Wednesday , May 15 2024

Suceava, scoasa si pentru urmatorii 5-10 ani de pe harta autostrazilor

N nici pentru urm\torii ani strategia Ministerului Transporturilor nu prevede vreo autostrad\ care s\ asigure leg\tura rapid\ cu Suceava [i cu Siretul, cel mai important punct de trecere a frontierei spre spa]iul ex – sovietic n `n aceste condi]ii, jude]ului Suceava nu `i mai r\m=ne dec=t o singur\ solu]ie – s\ fac\ tot mai multe demersuri pentru finan]area din fonduri private a unei autostr\zi n `n timp ce pentru alte zone ale ]\rii se prefigureaz\ construirea unor autostr\zi moderne, pentru jude]ul Suceava nu exist\ nici m\car certitudinea  moderniz\rii por]iunii de drum european E 85 de la Siret la Roman

Nicio autostrad\ nu va trece prea cur=nd prin jude]ul Suceava. Ministerul Transporturilor [i Infrastructurii (MTI) a f\cut recent public\ o strategie privind construc]ia de autostr\zi `n urm\torii ani, at=t `n ce prive[te lucr\rile realizate sau aflate `n diverse stadii de execu]ie, c=t [i `n ce prive[te lucr\rile ce urmeaz\ s\ se deruleze `n anii urm\tori sau pentru care se fac demersuri `n vederea proiect\rii [i finan]\rii lor. ~n niciuna din aceste categorii nu a fost inclus jude]ul Suceava [i, prin urmare, o concluzie aproape fireasc\ este aceea c\ m\car `n urm\torii cinci ani, dac\ nu chiar `n urm\torul deceniu e aproape inutil a se mai discuta despre varianta construirii unei autostr\zi `n jude]ul Suceava.
Faptul c\ un drum european suprasolicitat trece prin jude]ul Suceava [i face leg\tura cu capitala Rom=niei, precum [i cel mai important punct de trecere al frontierei spre spa]iul ex – sovietic este `n jude]ul nostru nu au fost considerate aspecte demne de luat `n considerare pentru cei de la Bucure[ti ca s\ se poat\ include, m\car pe viitor, construirea unei astfel de rute. ~n ultimii ani, traficul rutier de la Siret spre Roman este mai intens iar drumul a[a zis european nu este altceva dec=t o [osea ceva mai bine asfaltat\ dec=t multe altele din nordul ]\rii, `ns\ tot cu c=te o singur\ band\ pe sens [i care trece prin mai toate localit\]ile rurale de la Siret [i p=n\ la Roman. ~n timp ce pentru alte zone ale ]\rii se prefigureaz\ construirea unor autostr\zi moderne, pentru jude]ul Suceava `nc\ mai este la stadiul de „discu]ie”, modernizarea por]iunii drumului european E 85 de la Siret la Roman. Prin urmare, nu exist\ nici m\car certitudinea c\ vom avea un drum expres `n jude]ul nostru, cel pu]in nu `n perioada urm\toare, statul fiind fie prea s\rac s\ aib\ `n vedere o dezvoltare unitar\ a infrastructurii, fie nu are la conducere oameni care s\ asigure o astfel de dezvoltare.
De altfel, nu doar regiunea Bucovinei este dat\ la o parte de strategii de la MTI `n ce prive[te construc]ia de autostr\zi, ci [i alte regiuni cum ar fi Maramure[ul [i Oltenia iar unul din jude]ele cel mai bine dezvoltate, dac\ nu chiar cel mai dezvoltat din punct de vedere economic al Moldovei – Bac\ul, are aceea[i soart\ cu Suceava. Toate autostr\zile pe care autorit\]ile centrale au de g=nd s\ le finan]eze `n viitorul sunt g=ndite dup\ principiul centralismului, adic\ neap\rat trebuie s\ se lege de Bucure[ti, cu o singur\ excep]ie [i anume autostrada ce va lega Moldova de Transilvania, dar care se afl\ „`n preg\tire”, dup\ cum s-au exprimat oficialii MTI iar asta dup\ experien]a ultimelor dou\ decenii `nseamn\ c\ poate dura cel pu]in trei – patru ani, dac\ nu chiar mai mult.
N Ce [anse modeste mai are Suceava [i ce iluzii mari a avut de-a lungul anilor
~n aceste condi]ii, jude]ului Suceava nu `i mai r\m=ne dec=t o singur\ solu]ie – s\ fac\ tot mai multe demersuri pentru finan]area din fonduri private a unei autostr\zi. Acest proces ar trebui s\ fie, cel mai probabil, `n colaborare cu alte autorit\]i din alte jude]e. Recent, pre[edintele Consiliului Jude]ean (CJ) Suceava, Gheorghe Flutur, a solicitat din nou la Bucure[ti, premierului, s\ analizeze posibilitatea construirii unei autostr\zi p=n\ la Roman, iar una din variantele avute `n vedere este [i cea a finan]\rii private, nu doar de la stat. Pe de alt\ parte, aceste declara]ii au fost f\cute `n perioada `n care MTI urma s\ dea publicit\]ii o hart\ `n detaliu a autostr\zilor executate, `n execu]ie [i ce urmeaz\ a fi licitate `n perioada urm\toare, asum=ndu-[i totodat\ ca la finalul lui 2012 Rom=nia s\ aib\ `nc\ 243 kilometri de autostr\zi. Numai c\ nici m\car unul din cei 243 de kilometri nu erau `n zona Moldovei, ci erau buc\]i de autostr\zi, `n special `n vedtul ]\rii.
Construirea autostr\zilor `n jude]ul Suceava s-a dovedit a fi mereu o utopie sau o fata morgana dup\ care alergau at=t aleg\torii, c=t [i ale[ii. Agitat\ de cele mai multe ori la campaniile electorale sau c=nd e rost de c=[tiguri electorale u[oare, posibilitatea construirii de autostr\zi `n jude]ul Suceava a r\mas tot a[a de `ndep\rtat\ ca [i distan]a de la P\m=nt la Lun\. Aproape c\ nu a existat partid politic sau politician cu trecere pe la Bucure[ti care s\ nu se fi b\tut cu pumnul `n piept c\ va aduce o autostrad\ la Suceava. Ba chiar, ca s\ fie iluzia c=t mai credibil\ cu putin]\, se aduceau `n discu]ie tot felul de studii, discu]ii cu poten]iali investitori sau cu mini[tri, p=n\ [i particip\ri la simpozioane na]ionale [i chiar interna]ionale. O autostrad\ care s\ lege Moldova de Transilvania a fost luat\ `n discu]ie cu ani `n urm\, `ns\ ideea ca aceasta s\ treac\ prin jude]ul Suceava a fost curmat\ `n fa[\ c=nd s-a stabilit c\ Ia[iul va avea prioritate.
O alt\ idee, agitat\ cu trei – patru ani `n urm\, era cea de construire a unei autostr\zi care s\ lege Budapesta de Odessa [i care ar fi urmat s\ treac\ prin nordul Rom=niei, ce ar fi `nsemnat c\ jude]ele Satu Mare, Maramure[, Suceava, Boto[ani [i, probabil, Ia[i ar fi avut o autostrad\. De acest proiect s-a ales scrumul [i nu a fost dec=t o petard\ electoral\ iar `n felul `n care este conceput\ de MTI strategia de dezvoltare a re]elei de autostr\zi, prin niciunul din aceste jude]e nu va trece, cel pu]in `n urm\torii zece ani, vreo autostrad\.

N Nicio autostrad\ nu va tranzita integral Rom=nia de la nord la sud
Cu alte cuvinte, dup\ cum nota [i Ziarul Financiar `ntr-un recent articol, Rom=nia nu va avea nici peste doi ani o autostrad\ care s\ o tranziteze integral de la est la vest sau de la nord la sud. De altfel, de la nord la sud nici m\car dup\ finalizarea, `ntr-un viitor total incert, a autostr\zii „Transilvania” Rom=nia nu va avea o astfel de autostrad\ pentru c\ traseul acesteia merge mai cur=nd spre vest [i nord-vest dec=t spre nordul propriu – zis. Poate doar dac\ visul de a se face o autostrad\ de la Siret spre Roman [i de acolo mai departe, spre Bucure[ti, s-ar realiza mai repede, fie [i cu finan]are privat\, dec=t himera ce se nume[te „autostrada Transilvania”.
Recent, ministrul Anca Boagiu a anun]at c\ vrea s\ promoveze o nou\ politic\, de dinamizare a investi]iilor `n infrastructur\, a prezentat peste 30 de slide-uri privind proiectele prioritare ale MTI `n perioada 2010-2011. Astfel, institu]ia vrea s\ organizeze p=n\ la finalul lui 2011 licita]ii pentru proiecte de infrastructur\ cu finan]are european\ de circa 5,5 miliarde de euro, suma incluz=nd [i fondurile europene alocate pentru licita]iile deja organizate `n anul 2010. „Folosim 5,5 miliarde de euro din Programul Opera]ional Transporturi [i din bugetul ministerului de anul viitor 72%, adic\ 8,3 miliarde de lei, vor fi cofinan]\ri pentru aceste proiecte”, a declarat Anca Boagiu, citat\ de Mediafax.

N Bani mul]i [i realiz\ri pu]ine la capitolele autostr\zi, rute ocolitoare [i drumuri na]ionale
~n ultimii 5 ani, MTI a avut la dispozi]ie fonduri de 14 miliarde de euro, dar rezultatele au fost cel pu]in modeste, dup\ cum arat\ Ziarul Financiar. MTI a cheltuit `n perioada 2005-2009 o sum\ de 2,3 miliarde de euro pentru construirea de autostr\zi, 3,5 miliarde de euro pentru reabilitarea [i `ntre]inerea drumurilor na]ionale [i alte 1,3 miliarde de euro pentru repara]ii. Cu toate acestea, numai 109 km de autostrad\ [i 124 km de centuri ocolitoare au fost finaliza]i [i 812 km de drumuri na]ionale au fost reabilita]i/moderniza]i `n aceea[i perioad\. MTI, care `n ultimii trei ani a avut la dispozi]ie fonduri europene de 2 miliarde de euro, are cel mai sc\zut grad de absorb]ie dintre ministere, reu[ind s\ atrag\ p=n\ la finalul lunii iunie doar 1,87% din banii europeni aloca]i pentru perioada 2007-2010, adic\ 40 mil. euro.
Principalul proiect al MTI, dup\ cum scrie Ziarul Financiar, `n perioada 2010-2011 se refer\ la licita]iile pentru construirea a circa 290 de kilometri de autostr\zi, valoarea estimat\ a contractelor pentru acestea ridic=ndu-se la peste 2,5 miliarde de euro. Cele cinci tronsoane vizate de acest proiect sunt N\dlac – Arad, Timi[oara – Lugoj, Lugoj – Deva, Or\[tie – Sibiu [i Deva – Or\[tie, acest din urm\ tronson urm=nd s\ fie construit de un consor]iu condus de Strabag. Finan]area de la bugetul de stat pentru cele cinci proiecte se va ridica la circa 580 de milioane de euro, `n timp ce restul banilor vor veni din finan]\ri europene. MTI estimeaz\ c\ cele cinci tronsoane vor fi finalizate `n 2013, cu excep]ia por]iunii Deva – Or\[tie, a c\rei construc]ie ar urma s\ fie gata `n 2012, dar [i a tronsonului Lugoj – Deva, care va fi finalizat `n 2015. Tronsonul Deva – Or\[tie a fost deja licitat, construc]ia fiind preluat\ luna trecut\ de asocierea austriaco-rom=n\ Strabag AG – Strabag SRL – Straco Grup. {oseaua ar urma s\ aib\ aproape 33 de kilometri [i va reprezenta o por]iune din viitoarea autostrad\ Pite[ti – Sibiu -Deva – N\dlac, care face parte din Coridorul IV paneuropean. De pe Coridorul IV au fost finalizate p=n\ `n prezent tronsonul Bu­cure[ti – Cernavod\ [i centura Sibiului, dar se afl\ `n diferite stadii de execu]ie sectoarele Arad – Timi[oara, Cernavod\ – Constan]a [i centura Constan]ei.

N Cu ce se poate l\uda Rom=nia acum [i la c=t „m\lai” viseaz\ MTI?
~n acest moment, `n Rom=nia exist\ 314 kilometri de autostrad\, potrivit MTI, respectiv Bucure[ti – Pite[ti (111 kilometri), Bucure[ti – Cernavod\ (151 kilometri) [i C=mpia Turzii – Gil\u (52 de kilometri). Asta `n condi]iile `n care MTI anun]a, s\pt\m=na trecut\, c\ vrea ca `n urm\torii trei ani Rom=nia s\ aib\ `n total 530 de kilometri de autostrad\. ~n preg\tire pentru anii viitori sunt alte 14 tronsoane de autostr\zi, printre care cele mai importante sunt T=rgu-Mure[ – Ia[i – Ungheni (307 kilometri), Ploie[ti – Buz\u – Foc[ani (133 de kilometri) sau Foc[ani – Albi]a (133 kilometri).
Pe l=ng\ construc]iile de autostr\zi, printre priorit\]ile institu]iei se num\r\ [i lansarea licita]iilor pentru construc]ia variantelor de ocolire a 11 ora[e, printre care cea a Bra[ovului sau centura rutier\ a Bucure[tiului, valoarea contractelor ridic=ndu-se la aproape 540 milioane de euro. Tot la nivel de infrastructur\ rutier\, MTI inten]ioneaz\ s\ reabiliteze 943 de kilometri de drumuri na]ionale, fondurile necesare, de circa 850 milioane de euro, fiind asigurate printr-un credit contractat de la Banca European\ de Investi]ii.
La nivel de infrastructur\ feroviar\, MTI a stabilit ca prioritate Coridorul 4, `n care ar urma s\ investeasc\ aproape 1,9 miliarde de euro pentru modernizarea a circa 166 de kilometri de cale ferat\, pe tronsoanele Curtici – Simeria, Simeria – Co[lariu [i Co[lariu-  Sighi[oara. Totodat\, institu]ia vrea s\ modernizeze 21 g\ri cu circa 227 milioane de euro, banii venind at=t de la bugetul de stat, c=t [i din finan]are din Fondul European de Dezvoltare Regional\ (FEDER). MTI a prezentat [i proiecte pentru transportul naval [i pentru infrastructura european\, `ns\ valorile cumulate ale acestora nu dep\[esc 400 milioane de euro. (Dan PRICOPE)

Vezi si

În premieră, cinci fete participă la Campionatul European al Tinerilor Silvicultori, găzduit în acest an de Colegiul Silvic ”Bucovina” Câmpulung Moldovenesc

Campionatul European al Tinerilor Silvicultori – European Championship in Forestry Skills va fi găzduit, în …

No comments

  1. Bine ca toti dau navala pe la manastiri cu fel de fel de delegatii ! Pe timpul lui Marza am pierdut racordul de la castelul de apa de langa Roman si pana la Siret , in regin de drum modernizat in conditiile cand unii trebuiau sa tina ciocul mic din alte motive . Acum , vanam iar cai verzi cu Aeroportul si vrem ca Statull sa devina tur-operator . Deh , daca n-ai autostrada , mergi cu avionul . Greu sa ai o minte limpede pe termen lung .

  2. Trebuie sa avem rabdare, intâi la ei si pe urma Moldova, ca deobicei!