Saturday , May 4 2024

Ciudateniile transportului local: Suceava are cel mai scump bilet, dar si cel mai ieftin abonament la calatoria cu autobuzul, din toata Moldova

N doar ora[e din alte zone ale ]\rii, cum ar fi T=rgu Mure[, Bistri]a sau R=mnicu V=lcea, pot s\ rivalizeze la tariful de c\l\torie cu Suceava, `n rest `n niciun alt ora[ mai mare, mai mic sau de dimensiuni similare cu ale Sucevei din toat\ zona Moldovei nu sunt pre]uri at=t de mari n `n ce prive[te pre]ul la abonamentele de c\l\torie cu mijloacele de transport `n comun, Suceava are cele mai bune pre]uri din toat\ Moldova [i printre cele mai bune din ]ar\, chiar un pic mai bune dec=t Boto[ani [i cu mult mai bune dec=t Ia[i, Bac\u sau Gala]i n din Moldova, Suceava este singurul ora[ care mai are taxatori pe autobuze [i acesta este unul din motivele pentru care s-a optat pentru men]inerea vreme de doi ani a pre]ului la 1,5 lei [i apoi cre[terea brusc\ la doi lei pe c\l\torie

Cel mai scump pre] de c\l\torie cu mijloacele de transport `n comun din zona Moldovei este la Suceava. Niciun ora[ din zona Moldovei nu mai practic\ pre]ul de doi lei pentru o c\l\torie, municipiul Suceava fiind lider din acest punct de vedere. Indiferent dac\ avem `n vedere o compara]ie cu ora[e mai mici ca num\r de locuitori, cu num\r de locuitori aproape egal sau a c\ror popula]ie este mai numeroas\ dec=t a Sucevei. Asta chiar [i `n condi]iile `n care `n multe localit\]i din celelalte [apte jude]e ale Moldovei `n care func]ioneaz\ servicii de transport public s-au operat major\ri de tarife, `n unele cazuri chiar cu 50%. De altfel, Suceava este singura localitate urban\ din zona Moldovei `n care se practic\ [i politica abonamentului unic, valabil pe toate liniile de c\l\torie, `n alte localt\]i fiind abonamente pe linii de transport sau pe num\r de c\l\torii. Pe de alt\ parte, asta ar putea fi singurul avantaj care i-a mai r\mas suceveanului care circul\ cu mijloacele de transport `n comun. ~n urma unei analize detaliate f\cut\ de cotidianul „Obiectiv de Suceava”, `n niciun ora[ nu exist\ vreun abonament care s\ permit\ c\l\torilor s\ circule oric=t de mult [i pe orice linie, vreme de o lun\, doar pentru 50 de lei. ~n vreme ce pre]ul pentru un abonament este, `nc\, unul ce poate fi considerat „atractiv”, pre]ul pentru biletul cu o singur\ c\l\torie este mai cur=nd unul „prohibitiv”. Acest lucru este recunoscut, `ntr-o anumit\ m\sur\, [i de directorul societ\]ii Transport Public Local (TPL) SA Suceava, Darie Romaniuc. El a explicat c\ `n primele s\pt\m=ni ale lunii ianuarie, de c=nd pre]ul biletului a crescut la doi lei, num\rul c\l\toriilor a sc\zut cu aproximativ 1% fa]\ de perioada similar\ a anului precedent, iar `ncas\rile nu au crescut spectaculos `n pofida faptului c\ pre]ul la bilet a cunoscut o cre[tere semnificativ\. „Avem un minus de c\l\tori de 1% iar ca venituri o cre[tere de numai cinci sau [ase procente. Acest lucru se explic\ prin faptul c\ foarte mul]i oameni deja au optat pentru varianta abonamentului unic”, a declarat Darie Romaniuc.
Majorarea pre]ului la biletul de c\l\torie cu autobuzul de la 1,5 lei la doi lei a f\cut ca municipiul Suceava s\ ajung\, dintr-una din localit\]ile cu pre]urile acceptabile la transportul `n comun de c\l\tori, `ntr-una cu cele mai scumpe pre]uri. Puterea de cump\rare nu a crescut `n municipiul Suceava, ba din contr\, tot mai mul]i suceveni se chinuie s\ `[i dr\muiasc\ tot mai greu banii de pe o zi pe alta. Cu toate acestea, o m\sur\ total nepopular\ a fost adoptat\ [i pus\ `n aplicare de cam trei s\pt\m=ni `ncoace iar sucevenii au de optat `ntre a pl\ti mai mul]i bani pe bilet sau a cump\ra un abonament care, deocamdat\, nu a fost scumpit.
N Cauzele triste ce au am=nat o scumpire treptat\ [i mic\, prefer=ndu-se o cre[tere brusc\ [i mare
Men]ion\m c\ municipiul Suceava nu este singura localitate din jude] unde mai este un serviciu de trasnport public func]ional. De[i la Vatra Dornei acesta s-a desfiin]at iar la R\d\u]i [i F\lticeni nu prea se `ncumet\ mult\ lume din cauz\ c\ nu este o popula]ie at=t de mare, totu[i `n municipiul C=mpulung Moldovenesc mai func]ioneaz\ serviciul de transport public de c\l\tori, chiar dac\ nici acest ora[ nu are o popula]ie numeroas\. Diferen]ele sunt semnificative `n compara]ie cu transportul local din Suceava. ~n vreme ce `n municipiul re[edin]\ de jude] sunt 33 de autobuze [i zece microbuze, cu cheltuieli mari, la C=mpulung exist\ o societate privat\ cu doar dou\ autobuze care circul\ mult mai rar iar cheltuielile sunt mult mai sc\zute. Pre]ul unui bilet de c\l\torie cu autobuzul `n municipiul C=mpulung Moldovenesc este, conform celor spuse de primarul Constantin Gabriel {erban, de 1,5 lei pentru o c\l\torie.
Cum s-a ajuns `n situa]ia ca la Suceava s\ fie, totu[i, un pre] at=t de ridicat? C=t de mare este vina conducerii? C=nd se va `nceta cu scumpirile? Acestea sunt `ntreb\rile pe care mul]i dintre suceveni [i le-au pus [i pentruc are a[teapt\ r\spunsuri.
~n ce prive[te prima situa]ie, trebuie spus c\ Suceava este singurul ora[ din Moldova unde autobuzele au taxatori. Prin urmare, sistemul cu biletul valabil pentru dou\ c\l\torii este greu sau aproape imposibil de aplicat. La fel [i situa]ia `n care pre]ul biletului nu este unul „rotund” iar taxatorii sunt nevoi]i s\ dea rest `n monede de zece sau de cinci bani. Cu ani `n urm\, c=nd pre]ul unui bilet era doar 70 sau 80 de bani, taxatorii ajungeau s\ nu mai aib\, la orele de v=rf ale zilei, suficiente monede ca s\ dea rest c\l\torilor iar la aceea vreme TPL a ajuns ca s\ `ncheie contracte cu BRD [i BCR ca s\ poat\ primi monede destule, `ns\ au fost situa]ii c=nd taxatorii r\m=neau f\r\ bani ca s\ dea rest c\l\torilor. Una din variante era s\ se renun]e la taxatorii de pe autobuze [i s\ se opteze pentru cump\rarea de bilete de la chio[curi din sta]ii. Pe de o parte, asta `nsemna disponibilizarea c=torva zeci de persoane, cheltuieli de cump\rare, montare de chio[curi [i de aparate de taxat `n interiorul autobuzelor. „~n zona Moldovei doar noi mai suntem cu taxatori pe autobuze [i poate sunt cheltuieli un pic mai mari fa]\ de alte societ\]i, dar pe de alt\ parte, conform site-ului Ministerului Finan]elor, suntem societatea care are cele mai bune `ncas\ri `n compara]ie cu cele din ora[e similare”, a spus Darie Romaniuc.
Totu[i, men]inerea acestui sistem presupune o mai mic\ flexibilitate `n ce prive[te cre[terile de pre] [i oferta de tarife. ~n timp ce alte localit\]i pot da bilete cu dou\ c\l\torii [i s\ creasc\ la intervale chiar [i mai mici de un an pre]ul biletelor, TPL nu poate s\ ri[te astfel de m\suri. Prin urmare, dup\ ce biletul a ajuns un leu la o c\l\torie, urm\toarea scumpire a fost am=nat\ vreo doi ani la 1,5 lei. Apoi, chiar de crescuse pre]ul carburan]ilor, a pieselor de schimb sau TVA-ul, mai bine de un an [i jum\tate nu s-au f\cut ajust\ri de pre]. „A[ fi vrut s\ lucrez din prim\var\ cu pre] la bilete de 1,7 sau 1,8 lei pe c\l\torie, dar era foarte greu `n condi]iile `n care lucr\m cu taxatoare pe autobuz [i este dificil s\ procur\m de la b\nci, zilnic, suficient monetar pentru a da rest. De aceea, am optat s\ merg c=teva luni `n pierdere [i apoi s\ cresc, `n baza unei hot\r=ri a Consiliului Local Suceava, pre]ul la bilet, cu condi]ia s\ men]in la un nivel foarte sc\zut, printre cele mai sc\zute din ]ar\, tarifele la abonamente”, explic\ directorul TPL SA Suceava strategia sa de compromis.
Pe de alt\ parte, el recunoa[te c\ legisla]ia `i permite ca s\ v=nd\ un bilet de c\l\torie chiar [i cu zece bani, dar cu condi]ia ca s\ `[i acopere cheltuielile din alte surse de finan]are. Or, aici Suceava are un dezavantaj mare din cauz\ c\ puterea economic\ este sc\zut\, zona industrial\ este dezafectat\ iar impozitele nu sunt at=t de mari comparativ cu ora[e industrializate. Prin urmare [i finan]area de la Prim\rie nu este prea mare pentru transportul `n comun. „La Bra[ov [i Sibiu se aloc\, lunar, c=te dou\ milioane de lei de la bugetul local pentru transportul de c\l\tori, pe c=nd aici situa]ia nu este at=t de bun\”, a mai spus Darie Romaniuc.

N Perspective nefericite pentru anii urm\tori la transportul local
O alt\ cauz\ pentru scumpirea pre]ului la bilete este cea legat\ de cre[terea mare a carburan]ilor. La 1 ianuarie 2010, pre]ul unui litru de motorin\ cump\rat de TPL era de 3,51 bani pe c=nd la ora actual\, pre]ul este de 4,95 lei. „Anul care a trecut am reu[it s\ str=ng cureaua c=t de mult posibil [i am consumat cu 14.000 de litri mai pu]in dec=t `n 2010. Chiar [i a[a, pre]ul carburantului a fost majorat de vreo 20 de ori iar cheltuielile pentru carburan]i au fost cu peste 880 de mii de lei fa]\ de 2009”, a explicat directorul SC TPL SA Suceava. El a l\sat s\ se `n]eleag\ c\ `n contextul economic actual, `n mod cert vor mai fi major\ri de tarife de c\l\torie numai din cauza scumpirilor preconizate `n anii ce vor urma la motorin\. „~n data de 16 decembrie, Consiliul Local Suceava a aprobat solicitarea noastr\ de a cre[te cu data de 1 ianuarie pre]ul biletelor de c\l\torie. De la data de 16 decembrie [i p=n\ `n data de 2 ianuarie au avut loc trei cre[teri de pre]. Dou\ nu au fost justificate, din punctul meu de vedere iar alta a fost justificat\, dat fiind obliga]ia noastr\ de a ne alinia la nivelul accizelor din UE. La benzin\ din ce [tiu eu suntem la nivelul din UE [i nu ar trebui s\ aib\ cre[teri de pre], cel pu]in nu care s\ fie justificate printr-o cre[tere a accizelor. ~n schimb, la motorin\ – combustibilul folosit pentru autobuzele societ\]ii TPL Suceava – ar urma s\ se mai fac\ o cre[tere a accizelor la nivelul `n]regii ]\ri `n data de 1 ianuarie 2012 [i alta la 1 ianuarie 2013”, a spus Darie Romaniuc.

N  Cum se prezint\ situa]ia `n jude]ele din Nordul Moldovei
La nici 40 de kilometri distan]\ de Suceava, lucrurile stau diferit. Municipiul Boto[ani este o localitate de dimensiuni comparabile cu Suceava, cu o popula]ie pu]in mai mare. De[i nu dispune de autobuze noi iar din [apte linii de transport, cinci sunt asigurate de maxi-taxi, pre]ul este doar de 1,5 lei la c\l\toria cu tramvaiul. Mii de boto[\neni circul\, zilnic, pe cele dou\ linii de tramvai iar un abonament lunar pentru o linie cost\ 48 de lei iar pentru dou\linii cost\ 60 de lei. La vreo sut\ de kilometri distan]\ este un alt ora[ comparabil ca num\r de locuitori cu municipiul Suceava [i anume Piatra Neam], `ns\ [i acolo pre]ul unui bilet de c\l\torie cu mijloacele de transport `n comun – microbuze, autobuze [i troleibuze – este de 1,5 lei. Municipiul Roman este, de asemenea, o alt\ localitate urban\ din jude]ul Neam], situat\ la o distan]\ ceva mai mare de o sut\ de kilometri de Suceava [i unde o societate privat\ a c=[tigat licita]ia organizat\ de Prim\rie pentru serviciile de transport `n comun. Mijloacele de transport sunt ni[te microbuze care nu sunt at=t de comfortabile ca autobuzele, `ns\ pre]ul de 1,5 lei pentru o c\l\torie este mai pu]in ap\s\tor pentru buzunarul clientului. La c=teva zeci de kilometri de Roman se afl\ Bac\ul, un ora[ cu o popula]ie cam de dou\ ori mai mare dec=t a Sucevei. Pre]ul unui bilet de c\l\torie cu autobuzul a fost majorat `n cea de-a doua jum\tate a anului trecut, dar [i a[a se situeaz\ la 1,8 lei.
La Ia[i, `ntr-un ora[ a c\rui popula]ie este de peste trei ori mai mare dec=t cea a Sucevei, serviciile de transport public de c\l\tori sunt asigurate de microbuze, autobuze, troleibuze [i tramvaie. Oferta este foarte variat\ iar serviciile, de[i nu sunt din cele care ar putea fi catalogate drept irepro[abile, pot fi considerate, totu[i, acceptabile dac\ facem o compara]ie [i cu calitatea serviciilor de transport public de c\l\tori din Suceava. Cu toate acestea, pre]urile sunt ceva mai mici, `ns\ speciali[tii `n serviciile de transport explic\ acest fapt prin aceea c\ `ntr-o localitate unde num\rul de c\l\tori este mai mare, societatea de profil poate s\ ]in\ un pre] mai sc\zut, spre deosebire de ora[ele mai mici. ~n Ia[i, pre]ul unui bilet de c\l\torie este de 1,9 lei, `ns\ exist\ [i varianta cump\r\rii unui blet cu dou\ c\l\torii pentru 3,7 lei. Ce-i drept, Ia[iul bate de la distan]\ Suceava `n ce prive[te pre]ul abonamentelor. ~n timp ce suceveanul are posibilitatea s\ circule cu 50 de lei pe lun\ c=t cost\ un abonament unic, la Ia[i doar un abonament pentru o linie cost\ 63 de lei, dou\ linii 78 de lei iar pentru toate liniile pre]ul urc\ la 97 de lei. Pe de alt\ parte, `ntr-un ora[ ca Ia[iul posibilitatea ca prestatorul de servicii de transport public de c\l\tori s\ poat\ opta pentru introducerea unui abonament unic este foarte mic\, dat fiind num\rul mare de trasee de c\l\torie. ~n schimb, pe l=ng\ abonamentele obi[nuite pentru o linie, dou\ sau toate liniile, exist\ [i alte servicii cum ar fi setul de bilete de zece c\l\torii care cost\ 16 lei.

N Diferen]ele care exist\ `n localit\]i din celelalte jude]e din Moldova sau din ]ar\
Mai jos de Ia[i, `n jude]ul Vaslui, serviciile de transport public de c\l\tori nu mai sunt at=t de diversificate, `ns\ sunt mai ieftine. Astfel, la Vaslui pre]ul pentru un bilet cu o singur\ c\l\torie cu autobuzul este de 1,5 lei [i nu a mai fost majorat nici chiar dup\ ce Guvernul a m\rit TVA-ul de la 19 la 24%. La B`rlad, cel\lalt ora[ reprezentativ al jude]ului Vaslui, pre]ul pentru un bilet de c\l\tori cu mijloacele de transport `n comun a fost scumpit, `ncep=nd din luna decembrie 2010, cu aproape 25%. ~n ciuda unor polemici, autoritatea local\ a m\rit pre]ul de la 1,3 lei pentru o c\l\torie la 1,6 lei. De men]ionat c\ ora[ele Vaslui [i B`rlad nu dispun de mai pu]ine autobuze ca Suceava, dar asta [i pentru c\ nu sunt at=t de `ntinse iar popula]ia este cam la dou\ tremi comparativ cu Suceava. Mai jos de jude]ele Bac\u [i Vaslui sunt alte dou\ jude]e din Moldova, care nu sunt incluse, `ns\, `n cadrul Regiunii de Nord – Est. Este vorba despre Vrancea [i Gala]i. Primul are re[edin]\ `n municipiul Foc[ani, localitate cu o popula]ie pu]in mai mic\ dec=t aceea a Sucevei. Serviciile de transport de c\l\tori nu sunt asigurate preponderent de autobuze [i `n subsidiar de microbuze, ci doar cu un num\r de 16 microbuze [i `nc\ 16 midibuze, un fel de mijloace de transport `n comun mai mari ca num\r de locuri dec=t microbuzele, dar care nu sunt de dimensiunile autobuzelor. Pre]ul unui bilet este, conform celor spuse de [eful societ\]ii locale de transport, Ion Diaconu, de 1,5 lei pentru o c\l\torie [i a fost majorat de la 1,4 lei `n octombrie 2010. Men]ion\m c\ la aceast\ societate de transport de c\l\tori nu sunt [i taxatori, sarcinile `n acest sens fiind preluate de [ofer. Tot `n Foc[ani, conform celor spuse de Ion Diaconu, nu sunt abonamente de c\l\torie ca `n alte localit\]i, ci se practic\ un sistem de abonamente cu num\r de c\l\torii, oferta societ\]ii fiind de 30 de c\l\torii la un pre] de 37 de lei. Gala]iul are re[edin]a `n municipiul cu acela[i nume, fiind cel de-al doilea ora[ ca m\rime din Moldova, cu o popula]ie ce este aproape de trei ori c=t a Sucevei. Fiind un ora[ mare [i cu o activitate industrial\ mult mai bun\ ca `n Suceava, transportul a putut fi considerat o afacere `n care se c=[tiga rezonabil chiar [i dac\ pre]ul era de numai un leu pentru o c\l\torie. Este vorba at=t de pre]ul pentru mijloacele de transport `n comun ale societ\]ii ce apar]ine Prim\riei Gala]i, c=t [i de cel practicat de societ\]ile private de maxi-taxi. Spre finele anului trecut, dup\ o disput\ destul de intens\ tran[at\ de prefect care a dat aviz favorabil pentru hot\r=rea de consiliu local, pre]ul s-a m\rit cu 50%, dar chiar [i a[a este cu mult sub cel care se practic\ la Suceava. De fapt, pre]ul majorat care se percepe acum la Gala]i pentru o c\l\torie cu microbuzul, midibuzul, autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul este acela[i cu pre]ul care era la Suceava `nainte de a fi majorat. Pe de alt\ parte, ca [i `n cazul Ia[iului, pre]ul la un abonament pentru dou\ sau pentru toate liniile este mai mare cu 10, respectiv 30 de lei fa]\ de abonamentul unic de la Suceava.
Men]ion\m c\, totu[i, `n ]ar\ sunt localit\]i unde pre]ul pentru o c\l\torie cu mijloacele de transport public este similar cu cel de la Suceava, un exemplu `n acest sens fiind municipiul Bistri]a unde o c\l\torie `n interiorul ora[ului este doi lei iar pentru c\l\torii din ora[ spre zone limitrofe pre]ul unei c\l\torii poate ajunge de la doi lei la 3,3 lei. ~n T=rgu Mure[, pre]ul unui bilet cu autobuzul este tot doi lei pentru o c\l\torie iar la R=mnicu V=lcea acesta era tariful stabilit `nc\ din anul 2008. ~n schimb, `ntr-un ora[ mai mic cum ar fi Tulcea, pre]ul pentru o c\l\torie este de 1,5 lei iar pentru dou\ c\l\torii este de 3 lei, abonamentul fiind similar cu cel de la Foc[ani iar 60 de c\l\torii `n Tulcea ar costa 72 de lei. De asemenea, [i `n ora[e mai mari din ]ar\ cum ar fi Constan]a, pre]ul pentru un bilet de o c\l\torie este de 1,75 de lei iar pentru un bilet cu dou\ c\l\torii este de 3,5 lei. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Ion Lungu, mesaj adresat sucevenilor cu ocazia sfintelor sărbători de Paști

Într-un scurt mesaj video, primarul Ion Lungu le transmite sucevenilor, cu ocazia Învierii Domnului, cele …

No comments

  1. Dane, sa mor eu, scrii niste articole luuuuuuuungi.
    Te salut!

  2. Primarul a facut varza transportul in comun si crede ca daca ia de la unii si da la altii ( abonamente ) va avea mai multe voturi . Calcule gresite . Sunt mai multi cei suparati ca li se umbla la buzunar decat cei obisnuiti de-o viata cu moka .