Tuesday , December 6 2022

Pe bucăți întinse ale celor două tronsoane nefinalizate ale șoselei de centură sunt tasări și ruperi ale terenului

 
sosea centura 2


Lucrările la cele două tronsoane nefinalizate ale șoselei de centură a municipiului Suceava au fost abandonate de mai bine de jumătate de an, după ce au fost descoperite unele probleme la fundație. Din cauza pământului neconform pe care s-a planificat construirea șoselei de centură a Sucevei, proiectul nu a putut fi finalizat, existând riscul ca în timp să apară tasări sau cedări ale malurilor de pământ.
“Pe tronsoanele neterminate, în urma expertizei realizate și a studiilor geo, s-a constatat că acolo este un pământ neconform, un pământ vegetal, calcaros, ceea ce conduce la faptul că în timp nu va putea suporta sarcinile din traficul greu și foarte greu. Noi putem folosi și pământuri din categorii inferioare, dar trebuie să intervenim asupra lor și să le consolidăm. In aceste condiții, vom încerca să consolidăm terenul cel puțin în dreptul celor 11 viaducte și poduri, 40 – 50 de metri de o parte și de alta, să etanșeizăm taluzul, adică să punem un geogril și apoi să nervăm ca să nu pătrundă apa în terenul de fundare și să urmărim evoluția în timp a acestei lucrări ca să putem eventual să intervenim. In zona celor două tronsoane nefinalizate sunt cele mai mari solicitări, de la Zidul Morții până la intersecția cu DN2, la ieșirea spre Fălticeni”, a explicat Ovidiu Laicu, șeful Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri din România (CNADNR).sosea centura 1
Acesta a mai precizat că expertiza tehnică a fost realizată pentru a se stabili ce mai este de executat și ce s-a degradat din ceea ce s-a făcut până în prezent, deoarece lucrarea nu a fost conservată. Licitația pentru consolidarea și finalizarea celor două tronsoane ale șoselei de centură a municipiului Suceava este în desfășurare. Ovidiu Laicu a mai spus că dorește ca această consolidarea să fie realizată în această iarnă, iar începând cu lunile martie – aprilie să fie redeschis șantierul pentru ca ruta ocolitoare a Sucevei să fie terminată într-o perioadă de maxim trei luni. Toate acestea vor fi realizate din garanția de execuție a lucrării, care este de peste cinci milioane de euro.
Doar 5,5 kilometri din șoseaua de centură a Sucevei, ce trebuia terminată până în 2012, s-au deschis traficului rutier      
Pe 12 martie 2015, aproape șase kilometri de rută ocolitoare a municipiului Suceava pornind de pe DN17, șoseaua spre Humor – Câmpulung – Vatra Dornei din zona localității Scheia până la DN2, drumul spre Siret – Rădăuți, în zona comunei Pătrăuți, a fost deschis traficului rutier, însemnând un mare pas înainte pentru o investiție nu foarte mare ce a împlinit opt ani de zile. Restul de aproape 13 kilometri de șosea ocolitoare, a rămas în sarcina  Direcției Regionale Drumuri și Poduri Iași, însă până în prezent nu s-a mai mișcat un ac. Bani pentru finalizarea investiției sunt și dacă firma ce va câștiga licitația se va dovedi a fi una serioasă, lucrările s-ar putea termina în trei luni, astfel încât până în vara anului viitor, acest segment de rută ocolitoare foarte important pentru municipiul reședință de județ să fie funcțional în întregime. Dacă nu, “Domnul cu mila”. Fiindcă mai întâi a fost făcută o revizuire a lucrărilor care au fost sau nu făcute pe celelalte două tronsoane – DN2 zona Hagigadar – Moara și Moara – DN17 Scheia.
Data începerii investiției la șoseaua de centură a municipiului suceava poate fi aproximată ca fiind una din zilele lunii  martie a anului 2007. Atunci  s-a obținut de la guvern prin intermediul (CNADNR) finanțarea integrală a lucrărilor pentru un proiect considerat și acum a fi de o mare importanță. A urmat partea de proiectare, după care licitația de execuție a lucrărilor – unde s-a pierdut mult timp cu contestațiile, dar totuși spre finele anului 2008 era clar că lucrările vor începe, lucru pe deplin clarificat în prima parte a lui 2009.sosea centura 3
In tot acest timp, s-au făcut modificări de proiect, astfel că lungimea rutei ocolitoare a coborât la 12,4 kilometri față de 13,2 cât era în proiectul inițial și s-au mai operat unele modificări în legătură cu intersecții și poduri, dar și cu consolidări ale terenului. Au rămas incluse în proiect lucrări complexe: două pasaje de cale ferată, 12 poduri, patru viaducte. In ianuarie 2011, se estima o durată maximă a lucrărilor de 36 de luni – cu toate că, oficial, la acea vreme se discuta de finalizarea lucrărilor spre finele lui 2012 sau mijlocul lui 2013.
2011 a fost un an în care s-a lucrat din plin, 2012 a fost un an în care nu s-a mai făcut mare lucru, fiind pierdut în mare măsură, la fel ca și 2013 când s-au făcut și mai puține lucrări. Prin urmare, nici pomeneală ca în ianuarie 2014 să se termine lucrarea. Pe la jumătatea anului trecut încă erau dezbateri dacă se reziliază sau nu se reziliază contractul cu firma ieșeană. Suma planificată pentru 2014 a fost 22,76 milioane lei. Practic, după 2014, necesarul pentru finalizarea lucrărilor rămânea de 88,5 milioane de lei, iar din 2009 până în 2013 se cheltuiseră 250,6 milioane de lei. In condițiile în care pentru 2015 au fost  prevăzute doar cinci milioane de lei, adică 5,64% din necesarul pentru finalizarea lucrărilor, se poate concluziona că și în anul care vine Suceava va fi sub asediul continuu al TIR-urilor și camioanelor de tot felul, nelăsându-se nicio șansă orașului să aibă un trafic rutier cât de cât mai degajat, cel puțin în primele șase luni. (Constantin ZUZEAC)

Vezi si

Gheorghe Flutur, pe șantierul DJ 178, care leagă Humoreni de Bălăceana: Legăm Valea Solonețului de Ilișești, Ciprian Porumbescu și Măzănăești

În cursul zilei de marți, Gheorghe Flutur, președintele Consiliului Județean Suceava, a inspectat șantierul de …