Friday , April 12 2024

Şoseaua de centură de la Gura Humorului va costa peste jumătate de miliard de euro

În ședința de marți, 20 februarie, a Consiliului Județean (CJ) Suceava a fost aprobat proiectul de hotărâre cu privire la studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico economici pentru șoseaua de centură a orașului Gura Humorului, parte a viitoarei Autostrăzi a Nordului. Valoarea finală estimată a fi necesară depășește jumătate de miliard de euro. Asta pentru o distanță de 10 kilometri de drum de mare viteză, inclusiv partea de exproprieri.

Legat de acest aspect, la începutul discuțiilor de la acest punct de pe ordinea de zi a ședinței deliberativului județean, președintele CJ Suceava, Gheorghe Flutur, a anunțat că nu va vota pentru a evita un eventual conflict de interese în condițiile în care traseul viitoarei șosele de centură „trece puțin” pe o proprietate pe care o are la intrarea în orașul Gura Humorului. „La momentul la care am primit informația asupra traseului exact am constatat că undeva la groapa veche de gunoi din Gura Humorului, pe capătul unei parcele care e proprietatea mea trece puțin acest proiect, motiv pentru care îmi declara posibilul viitor conflict de interese și să nu votez”, a spus Gheorghe Flutur. De aceea șeful administrației județene sucevene l-a invitat pe vicepreședintele Vasile Tofan să ia cuvântul, nu înainte de a preciza că tot Vasile Tofan a fost cel desemnat pentru a semna toate documentele pentru a evita conflictul de interese în ceea ce îl privește pe Gheorghe Flutur.

Luând cuvântul, vicepreședintele CJ Suceava Vasile Tofan a arătat că varianta de ocolire Gura Humorului este proiectată la profil de autostradă (profil de munte), cu o lungime de 10.142,04 m având o viteză de proiectare de 100 km/h, cu 2 benzi de circulație pe sens, cu benzi de încadrare și staționare de urgență, o zonă mediană, având o lățime totală a platformei de 23,50 m. „Pe Varianta de ocolire Gura Humorului sunt prevăzute 8 poduri/pasaje/viaducte având o lungime totală de 5.484,30 m. Valoarea totală a obiectivului de investiții, exprimată în lei cu TVA este de 2.698.840.811,24 lei – aproximativ 539 milioane de euro”, a spus Vasile Tofan. Durata estimată de proiectare a obiectivului de investiții este de 6 luni, iar durata estimată de execuție este de 30 luni iar din valoarea menționată anterior, partea de construcții-montaj este în sumă de 2.318.151.912,36 lei. De altfel, toate acele poduri, pasaje și viaducte la care a făcut referire Vasile Tofan vor fi edificate în albia râului Moldova.

El a precizat că nu reia discuțiile privind importanța acestui proiect și nici pe cele cu privire la opțiunea ca administrația județeană să se implice direct în realizarea studiului de fezabilitate pentru centură la Gura Humorului și nu în alte părți

Vasile Tofan a amintit că pentru realizarea studiului de fezabilitate, Consiliul Județean Suceava a încheiat un parteneriat cu CNAIR și Ministerul Transporturilor iar prin întocmirea de către Consiliul Județean a acestui studiu de fezabilitate și a indicatorilor tehnico – economici, centura Humorului este într-un stadiul mult mai avansat decât celelalte tronsoane ale viitorului drum de mare viteză Baia Mare – Suceava. „Acest obiectiv este inclus în planul investițional aprobat prin hotărârea de Guvern nr. 1312/2021. Obiectivul de investiții, ruta ocolitoare Gura Humorului este propus a fi amplasat în județul Suceava pe raza a trei localități, Gura Humorului, Frasin și Păltinoasa între drumul de mare viteză Baia Mare Suceava – lot 3 și intersecția DN 17 cu DN 2E. Varianta de ocolire este proiectată în profil de autostradă, cu profil de munte, cu o lungime de 10,1 kilometri, o viteză de proiectare de 100 km/k, cu două benzi de circulație pe sens, cu benzi de încadrare și staționare de urgență, zone mediane cu lățime de 23,5 m. E o lucrare de o anvergură aparte și cu siguranță va fi cea mai reprezentativă lucrare în ceea ce înseamnă infrastructura rutieră din județul Suceava”, a arătat vicepreședintele CJ Suceava.

Vasile Tofan a arătat că în momentul de față proiectul pentru centura orașului Gura Humorului a trecut de cinci faze instituționale. „Am trecut la momentul când discutăm astăzi de cinci faze instituționale, pornind de la aprobarea indicatorilor tehnico-economici la nivelul comisie Comisiei Județene Tehnico-Economice, apoi în Consiliul Județean, apoi la nivel de CNAIR și recent, săptămâna trecută la comisia interministerială. Mai avem de trecut două faze instituționale și anume promovarea Hotărârii de Guvern privind indicatorii tehnico-economici și apoi promovarea HG pentru exproprieri”, a declarat Vasile Tofan. În afară de faptul că Gheorghe Flutur nu a votat la acest proiect, nu au fost înregistrate voturi împotrivă. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Marcel Ciolacu, la Suceava: Dacă nu există o interconectare cu restul țării, Moldova nu are nicio șansă

Dacă nu există o interconectare cu restul țării, cu Ardealul, dacă nu avem autostradă până …