Thursday , May 9 2024

Autobuzele electrice încep să vină la Suceava în această toamnă. Sensurile unice pe străzile principale vor fi implementate anul viitor

Astăzi, primarul Ion Lungu va semna contractul pentru cumpărarea a 25 de autobuze electrice. Primele 15 ar urma să ajungă la Suceava cel târziu în luna noiembrie a acestui an. In total, Suceava va avea un parc de 55 de autobuze electrice. „După intrarea în circulație a autobuzelor electrice, va fi instituit și sistemul de sensuri unice pe bulevardele principale”, a anunțat Ion Lungu . Astfel, pe principalele artere ale Sucevei se va circula pe trei benzi într-un sens, iar o a patra bandă va fi rezervată, în sensul opus, pentru autobuze și mașini de intervenție 


În cursul zilei de miercuri, 4 martie, primarul Sucevei, Ion Lungu, va semna contractul pentru achiziția a 25 de autobuze electrice, primele 15 urmând să fie livrate în toamnă – lunile octombrie sau, cel mai probabil, noiembrie. Respectivul contract va fi semnat de Primărie cu SC BMC TRUK&BUS SA – o firmă cu capital turcesc având sediul în comuna ilfoveană Ciorogârla – pentru suma de 47.775.000 lei fără TVA. Autobuzele sunt produse de firma chinezească ZTE – care a fost terț susținător pentru BMC TRUK&BUS SA la licitația organizată de Primăria Suceava – bateriile și puterea de 340 kw, autonomie 250 km, motorizarea este de producție China, garanție 15 ani, garanție baterii 10 ani, 79 locuri din care 29 pe scaune, dotări camere supraveghere, afișaj electronic, sistem de locație AVL, sistem de climatizare, sistem de numărare călători, rampă pentru dizabilități.
Suceava a avut o strategie sensul de a cumpăra autobuze electrice pe fonduri europene – un memorandum fiind semnat în primăvara lui 2012 la Lisabona cu alte nouă orașe din diverse țări ale Uniunii Europene – dar au apărut întârzieri cauzate în primul rând de procedurile guvernamentale. De aceea, semnarea contractului de finanțare a fost amânată până în 2019 și de abia în a doua jumătate a anului trecut au putut demara licitațiile legate de dotările și lucrările din proiectul de introducere a sistemului de transport electric. Noul sistem de transport public nu are doar cele 55 de autobuze electrice, ci și stațiile de călători vor fi noi și prevăzute cu sistem electronic de informare a călătorilor, urmând a fi implementat sistemul e-ticketing. De asemenea, noul sistem de transport public va avea în vedere și o nouă autobază a diviziei electrice a TPL, cu tot cu modernizarea străzii ce duce spre respectiva autobază.
Practic, cele 25 de autobuze electrice vor constitui – alături de alte 15 pe care Primăria le va primi în urma unei licitații derulate însă de MLPDA – al doilea parc de autobuze în Suceava, după cel de 33 de autobuze Iveco Irisbus care a fost adus în 2005 – 2006. Celor 40 de autobuze electrice mari li se vor adăuga încă 15 autobuze electrice mici (lungimea de aproximativ 6 metri) din care 5 au fost cumpărate pe fonduri elvețiene iar altele 10 prin fonduri europene.
Odată cu intrarea în funcțiune a autobuzelor electrice vor scădea de șapte ori cheltuielile cu combustibilul, ceea ce va duce la scăderea costurilor și, implicit, posibilitatea de creșteri salariale la TPL în paralel revenirea la prețul de 2 lei pentru biletul de călătorie și acordarea de gratuități la transport elevilor, studenților și pensionarilor. În prezent, pe fondul creșterii cheltuielilor cu carburanții și a unei reduceri a numărului de călători, TPL nu se află într-o situație financiară din cele mai bune.
„După intrarea în circulație a autobuzelor electrice, va fi instituit și sistemul de sensuri unice pe bulevardele principale”, a mai anunțat Ion Lungu. Singurul lucru care rămâne în discuție este dacă sensurile unice vor fi introduse după ce vor sosi cele 25 de autobuze de la ZTE, sau se așteaptă și celelalte 15 autobuze pe care MLPDA le va furniza Primăriei – analiza ofertelor depuse la licitația organizată de minister durează mai multă vreme fiindcă sunt mai multe loturi (nu doar pentru Suceava) și mai multe oferte, de altfel. Astfel, se va circula pe trei benzi într-un sens, iar pe sensul opus va fi o singură bandă pentru autobuze și mașini de intervenție. De asemenea, va un transport public de călători mai eficient și care să respecte orarul stabilit astfel încât să fie mult mai atractiv, iar cetățenii să prefere acest transport. (D.P.)

Vezi si

Fiecare elev de la Liceul cu Program Sportiv are propriul dulăpior pentru rechizite și lucruri personale. Telefoanele vor fi ”încuiate” în timpul orelor

În urmă cu un an de zile, conducerea Liceului cu Program Sportiv Suceava implementa, în …

No comments

  1. Nene ai facut o ameteala in areni ba era sens unic intr-un fel ba invers ba acum se blocheaza autobuzele .. ce nu pricepi din daca faci sens unic pe bulevardele principale o banda tot trebuie sa ramana in sens invers pt autobuze si pt. o band ain plus ai sa incarci mult circulatia cu cei care trebuie sa ocoleasca mult … ce-i atat de greu de priceput?!