Saturday , May 11 2024

În loc să rezolve problema punctelor vamale începute pe bani europeni și neterminate, șeful vămilor ucrainene vrea să renunțe la acestea

„Această inițiativă înseamnă că punctele de trecere a frontierei ucraineano-române Diakivți – Racovăț și Krasnoilsk – Vicovu de Sus rămân fără nicio perspectivă de redeschidere”, a menționat deputatul român în Parlamentul Ucrainei, Grigore Timiș. Nonconformistul șef al vameșilor ucraineni nu s-a ferit a spune că, din punctul său de vedere, problemele principale țin de corupți și imposibilitatea fidelizării salariaților prin salarii mari, iar întrucât nu-și permite să dea afară imediat vreo două mii din cei peste 10 mii de salariați ai serviciului vamal, va opta pentru o informatizare accentuată care să reducă oportunitățile de corupție 

Maxim Nefyodov. Foto: Dmitry Larin

Maxim Nefyodov – nonconformistul care a câștigat concursul pentru funcția de șef al Serviciului Vamal de Stat al Ucrainei și care s-a remarcat printr-un proiect de tip „Zoro” – consideră că numărul de posturi vamale din Ucraina ar trebui redus de la 26 la cinci sau șase. Cu alte cuvinte, eternele discuții despre cine ar trebuie să continue lucrările începute pe bani europeni la punctele de trecere a frontierei din vestul Ucrainei ar putea rămâne fără obiect. și odată cu asta, zonele respective ar urma să aibă o destinație „periferică”, greu de frecventat tocmai din cauza dificultăților legat de tranzitarea graniței de către mijloacele auto de mare tonaj. ­Rea­mintim că între nordul și sudul Bucovinei, res­pectiv regiuena Cernăuți și județul Suceava, este un astfel de punct vamal la Crasna – Vicov pe care partea română l-a finalizat de multă vreme iar cea ucraineană nu, ba chiar e plin de bălării.

Dacă săptămâna trecută încă mai erau mici speranțe, după declarațiile lui Maxim Nefyodov speranțele au ajuns doar minuscule, dacă nu chiar microscopice. Despre această idee a sa de a reduce la cinci sau șase numărul punctelor de trecere a frontierei (probabil doar la cele adaptate pentru tranzitul mașinilor de mare tonaj, deși nu a specificat exact așa ceva), oficialul ucrainean a făcut referire într-un interviu care a avut loc într-o cafenea de lux din Kiev cu reporteri de Economicika Pravda (Adevărul Economic). „În prezent, avem 26 de birouri vamale, este o suprasolicitare, sunt un susținător a cinci sau șase”, a declarat acesta iar la întrebarea reporterilor „Care este complexitatea?”, răspunsul a fost că legile ucrainene de muncă impun ca toate acțiunile să fie luate de lider. „Dacă o persoană este eliberată, el trebuie să fie demis de șef. Dacă el este singurul lider care va fi forțat să semneze toate concediile medicale, deciziile de vacanță și de personal, va fi iad”, a spus el. „În mod ideal, aș dori să retrag ofițerii vamali din legea <<Cu privire la serviciul public>> și să le transfer la contracte pe termen – anual, de trei ani, de cinci ani”, a explicat el.

Ideea lui Maxim Nefyodov a fost dur criticată de parlamentarul de etnie română din Rada Supremă a Ucrainei, Grigore Timiș, care a scris pe contul său de Facebook că declarația șefului Serviciului Vamal de Stat al Ucrainei pune sub un mare semn de întrebare deschiderea punctelor vamale din localitățile Probotești (raionul Herța – Diakivți este denumirea ucraineană) și Crasna (raionul Storojineț – Krasnoilsk este denumirea ucraineană). „Această inițiativă înseamnă că punctele de trecere a frontierei ucraineano-române Diakivți – Racovăț și Krasnoilsk – Vicovu de Sus rămân fără nicio perspectivă de redeschidere”, a menționat Timiș, precizând că Ucraina a primit fonduri de la UE, însă lucrările de construcție a punctelor vamale nici așa nu au fost finalizate. Grigore Timiș a atras atenția asupra pericolului care aplanează asupra regiunii Cernăuți „să devină o periferie fără de pers­pective, și aceasta la frontiera cu UE!”.

Potrivit agenției de presă cernăuțene BucPress, în februarie 2019, Grigore Timiș a avut o discuție complicată și aprinsă cu reprezentanții Serviciului Fiscal de Stat când a cerut urgentarea deschiderii punctelor vamale în satul Probotești și Crasna, problemă ignorată de autorități în ultimii ani. Discuțiile ar fi durat mai bine de două ore, funcționarii de la Kiev nefiind convinși că aceste două puncte de control vamal și trecere a frontierei sunt cu adevărat importante pentru bucovineni. După întâlnirea din februarie cu membrii Serviciului Fiscal de Stat, Grigore Timiș a comunicat pentru presa națională că nu a văzut un mare interes față de acest proiect, unii considerând că două puncte vamale noi în regiunea Cernăuți „ar reprezenta o bătaie de cap” pentru conducerea serviciilor vamale.

În decembrie 2018 Grigore Timiș a criticat Serviciul Fiscal de Stat al Ucrainei. De la tribuna Radei Supreme a Ucrainei, deputatul a adus argumente economice, sociale și transfrontaliere despre necesitatea finalizării proiectului internațional, amintind că proiectul de reconstrucție a vămilor a început în anul 2013, iar investițiile europene în suma de 3,8 ­mi­lioane euro nu au fost absorbite, reprezentând resurse financiare alocate în cadrul Programului transfrontalier România – Ucraina – Republica Moldova 2007 – 2013.  Din păcate, au de suferit oamenii din zonele transfrontaliere, dar și bugetele locale, care în acești ani nu au avut nici un venit din aceste puncte vamale blocate.

Ce spune însă noul șef al vameșilor ucraineni? Pentru el, prima prioritate este vama electronică. A doua este mo­dernizarea personalului. A treia este infrastructura vamală. A patra prioritate este integrarea în comunitatea vamală europeană (UE – EP), implicit actualizarea Codului Vamal. Pentru el, vama ca atare este o problemă, nu existența sau dispariția unui pucnt de control. Totuși, doar o anumită conjunctură dificilă îl reține să dea afară oameni și fiindcă nu-și permite acest lucru, cel puțin deocamdată, va opta pentru soluția alternativă a electronizării (informatizării). „Un lucru este clar: vama este o problemă. Deoarece este necesar să se creeze ceva bun, ceva care nu va fi asociat cu corupția, extorcare, întârzieri de transport, contrabanda, încălcări exploziile <<jachete>>, <<Twist>>. În ceea ce privește modul de rezolvare a acestor probleme, din păcate, nu există o rețetă. Trebuie să facem totul în același timp. Am sugerat cinci lucruri principale. Prima este electronizarea. Aceasta este principala metodă de combatere a corupției și a ineficienței. și în domeniul achizițiilor pu­blice și al vamalului, statul, din nefericire, nu își poate permite angajații de înaltă calitate plătiți. La vamă, acum sunt 10.300 de persoane. Nu pot fi eliberați și recrutați (alții). Trebuie să ne mișcăm prin maximizarea automatizării proceselor. Pe de o parte, simplifică activitatea funcționarilor publici, pe de altă parte reduce oportunitățile de corupție și de luare a deciziilor. Electronizarea este un element puternic pentru îmbunătățirea climatului de afaceri. A doua este o reformă a personalului. Schimbările de personal în orice organizație sunt aceleași. Trebuie să înțelegeți care personalul nostru ca ne-am propus să angajeze nou pe măsură ce învață și apoi cum să evalueze care ridica și pe care să respingă”, a precizat în interviul acordat pentru Economicika Pravda. El a explicat că din 10.300 de salariați, 6 mii sunt ofițeri vamali „cu sigiliu”, restul sunt angajați pe alte sectoare de activitate. „Numărul depinde de model. Dacă comparăm cu modelul german, unde vama este o agenție de aplicare a legii, trebuie să-i creștem numărul cel puțin de două ori. Nu sunt un susținător al acestui lucru. În comparație cu Polonia, avem puțini ofițeri vamali. (…) Sunt împotriva creșterii numărului de funcționari publici. Ca liberal, eu sunt doar pentru redu­cerea lor, dar reducerea acum este posibilă doar în termeni de funcții administrative. Este pur și simplu imposibil să reducem 2 mii de oameni. Cu toate acestea, în contextul uniunii vamale este real. La vamă, mai ales acolo unde nu există frontieră, personalul administrativ este cea mai mare parte a statului”, a mai spus Maxim Nefyodov. Lipsa proceselor de schimb de informații este un subiect sensibil și care denotă că lucrurile nu se desfășoară cum trebuie în sectorul vamal. „În 2018, Eurostat a prezentat 160 de milioane de euro în exporturile de încălțăminte, iar Ucraina a ajuns la 40 de ­mi­lioane de euro. Aceasta este o problemă complexă. Acesta este un strat imens de muncă. Serviciul Vamal este supraîncărcat cu funcții fiscale. Acesta este rezultatul faptului că unele funcții predomină în fața altora. Nicio gestionare a riscurilor. Din vamă este necesar să înlăturăm toți cei care sunt acolo, pe lângă oficialii vamali. Mai ales ofițerii de aplicare a legii. Reprezentanții altor autorități nu ar trebui să fie deloc acolo”, a spus Maxim Nefyodov și a arătat că este de părere că departamentul combinat al impozitelor a absorbit într-o oarecare măsură Vama iar această inferioritate a vameșilor afectează funcționalitatea Servicului Vamal.

Vorbind despre amenințările la care a fost supus imediat după ce a fost anunțatc a nou șef peste vameși (i se va da foc la mașină etc), Maxim Nefyodov a spus că „la oameni cu ceasuri și mașini scumpe este imposibil să găsești un compromis și trebuie cel puțin eliberați din funcții, fiind și de dorit să se inițieze proceduri penale și să stea în spatele gratiilor”. (D.P.)

Vezi si

O nouă ediție a atelierului de educație muzeală ”Micii arheologi și restauratori la Cetatea de Scaun a Sucevei”

Muzeul Național al Bucovinei lansează o nouă provocare pentru grupurile de elevi care vin să …