Monday , May 20 2024

Procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava protestează împotriva eliminării pensiilor de serviciu

Ieri, procurorii suceveni au stabilit cu unanimitate de voturi, în cadrul Adunării Generale, ca până pe 7 februarie să-și restrângă activitatea doar la cauzele ce presupun situații de urgență. De asemenea, programul de primire a plângerilor și programul de acordare a audiențelor se reduc la doar 2 ore pe zi

Joi, 30 ianuarie 2020, a avut loc Adunarea Generală a procurorilor din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava, pentru a analiza posibilitatea declanșării unui protest având în vedere votul Plenului Camerei De­putaților din data de 28 ianuarie 2020, în sensul adoptării proiectului de lege Pl-x nr. 292/2019 privind abrogarea dispozițiilor legale care reglementează dreptul la pensia de serviciu al magistraților, din perspectiva încălcării independenței și afectării statutului constituțional al procurorilor, precum și punctul de vedere al personalului auxiliar și conex de specialitate din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava și al parchetelor din subordine, privind abrogarea dispozițiilor legale care reglementează dreptul la pensia de serviciu al personalului auxiliar de specialitate din instanțe si parchet.

„În cadrul Adunării Generale s-a formulat următorul punct de vedere:

Statutul judecătorilor și procurorilor este reglementat la nivel constituțional, în art. 125 – pentru judecători și în art. 132 – pentru procurori.

Potrivit art. 132 din Constituția României, procurorii își desfășoară (activitatea potrivit principiului legalității, al imparțialității și al controlului ă ierarhic, sub autoritatea ministrului Justiției, iar funcția de procuror este incompatibilă cu orice altă funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior.

Statutul magistraților, astfel cum este reglementat prin Legea nr. 303/2004 stabilește o serie de incompatibilități și interdicții pentru judecători și procurori cum ar fi: judecătorilor și procurorilor le este interzis să desfășoare activități comerciale, să desfășoare activități de arbitraj în litigii civile, comerciale sau de altă natură, să aibă calitatea de asociat sau de membru în organele de conducere, administrare sau control la societăți civile, societăți comerciale, inclusiv bănci sau alte instituții de credit, societăți de ­asi­gurare ori financiare, companii naționale, societăți naționale sau regii autonome, să aibă calitatea de membru al unui grup de interes economic; judecătorii și procurorii nu pot să facă parte din partide sau formațiuni politice și nici să desfășoare sau să participe la activități cu caracter politic; judecătorii și procurorii sunt obligați ca în exercitarea atribuțiilor să se abțină de la exprimarea sau manifestarea, în orice mod, a convingerilor lor politice; judecătorii și procurorii nu își pot exprima public opinia cu privire la procese aflate în curs de desfășurare sau asupra unor cauze cu care a fost sesizat parchetul; judecătorii și procurorii nu pot să dea consultații scrise sau verbale în probleme litigioase, chiar dacă procesele res­pective sunt pe rolul altor instanțe sau parchete decât acelea în cadrul cărora își exercită funcția și nu pot îndeplini orice altă activitate care, potrivit legii, se realizează de avocat etc.

Pensia de serviciu a magistraților reprezintă o compensație pentru imposibilitatea exercitării unor drepturi fundamentale și a fost reglementată în considerarea incompatibilităților stabilite pentru întreaga carieră profesională.

În acest sens s-a pronunțat și Curtea Constituțională prin Decizia nr. 20/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 18 februarie 2000, care a statuat că pensia de serviciu pentru magistrați a fost instituită în vederea stimulării stabilității în serviciu și a formării unei cariere în magistratură.

Pensia de serviciu pentru magistrați “nu reprezintă un privilegiu, ci este justificată în mod obiectiv, ea constituind o compensație parțială a inconvenientelor ce rezultă din rigoarea statutului special căruia trebuie să i se supună magistrații”. Acest statut special impune magistraților “obligații și interdicții pe care celelalte categorii de asigurați nu le au.”

Prin Decizia nr. 873/2010, publicată în Monitorul Oficial nr. 433 din 28 iunie 2010, Curtea Constituțională, ținând cont de jurisprudența sa anterioară referitoare la pensia de serviciu a magistraților, “constată că statutul constituțional al magistraților – statut dezvoltat prin lege organică și care cuprinde o serie de incompatibilități și interdicții, precum și responsabilitățile și riscurile pe care le implică exercitarea acestor profesii – impune acordarea pensiei de serviciu ca o componentă a independenței justiției, garanție a statului de drept, prevăzut de art. 1 alin. (3) din Legea fundamentală.”

Aceleași argumente sunt incidente și în privința personalului auxiliar de specialitate din instanțe și parchete care beneficiază de dreptul de pensie de serviciu. Acordarea acestui drept a reprezentat o compensare pentru restrângerea unor drepturi și libertăți și instituirea unor interdicții și incompatibilități prin statutul special reglementat pentru această categorie de personal care participă la înfăptuirea actului de justiție alături de magistrați.

În unanimitate, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava prezenți la Adunarea generală au apreciat că modificările legislative aduse prin votul exprimat în cadrul Plenului Camerei Deputaților din data de 28 ianuarie 2020, în sensul adoptării proiectului de lege Pl-x nr. 292/2019 privind abrogarea dispozițiilor legale care reglementează dreptul la pensia de serviciu al magistraților sunt de natură a afecta grav statutul constituțional al magistraților.

Având în vedere toate acestea, Adunarea generală a procurorilor din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava, cu unanimitate de voturi, a hotărât:

1. Procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava urmează a-și restrânge activitatea la cauzele ce presupun situații de urgență care urmează a fi apreciate în concret de fiecare procuror;

2. Se reduce programul de primire a plângerilor la 2 ore/zi, respectiv în intervalul orar cuprins între orele 10,00 – 12,00, plângerile, cererile, memoriile urmând a fi depuse la grefa unității;

3. Se reduce programul de acordare a audiențelor la 2 ore/zi, respectiv în intervalul orar cuprins între orele 10,00 – 12,00.

Hotărârea Adunării Generale își va produce efectele în intervalul 30.01.2020 – 07.02.2020, urmând ca în funcție de evoluția situației ­ge­nerate de abrogarea dispozițiilor legale menționate anterior, să se reanalizeze situația și să se aprecieze cu privire la luarea unor măsuri pe viitor”, se arată într-un comunicat de presă transmis de purtătorul de cuvânt al Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava. (O.S.)

 

Vezi si

Gheorghe Flutur, la lansarea candidatului PNL la Preutești: „100% la alegeri viitorul primar va fi Daniel Mihăilă”

Duminică, 19 mai, a avut loc lansarea candidaturii la funcția de primar al comunei Preutești …