sau național.

Dacă se analizează alte contracte unde este nevoie de mobilizare serioasă de forță pentru infrastructură rutieră, se ia cazul autostrăzii Transilvania, sectorul Nădășelu – Mihăiești, în urma informațiilor disponibile, s-a depus o singură ofertă pentru aproximativ două viaducte cu lungime totală de 3,2 km pentru cca. 1 miliard de lei.

Dacă se face calculul cum a fost realizat mai sus, este valoarea fără TVA 1,11 miliarde lei, se transformă în euro și se împarte la numărul de kilometri, iese valoarea de cel puțin 71 milioane de euro/km.

Ceea ce aduce ca și o comparație între cele două proiecte propuse, prin care Varianta de Ocolire Gura Humorului, de cca. 27 de km prin totalul lucrărilor de infrastructură, la un preț de cel puțin 4 ori mai mic față de o altă autostradă unde regimul reliefului este de tip munte.

Ca și expropieri, se stipulează că domnul președinte al Consiliului Județean așteaptă niște despăgubiri “serioase” în urma acestui obiectiv. Dar, traseul propus nu îmbogățește niciun proprietar al terenurilor afectate. Dacă ne uităm puțin prin Eterra, se pot observa că terenurile afectate fac parte din categoria de teren arabil, fâneață, fapt prin care un expert ANEVAR poate confirma că prețurile pe mp pentru aceste expropieri sunt reglementate conform analizei și ofertei pieței imobiliare.

Ca și concluzie, presa și îndoctrinarea politică pot să afecteze o investiție de interes național.

Nu se poate arunca cu vorbe în vânt și să se calculeze niște costuri per km de către oricine, infrastructurile rutiere sunt complexe și necesită o atenție și o experiență deosebită pentru a le putea discuta în mediul online, în presă sau instituțional.

În afară de analiza tehnică, se poate ține cont și de luna august de “foc” când traficul se întinde pe zeci de kilometri și se pierd ore întregi între Frasin și Gura Humorului, când cei din Diaspora vin în concedii și interesul deosebit pentru turism din zona Bucovinei”.  (O.S.)

Vezi si

Locuitorii de pe mai multe străzi din zona centrală a Sucevei nu vor avea luni apă la robinete

ACET SA, operatorul sucevean al rețelelor de apă și canalizare, a anunțat că, în vederea …

4 comments

  1. Eu = latraul USR care nu-i in usr. @Critic nu o faci prin munte kit ca-i mai ieftin de intretinut pt ca acolo nu trebuie sa rascumperi terenuri… si Flutur nu a semnat pt ca “are impresia” ca se va numara si el pintre aia cu terenurile… si te uiti la podurile de la centura sucevei care se darama si te intrebi cu ce bani se va intretine o autostrada cu asa o solutie tehnica…

  2. Prostii aia de greci au platit 6 miliarde pe 852 km pt egnatia odos prin stanca cu tuneluri cu viaducte si ai nostri platesc 0.5 miliarde pe 10 km prin apa de 30 cm si drumuri comunale ocolite.aveti dreptate e mana extremistilor. Asta la un loc cu terminalul ala …adevaratul hub aviatic de la suceava…locul celor 23 firme care se tot bat sa zboare de pe salcea….tot extremistii zic ca e o cocina. ….ultimul stinge lumina

  3. Apar tot felul de latrai de la USR care nu știu sa facă nici o toaleta în fundul curții, dar împroașcă mereu cu frâne, poate nu se mai construiește nimic în Moldova pentru ca și-au dat ei seama ca e prea scump. Niște mizerabili, din punctul meu de vedere, incapabili sa facă ceva, dar nici pe alții nu ii lasa sa facă.

    • Lasati-i sa latre! Noi avem nevoie de infrastructura moderna , altfel condamnam zona la saracie si subdezvoltare.