Monday , April 29 2024

Cum folosesc românii din diaspora tehnologia pentru a rămâne conectați cu țara

Pentru 9 din 10 români din diaspora este important să rămână conectați cu România prin conținut media din țară/în limba română. Peste 70% dintre ei urmăresc conținut românesc frecvent (de cel puțin 2-3 ori pe săptămână).

Cu ocazia Zilei Naționale a României, Google prezintă concluziile unui studiu despre modul în care românii din diaspora folosesc tehnologia pentru a rămâne conectați cu țara. Și, ca în fiecare an cu această ocazie, pagina de start a google și-a schimbat logo-ul pentru a celebra ziua de 1 decembrie cu un doodle tricolor.

Studiul arată că pentru 9 din 10 români din diaspora este important să rămână conectați cu România prin conținut media din țară/în limba română. Peste 70% dintre ei urmăresc conținut românesc frecvent (de cel puțin 2-3 ori pe săptămână).

Ca surse de conținut românesc, românii ascultă muzică românească (57%), stau pe rețele de socializare (56%), urmăresc canale TV din România – pe cablu sau pe platforme online (53%), citesc publicațiile online din România (51%) sau ascultă radiouri românești (26%). YouTube este una dintre platformele de conținut video cele mai utilizate de românii din diaspora pentru a urmări conținut în limba română. Aproape 90% dintre respondenții studiului spun că se uită cel puțin o dată pe săptămână la video-uri în limba română pe YouTube.

Conținutul românesc este preferat de cei mai mulți dintre ei: 74% dintre românii din diaspora care folosesc YouTube spun că urmăresc preponderent video-uri în limba română. Muzica românească este pe primul loc când vine vorba despre conținutul vizionat pe YouTube (63%), urmată de știri (46%) și divertisment (45%), filme și seriale românești (38%), emisiuni TV (37%) și rețete culinare (32%).

Și căutările lor pe internet, pe motorul de căutare Google, se desfășoară în special în limba română. Studiul arată că 70% dintre respondenți caută pe Google mai ales în limba maternă. Știrile sunt principalul conținut consumat în limba română de către diaspora – 81%, urmat de divertisment – 51%, chestiuni practice (tutoriale, rețete, etc) – 46%, sport – 32%, cultură – 28%, dezvoltare personală – 26% și conținut pentru copii – 21%.

Potrivit datelor Google , cele mai căutate subiecte în limba română ale diasporei sunt legate de instrumente de traducere – în special pentru limba germană (și mai puțin pentru franceză, engleză și spaniolă), posturi TV din România pe care să le urmărească online, filme online și radio-uri din România.

Rețetele de mâncare sunt printre cele mai populare subiecte de căutare ale românilor din diaspora. În 2022, cele mai căutate au fost, în ordine, sarmale, gogoși, ardei copți, plăcintă cu mere, salam de biscuiți, chec pufos, mămăligă, salată orientală, chiftele și cremă de zahăr ars.

Conexiunea diasporei cu cei dragi din țară se face în special prin aplicațiile dedicate de mesagerie. 57% dintre respondenții studiului comunică zilnic cu cei de acasă pe apeluri voce și text prin astfel de aplicații, iar 51% au apeluri video zilnice cu cei din țară. Apelurile telefonice clasice pe număr sunt folosite zilnic de 3 din 10 respondenți – 11% nu folosesc deloc apelurile celulare pentru a suna în țară, iar numai 2 din 10 trimit zilnic mesaje SMS. Google Maps este principala aplicație de orientare pe care românii din diaspora spun că o folosesc, conform studiului, cu 80% dintre răspunsurile celor participanți. În jur de o treime spun că utilizează Waze, în timp ce 1 din 10 respondenți nu folosesc aplicații de navigație.

Studiul a fost realizat de compania de cercetare IZI data în noiembrie 2022, între membrii celor mai mari comunități de români din Uniunea Europeană: Italia, Spania, Germania și Marea Britanie, pe un eșantion de 392 chestionare online autoadministrate, pe o populație de români, femei și bărbați peste 18 ani, în perioada 11 – 16 noiembrie 2022. (Mediafax)

Vezi si

UDMR, pe prima poziție pe buletinul de vot pentru alegerile europarlamentare

UDMR se va afla pe prima poziție a buletinului de vot la alegerile europarlamentare, iar …