Sunday , December 4 2022

Aeroportul Sucevei cere informaţii consulatelor din UE pentru a stabili cele mai bune curse externe

lucrari aeroport 1 iulie 2014 - 2 [800x600]

Pe lângă Tarom, tatonările se fac cu cel puţin trei operatori low – cost, însă conducerea Aeroportului Sucevei este rezervată în privinţa unor declaraţii pe această temă şi mai preocupată din cauza problemelor pe care vremea le face în privinţa derulării lucrărilor de modernizare. Din cauza condiţiilor meteo, au fost întreruperi ale lucrului care, cumulat, au ajuns la o lună de zile 

Conducerea Regiei Autonome Aeroportul “Stean cel Mare” Suceava a iniţiat de mai multă vreme demersuri pentru stabilirea unor parteneriate cu posibili operatori de curse aeriene, după ce lucrările de modernizare vor fi finalizate şi aeroportul va fi deschis din nou traficului. După cum a explicat directorul Ioan Măriuţa, sunt două direcţii pe care se merge.
Prima ar fi discuţiile cu operatorii aerieni pe la diverse târguri de profil, simpozioane sau reuniuni în domeniu, atât în plan intern cât şi extern – Londra, de exemplu. „Cei de la Tarom ne-au transmis că doresc să reia colaborarea cu noi, cu condiţia să îi anunţăm cu 60 de zile înainte de redeschiderea aeroportului. Mai avem discuţii şi tatonări cu operatori low – cost, dar prefer să fac publice date pe această temă atunci când se va va ajunge la o înţelegere cu ei”, a mai afirmat Ioan Măriuţa.
A doua ar fi legată de discuţii la nivel diplomatic, purtându-se o corespondenţă cu consulate şi ambasade ale ţării noastre din state ale UE. Ioan Măriuţa a explicat că doreşte să aibă o evidenţă cât mai precisă cu putinţă a cetăţenilor din nordul ţării care lucrează în afară şi a zonelor unde sunt mai numeroase comunităţi. Asta pentru negocierile cu operatorii aerieni pe tema unor curse spre destinaţii externe şi unde astfel de date pot constitui un argument bun de atragere a unui operator de zbor şi de a face o cursă externă spre o destinaţie anume.
Menţionăm că de mai bine de un an de zile pe pagina de internet a Aeroportului “Stefan cel Mare” – Suceava este postat un chestionar unde utilizatorii sunt invitaţi să răspundă ce destinaţie ar prefera să zboare de la Suceava în Europa. Iniţial, Torino pe locul 1 era la o mare distanţă de orice altă destinaţie, la un moment dat peste 80% din opţiunile celor care au răspuns la chestionar erau pentru Torino. Si acum pe pagina de internet Torino este prima opţiune, dar cu o pondere de circa 60%, în schimb tot mai mulţi par a opta pentru Londra. In schimb, pe pagina de facebook domină Londra şi foarte multe opţiuni sunt şi pentru alte destinaţii cum ar fi Bruxelles.
Din păcate, nu există încă o concluzie clară privind încheierea unui parteneriat pentru că niciun operator nu vrea să rişte să încheie un contract fără a şti o dată certă de la care aeroportul va fi deschis traficului. „Am fost foarte optimist la început. Nu am anticipat că vremea poate să ne cauzeze atâtea probleme. Nu vreau să mă pronunţ încă şi niciun operator de transport aerian nu vine să încheie un contract acum, deşi ştiu precis că suntem în atenţia companiilor importante”, a declarat directorul Aeroprotului, Ioan Măriuţa.
El a spus că nu are nimic ce reproşa constructorului care a mobilizat oameni şi utilaje, a montat reflectoare ca să poată lucra şi pe timp de noapte, dar cu toate acestea abia s-a reuşit a recupera din urmă nişte întârzieri. „Am avut în total, de la începutul lucrărilor, vreo lună de zile de întreruperi din cauza vremii. Uneori plouă ca la tropice. Am montat reflectoarele şi nişte utilaje au lucrat astă noapte. Stiam că azi, de dimineaţă, este Cod Galben de ploi, dar am crezut că ne va ocoli ploaia şi am scos şi dimineaţă utilajele la lucru”, ne-a explicat inginerul Dumitru Clipaciuc, din partea firmei Tehnic Asist. „Am mai păţit aşa când erau anunţate ploi şi într-adevăr ploua în apropiere, la Dumbrăveni, iar la Salcea era soare şi puteam lucra. S-a întâmplat chiar şi în ziua când a vizitat premierul judeţul Suceava: la Dumbrăveni plouase cu găleata, iar la noi nimic şi am putut lucra”, a completat Ioan Măriuţa. lucrari aeroport 1 iulie 2014 [800x600]
El este sceptic că vor putea demara, cel puţin în prima parte a lunii august, lucrările de asfaltare la pista aeroportului dacă vor continua ploile în ritmul acesta. Asta deşi sunt în toi pregătirile terenului pentru amenajarea unei staţii de asfalt în imediata apropiere a aeroportului, cu acces de la drumul judeţean ce face legăturea între aeroport şi drumul naţional ce trece prin Salcea. La fel de sceptici sunt cei din conducerea aeroportului şi reprezentantul firmei constructoare şi în legătură cu betonarea unei platforme unde urmau să stea avioanele şi pe care conducerea Consiliului Judeţean Suceava vrea să fie gata până la show-ul aviatic de la finele lui august. „Unde este vara secetoasă care a fost anunţată”, s-a întrebat retoric Dumitru Clipaciuc.
Totuşi, el a spus că nu a stat pe loc şi în ultimele trei săptămâni cam 1.500 de metri din porţiunea unde urmează să fie făcută noua pistă au fost umpluţi cu aşa numitul strat de formă, iar pe o distanţă de circa 500 de metri s-a mai pus un strat de piatră concasată. Mormanele de balast şi pietriş de acu trei săptămâni în urmă nu mai sunt atât de mari, dar ieri la amiază maşinile staţionau fie lângă munţii de balast, fie lângă zona unde este staţie de betoane, fără să mai poată căra.
Menţionăm că în primele cinci luni au fost făcute plăţi către constructor în valoare de 5,15 milioane de lei către firma constructoare, adică mai puţin de 5% din valoarea lucrărilor. Mai bine de jumătate din suma achitată în intervalul ianuarie – mai a.c. s-a plătit în luna mai. Pentru luna iunie era previzionată o plată de 1,37 milioane de lei. In iulie, plata previzionată pentru lucrări este cam cât pentru perioada ianuarie – iunie. Cele mai mari plăţi au fost previzionate pentru intervalul august – noiembrie când în fiecare lună vor fi achitate sume de ordinul a 17 – 18 milioane de lei. Pentru decembrie este de asemenea previzionată o plată de 15,31 milioane de lei, dar pentru factura emisă la lucrări ce ar fi trebuit să fie efectuate în toamnă. In total, previziunile de plăţi la proiectul european pentru modernizarea aeroportului de la Suceava ar fi de 95,36 milioane de lei.
Reamintim că proiectul european de modernizare a primit acordul de finanţare prin Programul Operaţional Sectorial – Transporturi în toamna lui 2011, iar de atunci cu chiu cu vai au fost parcurse mai multe etape de licitaţii, proiectare tehnică, parcurgere a unor contestaţii şi, la un moment dat, riscul suspendării fondurilor europene. Teoretic, firma Tehnic Asist ar trebui să încheie lucrările în luna februarie, iar ultima plată să fie făcută în mai. Totuşi, pariul autorităţilor şi al firmei este ca lucrările să fie gata cel târziu în luna noiembrie. Asta presupune decaparea vechii piste de beton lungă de 1.800 de metri, realizarea alteia dintr-o mixtură asfaltică pe o lungime de 2.460 de metri, lărgirea pistei de la 30 de metri la 45 şi a unor acorstamente de 7,5 metri fiecare, realizarea unor noi căi de rulare tot dintr-o îmbrăcăminte asfaltică şi a unei platforme de îmbarcare din beton. Noua pistă ar trebui să aibă un coeficient de rezistenţă (PCN) de 70, suficient cât să permită aterizarea în bune condiţii a unor avioane mari de tip Boeing. De-a lungul pistei va trebui realizat un sistem de canalizare nou şi, de asemenea, ar trebui făcut un balizaj nou Cat II şi, de asemenea, un instrument de aterizare în siguranţă la sol (ILS) tot Cat II. Balizajul şi lucrările de amenajare a infrastructurii pentru ILS sunt prevăzute în proiectul european respectiv, iar ILS-ul ca atare va fi adus şi montat pe cheltuiala Romatsa. Tot în proiectul de modernizare mai este prevăzută şi realizarea unui nou turn de control, lucrările fiind într-un stadiu destul de avansat şi a unei noi uzine electrice. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Foresta a încheiat anul cu o remiză la Bacău

Foresta a încheiat anul cu o remiză, scor 1-1, înregistrată sâmbătă, pe terenul celei de-a …