Saturday , May 11 2024

Prea putini psihologi scolari pentru elevii scolilor sucevene

Desi, conform normativelor in vigoare, este prevazut ca un cabinet psihopedagogic sa functioneze la fiecare 800 de elevi, `n unitatile scolare din judet exista un total de doar 49 de psihologi [colari. Din cauza deficitului de specialisti, se `ntampla frecvent ca un psiholog sa ofere servicii elevilor mai multor unitati de învatamant

De[i prezen]a unui psiholog [colar în unit\]ile de înv\]\mânt este, de la an la an, perceput\ ca o necesitate din ce în ce mai stringent\, la nivelul institu]iilor de `nv\]\m=nt sucevene exist\ doar 49 de psihologi [colari, `n condi]iile `n care necesarul s-ar situa undeva `n jurul cifrei de 150. Conform Laurei Hacman, purt\tor de cuv=nt `n cadrul Inspectoratului {colar Jude]ean- „la nivelul jude]ului exist\ un num\r de 64 de cabinete, dintre care 27 `n municipiu, `n care `[i desf\[oar\ activitatea un num\r de 49 de psihologi” [i asta, `n condi]iile `n care, `n Suceava func]ioneaz\ peste 240 de unit\]i [colare. Sfera atribu]iilor psihologului [colar este una destul de larg\ [i vizeaz\ activit\]i de informare, consiliere, documentare [i îndrumare pentru pre[colari, elevi, p\rin]i [i profesori pe diferite teme precum cunoa[tere [i autocunoa[tere, adaptarea elevilor la mediul [colar, adaptarea [colii la nevoile elevilor, optimizarea rela]iilor [coal\- elevi- p\rin]i, etc.„Se `nt=mpl\ frecvent ca un psiholog s\ deserveasc\ [i dou\-trei [coli, `n privin]a gr\dini]elor situa]ia fiind cu mult mai delicat\”, a declarat prof. L\cr\mioara Plugariu, director `n cadrul Centrului Jude]ean de Resurse [i Asisten]\ Educa]ional\ Suceava. {colile Generale Nr. 2 [i Nr. 3 din F\lticeni beneficiaz\ de serviciile unui singur psiholog, un scenariu similar reg\sindu-se [i `n cazul {colii Generale Nr. 8 [i {colii Postliceale Sanitare. C=te un singur psiholog ofer\ servicii [i `n cadrul {colilor Nr.2 [i {colii Nr. 4 din R\d\u]i sau {colilor Nr. 1 [i Nr. 5 tot din R\d\u]i. ~n timp ce unii speciali[ti deservesc c=te dou\ unit\]i [colare, la {colile Nr. 5, Nr. 6 [i Nr. 7 Suceava lucreaz\ un singur psiholog. „~n jude] sunt unit\]i [colare `n care `nv\]\ un num\r mare de elevi, iar prezen]a unui singur psiholog [colar nu este suficient\. Este cazul Grupului {colar din Dumbr\veni. Totodat\ `n cadrul Colegiului Agricol F\lticeni, de[i `n cadrul institu]iei sunt doi psihologi, num\rul acestora este insuficient ]in=nd cont c\ num\rul elevilor este de peste 2.600, fiind cea mai mare unitate [colar\ din jude], dup\ num\rul elevilor [i al profesorilor. De asemenea, la Grupul {colar „Ion Nistor” Vicovul de Sus este un singur psiholog care lucreaz\ cu jum\tate de norm\ `n condi]iile `n care ar fi nevoie de trei astfel de speciali[ti. De asemenea, pe toat\ raza ora[ului Vatra Dornei exist\ un singur psiholog `n cadrul Liceului <<Ion Luca>>”, a precizat prof. Maria Pavelescu, coordonator `n cadrul Centrului Jude]ean de Asisten]\ Psihopedagogic\ Suceava. „~ntr-adev\r, exist\ un deficit de psihologi [colari `n condi]iile `n care nu exist\ c=te un specialist `n fiecare unitate [colar\, `ns\ pe parcurs ace[tia s-au organizat pentru ca aceast\ structur\ s\ func]ioneze c=t mai eficient”, a explicat Laura Hacman. Elevii din unit\]i [colare din zone din afara municipiului precum Salcea, Vicov, Mili[\u]i, Cajvana nu au beneficiat niciodat\ de serviciile unui psiholog [colar.
N Doar [apte profesori logopezi `n tot jude]ul
La nivelul jude]ului Suceava exist\ [i un num\r de [apte logopezi care `[i desf\[oar\ activitatea `n [ase zone logopedice din municipiu, plus o zon\ a R\d\u]iului, restul zonelor fiind neacoperite de astfel de speciali[ti. O dat\ cu intrarea `n vigoare a metodologiilor noii Legi a Educa]iei, `nv\]\m=ntul sucevean nu va mai c=[tiga niciun psiholog [colar sau logoped `n plus, prevederile referitoare la acest sector r\m=n=nd neschimbate. „Chiar dac\ ne confrunt\m cu o situa]ie delicat\, `n compara]ie cu anumite jude]e ale ]\rii, ne situ\m destul de bine at=t din punct de vedere al num\rului de cabinete psihopedagogice c=t [i sub aspectul organiz\rii acestora. Jude]e precum Boto[ani, Alba, Mehedin]i sau Bihor se confrunt\ cu o situa]ie mult mai anevoioas\, din acest punct de vedere. La cel\lalt pol se situeaz\ jude]e precum Dolj, Br\ila, Gala]i, V=lcea sau Timi[ care au o structur\ foarte bun\”, a explicat Maria Pavelescu. Criza psihologilor [colari s-ar putea resim]i `n comportamentul elevilor [i ar putea duce la absenteism, abandon [colar [i chiar la violen]\. „Chiar dac\ mai exist\ prejudec\]i atât din partea elevilor, cât [i a profesorilor, psihologii sunt sprijini]i de unii dirigin]i. Psihologul [colar este într-adev\r `n unele unit\]i [colare sucevene o prezen]\ activ\ [i vizibil\. Astfel, mul]i dintre dirigin]i solicit\ psihologul la orele de dirigen]ie, în general pentru consilierea profesional\, dar [i pentru dezvoltarea personalit\]ii elevilor pe baza anumitor exerci]ii”, a conchis Maria Pavelescu. (Adelina TALPALARIU)
 

Vezi si

O nouă ediție a atelierului de educație muzeală ”Micii arheologi și restauratori la Cetatea de Scaun a Sucevei”

Muzeul Național al Bucovinei lansează o nouă provocare pentru grupurile de elevi care vin să …