Saturday , May 8 2021

Anxietatea și efectele psihologice ale acesteia

“Nimic nu domolește anxietatea mai repede decât acțiunea.” Walter Anderson

Când vorbim de anxietate este important de știut faptul că aceasta nu ține cont de vârsta individului și de gen și poate afecta aspecte multiple din viața unei persoane dacă nu este gestionată corespunzător.

Cauzele anxietății sunt multiple: predispoziția genetică, un dezechilibru la nivel chimic în creier, istoricul familial, dar poate apărea și ca o consecință a trăirii anumitor experiențe traumatizante care ne-au marcat în mod profund.

Anxietatea nu trebuie privită cu superficialitate deoarece aceasta nu creează doar disconfort în viața individului, ci poate influența și calitatea vieții unui individ și felul în care acesta se raportează la ea.

Simptomatologia anxietății se caracterizează printr-o teamă omniprezentă, o frică de a nu se întâmpla ceva rău în viața noastră, sau să pățim ceva din diferite cauze, apar dificultăți de concentrare, gândire repetitivă, oboseală, dezvoltăm ticuri nervoase, apare sentimentul de copleșire și o frică puternică de moarte, vom dezvolta tendința de a evita diverse situații care ne-au provocat o senzație de angoasă în trecut, la nivel fizic pot apărea dureri la nivelul abdomenului, senzație de greață, indigestie, durere în piept, palpitații, tahicardie etc.

Anxietatea prelungită este responsabilă de apariția unor schimbări la nivel cognitiv și comportamental, dar poate afecta și corpul. Intensitatea senzațiilor resimțite și frecvența apariției lor variază de la individ la individ.

Apare sentimentul că ni se va întâmpla ceva rău în mod inevitabil.

Dacă am fost victimele unor abuzuri în trecutul nostru sau ale unor evenimente traumatizante, cum ar fi divorțul părinților, traiul alături de o persoană care are o adicție, mediul de lucru stresant, toate acestea pot fi responsabile de apariția acestei tulburări.

O serie de tulburări anxioase sunt:

1- Tulburarea obsesiv-compulsivă (Caracterizată prin ritualuri și obsesii comportentale pe care individul le repetă pentru a-și reduce anxietatea).

2- Tulburarea de anxietate generalizată (Comportamentul anxios se extinde pe o perioadă mai mare de șase luni, apare senzația de neliniște constantă, apar tipare de gândire negativă, stări de nervozitate și oboseală constante, senzație de slăbiciune).

3- Tulburarea de panică  (Resimțită de indivizii care au atacuri de panică frecvente, caracterizate prin senzații de frică copleșitoare și dificultate în a reveni la starea de calm, senzație de sufocare și durere în piept etc).

4- Fobiile specifice (Frici specifice, mai exact o anumită situație sau lucru ne provoacă o senzație de frică intensă: frica de înălțime, de ace, de șerpi etc).

5- Fobia socială sau anxietatea socială (Individul resimte o frică când este pus în diverse situații sociale care necesită comunicare)

6- Tulburarea de stres post-traumatic (Apare ca și consecință a unor întâmplări traumatizante – un șoc puternic, pierderea cuiva drag; se întinde pe o perioadă mare de timp și individul va retrăi momentul traumatic prin vis deseori sau apariția în mod involuntar a unor imagini în minte, din perioada respectivă. Persoana care suferă de această tulburare va încerca să evite stimulii care au declanșat trauma, dar dacă ea este identificată și diagnosticată la timp, se poate trata).

În tratarea anxietății se utilizează atât terapia cognitiv-comportamentală, cât și psihoterapia și tratamemtul medicamentos, în funcție de gravitatea situației.

De asemenea, tehnicile de gestionare a stresului sunt foarte utile în această situație, deoarece ne ajută în prioritizarea activităților pe care trebuie să le desfășurăm.

În privința anxietății este ideal să acționăm din timp, pentru a o putea gestiona cu succes, deoarece aceasta ne poate afecta viața pe termen lung, iar disconfortul resimțit în urma acesteia și consecințele ei nu trebuie tratate cu superficialitate sub nicio formă.

Acționati din timp și aveți răbdare cu dumneavoastră. (Raluca NICOLAE)

Surse: www.catena.ro

Vezi si

Viermii de făină, aprobați ca aliment în UE. Europenii pot mânca burgeri, paste, biscuiți, smoothie cu viermi galbeni

Comisia Europeană a anunțat că utilizarea viermilor de făină galbeni uscați ca aliment a fost …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *