Saturday , May 18 2024

Războiul pe 20 de bani dintre taximetriștii suceveni

In ultimele zile, zeci de șoferi de la Cris Taxi au plecat la Euro Taxi și Tin Taxi. Supărarea ar fi plecat de la faptul că firma Cris Taxi a propus creșterea tarifului pe kilometru doar până la 2 lei, în vreme ce firmele concurente au fost de acord ca pe timp de zi să se plătească în municipiul reședință de județ 2,2 lei/km și 2,5 lei/km noaptea. Supărările dintre patronii de taximetre au scos la iveală toată murdăria din afacere: taximetriștii angajați sunt plătiți cu salariul minim pe economie, sunt pontați  patru ore pe zi, deși lucrează zi lumină ori toată noaptea. Inspectoratul Teritorial de Muncă va întreprinde un control serios în acest sector de activitate economică, în condițiile în care în activitatea de taximetrie din Suceava, din cele  407 contracte individuale de muncă, 309 sunt cu timp parțial de 4 ore pe  zi și doar 98 contracte individuale de muncă de 8 ore/zi  

 PROTEST TAXIMETRISTI - COTAR

Modificarea sistemului de funcționare a transportului cu taxiurile în municipiul Suceava a produs, într-un mod neașteptat, supărări nu în rândul clienților, ci chiar în miezul problemei. Una dintre firmele de taximetrie a anunțat la Primăria Suceava care va fi tariful pe care intenționează să îl folosească după intrarea în vigoare a noii hotărâri de Consiliu Local care stabilește noile tarife maxime pentru această activitate, în municipiul reședință de județ. Firma Cris Taxi, considerată lider pe piața taximetrelor din Suceava, a depus la Primărie o documentație din care a rezultat că taximetrele sale vor funcționa cu 2 lei pe kilometru, față de 1,8 lei pe kilometru anterior. Euro Taxi și Tin Taxi au formulat opinie separată, considerând că prețul optim ar fi de 2,2 lei pe kilometru pe timp de zi și 2,5 lei pe kilometru pe timp de noapte – limita maximă acceptată prin hotărârea de CL de luna trecută.

In acest context, peste 50 de taximetriști cărora le era asigurat dispeceratul de către firma Cris Taxi au migrat spre celelalte societăți de taximetrie. Patronii de la Cris Taxi s-au ținut tare, că se pot descurca și fără colaboratori în dispecerat, cu mașinile proprii ale firmei.

Un subiect mai delicat din zona activității de taximetrie, valabil la toate firmele de profil din oraș, îl reprezintă felul în care sunt recrutați  șoferii de taxiuri, cum sunt instruiți să se comporte cu clienții, dar, foarte important, cum sunt plătiți de către firmele de taximetrie din Suceava.

“Patronii stabilesc regulile. Doi șoferi pe o mașină, uneori chiar și trei. Aceștia sunt obligați să cumperea tablete de 6-700 de lei, fiecare în parte pentru identificarea traseului prin satelit. Alte sute de lei se plătesc dispece­ratului”, spun taximetriștii. Mai mult, șoferii trebuie să își plătească din încasările proprii contribuțiile la Casa de Pensii, Casa de Asigurări de Sănătate, contribuția pentru ajutorul de șomaj și tot ceea ce înseamnă contribuțiile la bugetul de asigurări sociale ori la impozitul pe venit, spune unul dintre taximetriști. Mai mult, s-a reclamat că “sunt situații în care soferii angajați pe mașina unei firme de taximetrie trebuie să împartă cele 8 ore legale de muncă în două ori chiar în trei, contribuțiile sociale fiind de asemenea împărțite”. “In contractul de muncă suntem trecuți cu patru ore și muncim zi lumină. Tarifele sunt stabilite la Primărie împreună cu patronii firmelor de taximetrie. Dacă nu punem ceasul, călătoria este gratuită. Dacă îl punem, clienților li se pare prea scumpă. Când cerem salariul de la patron, îl primim, dar suntem trecuți în concediu fără salariu pentru respectiva lună, chiar dacă muncim” spune un reprezentant al taximetriștilor care încă dorește să își facă meseria, fiindcă nu are de ales.

Cum se împart banii și salariile în sistemul de taximetrie din municipiul Suceava

Inspectoratul Teritorial de Muncă al județului Suceava a răspuns unei solicitări adresate de cotidianul “Obiectiv de Suceava”, care confirmă într-o oarecare măsură nemulțumirile taximetriștilor privind programul lor de lucru: “In urma interogării în registrul general de e­vidență a salariaților în format electronic, la nivelul ITM Suceava figurează ca fiind înre­gistrați un număr de 47 angajatori având cod CAEN 4932 – taximetria. Aceștia au transmis un număr de 407 contracte individuale de muncă, din care contracte de muncă indivi­duale cu timp parțial , 4 ore pe  zi, 309 și contracte individuale de muncă cu 8 ore/zi – 98”.

La o primă ochire, doar sfert dintre taximetriști lucrează 8 ore în sistemul de taximetrie constituit la nivelul municipiului Suceava. Majoritatea sunt angajați cu jumătate de normă. Cei mai mulți dintre aceștia nu pun în funcțiune aparatul de marcat fiindcă sunt plătiți la salariul minim pe economie, au contracte de muncă pentru 4 ore, diferența putând fi completată ori prin bunăvoința patronului ori prin micul bacșiș oferit de clientul care trece cu ve­derea atât neînregistrarea cursei pe aparatul de marcat, cât și suprataxarea venită automat din partea șoferului de taxi neplătit bine.

In municipiul Suceava sunt autorizate 420 de mașini care efectuează activități de taximetrie. Pe lângă acestea mai sunt pe traseu câteva zeci de mașini ce desfășoară activități de taximetrie în sistem “pirat”, cu destinații preferențiale precum Fălticeni, Rădăuți ori Botoșani. O bună parte dintre taximetriști fac la rândul lor muncă “la gri”, acceptând curse mai lungi fără să pună în funcțiune aparatul de marcat electronic. Revenind la diferendul creat prin noua hotărâre de Consiliu Local,  firma Cris Taxi se pare că a pierdut din dispecerat câteva zeci de mașini tocmai pentru că a propus un preț mai mic decât celelalte două dispecerate – Euro Taxi și Tin Taxi pentru kilometrul de transport cu taxiul în municipiul Suceava. (Neculai ROSCA)

Vezi si

Șomuz Fălticeni s-a întors cu trei puncte din ultima deplasare din acest sezon

Șomuz Fălticeni s-a întors cu trei puncte de la Bacău, după ce a câștigat, vineri, …