Friday , May 20 2022

CENTURA MINCIUNII – telenovela pe care sucevenii sunt obligați s-o urmărească de fix zece ani

In anul 2007 s-a anunțat faptul că Suceava va avea sosea de centură si tot în acel an s-a organizat licitația de încredințare a lucrării. Soseaua de centură a fost începută în 2008 si este realizată în proporție de peste 80%. Lucrările au fost abandonate de mai bine de un an de zile, după ce au fost „descoperite” acum probleme de tasare a terenului. Desi CNADNR a precizat că va realiza lucrările la centura Sucevei în regie proprie, recent s-a răzgândit si va trebui organizată o licitație pentru desemnarea construc­torului care să se ocupe de finalizarea soselei. Practic, de zece ani, sucevenii sunt amăgiți de diverse personaje aflate trecător în mari funcții că, acusi-acusi, se va termina si mult visata centură. In fond, tot circul arată clar că, în acest deceniu, toți politicienii suceveni care s-au bătut cu pumnii în piept că ei vor si pot să termine soseaua nu valorează doi bani în ochii mărimilor de la Bucuresti si că de fapt cu toții au transformat amărâta de centură într-un instrument electoral

sosea centura debut

In noiembrie 2018, cu tot fastul, a fost dat startul lucrărilor la centură. Si azi finalizarea lor tot în ceață a rămas

 In primăvara lui 2007, adică exact acum 10 (zece) ani, sucevenilor li s-au prezentat, cu mult zgomot, schițele viitoarei șosele ocolitoare a municipiului. Așa cum ne-am obișnuit de-a lungul timpului, privindu-ne în ochi, toți politicienii ne-au mințit, garantându-ne că dacă-i votăm dau gata lucrarea în scurt timp după ce vor fi aleși. Ni s-au livrat în acest deceniu atât de multe garanții, promisiuni, asigurări, planuri și schițe mincinoase, că nimeni nu le mai poate număra. Intenționat sau nu, centura Sucevei a devenit în tot acest timp doar un instrument electoral. Au fost pe dealurile de lângă Hagigadar premieri, nenumărați miniștri ai Transporturilor, tot felul de alți miniștri, parlamentari locali și de aiurea, mulți șefi de la Compania Națională de Drumuri. La plecare, toți, fără excepție, ne-au privit de sus, zâmbind superior și, în timp ce se urcau în mașini, scârbiți de glodul adunat pe pantofi, ne îndemnau să fim ascultători, răbdădori, să-i votăm pe ei și partidul lor și apoi vom avea centură.

centura panou
Panoul instalat în noiembrie 2008, pe șantierul șoselei ocolitoare prevedea termen de execuție 36 de luni

Au născut bancuri vizitele pe șantierul centurii ale premierului Boc, uluit și el de naivitatea noastră, ale ministrului sictirit Berceanu, care măcar a fost sincer și ne-a spus verde-n față că nu o să ne plimbăm prea repede pe „ocolitoarea” noastră, ale dezorientatului Sova, care confunda centura cu aeroportul Sucevei.

Savuroase pot fi considerate acum, când nu mai tragem nici măcar nădejde că vom vedea șoseaua gata încă vreo zece ani, și vizitele „de lucru” ale oficialităților locale pe șantierul centurii. Acestea pot fi împărțite în două categorii: vizitele ante-vot și cele post-urne. Inainte de numeroasele alegeri care au avut loc de-a lungul acestui deceniu, toți politicienii locali au avut ca principal subiect de reproșat sau de făgăduit, în funcție de poziția în care se aflau, lucrările la centura târgului. Cei care erau doar candidați i-au zugrăvit pe cei aflați în funcții ca dușmanii poporului sucevean și arătați ca principalii vinovați ai neterminării lucrărilor. Cei aflați în funcție, dar care își mai doreau încă un mandat în capul mesei se jurau că dacă sunt lăsați pe jilț ei și tot frații din partidul lor ne termină centura cât ai bate din palme. După vot, tonul se schimba, invariabil. Cei care pierdeau, până la apropierea următoarelor alegeri, uitau mereu subiectul. A fi în opoziție, la Suceava, indiferent de numele partidului, înseamnă doar a vâna, fără chef, greșeli de moment ale celor aflați la putere, așa că subiectele importante pentru comunitate, precum centura, nu mai erau interesante pentru perdanți. Cei care câștigau alegerile, a doua zi deveneau, fără excepție, alți oameni. Brusc profunzi, preocupați de soarta țării, de prioritățile Guvernului ori de numărul urșilor koala, ne-au tot explicat că va veni și vremea șoselei noastre, dar pe moment sunt ceva chestiuni mai presante, pe care, nu-i așa, trebuie să le înțelegem.

Glumă cinică: Prin 2010 sucevenilor li se promitea o a doua centură, spre Botoșani

centura 1
Premierul Boc și ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, în 2009, uitându-se după centura Sucevei

Că e prea scumpă, că e traseul prost ales, că e îngustă, că e vălurită sau cum i-or mai fi spus de-a lungul vremii, aproape că nici nu mai contează. Toate scuzele și minciunile astea demonstrează un singur lucru: la București niciunul dintre politicienii noștri nu valorează nici cât o roabă de balast aruncată pe abandonata centură. In realitate, toți demnitarii ăia plimbați pe coclaurii de la marginea Sucevei n-au dat de fapt doi bani pe politicienii suceveni care roiau în jurul lor. E impardonabil ca un ciot de șosea, de nici șapte kilometri, să nu poată fi făcut în atâția ani de zile. Absolut oricare din acei premieri, miniștri, șefi și șefuleți care ne-au mințit de atâția ani ar fi putut dispune terminarea acestei lucrări dacă ar fi vrut într-adevăr. Probabil, la mij­loc au fost dispreț și cinice calcule electorale, la care însă politicenii suceveni au fost părtași, cu multă dăruire și bucurie, de-a lungul acestui deceniu.

Gluma amară pe care politicienii ne-au livrat-o în tot acest deceniu conținea și o poantă suplimentară: aceasta este doar prima centură a Sucevei. Prin 2010 ni se promitea că vom circula curând pe cea de-a doua șosea ocolitoare a municipiului, spre Botoșani.

Istoria de 10 ani a șoselei de centură, pe scurt

În 2007, sucevenii au fost anunțați că munici­piul lor va avea o rută ocolitoare, menită se devieze traficul greu prin comunele Pătrăuți, Moara și Scheia. Studiul de fezabilitate a fost realizat de firma Consitrans SRL București pentru o șosea de 13,173 de kilometri, iar licitația a fost organizată, în vara lui 2007, de Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) și a fost câștigată de Construcții Feroviare (SCCF) – Grup Colas SA Iași, care s-a angajat să construiască șoseaua pentru 131.153.401 de lei, fără TVA și că va finaliza lucrarea în 36 de luni. Investiția chiar a depășit suma de 360 de milioane de lei, fără însă ca șo­seaua de centură să fie terminată.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lucrările au început în 2008 și, în tot acest timp, s-au făcut modificări de proiect, astfel că lungimea rutei ocolitoare a coborât la 12,4 kilometri, față de 13,17 kilometri, cât era în proiectul inițial și s-au mai operat unele modificări în legătură cu intersecții și poduri, dar și cu consolidări ale terenului. Au rămas incluse în proiect lucrări complexe: două pasaje de cale ferată, 12 poduri și patru viaducte.

În ianuarie 2011 se estima o durată maximă a lucrărilor de 36 de luni, cu toate că, oficial, la acea vreme se discuta de terminarea lucrărilor spre finele lui 2012 sau mijlocul lui 2013. Anul 2011 a fost singurul în care s-a lucrat din plin, 2012 a fost un an pierdut în mare măsură, la fel și 2013, când s-au făcut și mai puține lucrări. Prin urmare, nici pomeneală ca în ianuarie 2014 să se termine lucrarea. La jumătatea anului 2014 încă erau dezbateri dacă se reziliază sau nu contractul cu firma ieșeană, acest lucru producându-se abia în septembrie.

Imediat, CNADNR a preluat lucrările, continuându-le prin forțe proprii și, în martie 2015, au fost deschiși traficului rutier, pe al treilea tronson al șoselei de centură, circa 5,5 kilometri, de la Pătrăuți până la Zidul Morții, în comuna Scheia. Din acel moment, pe celelalte tronsoane, de la Scheia până la Moara, la ieșirea din Suceava spre Fălticeni, pe circa șapte kilometri, nu s-a mai făcut nimic.

2 centura, nechifor, 17 iulie 2013
Cătălin Nechifor, fostul președinte al CJ Suceava, pe șantierul șoselei ocolitoare, în iulie 2013

Din cauza terenului neconform pe care s-a planificat construirea șoselei de centură a Sucevei, proiectul nu a putut fi finalizat, existând riscul ca în timp să apară tasări sau cedări ale malurilor de pământ.

Centura sova 1
Ministrul Transporturilor, Dan Sova în vizită „de lucru”, iulie 2014
centura acum
Centura Sucevei, martie 2017

„Pe tronsoanele neterminate, în urma expertizei și a studiilor geo s-a constatat că este un pământ neconform, un pământ vegetal, calcaros, ceea ce conduce la faptul că, în timp, nu va putea suporta sarcinile din traficul greu și foarte greu. Noi putem folosi și pământuri din categorii inferioare, dar trebuie să intervenim asupra lor și să le consolidăm. În aceste condiții, vom încerca să consolidăm terenul cel puțin în dreptul celor 11 viaducte și poduri, 40 – 50 de metri de o parte și de alta, să etanșeizăm, astfel încât să nu pătrundă apa în terenul de fundare. În zona celor două tronsoane nefinalizate sunt cele mai mari solicitări, de la Zidul Morții până la intersecția cu DN2, la ieșirea spre Fălticeni”, explica la acea vreme Ovidiu Laicu, șeful Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași. Acesta a mai precizat că o expertiză tehnică a fost rea­lizată pentru a se stabili ce mai este de executat și ce s-a degradat din ceea ce s-a făcut până în prezent, deoarece lucrarea nu a fost conservată.

Acum câteva zile, președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, i-a anunțat pe consilierii județeni că CNADNR nu mai este de acord să continue lucrările la șoseaua de centură a Sucevei în regie proprie. Asta înseamnă că va trebui organizată o licitație pentru desemnarea constructorului care să se ocupe de terminarea lucrării, asta deși mai mulți foști miniștri ai Transporturilor, dar și vechea conducere a CNADNR au promis de-a lungul timpului că această companie își va asuma continuarea șoselei de centură pe anumite porțiuni. (D.Z.; T.A.)

 

Vezi si

Primarul Lungu a prezentat la Cluj strategia municipiului Suceava pentru a deveni un oraș ecologic și inteligent până în anul 2030

Ion Lungu, primarul municipiului Suceava, a participat, joi,  la Cluj Napoca, la prima întâlnire din …

6 comments

  1. Domnul Flutur promite cel mai mult in campanie dar in fond nu face nimic. Apropo mai este la consiliu judetean ca nu se mai aude nimic de el!!!!!!! Ha ha.

  2. PSD ul niciodată nu va investi un leu în săracă Moldova și mai săracă Bucovina. Aici prostimea trebuie menținută, Doamne ferește sa vina un leu sa se deștepte lumea. Multi săraci și prosti! Asa are votanți PSD ul !!!

  3. toti o apa si un pamint, mint de ingheatza apele , pleaca rizind si spun :le-am tras-o . Bine ca au bani pt catedrale , indata pleaca Flutur sa aduca lumina proaspata ,ca aia e prea veche si consuma mult oxigen.. O adunatura de escroci in frunte cu Ponta si Sova.

  4. Curios, voi chiar aveti curaj sa prezentati realiateta din Suceava?
    Dar, cine va controla unde s-au dus banii la așa zisele investitii făcute n Suceava?

  5. Flutur a castigat alegerile promitand ca daca o sa fie votat in mai putin de un an termina centura. Acuma ce face? SE VAITA CA NU ARE BANI.
    CONCLUZIA? Cine e mai inventiv in promisiuni electorale, pe care evident nu le va onora, castiga alegerile.

  6. traiasca psd-ul care ne mareste salariile si pensiile !!!!
    glorie nemarginita lui dragnea, ponta si nechifor, fostul prim-secretar, actual deputat !!!
    au facut osanza mare, au luat comisioanele, dupa ei potopul !!!!