Friday , April 26 2024

Cale ferată de mare viteză între Dărmănești și frontiera cu Ucraina

In 14 luni ar trebui să fie finalizat studiul de fezabilitate pentru reabilitarea a 34 km cale ferată, în așa fel încât trenurile să poată circula cu 160 km/h. Licitația a fost câștigată de o firmă a unui inginer din București care a mai câștigat, de-a lungul vremii, licitații organizate de CFR și care a adjudecat-o și pe cea referitoare la studiul de fezabilitate privind modernizarea a șase gări, din care cinci pe raza județului Suceava. In perioada următoare este de așteptat rezultatul licitației pentru studiul de fezabilitate la calea ferată dintre Dărmănești și Pașcani unde au fost încă doi competitori. Atât studiile de fezabilitate pentru cele două tronsoane de cale ferată pe care se va putea circula cu 160 kmh, cât și pentru modernizarea a celor șase gări sunt finanțate cu fonduri europene 

Licitația pentru realizarea unui Studiu de Fe­zabilitate în vederea reabilitării liniei de cale ferată Dărmănești – Vicșani – frontieră a fost adjudecată. Deliberarea cu privire la oferta câștigătoare s-a făcut, potrivit celor postate în SEAP/SICAP pe data de 7 februarie. Pe data de 11 martie, pe SEAP a apărut anunțul de atribuire al contractului către firma BAICONS IMPEX S.R.L. iar valoarea pentru care a fost încheiat contractul, în data de 10 martie, este de 4,2 ­mi­lioane de lei. Asta în condițiile în care valoarea estimată înainte de a avea loc licitația a fost de 4.709.202,30 lei, fără TVA, finanțarea fiind ­asi­gurată din fonduri europene nerambursabile atrase în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM).

Proiectul de reabilitare este prevăzut în Master Planul General de Transport al României (MPGTR) într-o anexă cu sursele de finanțare pentru infrastructura feroviară în perioada 2021 – 2030. Sursa de finanțare sunt programele europene destinate infrastructurii de transport și finanțate din fondul de coeziune (FC) – în perioada 2014-2020 fiind vorba de POIM – iar „perioada de elaborare” fiind, potrivit MPGTR, anii 2021 și 2022.

Obiectivul general – potrivit caietului de sarcini – ar fi ca viteza trenurilor de marfă să fie de maxim 120 kmh pentru trenurile de marfă și minim 160 kmh pentru trenurile de călători, însă conformitatea infrastructurii și suprastructurii de cale ferată cu parametrii tehnici ceruți de standardele și cadrul legislativ și de reglementare național și european în vigoare are în vedere un standard de proiectare de maxim 200 kmh. În ceea ce privește interoperabilitatea, sarcina pe osie va fi de maxim 22,5 t. De asemenea, toate stațiile vor fi centralizate electronic.

Anunțul de participare la licitația deschisă a fost postat în SEAP pe data de 2 august 2019 iar data limită de depunere a ofertelor la licitația ­des­chisă a fost 16 septembrie 2019, după care s-a luat decizia prelungirii până pe data de 23 septembrie a termenului limită de depunere a ofertelor. Analizarea celor două oferte depuse a durat puțin peste patru luni și jumătate, criteriul de atribuire al contractului fiind „cel mai bun raport calitate – preț” în care componenta financiară a avut o pondere de 40%.

Ofertantul întâi – care în final a fost declarat câștigător – a fost BAICONS IMPEX S.R.L. având subcontractanți declarați societățile VIO – TOP (4%) și GEO-SERV S.R.L. (7%), precum și Institutul de Arheologie Vasile Pârvan (6%).

Posibilă eroare în anunțul de atribuire: durata contractului este 19 luni, deși în timpul procedurii s-a publicat o erată în care se specifica un termen de 14 luni

Precizăm că aceeași firmă și cu exact aceiași subcontractanți declarați, dar și cu un terț susținător din Spania a licitat pentru studiul de fezabilitate de la tronsonul dintre Pașcani și Dărmănești.

De asemenea, oferta câștigătoare la pentru studiile de fezabilitate în vederea modernizării a șase gări de la regionala CFR Iași din care cinci pe raza județului Suceava, a venit din partea asocierii firmelor bucureștene BAICONS IMPLEX și VIO – TOP, oferta având declarat și un subcontractor tot din București, anume SC LGB TRANSARK SRL. De altfel, trei din cele cinci stații CFR care urmează a fi modernizate cu programe finanțate cu europene se află pe traseul de la Pașcani la Dărmănești. Este vorba despre Suceava Nord (Ițcani), Verești și Dolhasca.

Potrivit unui anunț de participare postat pe SEAP cu privire la etapa referitoare la stațiile CFR de pe raza județului Suceava și la care ne-am referit mai sus are o valoare de la valoarea estimată de 2.471.950 lei (contractul fiind încheia pentru suma 2.471.000 lei) și un termen de realizare de 16 luni. Sursa de finanțare ar urma să fie fondurile externe nerambursabile (Fondul de Coeziune al UE), aferente cadrului financiar 2014 – 2020. Obiectivele prevăzute în elaborarea studiilor de fezabilitate au drept scop asigurarea unor servicii de calitate într-un spațiu modern, adaptat cerințelor pieței și nevoilor călătorilor, cu accent deosebit pe: modernizarea și repararea clădirilor de călători, inclusiv facilități pentru persoanele cu mobilitate redusă; înălțarea peroanelor în conformitate cu standardele europene, ­mo­dernizarea copertinelor, a liniilor din stații, pasajelor, pasarelelor și asigurarea accesului la peroanele intermediare; asigurarea sistemelor de ventilație și încălzire, montarea de panouri fonoabsorbante; modernizarea echipamentelor de telecomunicații și de informare a publicului călător; înlocuirea instalațiilor electrice, sanitare și termice și refacerea sistemului de drenaj; ­asi­gurarea elementelor de siguranță în stații, prin construirea unor rampe speciale pentru accesul persoanelor cu dizabilități, balustrare, garduri de siguranță între liniile din stații etc.

Președintele societății lider de asociere este ing. Marin Baicu, expert tehnic și verificator MLPAT, având o experiență profesională de peste 25 de ani. De fapt, câștigătorul licitațiilor privind studiile de fezabilitate la calea ferată de mare viteză dintre frontieră și Dărmănești, precum și pentru șase gări ale regionalei CFR Iași reprezintă o afacere de familie în cel mai pur stil în care tatăl și cei doi fii, fiecare cu câte o firmă pe care tatăl lor o „crescuse”, au depus o ofertă în care firma tatălui lor este lider și îi revine 83%.

Al doilea ofertant este I.S.P.C.F. care a venit cu subcontractant declarat Institutul de Arheologie Vasile Pârvan (5%).

Inițial, durata contractului era stabilită – în fișa de date a achiziției și în anunțul de participare – la 19 luni din care durata de prestare a serviciilor este de 18 luni de la data de începere a prestării serviciilor, la care se adaugă o lună necesare activităților de verificare și aprobare a documentelor/livrabilelor de către Entitatea Contractantă, inclusiv emiterea de către Entitatea Contractantă a Certificatului de Finalizare a obligațiilor prevăzute în Contract. Ulterior, conform unor clarificări din oficiu s-a specificat și că în acele locuri din documentația de atribuire unde a fost precizat un termen de 19 luni, „se va citi 14”. Prin urmare, într-un an și două luni (în primăvara lui 2021) ar trebui să existe un studiu de fezabilitate clar care să permită apoi organizarea unei proceduri în vederea proiectării tehnice și apoi al execuției lucrărilor. Este însă de menționat că în anunțul de atribuire s-a specificat că durata contractului este de 19 luni, probabil fiind o eroare.

O treime din porțiunea de cale ferată de la Dărmănești la Vicșani și la frontiera cu Ucraina este pe un teren cu probleme de instabilitate

Potrivit prevederilor din caietul de sarcini (revizuit de două ori ca urmare a clarificărilor aduse de Entitatea Contractantă din oficiu sau urmare a unor solicitări în acest sens), modernizarea conform cerințelor din acordurile internaționale AGTC (Acordul european privind marile linii internaționale de transport internațional combinat și instalații conexe, încheiat la Geneva în 1 ­fe­bruarie 1991) și AGC (Acordul european privind marile linii internaționale de cale ferată, încheiat la Geneva în 31 mai 1985) implică, în principal, îmbunătățirea infrastructurii și a sistemului ­fe­roviar astfel încât să se poată atinge viteze de minim 160 kmh pentru trenurile de călători și de 120 kmh pentru trenurile de marfă. Lungimea aproximativă a sectorului de linie ferată de la Dărmănești la Vicșani și de acolo mai departe spre frontieră este de 34 km linie simplă, din care 22 km este neelectrificată încălecată (largă + normală) iar pe alți 12 km sunt cu ­pro­bleme de instabi­litate (pungi de balast, alunecări de teren, infiltrații de apă). În prezent, potrivit celor ­spe­cificate în caietul de sarcini, durata de exploatare a tronsonului de linie ferată este mult depășită iar din cauza ­pro­blemelor pe traseu distanța de la Dărmănești la frontieră necesită un timp de o oră pentru a fi parcursă.

La fel ca și la licitația pentru studiul de ­fe­zabilitate aferent tronsonului dintre Pașcani și Dărmănești, contractantul va respecta actele normative și reglementările specifice infrastructurii feroviare, construcții, aplicabile, în vigoare, în vederea prezentării unui proiect „matură, care să corespundă celei mai eficiente soluții din punct de vedere tehnico – economic, pentru care să se aprobe asigurarea sursei de finanțare pentru implementarea obiectivului de investiție, cu res­pectarea conformității standardelor impuse pentru Coridoarele Europene și Coridoarele TEN-T și asigurarea specificațiilor tehnice de interoperabilitate pe teritoriul României, inclusiv pentru modernizarea/reabilitarea stațiilor de cale ferată. Contractantul va purta întreaga respon­sabilitate pentru îndeplinirea corectă, în termen și de calitate a cerințelor descrise în prezentul caiet de sarcini. Pe perioada de desfășurare a contractului, Contractantul va respecta prevederile contractului, ale Caietului de sarcini, reglementările legale naționale și europene aplicabile în materie, precum și acordurile internaționale AGTC și AGC, în vederea elaborării unei documentații complete a Studiului de Fezabilitate.  Contractantul va fi responsabil pentru asigurarea resurselor adiționale (dacă sunt necesare în ­ve­derea îndeplinirii scopului Proiectului), fără a solicita Entității Contractante alte costuri suplimentare și va fi responsabil pentru identificarea și minimizarea riscurilor de implementare cât și de finalizare a Studiului de Fezabilitate. (Dan PRICOPE)

Vezi si

(P) Alege inteligent! Alege PYAM Residence! Cartier Privat de Vile 

PYAM Residence Cartier de vile – executate impecabil, gândite până la cel mai mic detaliu! …

No comments

  1. vise taica vise!!! de 30 de ani tot aud din astea pe …hartie !!!! jalnici …