Wednesday , May 15 2024

De ce a izolat CFR-ul Putna si Radautiul de restul tarii


Circula]ia feroviar\ este asigurat\ doar pe liniile principale, `n jude]ul Suceava n zilele acestea, pe liniile secundare circula]ia trenurilor a fost puternic restric]ionat\ n de la R\d\u]i `n sus, popula]ia nu se mai poate baza dec=t pe mijloace de transport auto, dac\ vrea s\ ias\ din n\me]i

~n jude]ul Suceava, cu excep]ia trenurilor care circul\ pe rute deja consacrate, cum ar fi cele de pe via Dohasca – C=mpulung – Vatra Dornei – Ilva Mic\, ce str\bat Carpa]ii Orientali de la est spre vest [i a c\ii ferate interna]ionale ce duce de la Suceava prin Dorne[ti c\tre Siret, toate rutele secundare sunt acum sub semnul gerului. Majoritatea au fost `nchise temporar din motive meteorologice.
Pe ruta F\lticeni – Dolhasca circul\ opt perechi de trenuri, conform directorului Florin Sinescu, din cadrul Prefecturii Suceava. Pe ruta Vere[ti – Boto[ani circul\ cinci perechi de trenuri, iar pe ruta Suceava – Dorne[ti circul\ cinci perechi de trenuri, toate acestea, cum s-a explicat, din magistrala principal\. Mai circul\ trenuri personale, o pereche, pe traseul Suceava – Vatra Dornei [i o alta pe traseul Suceava – Ilva Mic\. Pe ruta Suceava – Cacica exist\ programate trei perechi de trenuri din care nu circula niciuna `n cursul zilei de ieri [i o pereche pe ruta Vere[ti – Boto[ani, de asemenea `ntrerupt\ din cauza ninsorilor [i a temperaturilor sc\zute.
N sistarea trenurilor pe ruta Suceava – Putna a SNCFR, economic\ [i `nt=mpl\toare
SNCFR a decis `nchiderea definitiv\ a c\ii ferate Dorne[ti – Putna, dup\ ce `n anul 2008 a fost `nchis\, dup\ inunda]ii, calea ferat\ Gura Putnei – Nisipitu. „~nt=mplarea a f\cut ca decizia SNCFR de a opri circula]ia trenurilor pe ruta R\d\u]i – Putna s\ se suprapun\ peste aceste probleme meteo”, a explicat Florin Sinescu, din cadrul Prefecturii Suceava.
~n mod concret, de la `nceputul acestei s\pt\m=ni, peste 51.000 de locuitori se adaug\ la cei deja [tiu]i `n jude]ul Suceava care nu vor avea tren prin localitate, din motive ”economice”. Este vorba despre municipiul R\d\u]i [i celelalte localit\]i din amonte – Horodnic, G\l\ne[ti, Vicovu de Jos, Vicovu de Sus, Putna, iar dac\ se adaug\ comunele de la munte – Straja, Brodina, Ulma, unde p=n\ acum c=]iva ani ajungea trenul, num\rul de locuitori este [i mai mare.
N cel mai aglomerat traseu CFR acum 20 de ani, l\sat f\r\ trenuri
Trenul spre Putna era `nainte de 1989 cel mai aglomerat din jude]ul Suceava [i unul dintre cele mai aglomerate din ]ar\. Fie c\ pornea, fie c\ mergea spre localitatea de la cap\t de linie, cinci vagoane ale trenului erau mereu arhipline. Naveti[tii care porneau dinspre Putna spre G\l\ne[ti, R\d\u]i ori p=n\ spre Suceava, elevi care, trezi]i la ceas de noapte str\b\teau kilometri `ntregi pe jos p=n\ la g\rile de pe traseu, pentru a ajunge la liceele lor cu dou\-trei ore `nainte ca profesorii s\ se ridice din pat, femei cu treburi `n t=rg ce c\rau `n spate scor]uri ]esute `n cas\ ce urmau s\ fie v=ndute la pre] bun `n t=rgul de vineri de la R\d\u]i, b\rba]i care transportau greble [i alte unelte agricole artizanale spre t=rgurile din vale, au trecut demult `n amintire. Tot `n amintire au r\mas naveti[tii, sute la num\r care transformau trenurile ce mergeau c\tre Putna `n adev\rate ciorchine de oameni. Ace[tia veneau dinspre R\d\u]i [i chiar de mai departe [i coborau la G\l\ne[ti, iar dup\ aceea la Putna, unde dou\ fabrici `i a[teptau spre a-i prelua. Peste 3.000 de muncitori coborau zilnic din trenuri la G\l\ne[ti, veni]i dintr-o parte [i din alta, pentru a lucra la fabricile „Partidului”. La Putna, fabrica de binale [i turn\toria apar]in=nd ~ntreprinderii de Repara]ii Auto (IRA) a[tepta alte c=teva sute de lucr\tori. Trenurile dinspre Putna, care la Gura Putnei se lipeau la cele venite dinspre Nisipitu trimiteau, pe l=ng\ oameni ai muncii, sumedenie de copii spre [colile de la ora[. Nu era mijloc de a potoli av=ntul celor de la munte de a ajunge `n lume. Copiii f\ceau naveta cu trenuri ce porneau din localit\]ile de ba[tin\ pe la orele patru din noapte, ca s\ fac\ [coal\ la ora[. Era dorin]a muntenilor de a lucra la fabricile de la G\l\ne[ti, R\d\u]i ori Suceava dar [i a celor din partea de jos a jude]ului de a `nc\leca trenurile pentru a ajunge, de asemenea, la R\d\u]i, G\l\ne[ti sau Putna. C=nd au sucombat activit\]ile industriale din aceste localit\]i, trenurile de pe traseul Suceava – Putna au r\mas o perioad\ pe m=na elevilor [i studen]ilor din zon\ care g\seau o oportunitate ieftin\ de a-[i asigura transportul spre [coal\ [i `napoi. Un num\r relativ important de c\l\tori pe calea ferat\ `nspre Putna o constituiau [i acei pelerini c\tre M\n\stirea Putna, veni]i unii din multe p\r]i ale ]\rii, dar mul]i din zon\ care convingeau de fiecare dat\ controlorii de pe trenurile care au avut, de la un an la altul, tot mai pu]ine vagoane c\tre Putna, c\ `[i fac poman\ dac\ nu le `ncaseaz\ banii pentru c\l\torie, mul]umindu-se „na[ii” cu o mic\ contribu]ie, „`n numele Domnului”.
N primarul din Putna crede c\ „oamenii din localitate s-au obi[nuit cu alte mijloace de transport”
S\pt\m=na trecut\, Divizia C\l\tori a SNCFR a decis `nchiderea definitiv\ a circula]iei trenurilor de la Dorne[ti c\tre Putna, din motive de natur\ economic\. ~n acest fel, municipiul R\d\u]i [i localit\]ile din amonte – Horodnic, G\l\ne[ti, Vicovu de Jos, Vicovu de Sus, Bivol\rie, Gura Putnei (care era p=n\ acum zece ani nod de cale ferat\ ce f\cea leg\tura cu Brodina [i Nisipitu).
Primarul comunei Putna, Vasile Hotnogu, este con[tient c\ situa]ia este foarte rea. „Este foarte r\u ceea ce se `nt=mpl\, dar problema este c\ trenul nu era rentabil deloc. Mergeau c=]iva cet\]eni cu trenul, iar restul cu ma[ini particulare. Oamenii din localitate s-au obi[nuit cu alte mijloace de transport. Ne-am g=ndit s\ facem un memoriu la SNCFR, dar nu [tim dac\ vom avea succes”, a declarat primarul comunei Putna, Vasile Hotnogu. (Neculai RO{CA)

Vezi si

Premiul al III-lea la Concursul Internațional de Dramaturgie ”Matei Vișniec”, obținut de un elev de la Colegiul Național ”Eudoxiu Hurmuzachi”

Concursul Internațional de Dramaturgie ”Matei Vișniec”, organizat de Teatrul Municipal ”Matei Vișniec” Suceava, Societatea Scriitorilor …

No comments

  1. in 1999, ministrul transporturilor de la acea vreme, propune reorganizarea CFR-ului, prin impartirea in cfr marfa, calatori si infrastuctura. Tot atunci a inceput si declinul CFR-ului, ptr ca era pe profit pana la acea data.
    genialul ministru al transporturilor de la acea vreme, este actualul presedinte

  2. Ce cretin e primarul…știe el câți și cum merg cu trenul, când numai își pune c…l în mașină și este dus unde are chef…sunt atâția elevi și studenți care au nevoie esențială de tren, au toți mașini particulare cu care se duc? sau poate se gândește că nu prea sunt copii care studiază, dat fiind faptul că la conducere e un analfabet!!!Urât că au scos trenul!!

  3. Mare păcat… Ce era odată!! Pentru cei cărora le pare rău despre această decizie, aici găsim niște imagini din trecut de pe această linie… http://my.opera.com/mishu88/blog/?id=5475221

  4. e bataie de joc chiar de e criza acum 60 de ani circulau auto motoare si erau rentabile dar acum cu toata tehnologia nu se gaseste ceva pentru linia suceava putna unde sant verile de alta data

  5. Pe langa timpul foarte ridicat al calatoriei spre Putna mai contribuie si alti factori la ineficienta liniei:
    -neseriozitatea personalului de tren(conductori, mecanici loc.-care si-au batut joc de banii statului-au furat cat au putut cu stirea sefilor);
    -conducerea CFR Calatori nu s-a ingrijit sa dirijeze automotoare mai eficiente si mai confortabile(a ramas singura linie de pe regionala cu locomotive DH si cu vagoaane neincalzite), de asemenea programul orar nu a fost in concordanta cu cerintele calatorului;
    -au ramas un nr. foarte mare de angajati CFR(impegati, acari);
    Cred ca scopul este clar: sa desfiinteze linia CF

  6. Putna este satul copilariei mele. Faceam o adevarata naveta Suceava-Putna impreuna cu parintii mei. Se putea ajunge acolo atat cu trenul cat si cu autobuzul. E o mare pierdere pentru zona respectiva inchiderea acestui traseu. Cauze: aproape toti pasagerii merg pe blat (eram privit cu un zambet ironic cand imi cumparam bilet) si starea proasta a caii ferate (calatoria dureaza 2:30 ore vara si 3 ore sau chiar mai mult iarna). Pacat.