Saturday , May 18 2024

422 de preșcolari au fost evaluați psihosomatic pentru clasa pregătitoare

Dintre aceștia 21 au primit recomandarea de a fi înscriși în grupa mare, pentru trei dintre ei părinții au solicitat să fie înscriși în grupa mare, deși aveau vârsta pentru a putea fi înscriși în clasa zero, iar restul au primit recomandarea necesară pentru a putea fi inscriși în clasa pregătitoare 

 gradinita

În această perioadă se desfășoară evaluarea psihosomatică a copiilor care vor împlini vârsta de șase ani în perioada 1 septembrie-31 decembrie și pe care părinții vor să îi înscrie în clasa pregătitoare. Copiii care împlinesc vârsta în această perioadă, dar pentru care părinții nu solicită evaluare pot rămâne în continuare la grădiniță. De asemenea, rămân încă un an la grădiniță copiii cărora li s-a făcut evaluare psihosomatică, dar nu au primit recomandare pentru școală. Copiii care împlinesc șase ani până la 31 august inclusiv pot fi înscriși la școală fără să mai fie necesară evaluare psihosomatică.

Numai joi, 2 martie,  au fost evaluați 148 preșcolari, ai căror părinți au solicitat înscrierea copilului în clasă pregătitoare. Dintre copiii evaluați joi, 142 au primit aviz pentru clasa pregătitoare și 6 au primit recomandare pentru grupă mare.

La finalul zilei de joi, la nivelul întregului județ, în cele 8 centre de evaluare psihosomatică, fuseseră evaluați 422 de preșcolari, această zi fiind a șasea din totalul celor 14 zile de evaluare.

Unii părinți vor să își înscrie copiii în clasa pregătitoare, deși aceștia împlinesc vârsta de șase ani spre finalul anului școlar

Conform coordonatorului Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică al județului Suceava, Delia Dascălu, sunt și cazuri în care părinții vor să își înscrie copiii în clasa pregătitoare, deși aceștia împlinesc vârsta de șase ani spre finalul anului școlar.

“Pentru părinții copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani după 31 decembrie 2017 și care solicită ca micuții să fie evaluați în vederea înscrierii la școală, profesioniștii CJRAE (Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională) oferă consiliere care să îi ajute să înțeleagă faptul că un copil cu un an mai mic decat ceilalți, chiar dacă are cunoștințe, va obosi mai repede, îi va fi mai greu să se concentreze la sarcinile școlare, lucruri care, pe termen lung, îi vor afecta rezultatele la învățătură. Acolo avem un pic mai multă grijă, consiliem părintele și încercăm să îl facem să înțeleagă nivelul de solicitare neuro-psihică la școală și că el trebuie sa fie atent o anumită perioadă de timp, precum si faptul că la un moment dat se va vedea decalajul dintre el și ceilalți copii care sunt cu un an mai mari”, a declarat  psihologul Delia Dascălu, coordonatorul județean al activității de evaluare psihosomatică a preșcolarilor.

Aceasta a mai arătat că, deși în majoritatea cazurilor părinții solicită înscrierea copiilor care nu împlinesc vârsta de 6 ani până la 31 august în clasa pregătitoare, sunt și câteva excepții, unde părinții cer înscrierea în grupa mare a copiilor care îndeplinesc condițiile de vârstă pentru clasa pregătitoare. Pentru aceștia se eliberează recomandarea pentru grupa mare, întrucât copilul nu pierde nimic dacă mai așteaptă un an. Până joi seara, doar trei părinți solicitaseră să își înscrie copiii în grupa mare, deși aceștia aveau vârsta necesară pentru a fi înscriși în clasa pregătitoare.

“Până joi seară fuseseră evaluați 422 de copii din tot județul. De regulă, părinții solicită clasă pregătitoare, însă există și situații, nu foarte dese, în care nu primesc recomandarea pentru clasă pregătitoare. Părintele este de față la evaluare și i se explică de ce este în folosul copilului să mai stea un an în grădiniță, pentru că nu are rost sa pornească din start la un drum atât de lung cu gândul că o să recupereze pe parcurs. La școală trebuie să mergi atunci când simți că poți să faci față și iți dorești. Dintre preșcolarii evaluați până acum, doar pentru trei părinții au solicitat să fie înscriși în grupa mare. De regulă, părinții sunt foarte orientați, stiu unde vor sa îl dea la scoală, ce învățători iau clasa pregătitoare și în felul acesta ori aleg să îl înscrie mai târziu ori mai devreme”, a declarat Delia Dascălu.

Conform celor precizate de psiholog, de obicei copiii vin fără teamă la evaluare, iar recomandările de final sunt în general pozitive. Aceștia sunt relaxați în timpul evaluării, care este în mare parte orală. Psihologul discută liber cu preșcolarul și analizează dacă prezintă agitație psihomotorie, cât timp reușește să rămână concentrat pe sarcină, dacă întrerupe discuțiile adulților, cât de mult îl corectează pe părinte. De asemenea, psihologul este foarte atent și la părinte și observă dacă acesta tinde să îl supraprotejeze pe copil, dacă vine în întâmpinarea nevoilor copilului, dacă răspunde în locul lui, de unde deduce anumite lucruri și formulează recomandări pentru părinți.

“Este un moment important din viața lor și încercăm să îi încurajăm pe copii. Am primit un feedback foarte bun din partea învățătorilor cu experiență care au acum clasa zero”, a mai arătat coordonatorul Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică al județului Suceava.

Fiecare evaluare psihosomatică este făcută în prezența a doi specialiști, care se consultă la nevoie

In fiecare centru de evaluare sunt câte doi psihologi, care se consultă atunci când este cazul. Dacă există cazuri mai grele, în care părinții vor neapărat să înscrie copilul de o vârstă prea mică în clasa pregătitoare, acestea sunt transmise Inspectoratului Scolar, care se ocupă să le explice părinților de ce copilul nu poate fi înscris la școală până la o anumită vârstă. In cazurile în care copiii sunt prea mici, ei ar putea ajunge la un moment dat să nu mai facă față nivelului de informații, pentru că nu au nivelul de gândire pe care îl au ceilalți colegi care sunt cu un an mai mari. Materia la discipline este construită în funcție de aceste praguri de dezvoltare ale copiilor. Evaluarea psihosomatică se desfășoară în acest an de pe data de 22 februarie până pe data de 14 martie inclusiv în opt centre în tot județul. Inscrie­rile se fac de luni până vineri, în intervalul 9:00-17:00, la responsabilul din fiecare centru de evaluare, care stabilește împreună cu părinții ziua și ora la care se va desfășura aceasta.

“Nu vrem să ne trezim cu situatia în care într-o zi să fie 30 de părinți cu 30 de copii care așteaptă la ușă și în altă zi să avem cinci copilași, pentru că nu este în regulă. Dacă ei sună se negociază o zi și o oră la care pot ajunge și în măsura locurilor disponibile ne rezervăm suficient timp, în așa fel încât, dacă e posibil, copilul să nu aștepte deloc. Atunci când copilul vine la evaluare respectând programarea sa, va avea parte de timpul lui cu cei doi specialiști evaluatori, va avea parte de atenție, iar părinților li se va răspunde la toate întrebările pe care le au. Să nu uităm că foarte mulți dintre părinți sunt la prima experiență de acest fel, având un singur copil, și este foarte important să le inspirăm încredere în faptul că debutul școlarității este un moment extrem de important în viața copilului, care nu trebuie privit cu rezerve sau cu teamă”, a mai arătat psihologul Delia Dascălu.

In ceea ce îi priveste pe copiii cu diagnostice medicale pe care părinții insistă că vor să îi înscrie într-o școală de masă, aceștia au nevoie, pe lângă celelalte documente pe care le duc, și de acceptul școlii, atașând la dosar o dovadă de la școală din care să reiasă faptul că a luat la cunoștință de diagnosticul medical și acceptă sa îl înscrie în clasa pregătitoare în instituția lor.

Anul trecut au fost evaluati 1266 de preșcolari, dintre care 65 au primit recomandare pentru grupa mare, iar ceilalți 1201 pentru clasa pregătitoare. (Alexandra IONICA)

Vezi si

Șomuz Fălticeni s-a întors cu trei puncte din ultima deplasare din acest sezon

Șomuz Fălticeni s-a întors cu trei puncte de la Bacău, după ce a câștigat, vineri, …