Friday , April 26 2024

Proiectul pentru modernizarea Aeroportului este finalizat, lucrarile trebuie terminate pana `n martie 2014

Consiliul Jude]ean Suceava va trebui s\ dea o autoriza]ie de construc]ie pentru c\ lucr\rile de modernizare vor fi f\cute pe raza a trei localit\]i u avizul de la Autoritatea Aeronautic\ va trebui s\ soseasc\ `n luna viitoare, iar dificultatea cea mai mare ar fi aceea c\ perioada ce va r\m=ne p=n\ la finalizare va include dou\ ierni `n care se va lucra mai greu [i o singur\ var\ `n care constructorul va trebui s\ „trag\ tare” 

 
Firma bucure[tean\ EcoTerra a finalizat documeta]ia tehnic\ care va sta la baza organiz\rii licita]iei de modernizare a aeroportului. Toat\ documenta]ia a fost dat\ de firma EcoTerra beneficiarului – Regia Autonom\ „Aeroportul Interna]ional {tefan cel Mare” Suceava. Aceasta a comunicat, la r=ndul ei, Consiliului Jude]ean (CJ) Suceava cu privire la documenta]ie, `n condi]iile `n care un alt exemplar fusese trimis la Autoritatea Aeronautic\ Civil\ Rom=n\ (AACR) pentru avizare. Directorul Regiei Autonom\ „Aeroportul Interna]ional {tefan cel Mare” Suceava, Dumitru Sahlean, a precizat c\ aceasta este procedura preliminar\ demar\rii licita]iei pentru execu]ia lucr\rilor de modernizare. ~n func]ie de avizul AACR, ce ar putea s\ ajung\ `n cursul lunii august, CJ Suceava trebuie s\ emit\ autoriza]ia de construire `ntruc=t lucr\rile de modernizare vor cuprinde terenuri situate pe raza administrativ\ a trei localit\]i – ora[ul Salcea `n principal, dar [i comunele Dumbr\veni [i Ad=ncata.
Pe 25 aprilie, la CJ Suceava, a fost semnat Contractul de achizi]ie public\ a serviciilor de proiectare pentru proiectul „Modernizare suprafa]\ de mi[care [i balizaj, turn de control [i amenajarea terenului `n vederea amplas\rii sistemului de naviga]ie tip ILS”.
Firma care a adjudecat licita]ia de proiectare este din Bucure[ti, se nume[te Eco Terra, are sediul pe strada C\derea Bastiliei, a fost `nfiin]at\ `n 1996 [i are 15 angaja]i, fiind reprezentat\ la Suceava de Alina Mariana V\duva. Printre lucr\rile similare pe care firma Ecoterra le-a avut `n ]ar\ se num\r\ [i cea de la aeroportul de la Sibiu, fiind vizat\ reconstruc]ia zonei de siguran]\ a pistei, deteriorat\ `n urma unor alunec\ri de teren care a afectat [i sistemul electronic de navigare ILS de la aeroportul sibian.
Semnarea contractului cu Regia Autonom\ „Aeroportul Interna]ional „{tefan cel Mare” Suceava” a avut loc la c=teva zile dup\ ce dou\ contesta]ii nu au fost admise de Consiliul Na]ional de Solu]ionare a Contesta]iilor (CNSC). Obiectul contractului consta `n: elaborarea de c\tre prestator a proiectului tehnic, caietelor de sarcini [i detaliilor de execu]ie pentru „Turn de control [i amenajarea terenului `n vederea amplas\rii sistemului de naviga]ie aerian\ tip ILS”, precum [i `n reactualizarea unor documenta]ii tehnice din 2008.
Firma care va moderniza aeroportul va fi desemnat\
`n cel mai bun caz peste dou\ luni de zile
Este vorba despre proiectele tehnice, caietele de sarcini [i detalii de execu]ie pentru „Modernizarea suprafe]ei de mi[care [i balizaj la Aeroportul {tefan cel Mare Suceava, varianta pist\ elastic\”. Reactualizarea acestor documenta]ii va trebui s\ fie f\cut\ `n func]ie de ultima variant\ a studiului de fezabilitate avizat `n anul 2011, dar [i a cerin]elor avizelor Autoritatea Aeronautic\ Civil\ din Rom=nia. Valoarea total\ a contractului este de 270.022 lei, la care se adaug\ 64.805 lei TVA. Perioada de desf\[urare a activit\]ilor de proiectare `n contract era de dou\ luni.
Documenta]ia va sta la baza organiz\rii licita]iei pentru atribuirea contractului de modernizare a pistei [i a altor obiective aferente aeroportului, finan]area pentru lucr\rile de mare amvergur\ fiind ob]inut\ `n demersurilor CJ Suceava. Contractul de finan]are a fost semnat, spre finele anului trecut, la Suceava, iar valoarea total\ a proiectului a fost de 39,5 milioane de euro, o mare parte reprezent=nd-o fondurile nerambursabile atrase prin Programul Opera]ional Sectorial (POS) – Transporturi.
~n condi]iile prevederilor legale actuale, este greu de crezut c\ mai sunt [anse ca `n luna august s\ fie stabilit\ firma care va executa lucr\rile de modernizare ale aeroportului. Asta pentru c\ avizul AACR ar trebui s\ vin\ `n prima parte a lunii august dup\ care s\ urmeze emiterea autoriza]iei de construc]ie de c\tre CJ Suceava iar apoi publicarea pe Sistemul Electronic de Achizi]ii Publice (SEAP) a anun]ului de organizare a licita]iei. Acesta din urm\ r\m=ne publicat pe un interval de 52 de zile, [i apoi are loc deschiderea ofertelor. ~n acest fel, este posibil abia `n noiembrie sau decembrie, dac\ nu vor fi contesta]ii, s\ fie semnat [i contractul de execu]ie `n a[a fel `nc=t s\ demareze lucr\rile.
Lucr\rile vor trebui realizate `n vitez\ deoarece termenul final de finan]are include dou\ ierni [i o singur\ var\
Situa]ia nu este deloc foarte roz\, dup\ cum recunoa[te [i directorul Dumitru Sahlean, pentru c\ termenul la care se finalizeaz\ finan]area acestui proiect de 39,5 milioane de euro este 3 martie 2014. Asta `nseamn\ c\, de fapt, firma constructoare are la dispozi]ie doar o singur var\ ca s\ lungeasc\ pista, s\ o l\rgeasc\, s\ fac\ toate celelalte lucr\ri la c\ile de rulare, la amenajarea terenului pentru introducerea unui sistem de dirijare la sol a aeronavelor `n caz de intemperii ILS [i realizarea unui nou turn de control la aeroport.
Cu toate acestea, exist\ [ase ca, `n decurs de un an de zile, s\ fie organizate curse interna]ionale de pe Aeroportul Interna]ional „{tefan cel Mare” Suceava, dar asta numai `n condi]iile `n care m\car marile lucr\ri s\ poat\ fi finalizate `n vara sau cel t=rziu toamna anului 2013, astfel `nc=t luna martie 2014 s\ nu dea prea mari emo]ii nici conducerii aeroportului [i nici administra]iei jude]ene. Pe de alt\ parte, Dumitru Sahlean nu exclude nici varianta unui posibile prelungiri, cu c=teva luni, a termenului p=n\ la care s\ fie asigurat\ finan]area [i, implicit, toate celelalte lucr\ri.
Firma Ecoterra a elaborat proiectul tehnic caietele de sarcini [i detaliile de execu]ie pentru turnul de control, amenajarea terenului `n vederea amplas\rii sistemului de naviga]ie aerian\ tip ILS, [i reactualizarea documenta]iilor de modernizare a suprafe]ei de mi[care [i balizaj la Aeroportul Suceava cu varianta de pist\ elastic\, ]in=nd cont de ultima variant\ a studiului de fezabilitate avizat `n anul 2011 [i `n conformitate cu cerin]ele avizelor Autorit\]ii Aeronautice Civile din Rom=nia (AACR). Potrivit lui Dumitru Sahlean, cele mai importante modific\ri ar fi legate de proiectarea mai am\nun]it\ a noului turn de control [i de proiectarea `n detaliu a zonei unde trebuie s\ fie f\cute lucr\rile de amenajare a sistemului de naviga]ie aerian\ tip ILS. Dumitru Sahlean a spus c\ sistemul ILS ar urma s\ fie cump\rat [i pus de Romatsa, pe cheltuiala sa, condi]ia fiind ca prin proiectul cu finan]are european\ s\ fie realizare lucr\rile preliminarii de amenajare a `ntregii zone.
Lucr\rile de modernizare sau extindere vor afecta doar una sau dou\ luni traficul aerian
Pe de alt\ parte, Dumitru Sahlean
s-a ar\tat a fi optimist `n ceea ce prive[te proiectul `n ansamblu pentru modernizarea aeroportului, spun=nd c\ `n pofida unor dificult\]i care ar putea s\ fie generate de intemperii `n iarna 2012 – 2013 [i `n iarna 2013 – 2014, sunt posibilit\]i ca o parte din lucr\ri s\ fie f\cute chiar [i pe perioade mai dificile. Primele lucr\ri vor fi de decoperatare `n zona de sud a pistei, dincolo de aceasta unde trebuie prelungit\ cu 445 de metri. Apoi `n zona de dincolo de nordul pistei se vor fac lucr\ri de decoperatare pe o lungime de 215 metri. Acestea vor fi printre primele lucr\ri ce vor fi efectuate `n scopul lungirii [i moderniz\rii pistei aeroportului de la Suceava. Ulterior, se vor putea trece la lucr\ri pe actuala zon\ de pist\ `n lungime de 1.800 de metri, `n a[a fel `nc=t s\ fie mereu l\sat\ o suprafa]\ suficient de `ntins\ `nc=t s\ poat\ ateriza avioanele de genul celor care aterizeaz\ [i acum, adic\ cele cu cel mult 70 – 80 de pasageri. „Vom avea `n vedere ca s\ organiz\m lucr\rile de a[a fel `nc=t tot timpul s\ avem m\car o distan]\ de 1.300 de metri disponibil\ pe pist\ iar lucr\rile de modernizare ale acesteia s\ nu afecteze circula]ia aeronavelor, cel pu]in `n condi]iile meteo prielnice. Singura perioad\ `n care vom fi nevoi]i s\ `ntrerupem circula]ia avioanelor va fi cea `n care lucr\rile de modernizare a pistei vor fi f\cute `n partea de mijloc a acesteia. Nu ne permitem riscul ca atunci s\ permitem aterizarea sau decolarea avioanelor [i de aceea, probabil o lun\ sau dou\, sper\m noi pe timp de var\, va fi `ntrerupt traficul pe aeroport”, ne-a mai spus Dumitru Sahlean.
Primul aeroport din Rom=nia care se modernizeaz\ cu fonduri prin POS – T este cel de la Suceava. Contractul a fost semnat, `n noiembrie 2011, iar proiectul de modernizare are o valoare de 39,5 milioane de euro, are preponderent finan]are nerambursabil\ de la UE [i bugetul na]ional, dar [i o component\ mai mic\ de finan]are de la bugetul CJ, reprezent=nd 2% din cheltuielile eligibile ale proiectului. Dup\ lucr\rile de modernizare, pe aeroport vor putea opera avioane de tipul Boeing 767 seria 300, cu 290-350 de pasageri sau cargo care pot transporta 100 de tone de marf\, `ns\ va mai fi necesar\ realizarea, `n viitor, a unui terminal special pentru transportul de marf\ pe calea aerului. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Elevii Teodor Cârloanță și Marian Nicolay Ionescu, în lotul lărgit pentru Olimpiada Internațională de Biologie din Kazahstan

Marian Nicolay Ionescu a obținut Mențiune acordată de Ministerul Educației și elevii Teodor Cârloanță, Amalia …