Lungu: Varianta Ocolitoare nr. II a municipiului Suceava va fi realizată de CNAIR pe fonduri europene

reportersite
11 iulie 2020, 9:27

Primarul Sucevei a anunțat acest lucru după ce discuțiile pe care le-a avut vineri, 10 iulie, la CNAIR – Compania Națională de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră – pe tema realizării Variantei Ocolitoare nr. II a municipiului Suceava pe ruta E85-Ipotești-Salcea. Varianta ocolitoare nr. II a Sucevei va face parte din Drumul Expres cu profil de autostradă A7 Ploiești – Focșani – Bacău – Pașcani – Suceava – Siret. Varianta Ocolitoare nr. II va fi nod de descărcare pentru drumul expres Pașcani-Suceava”, a declarat Ion Lungu.

 

Varianta Ocolitoare nr. II a municipiului Suceava va fi realizată de CNAIR pe fonduri europene, cel mai probabil din cele din exercițiul financiar multianual 2021-2027. Un anunț în acest sens a fost făcut vineri, 10 iulie, de primarul Ion Lungu, după ce a avut o serie de discuții la București. „Am avut astăzi discuții la CNAIR – Compania Națională de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră pe tema realizării Variantei Ocolitoare nr. II-a municipiului Suceava pe ruta E85 – Ipotești – Salcea. Varianta ocolitoare nr. II a Sucevei va face parte din Drumul Expres cu profil de autostradă A7 Ploiești – Focșani – Bacău – Pașcani – Suceava – Siret. Varianta Ocolitoare nr. II va fi nod de descărcare pentru drumul expres Pașcani-Suceava”, a declarat Ion Lungu.

Practic, acest ar fi un element de noutate în condițiile în care până nu demult se vehicula faptul că centura a II-a va fi parte din drumul rapid Suceava – Vatra Dornei – Baia Mare care va fi realizat ca Drum Expres cu profil de autostradă doar de la Dej la Baia Mare. Prin urmare, dacă se respectă normativul impus cu privire la proiectarea și realizarea drumurilor expres, centura nr. 2 a Sucevei va trebui să aibă 2 benzi a câte 3,5m lățime pe fiecare sens de circulație, acostamentul va trebui să fie de 1,5 m lățime, sensurile vor fi despărțite de o bandă mediană a 3 metri lățime iar viteza de circulație va fi de 100 kmh (zonă de deal).

De asemenea, conform celor afirmate de primar, actualizarea studiului de fezabilitate – realizat în 2009, de Consitrans Bucureşti iar lucrarea era estimată la 38 de milioane de euro, fiind însă vorba de o centură cu câte o singură bandă pe sens – se va face în așa fel încât să fie parte integrantă din studiul de fezabilitate și proiect tehnic de execuție Drum Expres Pașcani – Suceava care a fost licitat în luna aprilie.

„Trebuie să actualizăm Hotărârile de Consiliu Local pe cele trei localități – Suceava, Ipotești și Salcea – după care să facem parteneriat cu CNAIR pe Asociația de Dezvoltare Intercomunitară „Zona Metropolitană Suceava”. În două luni de zile estimăm să avem semnat parteneriatul cu CNAIR, după care CNAIR va scoate la licitație proiectarea și execuția Variantei Ocolitoare nr. II a municipiului Suceava cu termen de realizare la finalul anului 2023”, a declarat Ion Lungu.

Precizăm că primarul Sucevei a anunțat, miercuri, că vineri dimineața, va avea la București o primă întâlnire cu conducerea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere privind încheierea unui parteneriat în vederea realizării șoselei ocolitoare 2 a municipiului Suceava ca parte integrantă a drumului rapid Suceava – Baia Mare. „Suntem invitați la CNAIR pentru discuții privind posibilitatea unui parteneriat în vederea realizării rutei ocolitoare 2”, a spus Ion Lungu la conferința de presă de miercuri, 8 iulie.

El a menționat că a revăzut traseul acestei rute ocolitoare, de la Cumpărătura spre Ipotești și apoi Tișăuți și că era de așteptat să se pună problema actualizării studiului de fezabilitate, cel puțin prin prism a faptului că a fost realizat în 2009. „Am fost zilele trecute şi am refăcut traseul, şi înainte de acel drum asfaltat de lângă Cumpărătura, există un drum de căruţe care duce pe lângă iazurile de la Ipoteşti, pe imaşul de la Tişăuţi şi ajunge pe malul râului Suceava”, a precizat Ion Lungu în conferința de presă de miercuri, 8 iulie.

Centura 2 a Sucevei pe traseul Plopeni – Ipotești, investiție pe care municipalitatea suceveană o dorea la finanțare în exercițiul financiar european 2021-2027 (printr-un proiect al Băncii Mondiale) a avut un istoric „pe acte” de aproape două decenii iar ultima versiune creionată de la Ministerul Transporturilor era aceea că ruta respectivă este parte integrantă a drumului rapid Suceava – Vatra Dornei – Bistrița – Baia Mare.

Până atunci, primele demersuri – la nivel de discuții cu autoritățile centrale și vizite în teren -începuseră înainte de 2004, dar fuseseră abandonate. După 2004 sunt reluate demersurile și sunt analizate atât varianta Ipotești – Moara – Șcheia – Pătrăuți, cât și varianta Salcea – Ipotești. Prima a „încăput” la finanțare prin Compania Națională de Administrare a Drumurilor Naționale din România – precursoarea CNAIR – și după mai multe contestații au început lucrările pe final de 2008. În 2010 și 2011 s-a lucrat cel mai mult, pentru ca din mai 2012 și până în 2017 lucrările să tergiverseze – numeroase ordine de începere și apoi de suspendare a lucrărilor, probleme cu finanțarea etc – iar doar un singur tronson a fost dat în folosință, dintre Pătrăuți și Șcheia. Abia în 2017 sunt reluate demersurile, refăcute documentații – se constatase necesitatea suplimentării unor lucrări – și pe final de 2019 este dată în folosință centura Ipotești (acolo este doar o parcare de TIR-uri) – Moara – Șcheia – Pătrăuți iar recepția s-a făcut în iunie 2020.

În tot acest timp, varianta ocolitoare nr. 2 a stat în așteptare. Inițial, se spusese că există o posibilitate ca Primăria să primească în exercițiul financiar multianual 2007 – 2013 fonduri europene din relocările pe axe – astea urmau a fi realizate în 2011-2013 – pentru o centură cu o singură bandă. Relocări pe axe în acest sens nu au mai fost făcute iar municipalitatea spera ca să primească fonduri europene în exercițiul financiar 2014-2020.

Numai că, de data asta, regula era ca finanțările europene de acest fel – în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare – să fie acordate doar dacă obiectivele de investiții sunt prevăzute în Master Planul General de Transport. Cum nici în varianta inițială din 2014 și nici în cea revizuită din 2016 nu a fost prevăzut acest obiectiv de investiții în Master Plan, municipalitatea s-a văzut nevoită să mai amâne câțiva ani acest demers. De asemenea, nici pe Axa VI „Reabilitarea şi modernizarea reţelelor de drumuri de importanţă regională şi locală, centuri” a Programului Operațional Regional, nu a fost posibil acest demers, consiliile județene fiind eligibile. Astfel, în august 2016, când deja se știa ce variantă va avea Master Planul, Consiliul Local al municipiului Suceava a votat un proiect de hotărâre privind tăierea sumei de trei milioane de lei prinsă în bugetul local aferente unor cheltuieli inițiale care reveneau Primăriei în cadrul proiectului celei de a doua centuri de ocolire.

Proiectul celei de a doua centuri ocolitoare are în obiectiv traseul DN 85-Ipoteşti-traversare râul Suceava-Salcea, şi va prelua traficul dinspre Fălticeni înspre Botoşani şi invers. Practic, unul din puținele avantaje ale acestei îndelungate așteptări este acela că Suceava va avea o centură de tip drum expres care, în funcție de evoluția ulterioară a traficului, poate fi adaptată mai ușor la nivel de autostradă, cum de altfel specifică atât Master Planul, cât și normativul în vigoare. (D.P.)

1 Comentariu pe acest subiect. Spune-ti parerea!

  1. necula 11/07/2020 la ora 22:47 -

    De peste 20 ani Flutur si Lungu tot declara , in special in campania electorala , ca „se va face ” si nu au facut nimic decat carpeli de acoperit cheltuieli si am ajuns de rasul lumii !!!!
    Daca va convine sa traiti intr-un judet subdezvoltat , pustiit de saracie , sustineti acesti politruci care sunt numai pe „interes „…