Sunday , May 19 2024
Breaking News

DNA, sesizat privind fraude în contracte de 2,5 mil. euro la Primăria Rădăuţi

primaria radauti+primar

Prefectura Suceava a sesizat DNA-ul privind 13 încălcări ale legii la Primăria Rădăuţi. „Faptele descrise în raport întrunesc elementele constitutive ale infracţiunii de înşelăciune, infracţiunii de fals intelectual la legea contabilităţii, încălcarea prevederilor legale privind achiziţiile publice, emiterea de acte administrative sau de altă natură care servesc interese de grup sau clientelare; administrarea defectuoasă sau frauduloasă a patrimoniului public şi privat al autorităţii publice; abuz în serviciu contra intereselor publice, abuz de putere, deturnare de fonduri şi incorectitudine în luarea unei decizii la nivel public”, se arată într-un comunicat trimis de prefectul Florin Sinescu. Primarul municipiului Rădăuţi, Aurel Olărean a declarat că nu a primit raportul Prefecturii Suceava, dar că tot ceea ce a făcut în oraş a fost pentru comunitate

 
Comisia de control trimisă de Prefectura Suceava ca să ancheteze o sesizare cu privire la nişte nereguli la Rădăuţi, a depistat că în cazul a 13 obiective, Primăria nu a respectat legislaţia. Aceste date rezultă din notele de constatare întocmite în urma verificărilor efectuate.
Este vorba despre nerespectarea unor prevederi din Legea 215/2001 privind administraţia publică locală, Legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, Legea 350/1991 privind amenajarea teritoriului şi urbanismului, OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii şi Legea 273/2007 privind finanţele publice locale.
„Comisia mixtă de control apreciază că faptele descrise în raport întrunesc elementele constitutive ale infracţiunii de înşelăciune, infracţiunii de fals intelectual la legea contabilităţii, încălcarea prevederilor legale privind achiziţiile publice, emiterea de acte administrative sau de altă natură care servesc interese de grup sau clientelare; administrarea defectuoasă sau frauduloasă a patrimoniului public şi privat al autorităţii publice; abuz în serviciu contra intereselor publice, abuz de putere, deturnare de fonduri şi incorectitudine în luarea unei decizii la nivel public. Ca urmare au fost sesizate Direcţia Naţională Anticorupţie – Serviciul Teritorial Suceava, Parchetul de pe langă Curtea de Apel Suceava, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Suceava, Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, Curtea de Conturi a Romaniei – Camera de Conturi Suceava, care vor analiza faptele descrise în raport şi vor dispune în consecinţă”, se arată într-un raport oficial trimis de prefectul Florin Sinescu. Conform sursei citate, valoarea lucrărilor executate, la cele 13 obiective sesizate, cu încălcarea prevederilor legale depăşeşte suma de 2,5 milioane euro.
 
Neregulile descoperite pornesc de la „umflarea” prevederilor contractuale pană la abuz în serviciu
Astfel, pe parcursul implementării contractelor de achiziţii publice, prezentate mai sus, s-a constatat că procedural sunt omise o serie de etape specificate clar în lege. Prima din etapele încălcate şi despre care se face referire în comunicatul trimis de Prefectură este aceea că nu are loc o estimare a valorii contractului de achiziţii iar a doua, de multe ori în legătură cu prima, nu se supune aprobării consiliului local oportunitatea şi prioritizarea lucrărilor de achiziţii publice.
Un alt aspect constatat este acela că Primăria municipiului Rădăuţi declanşează procedura de contractare fără prevederi bugetare după care, fie în aceeaşi zi, fie la cateva luni de la încheierea contractului, se aplică printr-un act adiţional o creştere a valorii contractuale cu pană la 50% din valoarea iniţială a contractului de achiziţie publică.
Totodată, nu se supun aprobării consiliului local contractele şi actele adiţionale iar documentaţia tehnico economică nu este supusă aprobării consiliului local şi nici nu se specifică clar în contract locul amplasamentului unde se execută lucrările. Conform aceluiaşi comunicat privitor la notele de constatare a verificărilor de la Primăria Rădăuţi, recepţia lucrărilor nu se face conform prevederilor legale şi nici nu se eliberează  autorizaţii  de construire pentru unele lucrări efectuate.
Prin abuz de funcţie, conducerea Primăriei Rădăuţi schimbă ceea ce au adoptat consilierii şi se recurge permanent la divizarea valorii lucrărilor ce fac obiectul achiziţiei publice. De asemenea, Primăria angajează, lichidează, ordonanţează şi supune la plată lucrări care exced prevederilor bugetare. O ultimă acuzaţie este cea de deturnare a fondurilor publice, exemplul dat fiind un parc şi un bloc de pe strada Fancei f.n., dar şi reabilitare termică a blocurilor.
 
Nereguli la construcţia unui bloc, reamenajarea parcului zoo, extinderea Casei Căsătoriilor, întreţinerea străzilor şi amenajarea pistei de biciclişti
Astfel, primul obiectiv unde nu a fost respectată legislaţia, conform raportului comisie de control trimisă de Prefectura Suceava, este construcţia tronsonului B al unui bloc de locuinţe sociale cu 20 de apartamente în municipiul Rădăuţi, contractul avand o valoare totală de 3.463.018,60 lei cu TVA, fiind încheiat pentru perioada 14 iunie 2010 – 31. decembrie 2013.
Al doilea obiectiv cu nereguli se referă la lucrările de reamenajare parc zoo din municipiul Rădăuţi, în sumă de 1.307.077,59 lei cu TVA inclus şi pentru care s-a făcut o suplimentare a sumei cu 226.164,52 lei, TVA inclus, fără aprobarea Consiliului Local.
Al treilea obiectiv în neregulă, identificat de comisia trimisă de Prefectură, este cel privind „Lucrările de extindere a imobilului Primăriei Rădăuţi, respectiv Casa Căsătoriilor” unde au fost derulate lucrări recepţionate şi plătite în valoare totală de 220.550,62 lei cu TVA, cu încălcarea prevederilor legale
Al patrulea obiectiv cu nereguli este la „Lucrări de întreţinere şi reparaţii la străzi şi trotuare modernizate din Municipiul Rădăuţi” unde comisia susţină că au fost încheiate contracte în valoare de 3.160.355,91 lei, fără a fi respectată legislaţia în vigoare.
Implementarea contractul de lucrări din iulie 2011 privind lucrări de amenajare a unei piste pentru biciclişti în valoare totală de 14.958 euro cu TVA inclus ar fi al cincilea obiectiv în neregulă unde nu s-au respectat prevederile legale.
 Fals intelectual, contracte avand acelaşi obiect şi obligaţii de plată angajate fără prevedere bugetară
Contractul nr. 18.486/20.12.2010 ce a avut ca obiect: „lucrări de terasamente amenajare platformă şi împrejurimi cu parapeţi din beton în zona CEC aparţinand domeniului public” este al şaselea punct pentru care comisia trimisă de Prefectură a depistat nereguli. Valoarea totală este de 60.000,00 lei cu TVA 24% inclus este identic cu contractul nr. 9283/24.06.2011 ce a avut ca obiect: lucrări de terasamente amenajare platformă şi împrejurimi cu parapeţi din beton în zona CEC aparţinand domeniului public, executate de către aceeaşi firmă, pentru o valoare totală de 3.100,00 lei cu TVA. “Prin fals intelectual şi uz de fals pentru acelaşi obiectiv s-au încheiat două contracte cu acelaşi obiect principal al contractului”, se menţionează în comunicatul trimis de prefectul Florin Sinescu.
„Lucrările de pavare trotuare în municipiul Rădăuţi”, în valoare de 304.170,16 lei reprezintă cea de-a şaptea neregulă găsită de comisie care precizează că două contracte au fost încheiate cu aceeaşi societate la interval de trei luni, cu acelaşi obiect al contractului.
Al optulea aspect în neregulă identificat de comisia trimisă de Prefectură este cel privind trei contracte identice de vanzare de plante pentru amenajare spaţii verzi, în sumă totală de 57.603,28 lei, fără a fi specificate cantităţile aferente fiecărui contract.
Obligaţii de plată angajate şi neachitate în sumă de de 160.867,75 lei, fără prevedere bugetară reprezintă a noua neregulă găsită de comisia trimisă de Prefectură la Primăria municipiului Rădăuţi.
 Alte exemple de nerespectare a legislaţiei
A zecea neregulă a fost identificată la implementarea două contracte din 2010 de „Lucrări de întreţinere şi reparaţii la străzi şi trotuare modernizate din municipiul Rădăuţi”, pentru valoarea finală totală cu tot cu TVA de 2.323.592,00 lei şi de amenajare drum ocolitor, varianta ocolitoare pentru zona Nord-Est, în municipiul Rădăuţi, în valoare totală de 936.363,07 lei cu TVA plus suplimentarea valorii lucrărilor cu suma de 320.866,16 lei conform actului adiţional nr. 2. Conform celor precizate de comisie, nu a fost respectată legislaţia în vigoare.
A unsprezecea neregulă depistată se referă la implementarea a zece contracte de execuţie a lucrărilor de reabilitare termică a blocurilor din municipiul Rădăuţi şi unde comisia susţine că nu a fost respectată legislaţia în vigoare
Primăria municipiului Rădăuţi a angajat plăţi în sumă de 76.448,48 lei din bugetul local nerespectand legislaţia, aceasta fiind cel de-al doisprezecelea aspect sesizat de comisia trimnisă de Prefectura Suceava la Primăria municipiului Rădăuţi.
~n fine, cel de-al treisprezecelea aspect unde au fost identificate mai multe nereguli care se referă la derularea unui contractul de vanzare – cumpărare în valoare de 127.957,56 lei şi a unei note de comandă în valoare de 48.360 lei, Primăria municipiului Rădăuţi angajandu-se la o obligaţie de plată fără prevedere bugetară.
Reamiuntim că o comisie mixtă constituită prin Ordin al Prefectului, formată din reprezentanţi ai Instituţiei Prefectului – judeţul Suceava, Garda Financiară Suceava, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Suceava, Direcţia Regională în Construcţii Nord Est, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Suceava a verificat sesizarea adresată prefectului judeţului Suceava de către Maerean Tiberiu, consilier local al municipiului Rădăuţi în care au fost aduse în discuţie o serie de contracte încheiate de municipalitate cu  agenţi economici.
Primarul municipiului Rădăuţi, Aurel Olărean, a declarat că el a respectat legislaţia în derularea acestor investiţii. Aurel Olărean a mai spus că nu a primit raportul Prefecturii Suceava, dar că tot ceea ce a făcut în oraş a fost pentru comunitate. „Nu avem nici o problemă. Totul e făcut pentru comunitate, totul e în regulă, cu proceduri”, a spus Aurel Olărean. El a precizat că activitatea sa a fost auditată de Curtea de Conturi. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Economii de un milion de euro pe an la energia consumată de Spitalul Județean, după implementarea unui proiect de reabilitare

Proiectul tehnic și indicatorii tehnico-economici pentru renovarea energetică a Spitalului Clinic Județean de Urgență „Sf. …

No comments

  1. Situatie similara de la Radauti este si la Vicovu de Jos unde primarul cu firma lui executa toate lucrarile, mananca tot bugetul comunei cu societatea “Vicov Construct “care este proprietar arieratele au plecat toate la vicov construct fara lucrari executate sau executate foarte prost in regimul trecut a fost tinute in brate de domnul flutur si acum de domnul Nichifor care vrea sa-l puna si presedinte de PSD la Vicov.vicovenii cred ca banul este mai presus de lege incat l-a cumparat si pe domnul Nichifor.

  2. ALO,dar pentru un anume proiect cât la sută din valoare îi revine primarilor.Cred că astea-s secrete de serviciul sau intră la negocieri cu alții ?

  3. de ce nu merge sal controleje mafia din dna pe Primaru sbiera din horodnic ca a vindut terenu oamenilor si a impartit bani cu ei

  4. Mda, nu este singurul. La Udesti primarul fiind PSD ist si cumatru cu nechifor nu este vazut. Botezatu are hotarari de condamnare si trebuie si demis din functie dar PSD ul il tine in brate.

  5. De la birou de la circa se transmite
    Catre 2 dube goale ruginite
    Vin baietii s-o umple vin baietii s-o adune
    Dupa blocuri, dupa vina, dupa nume
    De la sergentul ordinar de unde poate sa inceapa
    Pana sus in duba e un pas si-o treapta
    Bucurosi de cunostinta toti
    6 gabori, 2 dube, 8 roti
    AM IMPRESIA OLARENE CA ASTEA TE CAUTA SI PE TINE!!!!!!!!