Wednesday , April 24 2024

Ciudateniile transportului local: Suceava are cel mai scump bilet, dar si cel mai ieftin abonament la calatoria cu autobuzul, din toata Moldova

N doar ora[e din alte zone ale ]\rii, cum ar fi T=rgu Mure[, Bistri]a sau R=mnicu V=lcea, pot s\ rivalizeze la tariful de c\l\torie cu Suceava, `n rest `n niciun alt ora[ mai mare, mai mic sau de dimensiuni similare cu ale Sucevei din toat\ zona Moldovei nu sunt pre]uri at=t de mari n `n ce prive[te pre]ul la abonamentele de c\l\torie cu mijloacele de transport `n comun, Suceava are cele mai bune pre]uri din toat\ Moldova [i printre cele mai bune din ]ar\, chiar un pic mai bune dec=t Boto[ani [i cu mult mai bune dec=t Ia[i, Bac\u sau Gala]i n din Moldova, Suceava este singurul ora[ care mai are taxatori pe autobuze [i acesta este unul din motivele pentru care s-a optat pentru men]inerea vreme de doi ani a pre]ului la 1,5 lei [i apoi cre[terea brusc\ la doi lei pe c\l\torie

Cel mai scump pre] de c\l\torie cu mijloacele de transport `n comun din zona Moldovei este la Suceava. Niciun ora[ din zona Moldovei nu mai practic\ pre]ul de doi lei pentru o c\l\torie, municipiul Suceava fiind lider din acest punct de vedere. Indiferent dac\ avem `n vedere o compara]ie cu ora[e mai mici ca num\r de locuitori, cu num\r de locuitori aproape egal sau a c\ror popula]ie este mai numeroas\ dec=t a Sucevei. Asta chiar [i `n condi]iile `n care `n multe localit\]i din celelalte [apte jude]e ale Moldovei `n care func]ioneaz\ servicii de transport public s-au operat major\ri de tarife, `n unele cazuri chiar cu 50%. De altfel, Suceava este singura localitate urban\ din zona Moldovei `n care se practic\ [i politica abonamentului unic, valabil pe toate liniile de c\l\torie, `n alte localt\]i fiind abonamente pe linii de transport sau pe num\r de c\l\torii. Pe de alt\ parte, asta ar putea fi singurul avantaj care i-a mai r\mas suceveanului care circul\ cu mijloacele de transport `n comun. ~n urma unei analize detaliate f\cut\ de cotidianul „Obiectiv de Suceava”, `n niciun ora[ nu exist\ vreun abonament care s\ permit\ c\l\torilor s\ circule oric=t de mult [i pe orice linie, vreme de o lun\, doar pentru 50 de lei. ~n vreme ce pre]ul pentru un abonament este, `nc\, unul ce poate fi considerat „atractiv”, pre]ul pentru biletul cu o singur\ c\l\torie este mai cur=nd unul „prohibitiv”. Acest lucru este recunoscut, `ntr-o anumit\ m\sur\, [i de directorul societ\]ii Transport Public Local (TPL) SA Suceava, Darie Romaniuc. El a explicat c\ `n primele s\pt\m=ni ale lunii ianuarie, de c=nd pre]ul biletului a crescut la doi lei, num\rul c\l\toriilor a sc\zut cu aproximativ 1% fa]\ de perioada similar\ a anului precedent, iar `ncas\rile nu au crescut spectaculos `n pofida faptului c\ pre]ul la bilet a cunoscut o cre[tere semnificativ\. „Avem un minus de c\l\tori de 1% iar ca venituri o cre[tere de numai cinci sau [ase procente. Acest lucru se explic\ prin faptul c\ foarte mul]i oameni deja au optat pentru varianta abonamentului unic”, a declarat Darie Romaniuc.
Majorarea pre]ului la biletul de c\l\torie cu autobuzul de la 1,5 lei la doi lei a f\cut ca municipiul Suceava s\ ajung\, dintr-una din localit\]ile cu pre]urile acceptabile la transportul `n comun de c\l\tori, `ntr-una cu cele mai scumpe pre]uri. Puterea de cump\rare nu a crescut `n municipiul Suceava, ba din contr\, tot mai mul]i suceveni se chinuie s\ `[i dr\muiasc\ tot mai greu banii de pe o zi pe alta. Cu toate acestea, o m\sur\ total nepopular\ a fost adoptat\ [i pus\ `n aplicare de cam trei s\pt\m=ni `ncoace iar sucevenii au de optat `ntre a pl\ti mai mul]i bani pe bilet sau a cump\ra un abonament care, deocamdat\, nu a fost scumpit.
N Cauzele triste ce au am=nat o scumpire treptat\ [i mic\, prefer=ndu-se o cre[tere brusc\ [i mare
Men]ion\m c\ municipiul Suceava nu este singura localitate din jude] unde mai este un serviciu de trasnport public func]ional. De[i la Vatra Dornei acesta s-a desfiin]at iar la R\d\u]i [i F\lticeni nu prea se `ncumet\ mult\ lume din cauz\ c\ nu este o popula]ie at=t de mare, totu[i `n municipiul C=mpulung Moldovenesc mai func]ioneaz\ serviciul de transport public de c\l\tori, chiar dac\ nici acest ora[ nu are o popula]ie numeroas\. Diferen]ele sunt semnificative `n compara]ie cu transportul local din Suceava. ~n vreme ce `n municipiul re[edin]\ de jude] sunt 33 de autobuze [i zece microbuze, cu cheltuieli mari, la C=mpulung exist\ o societate privat\ cu doar dou\ autobuze care circul\ mult mai rar iar cheltuielile sunt mult mai sc\zute. Pre]ul unui bilet de c\l\torie cu autobuzul `n municipiul C=mpulung Moldovenesc este, conform celor spuse de primarul Constantin Gabriel {erban, de 1,5 lei pentru o c\l\torie.
Cum s-a ajuns `n situa]ia ca la Suceava s\ fie, totu[i, un pre] at=t de ridicat? C=t de mare este vina conducerii? C=nd se va `nceta cu scumpirile? Acestea sunt `ntreb\rile pe care mul]i dintre suceveni [i le-au pus [i pentruc are a[teapt\ r\spunsuri.
~n ce prive[te prima situa]ie, trebuie spus c\ Suceava este singurul ora[ din Moldova unde autobuzele au taxatori. Prin urmare, sistemul cu biletul valabil pentru dou\ c\l\torii este greu sau aproape imposibil de aplicat. La fel [i situa]ia `n care pre]ul biletului nu este unul „rotund” iar taxatorii sunt nevoi]i s\ dea rest `n monede de zece sau de cinci bani. Cu ani `n urm\, c=nd pre]ul unui bilet era doar 70 sau 80 de bani, taxatorii ajungeau s\ nu mai aib\, la orele de v=rf ale zilei, suficiente monede ca s\ dea rest c\l\torilor iar la aceea vreme TPL a ajuns ca s\ `ncheie contracte cu BRD [i BCR ca s\ poat\ primi monede destule, `ns\ au fost situa]ii c=nd taxatorii r\m=neau f\r\ bani ca s\ dea rest c\l\torilor. Una din variante era s\ se renun]e la taxatorii de pe autobuze [i s\ se opteze pentru cump\rarea de bilete de la chio[curi din sta]ii. Pe de o parte, asta `nsemna disponibilizarea c=torva zeci de persoane, cheltuieli de cump\rare, montare de chio[curi [i de aparate de taxat `n interiorul autobuzelor. „~n zona Moldovei doar noi mai suntem cu taxatori pe autobuze [i poate sunt cheltuieli un pic mai mari fa]\ de alte societ\]i, dar pe de alt\ parte, conform site-ului Ministerului Finan]elor, suntem societatea care are cele mai bune `ncas\ri `n compara]ie cu cele din ora[e similare”, a spus Darie Romaniuc.
Totu[i, men]inerea acestui sistem presupune o mai mic\ flexibilitate `n ce prive[te cre[terile de pre] [i oferta de tarife. ~n timp ce alte localit\]i pot da bilete cu dou\ c\l\torii [i s\ creasc\ la intervale chiar [i mai mici de un an pre]ul biletelor, TPL nu poate s\ ri[te astfel de m\suri. Prin urmare, dup\ ce biletul a ajuns un leu la o c\l\torie, urm\toarea scumpire a fost am=nat\ vreo doi ani la 1,5 lei. Apoi, chiar de crescuse pre]ul carburan]ilor, a pieselor de schimb sau TVA-ul, mai bine de un an [i jum\tate nu s-au f\cut ajust\ri de pre]. „A[ fi vrut s\ lucrez din prim\var\ cu pre] la bilete de 1,7 sau 1,8 lei pe c\l\torie, dar era foarte greu `n condi]iile `n care lucr\m cu taxatoare pe autobuz [i este dificil s\ procur\m de la b\nci, zilnic, suficient monetar pentru a da rest. De aceea, am optat s\ merg c=teva luni `n pierdere [i apoi s\ cresc, `n baza unei hot\r=ri a Consiliului Local Suceava, pre]ul la bilet, cu condi]ia s\ men]in la un nivel foarte sc\zut, printre cele mai sc\zute din ]ar\, tarifele la abonamente”, explic\ directorul TPL SA Suceava strategia sa de compromis.
Pe de alt\ parte, el recunoa[te c\ legisla]ia `i permite ca s\ v=nd\ un bilet de c\l\torie chiar [i cu zece bani, dar cu condi]ia ca s\ `[i acopere cheltuielile din alte surse de finan]are. Or, aici Suceava are un dezavantaj mare din cauz\ c\ puterea economic\ este sc\zut\, zona industrial\ este dezafectat\ iar impozitele nu sunt at=t de mari comparativ cu ora[e industrializate. Prin urmare [i finan]area de la Prim\rie nu este prea mare pentru transportul `n comun. „La Bra[ov [i Sibiu se aloc\, lunar, c=te dou\ milioane de lei de la bugetul local pentru transportul de c\l\tori, pe c=nd aici situa]ia nu este at=t de bun\”, a mai spus Darie Romaniuc.

N Perspective nefericite pentru anii urm\tori la transportul local
O alt\ cauz\ pentru scumpirea pre]ului la bilete este cea legat\ de cre[terea mare a carburan]ilor. La 1 ianuarie 2010, pre]ul unui litru de motorin\ cump\rat de TPL era de 3,51 bani pe c=nd la ora actual\, pre]ul este de 4,95 lei. „Anul care a trecut am reu[it s\ str=ng cureaua c=t de mult posibil [i am consumat cu 14.000 de litri mai pu]in dec=t `n 2010. Chiar [i a[a, pre]ul carburantului a fost majorat de vreo 20 de ori iar cheltuielile pentru carburan]i au fost cu peste 880 de mii de lei fa]\ de 2009”, a explicat directorul SC TPL SA Suceava. El a l\sat s\ se `n]eleag\ c\ `n contextul economic actual, `n mod cert vor mai fi major\ri de tarife de c\l\torie numai din cauza scumpirilor preconizate `n anii ce vor urma la motorin\. „~n data de 16 decembrie, Consiliul Local Suceava a aprobat solicitarea noastr\ de a cre[te cu data de 1 ianuarie pre]ul biletelor de c\l\torie. De la data de 16 decembrie [i p=n\ `n data de 2 ianuarie au avut loc trei cre[teri de pre]. Dou\ nu au fost justificate, din punctul meu de vedere iar alta a fost justificat\, dat fiind obliga]ia noastr\ de a ne alinia la nivelul accizelor din UE. La benzin\ din ce [tiu eu suntem la nivelul din UE [i nu ar trebui s\ aib\ cre[teri de pre], cel pu]in nu care s\ fie justificate printr-o cre[tere a accizelor. ~n schimb, la motorin\ – combustibilul folosit pentru autobuzele societ\]ii TPL Suceava – ar urma s\ se mai fac\ o cre[tere a accizelor la nivelul `n]regii ]\ri `n data de 1 ianuarie 2012 [i alta la 1 ianuarie 2013”, a spus Darie Romaniuc.

N  Cum se prezint\ situa]ia `n jude]ele din Nordul Moldovei
La nici 40 de kilometri distan]\ de Suceava, lucrurile stau diferit. Municipiul Boto[ani este o localitate de dimensiuni comparabile cu Suceava, cu o popula]ie pu]in mai mare. De[i nu dispune de autobuze noi iar din [apte linii de transport, cinci sunt asigurate de maxi-taxi, pre]ul este doar de 1,5 lei la c\l\toria cu tramvaiul. Mii de boto[\neni circul\, zilnic, pe cele dou\ linii de tramvai iar un abonament lunar pentru o linie cost\ 48 de lei iar pentru dou\linii cost\ 60 de lei. La vreo sut\ de kilometri distan]\ este un alt ora[ comparabil ca num\r de locuitori cu municipiul Suceava [i anume Piatra Neam], `ns\ [i acolo pre]ul unui bilet de c\l\torie cu mijloacele de transport `n comun – microbuze, autobuze [i troleibuze – este de 1,5 lei. Municipiul Roman este, de asemenea, o alt\ localitate urban\ din jude]ul Neam], situat\ la o distan]\ ceva mai mare de o sut\ de kilometri de Suceava [i unde o societate privat\ a c=[tigat licita]ia organizat\ de Prim\rie pentru serviciile de transport `n comun. Mijloacele de transport sunt ni[te microbuze care nu sunt at=t de comfortabile ca autobuzele, `ns\ pre]ul de 1,5 lei pentru o c\l\torie este mai pu]in ap\s\tor pentru buzunarul clientului. La c=teva zeci de kilometri de Roman se afl\ Bac\ul, un ora[ cu o popula]ie cam de dou\ ori mai mare dec=t a Sucevei. Pre]ul unui bilet de c\l\torie cu autobuzul a fost majorat `n cea de-a doua jum\tate a anului trecut, dar [i a[a se situeaz\ la 1,8 lei.
La Ia[i, `ntr-un ora[ a c\rui popula]ie este de peste trei ori mai mare dec=t cea a Sucevei, serviciile de transport public de c\l\tori sunt asigurate de microbuze, autobuze, troleibuze [i tramvaie. Oferta este foarte variat\ iar serviciile, de[i nu sunt din cele care ar putea fi catalogate drept irepro[abile, pot fi considerate, totu[i, acceptabile dac\ facem o compara]ie [i cu calitatea serviciilor de transport public de c\l\tori din Suceava. Cu toate acestea, pre]urile sunt ceva mai mici, `ns\ speciali[tii `n serviciile de transport explic\ acest fapt prin aceea c\ `ntr-o localitate unde num\rul de c\l\tori este mai mare, societatea de profil poate s\ ]in\ un pre] mai sc\zut, spre deosebire de ora[ele mai mici. ~n Ia[i, pre]ul unui bilet de c\l\torie este de 1,9 lei, `ns\ exist\ [i varianta cump\r\rii unui blet cu dou\ c\l\torii pentru 3,7 lei. Ce-i drept, Ia[iul bate de la distan]\ Suceava `n ce prive[te pre]ul abonamentelor. ~n timp ce suceveanul are posibilitatea s\ circule cu 50 de lei pe lun\ c=t cost\ un abonament unic, la Ia[i doar un abonament pentru o linie cost\ 63 de lei, dou\ linii 78 de lei iar pentru toate liniile pre]ul urc\ la 97 de lei. Pe de alt\ parte, `ntr-un ora[ ca Ia[iul posibilitatea ca prestatorul de servicii de transport public de c\l\tori s\ poat\ opta pentru introducerea unui abonament unic este foarte mic\, dat fiind num\rul mare de trasee de c\l\torie. ~n schimb, pe l=ng\ abonamentele obi[nuite pentru o linie, dou\ sau toate liniile, exist\ [i alte servicii cum ar fi setul de bilete de zece c\l\torii care cost\ 16 lei.

N Diferen]ele care exist\ `n localit\]i din celelalte jude]e din Moldova sau din ]ar\
Mai jos de Ia[i, `n jude]ul Vaslui, serviciile de transport public de c\l\tori nu mai sunt at=t de diversificate, `ns\ sunt mai ieftine. Astfel, la Vaslui pre]ul pentru un bilet cu o singur\ c\l\torie cu autobuzul este de 1,5 lei [i nu a mai fost majorat nici chiar dup\ ce Guvernul a m\rit TVA-ul de la 19 la 24%. La B`rlad, cel\lalt ora[ reprezentativ al jude]ului Vaslui, pre]ul pentru un bilet de c\l\tori cu mijloacele de transport `n comun a fost scumpit, `ncep=nd din luna decembrie 2010, cu aproape 25%. ~n ciuda unor polemici, autoritatea local\ a m\rit pre]ul de la 1,3 lei pentru o c\l\torie la 1,6 lei. De men]ionat c\ ora[ele Vaslui [i B`rlad nu dispun de mai pu]ine autobuze ca Suceava, dar asta [i pentru c\ nu sunt at=t de `ntinse iar popula]ia este cam la dou\ tremi comparativ cu Suceava. Mai jos de jude]ele Bac\u [i Vaslui sunt alte dou\ jude]e din Moldova, care nu sunt incluse, `ns\, `n cadrul Regiunii de Nord – Est. Este vorba despre Vrancea [i Gala]i. Primul are re[edin]\ `n municipiul Foc[ani, localitate cu o popula]ie pu]in mai mic\ dec=t aceea a Sucevei. Serviciile de transport de c\l\tori nu sunt asigurate preponderent de autobuze [i `n subsidiar de microbuze, ci doar cu un num\r de 16 microbuze [i `nc\ 16 midibuze, un fel de mijloace de transport `n comun mai mari ca num\r de locuri dec=t microbuzele, dar care nu sunt de dimensiunile autobuzelor. Pre]ul unui bilet este, conform celor spuse de [eful societ\]ii locale de transport, Ion Diaconu, de 1,5 lei pentru o c\l\torie [i a fost majorat de la 1,4 lei `n octombrie 2010. Men]ion\m c\ la aceast\ societate de transport de c\l\tori nu sunt [i taxatori, sarcinile `n acest sens fiind preluate de [ofer. Tot `n Foc[ani, conform celor spuse de Ion Diaconu, nu sunt abonamente de c\l\torie ca `n alte localit\]i, ci se practic\ un sistem de abonamente cu num\r de c\l\torii, oferta societ\]ii fiind de 30 de c\l\torii la un pre] de 37 de lei. Gala]iul are re[edin]a `n municipiul cu acela[i nume, fiind cel de-al doilea ora[ ca m\rime din Moldova, cu o popula]ie ce este aproape de trei ori c=t a Sucevei. Fiind un ora[ mare [i cu o activitate industrial\ mult mai bun\ ca `n Suceava, transportul a putut fi considerat o afacere `n care se c=[tiga rezonabil chiar [i dac\ pre]ul era de numai un leu pentru o c\l\torie. Este vorba at=t de pre]ul pentru mijloacele de transport `n comun ale societ\]ii ce apar]ine Prim\riei Gala]i, c=t [i de cel practicat de societ\]ile private de maxi-taxi. Spre finele anului trecut, dup\ o disput\ destul de intens\ tran[at\ de prefect care a dat aviz favorabil pentru hot\r=rea de consiliu local, pre]ul s-a m\rit cu 50%, dar chiar [i a[a este cu mult sub cel care se practic\ la Suceava. De fapt, pre]ul majorat care se percepe acum la Gala]i pentru o c\l\torie cu microbuzul, midibuzul, autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul este acela[i cu pre]ul care era la Suceava `nainte de a fi majorat. Pe de alt\ parte, ca [i `n cazul Ia[iului, pre]ul la un abonament pentru dou\ sau pentru toate liniile este mai mare cu 10, respectiv 30 de lei fa]\ de abonamentul unic de la Suceava.
Men]ion\m c\, totu[i, `n ]ar\ sunt localit\]i unde pre]ul pentru o c\l\torie cu mijloacele de transport public este similar cu cel de la Suceava, un exemplu `n acest sens fiind municipiul Bistri]a unde o c\l\torie `n interiorul ora[ului este doi lei iar pentru c\l\torii din ora[ spre zone limitrofe pre]ul unei c\l\torii poate ajunge de la doi lei la 3,3 lei. ~n T=rgu Mure[, pre]ul unui bilet cu autobuzul este tot doi lei pentru o c\l\torie iar la R=mnicu V=lcea acesta era tariful stabilit `nc\ din anul 2008. ~n schimb, `ntr-un ora[ mai mic cum ar fi Tulcea, pre]ul pentru o c\l\torie este de 1,5 lei iar pentru dou\ c\l\torii este de 3 lei, abonamentul fiind similar cu cel de la Foc[ani iar 60 de c\l\torii `n Tulcea ar costa 72 de lei. De asemenea, [i `n ora[e mai mari din ]ar\ cum ar fi Constan]a, pre]ul pentru un bilet de o c\l\torie este de 1,75 de lei iar pentru un bilet cu dou\ c\l\torii este de 3,5 lei. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Trei elevi de la Școala Gimnazială nr. 4 Suceava, premiați la etapa națională a Olimpiadei de Limba și Literatura Română pentru ciclul gimnazial

Olimpiada Națională de Limba și Literatura Română pentru ciclul gimnazial a avut loc în perioada …

No comments

  1. Dane, sa mor eu, scrii niste articole luuuuuuuungi.
    Te salut!

  2. Primarul a facut varza transportul in comun si crede ca daca ia de la unii si da la altii ( abonamente ) va avea mai multe voturi . Calcule gresite . Sunt mai multi cei suparati ca li se umbla la buzunar decat cei obisnuiti de-o viata cu moka .