În nicio situație din cele două recunoscute oficial, instituțiile din România nu au reușit să afle ce s-a întâmplat cu încărcătura. Dacă ar fi fost țigări de contrabandă, așa cum susțin autoritățile din Ucraina și Republica Moldova, valoarea produselor se ridică la aproximativ 50.000 de euro.

Țigări de contrabandă traficate cu avionul

Miza zborurilor ilegale este evitarea plății accizelor pe tutun și vânzarea pachetelor de țigări de contrabandă pe piața neagră din România.

*Prima încălcare a spațiului aerian

În dimineața zilei de 7 august, o aeronava Antonov AN 2 a intrat în spațiul aerian românesc din Ucraina, a zburat aproximativ 65 de minute, după care s-a întors în țara vecină, așa cum a descoperit OBIECTIV de Suceava.

*Prima încălcare a spațiului aerian

În dimineața zilei de 7 august, o aeronava Antonov AN 2 a intrat în spațiul aerian românesc din Ucraina, a zburat aproximativ 65 de minute, după care s-a întors în țara vecină, așa cum a descoperit Europa Liberă.


Ucrainenii au ridicat un MiG-29 pentru a forța aterizarea unui avion An-2 al contrabandiștilor, care se întorcea din România


Avionul a fost capturat apoi de autoritățile din Ucraina, dar acesta era fără încărcătură – țigările de contrabandă. Poliția de Frontieră nu a descoperit niciodată unde au ajuns baxurile.

*Al doilea transport, aceeași poveste, altă rută

Cinci săptămâni mai târziu, pe 13 septembrie, a fost raportat un al doilea zbor ilegal deasupra graniței României. Informațiile privind datele zborului au fost obținute de la reprezentanții Poliției de Frontieră din Republica Moldova. Autoritățile române au dat detalii despre acest zbor  în urma unei solicitări a Europei Libere.


Încă un avion al contrabandiștilor ucraineni a trecut nestingherit, dus-întors, prin șvaițerul de la granița de nord a României


„La ora 01:42 patrula Sectorului Poliției de Frontieră Cuhnești a observat pe direcția Chetriș – Tabăra un aparat de zbor de dimensiuni mici la înălțimea de aproximativ 100 de metri care a traversat hotarul țării din Republica Moldova în România”, susțin reprezentanții Poliției de Frontieră din Republica Moldova.

„Ulterior, la ora 02:57 patrula poliției de frontieră a Sectorului Valea Rusului a remis informația precum că, pe direcția Drujineni – Zaboloteni, a fost observat un aparat de zbor de mici dimensiuni, care a traversat hotarul din România în Republica Moldova”, au mai transmis oficialii din țara vecină.

Din aceste repere geografice indicate, este foarte posibil ca țigările să fi fost aruncate când aeronava s-a apropiat de sol sau au fost descărcate după o scurtă aterizare în județul Iași.

A doua zi, pe 14 septembrie, avionul AN-2 a fost capturat în apropiere de localitatea Hlinaia Mică, raionul Edineț. De altfel, ulterior au fost prinse și cele patru persoane care au organizat zborul, pilotul și trei complici. Aceleași surse ne-au precizat că, în avion, ar fi fost tot țigări de contrabandă, conform declarațiilor celor reținuți.

Traficanți consiliați

Europa Liberă a reușit să discute cu o sursă din Republica Moldova implicată în anchetele celor două avioane.

„Este clar că traficanții au relații în rândul poliției de frontieră din România, din Republica Moldova sau chiar din ambele state. Chiar dacă piloții au fost prinși, ei nu au acționat la întâmplare. Riscul de a fi capturați era secundar. Ce era important era să ajungă să treacă țigările de contrabandă în România și acestea să fie vândute. Din ce știu, autoritățile române nu au descoperit țigările, așa că pentru traficanți a fost misiune reușită”, ne spune sursa.

Bănuiala anchetatorilor că traficanții care apelează la avioane sunt consiliați de „prieteni” din unitățile de poliție de frontieră reiese, spune aceeași susră, din următoarele fapte.

Cititi materialul integral pe Europa Libera Romania