Friday , May 10 2024

Construirea, `n urmatorii ani, a unei autostrazi din Suceava spre sudul tarii a intrat din nou `n ceata

~n timp ce primul ministru a anun]at, cu c=teva s\pt\m=ni `n urm\, c\ sunt `n preg\tire pentru a se realiza `n parteneriat public – privat [i autostr\zile T=rgu Mure[ – Ia[i – Ungheni [i Ploie[ti – Albi]a – Suceava, ministrul Mediului, Laszlo Borbely a declarat, la finele s\pt\m=nii trecute, c\ autostr\zile T=rgu Mure[ – Ia[i [i Transilvania sunt priorit\]i sprijinite de UDMR [i, prin urmare, acestea par a avea [anse mai mari pentru a fi demarate

 
Construirea unei autostr\zi care s\ lege Suceava de sudul ]\rii, `n urm\torii ani, pare s\ devin\ din nou un proiect trecut la categoria „[i altele”. De fiecare dat\ c=nd e nevoie de un imbold pentru a st=rni electoratul, se pune `n discu]ie c=te o problem\ de genul „modernizarea unor drumuri na]ionale”, „construirea uneia sau chiar a dou\ autostr\zi”, „atragerea de investitori”. Mai bine de un deceniu, pe list\ a fost inclus\ [i „modernizarea aeroportului” printre m\surile cu iz electoral, dar recent, odat\ cu semnarea la Suceava a contractului de finan]are, se pare c\ `n sf=r[it sunt semnale pozitive `n sensul c\ se va face cu siguran]\ ceva cu adev\rat trainic.
~n schimb, alte investi]ii de genul construirii unei autostr\zi r\m=n `n continuare `n zona de incertitudine cu care ne-am obi[nuit sau de „praf `n ochi” cu care vor unii din politicieni s\ ne obi[nuiasc\. De mai bine de zece ani se discut\ de tot felul de idei, studii, proiecte de construire a unei autostr\zi care s\ lege nordul de sudul ]\rii pe la Suceava iar din c=nd `n vreme se mai agit\ [i un alt proiect vechi de construire a unei autostr\zi care s\ lege Budapesta de Odessa [i care s\ treac\ [i prin nordul Rom=niei, pe teritoriul jude]elor Satu Mare, Mararmure[, Suceava [i Boto[ani. Cea de-a doua variant\ este at=t de `ndep\rtat\ `nc=t p=n\ [i politicienii au renun]at s\ o mai arunce `n fa]a electoratului, `ns\ prima, cea de la Suceava p=n\ `n sudul ]\rii, r\m=ne `n continuare un fel de narcotic electoral. Deocamdat\, realitatea este c\ nici m\car nu s-a putut stabili traseul exact al unei astfel de autostr\zi [i nici sursele de finan]are. ~n rest, vorbe multe, proiecte, proiecte [i iar\[i proiecte.
~ntr-o lege cu privire la planul na]ional de amenajare a teritoriului este prev\zut\ construirea unei autostr\zi de la Ti[i]a p=n\ la Suceava. ~ntre timp, de c=]iva ani `ncoace se `ncearc\ for]area demar\rii unui astfel de proiect pentru a se lega zona M\rii Negre de cea a M\rii Baltice, ideal fiind o autostrad\ care s\ lege Bucure[tiul de Siret iar de acolo mai departe autorit\]ile ucrainene s\ fac\ o autostrad\ p=n\ la grani]a cu Polonia [i de aici `ncolo s\ fie asigurat accesul p=n\ la Gdansk. ~n ciuda mai multor `ntrevederi, nu s-a concretizat mare lucru p=n\ acum iar `ntre timp au ap\rut [i speciali[ti care sus]in c\ stabilirea traseului ar trebui s\ ]in\ cont de cursul r=ului Siret, dup\ modelul luat de mai multe ]\ri din vestul Europei.
Ultima variant\ prezentat\ a fost cea a unei autostr\zi care s\ lege Suceava de sudul ]\rii [i care s\ ajung\ numai p=n\ la Ploie[ti, dat fiind faptul c\ oricum `ntre Bucure[ti [i Ploie[ti este `n derulare un astfel de proiect. Astfel, premierul Emil Boc declara, `n octombrie, la Timi[oara, c\ Guvernul are cinci proiecte mari pe care dore[te s\ le realizeze `n parteneriat public – privat, privind construc]ia unei hidrocentrale, a reactoarelor de la Cernavod\, centura Bucure[tiului [i canalele Siret – B\r\gan [i Dun\re – Bucure[ti. El a spus c\ la aceste proiecte se adaug\ cele de construc]ie a tronsoanelor de autostrad\ `ntre Sibiu [i Pite[ti [i Comarnic – Bra[ov, fiind `n preg\tire tronsoanele T=rgu Mure[ – Ia[i – Ungheni [i Ploie[ti – Albi]a – Suceava. „La aceste proiecte adaug cele pentru infrastructura rutier\, altele dec=t cele pe fonduri europene. M\ refer la proiectele Sibiu – Pite[ti [i Comarnic – Bra[ov. Spuneam c\ `n 2013 orice timi[orean va putea merge la Bucure[ti pe autostrad\ cu excep]ia tronsonului Sibiu – Pite[ti. Acest tronson va fi scos la licita]ie. Sunt `n preg\tire tronsoanele de autostrad\ r\mase de la Bechtel [i nefinalizate, T=rgu Mure[ – Ia[i – Ungheni, Ploie[ti – Albi]a – Suceava, tronsoane care sunt `n preg\tire `n acela[i regim de parteneriat public-privat”, spunea Emil Boc, cu o lun\ `n urm\. De[i o autostrad\ care s\ lege Suceava de sudul ]\rii, dar cu ocolire pe la Albi]a, nu era una din cele mai fericite situa]ii, cel pu]in `n aparen]\, totu[i reprezenta o speran]\ ca, `n urm\torii ani, cu siguran]\ se va putea face ceva pentru ca [i nordul ]\rii s\ poat\ fi conectat la un sistem modern de transport rutier [i care s\ `l ajute la dezvoltarea economic\.
Ceea ce declar\ premierul nu reprezint\ ceva pe care s\ po]i pune baz\ 100% iar acerst lucru s-a v\zut relativ recent, c=nd un subaltern de-al s\u a f\cut afirma]ii care s\ trimit\ `n derizoriu proiectul unei autostr\zi spre Suceava. Este vorba de ministrul Mediului [i, totodat\, vicepre[edintele politic al UDMR, Laszlo Borbely, care a declarat, vineri, `ntr-o conferin]\ de pres\, c\ autostr\zile T=rgu Mure[ – Ia[i [i Transilvania constituie priorit\]i pe care forma]iunea sa politic\ le sprijin\. Cu alte cuvinte, acestea dou\ proiecte au [anse mai mari s\ fie puse `n aplicare datorit\ influen]ei UDMR `n coali]ia de guvernare.
Laszlo Borbely a spus c\ `n prezent se elaboreaz\ studiul de fezabilitate pentru autostrada T=rgu Mure[ – Ia[i, a c\rei construc]ie este sprijinit\ de reprezentan]ii UDMR `nc\ din 2008. „Din c=te [tiu eu, `nc\ nu este `n faza `n care s\ se cear\ avize de mediu, acesta se cere c=nd este `n faz\ de proiectare. Este o autostrad\ care este clar c\ este sprijinit\ de noi, este normal, fiind o autostrad\ care ar trece Carpa]ii [i ar fi de fapt o leg\tur\ `ntre Moldova [i Ardeal. Noi am sprijinit-o atunci c=nd s-a propus, `n 2008, eram tot acolo, `n Guvern. Nu noi trebuie s\ propunem sume, ci Ministerul Transporturilor. Vom avea o discu]ie `n Guvern care sunt priorit\]ile pe 2012. Pentru mine, ca t=rgumure[ean, aceast\ autostrad\ este o prioritate. O prioritate este [i autostrada Transilvania”, a spus Laszlo Borbely.
O parte din autostrada Transilvania va fi finalizat\ de Bechtel, pentru restul, care include [i zona municipiului T=rgu Mure[, urm=nd s\ se asigure finan]are `n urma unor parteneriate de tip public-privat [i chiar din bani europeni. „A fost o discu]ie la nivelul Comisiei Europene [i s-a acceptat p=n\ la urm\ ca o parte din aceste zone s\ fie finan]ate din bani europeni. UE a spus c\, dat fiind c\ s-au clarificat lucrurile cu Bechtel, ar fi posibil ca `n perioada 2014 – 2020 s\ se aloce bani [i de la UE”, a spus Laszlo Borbely. ~n mod similar se punea problema fondurilor europene [i pentru tronsonul de autostrad\ de la Ia[i la T=rgu Mure[, cu ani `n urm\, de c\tre fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, anun]a dup\ o vizit\ `n jude]ul Suceava c\ autostrada care va lega Ia[iul de T=rgu Mure[ va fi finan]at\ de UE dup\ 2014. Nimic `n ce prive[te o autostrad\ nord – sud atunci, mai nimic [i acum. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Fiecare elev de la Liceul cu Program Sportiv are propriul dulăpior pentru rechizite și lucruri personale. Telefoanele vor fi ”încuiate” în timpul orelor

În urmă cu un an de zile, conducerea Liceului cu Program Sportiv Suceava implementa, în …

No comments

  1. Rezolva, o sa vedeti, Flutur….