Saturday , April 27 2024

BAC: Baremele integrale de la examenele de Limba si literatura romana

bac2

Baremele integrale de corectare la examenul de Limba si literatura romana – BAC 2013 – au fost publicate de Ministerul Educatiei. Acesta este primul an in care absolventii de liceu au avut de rezolvat subiecte diferentiate la Limba romana, in functie de profil. In consecinta, ministerul a publicat atat baremul pentru profilul Real si Filiera Vocationala, cat si pentru Profilurile Uman si Pedagogic.
BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE – Profilul Real si de la Filiera Vocationala
“Varianta 7
Se puncteaza oricare alte formulari/modalitati de rezolvare corecta a cerintelor.
Nu se acorda punctaje intermediare, altele decat cele precizate explicit prin barem. Nu se acorda fractiuni de punct.
Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota finala se calculeaza prin impartirea la 10 a punctajului total acordat pentru lucrare.
SUBIECTUL I     (30 de puncte)
1. cate 1 punct pentru numirea fiecarui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu: mormane – gramezi; uzate – degradate)     2x1p= 2 puncte
2. explicarea rolului cratimei in secventa indicata (de exemplu: marcheaza rostirea legata a doua cuvinte)     2 puncte
3. construirea oricarui enunt in care se foloseste corect o locutiune/expresie cu substantivul indicat     2 puncte
4. mentionarea corecta a tipului de perspectiva narativa din textul dat (de exemplu: perspectiva obiectiva)     4 puncte
5. cate 2 puncte pentru precizarea fiecaruia dintre cele doua motive literare identificate in textul dat (de exemplu: orasul, drumul)     2x2p= 4 puncte
6. cate 2 puncte pentru selectarea fiecarei secvente care fixeaza dimensiunea spatiala (de exemplu: Strada Rahmaninov era la capatul ei dinspre lacuri; De acolo, strada era pavata)     2x2p= 4 puncte
7. prezentarea adecvata si nuantata a rolului verbelor la timpul imperfect 4 p. / prezentare superficiala 2 p.     4 puncte
8. – cate 1 punct pentru mentionarea oricaror doua trasaturi ale genului epic, prezente in textul dat (de exemplu: prezenta instantelor comunicarii narative – narator, personaje; folosirea naratiunii ca mod de expunere)     2x1p=2 puncte
– cate 1 punct pentru ilustrarea prin exemple din text a fiecarei trasaturi mentionate     2x1p=2 puncte
9. comentarea adecvata si nuantata a secventei citate, in limitele de spatiu indicate 4 p. / comentarea partial adecvata sau nerespectarea limitelor de spatiu indicate 2 p.     4 puncte
SUBIECTUL al II-lea     (30 de puncte)
– structura discursului de tip argumentativ:
formulare adecvata a ideilor in scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru intre cele trei componente: ipoteza, enuntarea si dezvoltarea argumentelor, concluzia 4 p. / formulare partial adecvata 2 p.     4 puncte
utilizare adecvata a mijloacelor lingvistice utile exprimarii unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie, adverbe/locutiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivitatii evaluative, conjunctii/locutiuni conjunctionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi) 4 p. / utilizare partial adecvata 2 p.     4 puncte
– continutul argumentarii:
formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica propusa     2 puncte
cate 3 puncte pentru enuntarea fiecaruia dintre cele doua argumente adecvate ipotezei     2x3p= 6 puncte
cate 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzatoare a fiecaruia dintre argumentele enuntate     2x3p= 6 puncte
formularea unei concluzii pertinente     2 puncte
– respectarea normelor limbii literare si a limitelor de spatiu indicate:
registrul stilistic adecvat cerintei     1 punct
respectarea normelor de exprimare (0-1 greseli lexicale sau morfosintactice – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.)     2 puncte
respectarea normelor de ortografie si de punctuatie (0-1 greseli ortografice si de punctuatie – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.)     2 puncte
respectarea limitelor de spatiu indicate     1 punct
SUBIECTUL al III-lea     (30 de puncte)
Continut – 16 puncte
– cate 2 puncte pentru evidentierea adecvata si nuantata a fiecarei trasaturi a textului poetic studiat, care face posibila incadrarea intr-o orientare literara, intr-o perioada, intr-un curent cultural/literar sau intr-o orientare tematica     2x2p= 4 puncte
(Cele 2 puncte pentru fiecare trasatura se acorda astfel:
prezentare nuantata si adecvata a trasaturii 2 p.
prezentare schematica sau superficiala a trasaturii 1 p.)
– prezentarea a doua imagini/idei poetice, relevante pentru tema si viziunea despre lume din textul poetic studiat     4 puncte
prezentarea temei si a viziunii despre lume si ilustrarea acesteia prin doua imagini/idei poetice relevante 4 p.
prezentarea temei si a viziunii despre lume si ilustrarea printr-o imagine/idee poetica 2 p.
simpla numire a temei sau a unor idei poetice 1 p.
– cate 1 punct pentru ilustrarea fiecaruia dintre cele patru elemente de compozitie si de limbaj ale textului poetic studiat, semnificative pentru ilustrarea temei si a viziunii despre lume     4x1p= 4 puncte
– sustinerea pertinenta a opiniei formulate 4 p. / incercare de sustinere a opiniei sau schematism 2 p. / simpla formulare a opiniei 1 p.     4 puncte
Redactare – 14 puncte
– organizarea ideilor in scris     3 puncte
3 puncte pentru text clar, organizat, coerent, cu echilibru intre introducere, cuprins si incheiere, in care constructia paragrafelor subliniaza ideile in succesiune logica
2 puncte pentru text partial organizat, cu dezechilibru intre componente, in care constructia paragrafelor nu subliniaza ideile in succesiune logica
1 punct pentru text vag organizat, fara evidentierea trecerii de la o idee la alta
– abilitati de analiza si de argumentare     3 puncte
3 puncte pentru relatie adecvata intre idee si argument, utilizare de argumente convingatoare, formulare de judecati de valoare relevante
2 puncte pentru relatie partial adecvata intre idee si argument, utilizare de argumente insuficient de convingatoare, formulare de judecati partial relevante
1 punct pentru relatie nerelevanta intre idee si argument, schematism
– utilizarea limbii literare (stil si vocabular potrivite temei, claritate a enuntului, varietate a lexicului, sintaxa adecvata 2 p. / vocabular restrans, monoton 1 p.)     2 puncte
– ortografia (0-1 erori: 2 p. / 2 erori: 1 p. / 3 sau mai multe erori: 0 p.)     2 puncte
– punctuatia (0-1 erori: 2 p. / 2 erori: 1 p. / 3 sau mai multe erori: 0 p.)     2 puncte
– asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea     1 punct
– incadrarea in limitele de spatiu indicate     1 punct
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 600 de cuvinte (doua pagini) si sa dezvolte subiectul propus.”
 
BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE – Profilurile Umanist si Pedagogic
“Varianta 7
Se puncteaza oricare alte formulari/modalitati de rezolvare corecta a cerintelor.
Nu se acorda punctaje intermediare, altele decat cele precizate explicit prin barem. Nu se acorda fractiuni de punct.
Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota finala se calculeaza prin impartirea la 10 a punctajului total acordat pentru lucrare.
SUBIECTUL I     (30 de puncte)
1. cate 1 punct pentru numirea fiecarui sinonim neologic pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu: va zari – va observa; obosita – extenuata)     2x1p= 2 puncte
2. explicarea rolului ghilimelelor din secventa indicata (de exemplu: marcheaza inceputul si sfarsitul vorbirii directe)     2 puncte
3. construirea unui enunt in care se ilustreaza corect sensul conotativ al cuvantului indicat     2 puncte
4. mentionarea corecta a tipului de perspectiva narativa din textul dat (de exemplu: perspectiva obiectiva)     4 puncte
5. cate 2 puncte pentru precizarea fiecaruia dintre cele doua motive literare identificate in textul dat (de exemplu: fotografia, reveria)     2x2p= 4 puncte
6. cate 2 puncte pentru selectarea fiecareia dintre cele doua secvente care fixeaza dimensiunea spatiala (de exemplu: pe Calea Victoriei, in fata la Corso; de pe celalalt trotuar)     2x2p= 4 puncte
7. prezentarea adecvata si nuantata a rolului verbelor la timpul imperfect 4 p. / prezentare superficiala 2 p.     4 puncte
8. – cate 1 punct pentru mentionarea oricaror doua trasaturi ale genului epic, prezente in textul dat (de exemplu: prezenta instantelor comunicarii narative – narator, personaje; folosirea naratiunii ca mod de expunere)     2x1p= 2 puncte
– cate 1 punct pentru ilustrarea prin exemple din text a fiecarei trasaturi mentionate     2x1p= 2 puncte
9. comentarea adecvata si nuantata a secventei citate, in limitele de spatiu indicate 4 p. / comentarea partial adecvata sau nerespectarea limitelor de spatiu indicate 2 p.     4 puncte
SUBIECTUL al II-lea     (30 de puncte)
– structura discursului de tip argumentativ:
formulare adecvata a ideilor in scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru intre cele trei componente: ipoteza, enuntarea si dezvoltarea argumentelor, concluzia 4 p. / formulare partial adecvata 2 p.     4 puncte
utilizare adecvata a mijloacelor lingvistice utile exprimarii unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie, adverbe/locutiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivitatii evaluative, conjunctii/locutiuni conjunctionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi) 4 p. / utilizare partial adecvata 2 p.     4 puncte
– continutul argumentarii:
formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica propusa     2 puncte
cate 3 puncte pentru enuntarea fiecaruia dintre cele doua argumente adecvate ipotezei     2x3p= 6 puncte
cate 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzatoare a fiecaruia dintre argumentele enuntate     2x3p= 6 puncte
formularea unei concluzii pertinente     2 puncte
– respectarea normelor limbii literare si a limitelor de spatiu indicate:
registrul stilistic adecvat cerintei     1 punct
respectarea normelor de exprimare (0-1 greseli lexicale sau morfosintactice – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.)     2 puncte
respectarea normelor de ortografie si de punctuatie (0-1 greseli ortografice si de punctuatie – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.)     2 puncte
respectarea limitelor de spatiu indicate     1 punct
SUBIECTUL al III-lea     (30 de puncte)
Continut – 16 puncte
– cate 2 puncte pentru evidentierea adecvata si nuantata a fiecarei trasaturi a textului poetic studiat, care face posibila incadrarea in simbolism     2x2p= 4 puncte
(Cele 2 puncte pentru fiecare trasatura se acorda astfel:
prezentare nuantata si adecvata a trasaturii 2 p.
prezentare schematica sau superficiala a trasaturii 1 p.)
– cate 2 puncte pentru prezentarea fiecareia dintre cele doua imagini/idei poetice relevante pentru tema si viziunea despre lume din textul poetic studiat     2x2p= 4 puncte
prezentarea temei si a viziunii despre lume si ilustrarea acesteia prin doua imagini/idei poetice relevante 4 p.
prezentarea temei si a viziunii despre lume si ilustrarea printr-o imagine/idee poetica 2 p.
simpla numire a temei sau a unor idei poetice 1 p.
– cate 1 punct pentru ilustrarea fiecaruia dintre cele patru elemente de compozitie si de limbaj ale textului poetic studiat, semnificative pentru tema si viziunea despre lume     4x1p= 4 puncte
– sustinerea pertinenta a opiniei formulate 4 p. / incercare de sustinere a opiniei sau schematism 2 p. / simpla formulare a opiniei 1 p.     4 puncte
Redactare – 14 puncte
– organizarea ideilor in scris     3 puncte
3 puncte pentru text clar, organizat, coerent, cu echilibru intre introducere, cuprins si incheiere, in care constructia paragrafelor subliniaza ideile in succesiune logica
2 puncte pentru text partial organizat, cu dezechilibru intre componente, in care constructia paragrafelor nu subliniaza ideile in succesiune logica
1 punct pentru text vag organizat, fara evidentierea trecerii de la o idee la alta
– abilitati de analiza si de argumentare     3 puncte
3 puncte pentru relatie adecvata intre idee si argument, utilizare de argumente convingatoare, formulare de judecati de valoare relevante
2 puncte pentru relatie partial adecvata intre idee si argument, utilizare de argumente insuficient de convingatoare, formulare de judecati partial relevante
1 punct pentru relatie nerelevanta intre idee si argument, schematism
– utilizarea limbii literare (stil si vocabular potrivite temei, claritate a enuntului, varietate a lexicului, sintaxa adecvata 2 p. / vocabular restrans, monoton 1 p.)     2 puncte
– ortografia (0-1 erori: 2 p. / 2 erori: 1 p. / 3 sau mai multe erori: 0 p.)     2 puncte
– punctuatia (0-1 erori: 2 p. / 2 erori: 1 p. / 3 sau mai multe erori: 0 p.)     2 puncte
– asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea     1 punct
– incadrarea in limitele de spatiu indicate     1 punct
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 600 de cuvinte (doua pagini) si sa dezvolte subiectul propus.”(Hotnews)

Vezi si

Locuitorii de pe mai multe străzi din zona centrală a Sucevei nu vor avea luni apă la robinete

ACET SA, operatorul sucevean al rețelelor de apă și canalizare, a anunțat că, în vederea …