A fost desemnat câştigătorul licitaţiei pentru modernizarea Aeroportului Suceava

reportersite
17 iunie 2013, 22:14

semnare contract aeroportOferta firmei botoşănene Tehnic Asist a fost cea mai scăzută din cele nouă câte au fost depuse şi, deşi nu are experienţă similară, a putut participa la licitaţie pentru că avea „terţ susţinător”, firma italiană Gruppo Adige Bitumi Impresa Spa. Contractul nu a fost încă semnat, aşteptându-se parcurgerea perioadei de contestaţii, autorităţile sucevene sperând că în jurul datei de 1 iulie vor putea semna documentele necesare. Durata lucrărilor va fi de 18 luni, iar garanţia va fi de 60 de luni u preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor, a precizat că, în paralel cu acest proiect pe fonduri europene, vor continua lucrările pentru modernizarea aerogării finanţate de la bugetul judeţului. Directorul Aeroportului Sucevei, Ioan Măriuţa, a spus că după finalizarea lucrărilor, pe aeroportul de la Suceava vor putea ateriza aceleaşi aeronave ca la Otopeni

Societatea Tehnic Asist, cu sediul în comuna botoşăneană Cătămărăşti Deal, a fost desemnată câştigătoarea licitaţiei pentru modernizarea Aeroportului Sucevei, raportul de evaluare al ofertelor la licitaţia organizată spre finele anului trecut fiind semnat, ieri, după ce s-a primit un aviz de la Ministerul Finanţelor. Avizul a fost necesar pentru că proiectul de modernizare al aeroportului se derulează cu finanţare europeană şi guvernamentală, normativele în vigoare impunând avizul de la centru pentru a fi comunicată oficial evaluarea comisiei.
Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Suceava, Cătălin Nechifor, a declarat, ieri, în conferinţă de presă, că valoarea estimată în studiul de fezabilitate pentru toate lucrările din proiectul de modernizare a fost de 132,9 milioane de lei, fără TVA iar valoarea ofertată de firma declarată câştigătoare a fost de 104,9 milioane de lei, fără TVA.
“Noi estimăm că vom putea semna cel mai repede contractul cu firma declarată câştigătoare pe data de 1 iulie 2013, dacă nu vor exista contestaţii”, a declarat Cătălin Nechifor, precizând că termenul de depunere a contestaţiilor este de zece zile. El a adăugat că durata estimată a lucrărilor este de 18 luni, iar perioada de garanţie este de 60 de luni.
Principalele activităţi incluse în proiect sunt de mărire a pistei de decolare şi de aterizare la lungimea de 2.460 de metri faţă de 1.800 cât este la ora actuală, lăţimea pistei va fi de 45 de metri faţă de 30 cât este în prezent, acostamentele care vor fi amenajate de-a lungul pistei având o lăţime de 7,5 metri. Totodată, calea de rulare va fi modernizată şi va avea o lungime de 120 de metri şi o lăţime de 25 de metri, la fel cum şi platforma de îmbarcare va fi modernizată şi va avea lungimea de 290 de metri şi o lăţime de 75 de metri.
Modernizarea sistemului de balizaj, construirea unui turn de control şi amenajarea terenului în vederea amplasării sistemului de navigaţie aeriană de tip ILS au fost, de asemenea, lucrări incluse în proiectul de modernizare al Aeroportului „Stefan cel Mare”.
Nechifor: „Nu au fost situaţii de subevaluare. Ne-am asigurat că lucrarea se execută”
“Procedura a fost foarte complexă, de o valoarea foarte mare, fiind nouă ofertanţi şi am avut o muncă foarte grea de evaluare a ofertelor depuse datorită faptului că, proiectantul a optat pentru soluţia de a propune norme proprii de deviz şi, astfel, a creat noi dificultăţi pentru ofertanţi şi pentru membrii comisiei de analiză a ofertelor. A fost o muncă intensă pe care în şase luni de zile am reuşit să o ducem la capăt. Aşteptăm perioada de contestaţii de zece zile calendaristice şi sperăm că, cel mai devreme pe data de 1 iulie, putem semna contractul cu ofertantul declarat câştigător”, a declarat Cristian Cocuz, şeful comisiei pentru analiza ofertelor depuse la licitaţia pentru modernizarea aeroportului. El a adăugat că oferta firmei botoşănene a fost cea mai scăzută din nouă câte au fost depuse şi, deşi nu are experienţă similară, a putut participa la licitaţie pentru că avea „terţ susţinător” firma italiană Gruppo Adige Bitumi Impresa Spa. Cea mai recentă lucrare pe care această firmă a derulat-o în ce priveşte infrastructura aeroportuară este în 2011 şi în 2012 şi se referă la modernizarea infrastructurii de zbor Treviso Antonio Canova Aeroport. Cristian Cocuz a precizat că este posibilă această variantă, potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice din ţară. Diferenţa între un „terţ susţinător” şi un asociat este aceea că asociaţii au lucrări separate pe care le detaliază în cadrul ofertei, în vreme ce „terţul susţinător” vine ca un garant care deţine know-how-ul pentru execuţia unor lucrări de anvergură, fără a le executa cu angajaţii săi.
Preşedintele CJ Suceava şi directorul Regiei Autonome „Aeroportul Stefan cel Mare”, Ioan Măriuţa, au explicat că fiind vorba de realizarea unei piste elastice cum în România mai este la Otopeni, procedura a fost mai complicată iar condiţiile cerute au fost mai stricte. „Nu au fost situaţii de subevaluare. Ne-am asigurat că lucrarea se execută”, a dat asigurări Cătălin Nechifor.

Ioan Mariuta

Directorul Regiei Autonome „Aeroportul Stefan cel Mare”,
Ioan Măriuţa

Eugen Mogos

Preşedintele consiliului de administraţie al Regiei Autonome „Aeroportul Stefan cel Mare – Suceava”, Eugen Mogoş

Cristian Cocuz

Cristian Cocuz, şeful comisiei pentru analiza ofertelor depuse la licitaţia pentru modernizarea Aeroportului

Măriuţa: „Ne dorim să ajungem pe primul loc”
De asemenea, Ioan Măriuţa a spus că aeroportul va funcţiona în perioada derulării lucrărilor, fiind o întrerupere de cel mult două luni.
Astfel, în prima etapă, avioanele vor putea ateriza doar pe o porţiunea de 1.200 de metri din pista actuală, distanţă considerată suficientă pentru ca actualele aeronave ale TAROM să poată ateriza şi decola. In cea de-a doua etapă, care va dura cel mult două luni, aeronavele vor avea la dispoziţie doar o distanţă de 900 de metri din pistă şi este posibil ca actualele avioane ale TAROM să nu mai poată ateriza la Suceava, aeroportul fiind deschis în continuare pentru cursele mici, de tip charter. In cea de-a doua etapă sunt incluse şi lucrările la calea de rulare, a precizat Ioan Măriuţa.
De asemenea, Ioan Măriuţa a precizat că „aeronava de referinţă” care a stat la baza întocmirii documentaţiilor din studiul de fezabilitate şi din proiect a fost Boeing 767 care se pretează la transportul de pasageri, dar şi la cel cargo. Astfel, după finalizarea lucrărilor vor putea ateriza, ca la Otopeni, avioane de tip mediu şi lung curier.
O prioritate în acest an, avându-se în vedere perspectiva dezvoltării aeroprortului şi a creşterii numărului de curse interne şi externe este achiziţionarea unui degivror. Cătălin Nechifor a precizat că soluţia este achiziţia în leasing. De asemenea, problema alimentării cu combustibil pentru aeronave a fost soluţionată, conform celor precizate de Ioan Măriuţa.
Preşedintele consiliului de administraţie al Regiei Autonome „Aeroportul Stefan cel Mare – Suceava”, Eugen Mogoş, a spus că prin modernizarea aeroportului se doreşte crearea unei interfeţe între operatorii de zbor şi operatorii turistici, dar şi o interfaţă între vestul şi estul Europei.
Directorul Ioan Măriuţa a precizat că sunt deja iniţiate demersuri pentru atragerea de noi operatori aerieni, din zona de low – cost. Intrebat cam care ar fi nivelul aeroportului după finalizarea lucrărilor, Ioan Măriuţa a spus că ar putea fi peste nivelul celor de la Bacău şi Iaşi. „Ne dorim să ajungem pe primul loc”, a precizat directorul aeroportului.
Reamintim că finanţarea europeană a fost obţinută, de Consiliul Judeţean Suceava în mandatul trecut, printr-un efort destul de amplu al conducerii administraţiei judeţene şi a celei de la aeroport. Succesul a constat în faptul că Suceava a fost singura zonă din ţară care a obţinut fonduri europene pentru dezvoltare aeroportuară în cadrul Programului Operaţional Sectorial – Transporturi (POS-T). Deşi POS-T a fost suspendat, în cea de-a doua parte a anului trecut, pentru mai multe iregularităţi, finanţarea proiectului de la Suceava pe transporturi aeriene nu a fost blocată pentru că nu s-au identificat probleme majore care să ducă la suspendare.
Aerogara va fi modernizată printr-un proiect separat, anul acesta va fi o nouă ediţie a mitingului aviatic
Pe de altă parte, preşedintele CJ Suceava a spus că s-a demarat o amplă acţiune de modernizare a aerogării, acest obiectiv din cadrul aeroportului nefiind inclus în proiectul de modernizare. Cătălin Nechifor a precizat că vor continua lucrările de la aerogară în paralel cu cele incluse în proiectul european. Astfel, anul trecut s-au investit circa 413 mii lei, anul acesta sunt prevăzute 3,5 milioane de lei pentru aerogară, iar anul viitor încă patru milioane de lei. „Aerogara are o durată de funcţionare de foarte mulţi ani, nu arăta şi încă nu arată aşa cum trebuie să arate o aerogară modernă”, a declarat Cătălin Nechifor. El a precizat că deşi aspectul aerogării era unul mult mai modern decât a celorlalte construite înainte de 1989, problema clădirii respective erau consumul foarte mare de energie, însă după lucrările demarate spre finele anului trecut şi terminate în februarie s-a înregistrat un consum mai mic. Celelalte lucrări prevăzute la aerogară se referă la amenajări interioare şi finisaje, în aşa fel încât să fie dată o notă particulară aerogării, cu accent pus pe lemn. Unul din scopuri este ca să fie proiectul european pentru zona pistei şi cel judeţean pentru aerogară „să meargă umăr la umăr” în aşa fel încât să rezulte, la final, un aeroport complet modernizat.
Un alt scop este, conform celor spuse de Cătălin Nechifor, acela ca potenţialii operatori de transport să se asigure de faptul că aeroportul Sucevei este unul de pe care se pot opera curse nu doar spre Bucureşti, ci şi spre alte destinaţii din exterior, îndeosebi din Uniunea Europeană.
Totodată, în paralel cu proiectul de modernizare al aeroportului, Cătălin Nechifor a anunţat că şi în acest an va avea un show aviatic, fiind practic a doua ediţie după ce despre prima el a spus că a fost „un succes”. „Am stabilit de comun acord cu Aeroclubul României, dar şi cu alţi factori ca perioada de derulare să fie 31 august – 1 septembrie. Păstrăm, deci aceeaşi logică: două zile de miting aviatic”, a declarat preşedintele CJ Suceava. El a adăugat că încearcă să fie măcar la nivelul celei de anul trecut, atât ca prezenţă, cât şi ca impact pentru public. Deja discuţii pe tema organizării au fost iniţiate, Cătălin Nechifor calificându-le drept „interesante” şi speră ca să vină la ediţia de anul acesta a mitingului aviatic cu idei noi. (Dan PRICOPE)

Mirel Vlas

Mirel Vlas

Tehnic Asist, deţinută de soţii Dana şi Mirel Vlas
Potrivit presei locale botoşănene, societatea Tehnic Asist, este patronată de soţii Dana şi Mirel Vlas şi a câştigat mai multe licitaţii pentru proiecte cu finanţare europeană. În 2012, presa locală anunţa că proprietarul firmei Tehnic Asist este primul botoşănean posesor de avion, Piper Archer Cherokee, pe care şi l-a achiziţionat din SUA şi pentru care a plătit 250.000 de dolari.
Potrivit site-ului firmei, Tehnic Asist Botoşani are contracte cu CJ Botoşani, CJ Vaslui şi CJ Satu Mare, dar şi cu diverse primării din judeţele Botoşani, Suceava, Bacău sau Iaşi. Compania s-a înfiinţat în 1997 având ca domeniu principal de activitate lucrări de instalaţii industriale şi termice, iar din 2005 firma investeşte în domenii conexe ca producerea mixturilor asfaltice şi a execuţiei lucrărilor complexe de drumuri, reţele de alimentare cu apă şi canalizare. Firma figurează pe pozitia 35 în Top 100 Antreprenori Generali în Construcţii din România, în ultimul clasament realizat de IBC Focus în anul 2012.