Friday , April 26 2024

Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului pentru rezolvarea situaţiei de la Primăria Rădăuţi

radauti [800x600]


Situaţia de la Primăria Rădăuţi, unde 200 de angajaţi încă nu şi-au primit salariile pentru această lună fiindcă nu are cine să le semenze statele de plată, este rezolvată şi nu prea. Demersurile liderului de sindicat din instituţie, Dan Susnovici, care a mers la Bucureşti împreună cu alţi trei colegi de serviciu şi împreună cu care marţi a intrat în audienţă la ministrul pentru relaţia cu Parlamentul Eugen Nicolicea a produs însă efecte. Conform unui comunicat de presă postat pe pagina de internet al Guvernului, prin Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului a fost modificată şi completată Legea administraţiei publice locale, instituindu-se un mecanism temporar care să asigure gestionarea intereselor comunităţilor locale în situaţiile de “vid de putere”, apărute ca urmare a dizolvării autorităţii deliberative şi imposibilităţii concomitente de exercitare a atribuţiilor de către autoritatea executivă. “O astfel de situaţie concretă este în municipiul Rădăuţi, unde mandatul de primar a fost suspendat până la încetarea arestării preventive (şi, ulterior, a arestării la domiciliu), Consiliul Local a fost dizolvat prin hotărâre judecătorească (nemaiavând, astfel, nici viceprimar), iar funcţia publică de secretar al municipiului este vacantă. Prefectul judeţului Suceava a semnalat la nivelul Guvernului această situaţie, precum şi dificultăţile de funcţionare ce derivă din “vidul de putere”; concret, la nivelul municipiului, nu pot fi plătite salariile din învăţământ, sănătate, administraţie publică locală, siguranţă publică, nu pot fi onorate unele angajamente ale municipalităţii. În acest context, Guvernul a stabilit, printr-o Ordonanţă de Urgenţă, că, în situaţia excepţională în care primarul se află în imposibilitatea exercităţii atribuţiilor, iar funcţia de secretar al unităţii administrativ-teritoriale este vacantă, prefectul numeşte, prin ordin, o persoană, prin detaşare, în condiţiile Legii funcţionarilor publici, care să exercite atribuţiile de secretar al localităţii respective. Prefectul face această numire la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. Astfel numită persoana va rezolva problemele curente ale comunei, oraşului sau municipiului şi va îndeplini funcţia de ordonator principal de credite pentru activităţi curente până la ocuparea funcţiei publice de conducere de secretar, conform legislaţiei privind funcţia publică şi funcţionarii publici. Persoana desemnată temporar trebuie să îndeplinească condiţiile de studii şi vechime în specialitatea studiilor. Totodată, prefectul trebuie să solicite cu celeritate Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici organizarea concursului pentru ocuparea funcţiei de conducere de secretar al comunei, oraşului sau municipiului.
Un mecanism temporar similar este instituit de actul normativ şi în situaţiile în care preşedintele consiliului judeţean se află în imposibilitatea exercitării funcţiei, iar funcţia de secretar al judeţului este vacantă. Si în aceste situaţii, prefectul numeşte, prin ordin, o persoană care să exercite temporar, prin detaşare, atribuţiile de secretar al judeţului, pentru a rezolva problemele curente, până la ocuparea funcţiei publice, în condiţiile legii. Numirea se face potrivit aceloraşi proceduri urmate şi în cazul numirii temporare a secretarului comunei, oraşului, municipiului.
Cele două numiri temporare, în situaţiile excepţionale prevăzute, vor fi făcute de prefect din două considerente:
– prefectul este cel informat oficial în legătură cu situaţia juridică a primarului şi a Consiliului Local şi el ştie când aceştia nu-şi mai pot exercita atribuţiile;
– până în anul 2005, prefectul numea în funcţie, prin ordin, secretarul unităţilor administrativ-teritoriale, în urma promovării concursului.
O altă prevedere a Ordonanţei de Urgenţă aduce unele completări articolului 39 din Legea privind finanţele publice locale nr. 273/2006. Astfel, în cazul în care consiliile locale sau judeţene sunt dizolvate sau în curs de dizolvare, primarii şi preşedinţii consiliilor judeţene pot aplica, în anul financiar în curs, ultimul buget aprobat, actualizat cu sumele repartizate, în anul curent, de la bugetul de stat sau alte bugete, cu încadrarea cheltuielilor în limita lunară de 1/12 din totalul acestui buget. Această completare a legii a fost făcută în condiţiile în care o serie de unităţi administrativ-teritoriale se confruntă cu situaţia în care bugetul local pe anul 2015 nu a fost aprobat de către autorităţile deliberative (Consilii Locale, judeţene) din cauza faptului că acestea au fost dizolvate, iar autorităţile executive nu pot finanţa cheltuielile”. Acesta este conţinutul declaraţiei de presă oficiale, punctele de vedere a celor care au mers cu jalba în proţap de la Suceava şi Rădăuţi, pentru clarificarea aceleiaşi probleme, fiind puţin mai rezervate.
Prefectul Constantin Harasim aşteaptă clarificări prin Monitorul Oficial
Măsurile instituite prin această ordonanţă de urgenţă sunt salutate atât de către liderul de sindicat Dan Susnovici şi, cu atât mai mult de reprezentantul guvernului în teritoriu, prefectul Constantin Harasim. Dar rezolvarea problemei nu este atât de simplă precum se vede de la Bucureşti. Prefectul Judeţului Suceava, Constantin Harasim a declarat ieri că cele conţinute în comunicatul de presă postat pe site-ul Guvernului reprezintă prevederi aşteptate, dar în ceea ce priveşte reglementarea problemei de la Rădăuţi, inclusiv plata salariilor restante ale angajaţilor Primăriei, se aşteaptă publicarea în Monitorul Oficial a ordonanţei de guvern care să conţină precizările concrete asupra modului în care va fi pus în aplicare acest act normativ.
Prefectul Constantin Harasim a mai declarat că varianta numirii în fruntea primăriei Rădăuţi a unui jurist desemnat de el poate să fie valabilă prin desemnarea unui funcţionar din corpul de jurişti ai Prefecturii ori dintre secretarii cu studii juridice, de la alte localităţi din judeţ dar nu este  exclusă varianta ca din “corpul de rezervă” al funcţionarilor publici, care şi-au pierdut anterior postul prin “restructurare” să fie recoltată cea mai potrivită persoană care să aibă abilitatea de a semna statele de plată pentru salariaţi şi devizele pentru lucrările angalate de Primăria Rădăuţi.
Liderul de sindicat, Dan Susnovici, nu este nici el optimist în ceea ce priveşte încasarea de îndată a salariilor pentru cei 200 de angajaţi ai Primăriei Rădăuţi
Liderul de sindicat de la primăria Rădăuţi, Dan Susnovici, s-a întors acasă, după periplul său bucureştean în care a fost însoţit de alţi trei colegi de servici, oarecum debusolat. A văzut că în şedinţa de guvern de ieri Eugen Nicolicea a prezentat proiectul de Ordonanţă de Urgenţă, ce a fost şi votat, dar până la punerea în aplicare a actului normativ care să le şi pună angajaţilor primăriei rădăuţene salariile restante pe carduri, mai sunt ceva paşi. “Joi, săptămâna trecută, am cerut o audienţă la domnul prefect, pentru a-l întreba ce demersuri trebuie să facem pentru a obţine o audienţă la Guvern, în chestiunea deja cunoscută – imposibilitatea de a ne primi salariile. Ni s-a spus atunci că este bine să mergem la Ministerul Dezvoltării Regionale. Cam în acele zile, domnul ministru Dragnea şi-a dat demisia, iar în locul domniei sale a venit o doamnă ministru care nu era la curent cu situaţia. Am fost însă direcţionaţi către domnul Eugen Nicolicea, ministru delegat pentru relaţia cu Parlamentul care a spus că îşi asumă responsabilitatea pentru rezolvarea acestei probleme. Am fost marţi împreună cu colegii de la Primăria Rădăuţi în audienţă la domnul Nicolicea, am discutat problema şi am văzut că era deja pregătit cu o primă formă a ordonanţei de urgenţă ce a fost ieri, în ziua următoare, prezentată primului ministru şi, din câte am înţeles, în guvern a fost adoptată”, a arătat liderul de sindicat Dan Susnovici de la Primăria Rădăuţi. “Aşteptăm punerea în aplicare a acestui act normativ în regim de urgenţă. Ni s-a promis că în 24 de ore va fi publicată ordonanţa în Monitorul Oficial, iar ulterior prefectul, după ce va lua act de conţinutul actului normativ, va fi validat să desemneze o persoană care să aibă putere de semnătură, care să rezolve la Primăria Rădăuţi atât problemele administraţive, cât şi pe cele ale salariaţilor”, a declarat liderul de sindicat Dan Susnovici. (Neculai ROSCA)

Vezi si

Amenzi de peste 40.000 de lei aplicate de polițiști într-o acțiune BLOCADA organizată în Siret

Marți, 23 aprilie, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Siret  au organizat pe raza de competență …

One comment

  1. Principalii vinovati de aceasta situatie fara precedent, sunt cei care s-au aflat la conduceara municipiului Radauti.