Impactul psihologic al pandemiei asupra elevilor și profesorilor

reportersite
20 noiembrie 2020, 21:35

„Scopul educației este să înlocuiască o minte goală cu una deschisă” (Malcolm S. Forbes)

Cu privire la învățământul online și efectele acestuia, părerile sunt împărțite. Mulți elevi sunt nemulțumiți de predarea online, aceștia considerând această metodă lipsită de eficiență și total nepotrivită. În schimb, există și elevi care sunt mulțumiți de acest demers. Aceștia sunt de părere că metoda online de predare elimină mare parte din stresul aferent procesului de învățare.

 

În cazul cadrelor didactice, cele mai afectate persoane sunt profesorii în vârstă (mulți dintre aceștia nefiind familiarizați cu utilizarea smartphone-urilor sau a calculatoarelor).

O problemă foarte mare pe care o întâmpină atât elevii cât și profesorii în pandemie este aceea că au fost nevoiți să își schimbe cu 180° metodologia de învățare/predare.

Cea mai afectată categorie de elevi este cea a copiilor/adolescenților din mediul rural deoarece mulți dintre aceștia, din diferite considerente, nu au acces la internet, telefoane inteligente sau la calculatoare.

Aceste elemente au provocat atât un sentiment de excludere în rândul elevilor și profesorilor, dar mai ales un sentiment de neputință. În aceeași situație se află și părinții care nu au posibilitatea să ofere copiilor suportul tehnologic de care au nevoie pentru a participa la cursuri.

Un factor care a creat o presiune foarte mare asupra părinților este faptul că mulți dintre aceștia s-au simțit nevoiți să țină locul profesorilor datorită volumului mare de muncă pe care copiii il aveau de depus pentru finalizarea temelor/proiectelor.

O altă problemă semnalată de elevi este faptul că nu întotdeauna reușesc să înțeleagă tot ce se predă la ora de curs, din cauza conexiunii la internet care se întrerupe, a problemelor de sunet care apar sau a calității imaginii. Acest fapt are drept consecință faptul că elevii, în momentul în care se află în situația de a susține teste, nu pot excela pentru că nu au înțeles materia predată online.

Pentru a veni în ajutorul elevilor care nu au acces la internet, multe cadre didactice au ales varianta de a împuternici ceilalți elevi cu sarcina de a trimite mai departe materia colegilor acestora sau de a trimite prin poștă în format fizic materia.

În această situație este necesară o bună colaborare între elevi, cadre didactice și părinți pentru a putea eficientiza pe cât posibil procesul de învățare.

Această perioadă în care ne aflăm ne pune la încercare pe toți din punct de vedere al adaptabilității. De aceea este important să dăm dovadă de altruism și să încercăm pe cât posibil să venim în ajutorul elevilor care nu au acces la internet sau telefon/calculator pentru ca aceștia să poată avea acces la informație. (Raluca NICOLAE)