Sala de așteptare a Gării Ițcani seamănă cu un WC public

12/07/18 ora:9:00am

Gara Ițcani din Suceava este o bijuterie arhitecturală construită de austrieci în perioada în care Bucovina se afla sub ocupație habsburgică. In ultimii ani, gara devenise o ruină, iar într-un final autoritățile s-au gândit să o restaureze. Fiind în proces de restaurare, lângă gară a fost mutat un soi de container de dimensiuni mici ce seamănă cu un WC public, ce este folosit ca sală de așteptare și casă de bilete sala asteptare itcani 3

În urmă cu doi ani, Gara Ițcani din municipiul Suceava, o bijuterie arhitecturală construită de austrieci în perioada în care Bucovina se afla sub ocupație habsburgică, a intrat într-un amplu proiect de restaurare.

CFR Infrastructură a alocat suma de 7,5 milioane de lei pentru reabilitarea și modernizarea Gării Ițcani. Licitația a fost câștigată de SC Construcții Feroviare Câmpulung Moldo­venesc. În primă fază, muncitorii au înlocuit acoperișul gării și au refăcut instalația electrică, după care au decopertat zidăria stricată și au refăcut canalizarea și instalația de evacuare a apei menajere, iar întreaga tâmplărie a clădirii a fost înlocuită.

Recent, au fost începute lucrările la peronul gării și la interiorul clădirii. Astfel, în apropierea gării și-a făcut apariția un container de dimensiuni mici, ce este folosit ca sală de aștep­tare și casă de bilete. De când au fost începute lucrările de reabilitare a Gării Ițcani, traficul feroviar nu a fost întrerupt.sala asteptare itcani 1

Mulți oameni care au ajuns în Gara Ițcani s-au arătat nemulțumiți de dimensiunea sălii de așteptare, mulți dintre ei optând să stea printre dărâ­mături decât în sala de așteptare improvizată în container.

„Mai bine stăm afară. Probabil la iarnă ar fi utilă, deși cred că va fi un frig de vor îngheța pietrele în interior. Şi acum înăuntru e destul de cald”, a declarat Ion Blanaru, un bărbat care aștepta să-i vină trenul în Gara Ițcani.

Am solicitat de la CFR Infrastructură un punct de vedere asupra acestei săli de așteptare, însă deocamdată acesta nu a venit.sala asteptare itcani 2

Gara Ițcani a fost construită în anul 1871, în perioada în care satul Ițcani (ac­tualul cartier al municipiului Su­ceava) făcea partea din Imperiul Austro-Ungar. Această cale ferată era fo­losită pentru a face legătura dintre ora­șul Suceava cu ce­lelalte centre ur­­bane din Bucovi­na. În perioada 1871 – 1918, Gara Ițcani a fost gară a frontierei austriece.

Gara Ițcani este construită pe două niveluri și a fost realizată în stilul gărilor austriece de la acea vreme, într-un autentic stil romantic, caracterizat printr-un plan dreptunghiular, bolți pe arce de ogivă, arce și arcade frânte la cheie, creneluri și turnulețe de colț, de factură neogotică.

După unirea Bucovinei cu România, Gara Ițcani a ajuns în posesia românilor, în perioada interbelică gara fiind trecută în nomenclatorul CFR. Perioada de glorie a Gării Ițcani a fost la mijlocul secolului trecut, când a fost renovată, în interiorul ei funcțio­nând chiar și un cinematograf.

În ultimii ani, Gara Ițcani a ajuns să arate deplorabil și pe acolo mai trec trenuri de călători și de marfă care circulă spre Iași, Cluj-Napoca și București, dar și spre Ucraina și Rusia.

Chiar dacă a fost declarată monument istoric, Gara Ițcani ajunsese să dea impresia că stă să se dărâme. Mul­te dintre geamuri erau sparte, iar pe­reții coșcoviți. Acoperișul de tablă de pe clădirea gării a fost smuls pe o suprafață de 250 de metri pătrați în primăvara anului 2010, în urma unui vânt puternic. Din fericire, nimeni nu a fost rănit atunci, deoarece pe peron nu era nicio persoană.

Ultimele reparații capitale pe care le-a suferit Gara Ițcani au fost făcute în anii 1974 – 1975. De atunci și până în prezent doar s-a mai reparat câte ceva, pe ici, pe colo. În aceste con­diții, Gara Ițcani devenise o ruină, sala de așteptare și mai toate spațiile din interior fiind într-o stare avansată de degradare. (Dănuț ZUZEAC)