Alte stiri
Bombardamente rusești aproape de malul românesc al Dunării. Vama Isaccea a fost închisă
acum 2 hours
Guvernul își asumă răspunderea pe măsurile fiscale. Parlamentul se reunește la ora 18.00 în ședință comună
acum 2 hours
The Tax Institute, un think tank de fiscalitate, a prezentat un top al celor mai ineficiente măsuri fiscale luate în ultimii ani, în cadrul unei conferinţei organizate la BNR privind lansarea studiului realizat de grupul de analiză numit Modificările Noului Cof Fiscal: Inventar şi Impact 2015-2023.
Potrivit Ziarului Financiar, The Tax Institute a identificat ca fiind cele mai proaste măsuri fiscale din ultimii ani următoarele:
1. „Revoluţia fiscală” (OUG nr. 79/2017). Implementare defectuoasă. Nu a aşezat sarcina fiscală în funcţie de mărimea venitului şi a condus la transferul unor sume mari de la Bugetul de Stat (BS) la Bugetul Asigurărilor Sociale de Stat (BASS).
2. Spulberarea bazei de calcul al impozitului pe profit (Legea nr. 270/2016, OUG nr. 3/2017, OUG nr. 79/2017). < 10% din numărul total de companii mai datorează impozit pe profit.
3. Eliminarea plafonării bazei de calcul al CAS, CASS individuale (OUG nr. 3/2017), Înlocuirea contractelor de muncă cu contracte de prestări servicii încheiate cu microîntreprinderea angajatului.
4. Scutirea de impozit pe salariu a angajaţilor din cercetare/dezvoltare (OUG 32/2016), a angajaţilor sezonieri din HoReCa (OUG 3/2017) şi păstrarea scutirii de impozit pe salarii a angajaţilor din IT (introdusă în anul 2000). Erodarea bazei de calcul al impozitului. Discriminări între diverse categorii profesionale.
5. Scutirea de impozit pe salarii şi de la plata CASS pentru angajaţii din construcţii (OUG nr. 114/2018) şi agricultură (Legea nr. 135/2022).Reducerea încasărilor la Buget. Distorsiuni semnicative în piaţa muncii. Risc pentru companiile din domeniile menţionate, scutirile fiind susceptibile a fi ajutor de stat.
6. „Split” TVA (OG nr. 23/2017). Măsură modificată semnificativ înainte de a intra în vigoare. Ar fi blocat activitatea majorităţii companiilor româneşti, în special a celor cu capital românesc.
7. Introducerea cotei super reduse de 5% în HoReCa (OUG nr. 89/2018). Cum poţi justica aplicarea cotei reduse de 9% pentru alimentele cumpărate din magazin şi a celei de 5% pentru aceleaşi alimente cumpărate de la restaurant?
8. Suspendarea aplicării creditului fiscal pentru creşe şi grădiniţe (OUG nr. 168/2022). Creditul fiscal pentru creşe şi grădiniţe, introdus prin Legea nr. 239/2020 şi Legea nr. 296/2020 a fost suspendat, motivul fiind lipsa resurselor bugetare.
9. Modificarea regulilor cu privire la aplicarea cotei de TVA 5% la achiziţia de apartamente (OG nr.16/2022). A bulversat întreaga industrie de construcţii şi a afectat capacitatea cetăţenilor de a achiziţiona locuinţe noi.
10. Suspendarea plăţii impozitelor şi taxelor pe perioada stării de urgenţă (OUG nr. 29/2020). Determinarea unei explozii a nevoii de finanţare a deficitului bugetar. Recuperarea ulterioară a sumelor amânată – dificilă, fiind necesare reguli noi cu privire la eşalonarea debitelor restante.
Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, a anunțat, luni, după ședința Executivului că mreșterea …