Thursday , May 16 2024

Județul Suceava, pe primul loc în țară la consumul de motorină și benzină în zonele locuite

Aglomerația infernală de pe drumurile din Suceava, în special în zona localităților, se traduce acum și în cifre oficiale privind consumul de combustibil al mașinilor care circulă prin județ. Compania de Drumuri, prin Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN), a calculat, în premieră, consumul de carburant pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale, dar și tipul carburantului folosit. Conform studiului prezentat ieri de CESTRIN, pentru rețeaua de aproximativ 17.000 kilometri de Drumuri Naționale și aproape 1.000 de kilometri de autostradă, a fost calculat un consum mediu zilnic (benzină+motorină) de 15 milioane de litri și 5,5 miliarde litri de carburant pe an. Județul Suceava este fruntaș național în ceea ce privește consumul de combustibil pe drumurile din interiorul localităților – cu 198.979 de l/zi, din care motorină 159.664 de litri și benzină 39.314 litri. Spre comparație, în Botoșani se “ard” zilnic 56.797 de litri de combustibil, în Iași 115.234 litri, în Bistrița Năsăud 82.201 litri, iar în Neamț – 133.739 litri. Din păcate, tot acest consum de carburant se transformă în diverse tipuri de emisii poluante, situație agravată în special de numeroasele mașini vechi prezente pe drumurile din județ.

Compania de Drumuri, prin Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN), a calculat, în premieră, consumul de carburant pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale, dar și tipul carburantului folosit. Conform studiului prezentat ieri de CESTRIN, pentru rețeaua de aproximativ 17.000 kilometri de Drumuri Naționale și aproape 1.000 de kilometri de autostradă, a fost calculat un consum mediu zilnic (benzină+motorină) de 15 milioane de litri și 5,5 miliarde litri de carburant pe an.

În privința tipului de carburant consumat pe întreaga rețea, pe zi sau pe an, motorina are o pondere de 89,6% în timp ce benzina doar 10%. De asemenea, CESTRIN mai arată că, în decursul unui an, motorina reprezintă 79% din carburantul consumat pe întreaga rețea însemnând 4,3 miliarde litri.

Studiul arată că peste 4,2 milioane de litri de combustibil sunt consumați în fiecare zi pe autostrăzi și drumuri naționale în zonele locuite (localități și zone urbane).

Județul fruntaș în privința consumului total de carburant în zonele locuite este Suceava, urmat de Cluj și Brașov, potrivit datelor publicate ieri de CESTRIN.

Astfel, într-o singură zi, în județul Suceava se consumă 198.979 de litri de combustibil, din care motorină 159.664 de litri și benzină 39.314 litri. Comparativ, în județul Iași se “ard” zilnic 115.234 litri (87.921 l – motorină și 27.313 l benzină), țn Botoșani se consumă pe 56.797 de litri de combustibil, în Neamț 133.739 litri, în Bistrița Năsăud 82.201 litri. Valori ale consumului apropiate  de Suceava se înregistrează Cluj – 194.347 l și Bacău – 190.864l. Așa cum era de așteptat în urma cifrelor de mai sus, județul Suceava se clasează pe primul loc și în ce privește consumul de motorină în zonele locuite (după Bacău și Prahova, fiind însă pe locul trei în țară în ce privește consumul de benzină, după București și Cluj.

Într-o altă hartă publicată  ieri de CESTRIN sunt prezentate valorile consumului în zonele nelocuite, pe primul loc fiind Ilfov cu 513.896 litri, urmat de  Prahova – 384.996 l și  Cluj: 360.562 l, în județul Suceava înregistrându-se un consum de 166.835 litri.

CESTRIN a prezentat și o hartă  cu consumul total de combustibil pe autostrăzi și drumuri naționale pe județe, ce include zonele locuite și nelocuite. Iată topul primelor cinci județe, după consum: Ilfov – 651.247 l; Prahova – 574.562; Cluj – 554.909 l; Argeș – 485.529 l; Brașov – 442.653l. La această clasificare, în județul Suceava este consemnat un consum de 365.815 litri de combustibil.

Sursa foto: CESTRIN

„Analiză în premieră privind determinarea analitică a consumului de carburant și de emisii poluante pe întreaga rețea de drumuri naționale și autostrăzi din administrația CNAIR. Odată cu actualizarea modelului de transport, CESTRIN a trecut la o nouă etapă. Este vorba despre posibilitatea de a estima într-un mod real consumul de carburant la nivelul rețelei de drumuri naționale și autostrăzi, inclusiv emisiile generate de traficul rutier. Se ajunge astfel la o etapa nouă, etapa în care managementul decarbonizării devine posibil, inclusiv cu analiza și emiterea unor scenarii de perspectiva, pe termen scurt, mediu sau lung.

Iată și câteva cifre care se desprind din studiul CESTRIN:

– Consumul de carburant, motorină și benzină, la nivelul unei zile, pe întreaga rețea de drumuri naționale din administrația CNAIR inclusiv autostrăzile, este de aproximativ 15,14 milioane litri. Tot acest consum de carburant se transformă în diverse tipuri de emisii poluante;
– Consumul de carburant, motorină și benzină, la nivelul unui an, pe întreaga rețea de drumuri naționale din administrația CNAIR inclusiv autostrăzile, este de aproximativ 5,53 miliarde litri. Tot acest consum de carburant se transformă în diverse tipuri de emisii poluante , iar CESTRIN anunță că va reveni cu date și la nivel de tip de emisii poluante rezultate din arderea combustibilului;

Consum zilnic de motorină pe rețeaua de drumuri naționale (inclusiv autostrăzi) – aprox 11.94 milioane litri;
– Consum anual de motorină pe rețeaua de drumuri naționale (inclusiv autostrăzi) – aprox 4.36 miliarde litri – (78.87 % din totalul de combustibil consumat anual) ;
– Consum zilnic de benzină pe rețeaua de drumuri naționale (inclusiv autostrăzi) – aprox 3.2 milioane litri;
– Consum anual de benzină pe rețeaua de drumuri naționale (inclusiv autostrăzi) – aprox 1.17 miliarde litri – (21.12 % din totalul de combustibil consumat anual)”, a transmis CESTRIN.

CESTRIN a prezentat și o hartă cu cele mai mari emisii poluante, rutele din zona Capitalei, A1 și DN 7 spre Sibiu, DN 1, vămile Nădlac și Borș dar și șoselele din zona municipiilor Bacău și Iași fiind cu grad mare de poluare.

Cum a fost realizat studiul

Analiza complexă a fost realizată pe baza rețelei de autostrăzi și drumuri naționale de la nivelul anului 2019, unde metodologia de calcul a consumului de combustibil a ținut cont de toți parametrii rețelei rutiere și a volumului de trafic provenit din media zilnică anuală. Exemplu: compoziție a flotei de autovehicule naționale, viteza reală de deplasare, curbe, viteză, consum pe categorii de vehicule, restricții și limitări de viteză de circulație la nivelul rețelei de drumuri, explică reprezentanții CESTRIN.

Valorile de consum de combustibil au fost determinate cu ajutorul softului VISUM, luând în considerare volumele de trafic din Modelul Național de Transport gestionat de CESTRIN.

Toate datele privind consumurile pe rețeaua de drumuri naționale și autostrăzi au fost prelucrate prin rularea unor instrumente de analiză spațială avansate, utilizând infrastructura de date geospațiale (GIS) de care dispune CESTRIN. Este vorba despre o rețea de drumuri naționale și autostrăzi împărțită în nu mai puțin de 25.000 de tronsoane specifice, unde fiecărui tronson îi este atribuit un volum important de informații.

Practic, cele peste 25.000 de tronsoane inițiale au fost intersectate geometric cu limitele administrative oficiale ale județelor puse la dispoziție de către Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, rezultând o împărțire a tronsoanelor aferentă fiecărui județ.

Pentru fiecare link, din cele 25.000 care intersectează limitele de județ s-a făcut o segmentare, cu încadrarea fiecăruia din link-urile rezultate în județul corespunzător. În acest mod a rezultat o acuratețe foarte mare în analiză, mai spun autorii analizei.

Fiecărui link, dintre cele 25.000 de tronsoane (inclusiv cele segmentate), i s-a stabilit originea într-un județ sau altul. În final, pentru fiecare județ s-a calculat consumul de motorină și benzină și cumulat (benzină + motorină) în baza linkurilor asociate județului, ca însumare a consumurilor pe fiecare link în parte din rețeaua rutieră națională. (O.S.)

Vezi si

Ștrandul Sucevei se deschide imediat ce vremea se va mai încălzi

Primăria Suceava este pregătită să deschidă Ștrandul Ițcani, dar acest lucru nu se va întâmpla …