Tuesday , April 30 2024

2 milioane de euro pentru punctul de operare aeromedicală de la Câmpulung Moldovenesc

Construirea unui punct de operare aeromedicală în municipiul Câmpulung Moldovenesc va fi o certitudine. Nu numai că Agenția de Protecție a Mediului și-a dat acordul pentru acest proiect depus în a doua parte din această iarnă, dar iată că în proxima ședință a Consiliului Județean Suceava va fi supus aprobării un proiect de hotărâre – aflat la punctul 3 pe ordinea de zi – cu privire la studiul de fezabilitate. Această documentație a fost făcută de ABC Development Aviation și – așa cum a relatat cotidianul Obiectiv de Suceava încă de la începutul demersurilor administrației județene – include hangarul care va adăposti elicopterul şi unitatea mobilă de stingere a incendiilor, dar şi un corp administrativ cu spaţii tehnice, birouri, spaţii de odihnă, grupuri sanitare şi oficiu. Terenul respectiv este situat în proximitatea sediului APIA Câmpulung Moldovenesc și este dominat de construcții cu regim mic de înălțime iar accesul auto și pietonal se face din strada Ștefan cel Mare.

De altfel, de la bun început Consiliul Județean a cerut ca în cuprinsul studiului de fezabilitate să se analizeze și posibilitatea amplasării de panouri fonoabsorbante, pe lângă alte dotări: remisă PSI, gospodărie de apă, rezervor de incendiu, stație de stocare și livrare a combustibilului pentru aviație, stație de epurare cu decantor de hidrocarburi, acesta având bazin de retenție și de evacuare apă „convențional curată” în dren absorbant. Și iată că potrivit studiului, pe laturile de nord, vest și est (către proprietățile unor cetățeni din zonă) vor fi amplasate panouri fonoabsorbante pe o lungime de aproximativ 230 m, înălțimea ansamblului fiind de 2,5 m. De asemenea, pe latura din sud, spre râul Moldova, pe o lungime de aproximativ 75 de m se are în vedere realizarea unui gard din plasă bordurată, cu o înălțime de 2,5 m

Hangarul pentru elicopter (deschidere de 18 m și 3 travei egale de 4,5 m cu înălțimea la streașină în raport cu cota proiectată a terenului amenajat va fi +6,55m, iar cota la coamă va fi +7,85m) va fi o construcție ușoară cu structură metalică, având pe una din laturi o anexă tehnico-socială cu regim de înălțime P+supantă+1 (parțial) și care va fi proiectată pentru un număr între 8 până la 12 utilizatori. Clădirea (înălțimea de nivel 3,1m, plan rectangular cu lățimea de 7,8 m și lungimea de 18.3 m) va avea amenajate – la parter – un atelier, birouri și grupuri sanitare iar la etaj vor fi prevăzute spații de odihnă și grupuri sanitare.

Închiderea corpului administrativ se va face cu blocuri din BCA, iar pereții interiori vor fi realizați din gips-carton. Cota de fundare a infrastructurii este aceeași cu cea a hangarului, adică -1.20 m, raportată la cota terenului amenajat proiectată. Perimetral, se va realiza un trotuar de gardă din beton armat, cu lățimea minimă de 80cm. Terasa corpului administrativ va avea parapet perimetral pentru acomodarea straturilor de la ultimul nivel. La nivelul terasei se va turna o șapă de pantă pentru scurgerea și colectarea apelor meteorice.

Heliportul (sub forma unui pătrat cu latura de 20m amplasat la cota de 642,5m față de nivelul mării) va fi compus din platforma de aterizare-decolare care, inițial, se dorea a fi proiectată pentru elicoptere H135 și echipată cu instalație de balizare (urmând a se determina soluția optimă de acționare: manual, automat, de la distanță), mânecă de vânt și cu marcaje speciale pentru efectuarea misiunilor de zbor pe timp de zi și de noapte. Inspectoratul General de Aviaţie şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă au repartizat punctului de operare aeronautică de la Câmpulung Moldovenesc un elicopter H135 SMURD, acesta urmând a fi produs în perioada următoare și livrat spre a fi folosit „atât pentru  misiuni aeromedicale, cât şi pentru misiuni de salvare şi căutare”. Ulterior, studiul a fost a fost elaborat în privința heliportului precizându-se că „aeronava critică de proiectare” (cel mai mare elicopter preconizat  să aterizeze pe heliport) este elicopterul tip EC 135 T3H, intrat în dotarea IGAv în cursul anului 2021, pentru operare pe timp de zi și de noapte după VFR – reguli de zbor la vedere. De asemenea, heliportul va fi dotat cu o instalație de stocare-transvazare cu combustibil de aviație JET A1, pentru alimentarea elicopterelor. Aceasta va fi proiectată pentru a asigura primirea, stocarea și livrarea carburantului de aviație tip JET A1.

Se va utiliza un grup electrogen cu puterea de minimum 110kVA și tensiunea de 400V ca, amplasat în exterior, în partea de est a hangarului și o sursă de tip UPS va fi amplasată în interiorul hangarului, lângă tabloul electric general (TEG). De asemenea, se va utiliza un UPS cu puterea de minimum 2 kVA și autonomia de minimum 5 minute. Racordul de alimentare cu energie electrică se va face conform unui proiect separat, întocmit de o societate agreată de furnizorul de energie electrică local, în care se va stabili și amplasamentul exact pentru punctul de separație.

Punctul de operare aeronautică, se întinde pe o suprafaţă de 5.448 de metri pătraţi iar aici merită făcută precizarea că lucrările la clădire, heliport și structurile rutiere se vor face doar pe o parcelă de 3.517 mp, așa cum am precizat în alte articole, terenul respectiv fiind preluat cu doi ani în urmă de CJ Suceava. Diferența de aproape două mii mp ține de alte aspecte utile precum vecinătățile și asigurarea unui perimetru adecvat în jurul heliportului. Cât privește structruile rutiere la care ne-am referit, este vorba despre: Cale rutieră pentru introducerea/scoaterea elicopterului în/din hangar cu dimensiunile 15.5 m x 12 m și suprafața de 186 mp; parcare pentru autovehicule cu suprafața de 390 mp. Mai adăugăm chiar dacă nu este legat de o activitate rutieră, ci de una a persoanelor care lucrează la punctul de operare aeromedicală, un trotuar pietonal cu suprafața de 110 mp.

Potrivit devizului general al studiului de fezabilitate, valoarea investiţiei suportată din bugetul judeţean este de 9.753.906 lei fără TVA (11.877.572 lei cu TVA) din care 7.516.564 lei fără TVA reprezintă partea de construcții și montaj. Într-un memoriu adresat APM – cu specificația că era la faza DTAC, deci ulterior studiului de fezabilitate – se preciza, inițial, că durata de implementare ar fi de 12 luni, dar se pare că au apărut ceva modificări în sensul că, potrivit  o durată de proiectare de 5 luni şi una de execuţie de 11 luni, începând cu data ordinului de începere a lucrărilor. „Funcţionarea unui punct de operare aeronautică pe teritoriul judeţului Suceava (…) va permite intervenţii în special în zona montană, în cazuri de accidente, avalanşe, incendii sau căutări” se arată în proiectul de hotărâre aflat la punctul 3 de pe ordinea de zi a ședinței CJ Suceava din 27 aprilie.

Heliportul va avea durată normală de funcționare de 40 de ani și va fi proiectat pentru a permite operarea unui singur elicopter, nefiind permisă operarea simultană a mai multor aeronave. Sursa de finanțare va fi bugetul Consiliului Județean Suceava.

Reamintim că, inițial, CJ Suceava a publicat un anunț pentru achiziția directă în vederea atribuirii contractului de servicii de elaborare a Studiului de Fezabilitate aferent obiectivului de investiții „Punct de operare aeromedicală Câmpulung Moldovenesc”. Valoarea estimată pentru studiul de fezabilitate, cu tot cu studii de teren – topografic, geotehnic, meteorologic și de obstacolare în sistem WGS 84 – este de 90 mii lei, fără TVA, la fel ca și valoarea estimată pentru proiectul tehnic cu tot cu detalii de execuție. Evident, prețul era prea mic chiar și pentru vara lui 2021.

Ulterior, o altă licitație – acum nu „achiziție directă”, ci „procedură simplificată” – a fost organizată de CJ Suceava la începutul anului trecut. Suma pentru studiul de fezabilitate al heliportului a fost estimată a fi necesară la 150 de mii de lei fără TVA. Criteriul de atribuire a fost „cel mai bun raport calitate – preț” în care 40% din pucntaj era pentru componenta financiară și 30% pentru experiența deținută de inginerul proiectant de structuri, respectiv experiența dovedită în calitate de arhitect în cadrul unor contracte pe funcții de coordonare. Prin studiul de fezabilitate urmau a se determina toate condițiile de amenajare, serviciile, echipamentele și instalațiile de heliport necesare în vederea certificării acestuia de către Autoritatea Aeronautică Civilă din România.

La această licitație au depus oferte firma ABC Development Aviation și asocierea SISTEMATIC PROIECT (în calitate de lider de asociere) și KALANS CONCEPT cu subcontractanți declarați societățile ELIPSOID și AQUA T. Câștigătorul licitației a fost ABC Development Aviation, dar din martie 2022 până acum au fost nu mai puțin de cinci modificări la contractul inițial, astfel încât suma pentru care a ajuns să fie prestate serviciile s-a ridicat la 187.400 lei fără TVA. Ultimele două modificări s-au făcut pe 10 ianuarie cu privire la termenul de finalizare care „se prelungește cu 2 luni” și la prețul care a crescut de la 148.000 lei (cât era în urma unei precedente modificări) fără TVA la 187.400 lei fără TVA. Menționăm despre ABC Development Aviation că este firma care a lucrat la proiectarea heliportului de la Spitalul Județean de Urgență „Sf. Ioan cel Nou” Suceava dar și la etapa precedentă a documentației tehnice, anume cea de studiu de fezabilitate. (Dan PRICOPE)

Vezi si

De miercuri, Thermonet oprește furnizarea căldurii în municipiul Suceava

THERMONET S.R.L., operatorul sistemului de alimentare centralizată cu energie termică din municipiul Suceava,  a anunțat …