Monday , April 29 2024

Dr. Cobuz: Ce își doresc pacienții de la doctorii lor?

Fiecare întâlnire dintre medic și pacient presupune existența unei relații speciale între cei doi “actori”.  După cum o definea J. Spence, încă din 1960, relația medic – pacient,  “unitatea esențială a practicii medicale este ocazia când, în intimitatea unui cabinet, o persoană care este sau se crede bolnavă cere sfatul unui medic în care are încredere. Aceasta este consultația și tot restul practicii medicale derivă din ea”.

Relația medic-pacient este mult mai mult decât diagnosticarea și tratarea afecțiunilor medicale. Într-adevăr, aceste procese fac parte din ea, dar atunci când se stabilește o legătură mai profundă, relația îi poate oferi pacientului liniște și siguranță. În mod ideal, medicul și pacientul devin o echipă care lucrează împreună pentru a se asigura că cel din urmă se bucură de sănătate.

Gestionarea diabetului obliga pacienții sa urmeze regimuri complexe de autoîngrijire, inclusiv reducerea greutății, monitorizarea frecventa a glicemiei, administrarea de medicamente pe cale orala si/sau insulina, angajarea in activitate fizica, respectarea ghidurilor de nutriție pentru diabet si vizite regulate la medic. Studiile recente privind sănătatea și nutriția la nivel național, arata ca aproximativ jumătate dintre adulții cu diabet nu îndeplinesc obiectivele recomandate pentru îngrijirea diabetului zaharat. Medicii pot ajuta pacienții cu diabet zaharat in acțiunea de autoîngrijire prin planificarea de vizite frecvente, de supraveghere și îndrumare față de provocările pe care le presupune autoîngrijirea.

Acceptarea unei boli cronice depinde de echilibrul optim între responsabilitatea medicului și cea a pacientului aflați într-un raport de parteneriat. Capacitatea medicului de a discerne blocajele afective, dar mai ales intervenția sa empatică pot ajuta mult pacientul să iasă din impas. Îngrijirea cu succes a diabetului necesită lucrul în echipa dintre medic și pacient. Cele două componente care asigură succesul muncii în echipă sunt comunicarea medic-pacient și luarea deciziilor în comun, ambele dovedite a îmbunătăți satisfacția pacienților, pentru a respecta planul de tratament și pentru a obține rezultate pozitive. Medicul prezintă pacientului diferite opțiuni de tratament și descrie riscurile și beneficiile fiecărei opțiuni. Apoi, pacientul își exprimă preferințele pentru tratamentul care se aliniază la valorile și nevoile sale.

Scopul educației terapeutice este de a ajuta pacientul și familia acestuia să înțeleagă boala și tratamentul acesteia, să colaboreze activ și să învețe să-și mențină capacitățile necesare pentru a-și armoniza stilul de viață cu constrângerile bolii. Acest proces educațional se desfășoară continuu, sub diferite forme și este absolut necesar pentru obținerea unui bun control metabolic și ameliorarea calității vieții. Scopul acestui efort este acela de a ajuta persoana cu diabet să se adapteze cât mai bine la noua sa condiție de viață și de a împiedica apariția complicațiilor.

În relația medic-pacient cu diabet zaharat, încrederea în medic influențează facilitatea comunicării în cadrul autoîngrijirii. Mai exact, încrederea, precum și acceptarea medicului, contribuie la o comunicarea deschisă și onestă pe parcursul autoîngrijirii în relația medic-pacient cu diabet zaharat. Un alt efect semnificativ, dar rar discutat, al diabetului este impactul asupra sănătății emoționale. Un număr semnificativ de persoane cu diabet zaharat simt anxietate, neliniște sau alte stări emoționale dificile. Aceste emoții negative pot îngreuna controlul diabetului. Este important să se ia în considerare sentimentele pacienților în legătură cu diabetul și să fie ascultați. Provocarea este cum să obțină / mențină un control glicemic bun și cum să se descurce cu solicitările zilnice pentru diabet în relație cu toate celelalte solicitări ale vieții. Medicul specialist în diabet împreună cu persoana cu diabet stabilește planul de tratament pe care îl va urma.

La ora actuală, Ambulatoriul de specialitate Diabet zaharat, nutriție și boli metabolice din cadrul Spitalului Județean Suceava și-a reluat activitatea prin sistemul de telemedicină (consultații la distanță ce pot fi realizate prin orice mijloace de comunicare), conform prevederilor legale. În felul acesta am reușit să fim alături de pacienții noștri cu diabet zaharat, asigurând indicațiile și tratamentul necesar.

Concluzionând, contactul medicului cu pacientul duce la stabilirea unei relații complexe care trebuie să releve din partea medicului calități de empatie, curaj, fler clinic și judecată logică, iar din partea bolnavului încredere în medic, dar fără a-i pretinde imposibilul. Fiecare societate acordă anumitor oameni responsabilitatea de a ușura suferința fizică și spirituală, endemică în omenire. În acest sens, doctorul este dator să-și dedice competența și atenția oricăror probleme prezentate de pacient și să acționeze în interesul acestuia.

Dr. Claudiu COBUZ

Medic primar diabet zaharat, nutriție și boli metabolice, Doctor în științe medicale, Lector universitar

Vezi si

Un vaccin ARNm împotriva cancerului de piele, testat în faza a 3-a la Londra

Primul vaccin personalizat din lume pe bază de ARN mesager împotriva melanomului – care are …