Friday , April 26 2024

Cum a ajuns, statistic, județul Suceava codaș la accesarea fondurilor europene din Programul Operațional Regional

Suceava este, în fapt, al doilea județ după Iași ca număr de contracte finanțate în cadrul Programului Operațional Regional 2014 – 2020. Cu 57 de contracte, județul nostru e depășit doar de Iași în Regiunea Nord-Est. Cu toate acestea, ca sume totale, Suceava e în coada clasamentului. Cum se explică această situație?. Cheia stă în proiectul de modernizare a drumurilor județene din Iași și  Suceava, derulat în comun de cele două județe, dar având lider de proiect CJ Iași, care apare ca atare în statistici 

fonduri

Suceava se poate lăuda, din punct de vedere statistic, doar cu primul loc de la coada celor șase județe ale Regiunii de Nord-Est în ceea ce privește fondurile nerambursabile accesate prin contractele de finanțare semnate în cadrul Programului Operațional Regional 2014 – 2020. Aceasta deși cu un număr de 57 de contracte de finanțare prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020 din 239 de asemenea contracte încheiate la nivelul Regiunii Nord-Est până la începutul lunii mai a.c., Suceava ocupa locul doi la acest capitol după județul Iași, unde au fost încheiate 61 de contracte de finanțare. Niciun județ din Regiunea Nord-Est nu este, din punctul de vedere al sumelor accesate, sub Suceava, unde totalul fondurilor nerambursabile care pot fi alocate efectiv în baza celor 57 de contracte este de 211,9 milioane de lei, în condițiile în care valoarea eligibilă pe cele 57 de proiecte este de 223,6 milioane lei, iar valoarea totală ajunge la 232,3 milioane lei. La polul opus ca număr de contracte este județul Vaslui, care cu doar nouă astfel de acorduri de finanțare a reușit să obțină cu 6,3 milioane de lei peste Suceava. Botoșaniul, care are doar 14 contracte de finanțare semnate prin P.O.R. 2014 – 2020, ar fi pe locul al doilea la nivelul Regiunii Nord-Est, cu 327 de milioane de lei fonduri nerambursabile contractate. Bacăul, cu peste 50 de proiecte pentru care s-au semnat contracte de finanțare prin POR 2014 – 2020, a reușit să atragă fonduri nerambursabile în sumă de 236,1 milioane lei, cu 2,7 milioane lei mai puțin decât Neamțul, care a depus cu zece proiecte mai puțin decât Bacăul. Desigur că din punct de vedere statistic Iașul figurează ca fiind pe locul 1 la nivel de regiune în ce privește sumele nerambursabile accesate prin POR 2014 – 2020, fiind vorba de 544,4 milioane de lei.

Cum se explică, însă, această situație aproape ireală?

Pe de o parte, trebuie spus că sumele accesate sunt diferite în funcție de proiectul în sine, axa de finanțare etc. Asta nu explică decât partial de ce sunt astfel de diferențe și explicația ar fi valabilă mai degrabă în cazul diferențelor dintre Neamț și Bacău decât a celor dintre Iași și Suceava.

În ce privește valoarea proiectelor accesate de instituțiile publice, este de notat că acelea sunt cele mai „consistente”, iar cel mai valoros – cu excepția celor de infrastructură rutieră – ar fi un proiect din județul Iași în sumă de 88.225.459,27 lei doar finanțarea nerambursabilă, în condițile în care cheltuielile eligibile sunt puțin peste 90 de milioane de lei, la care se adaugă încă 31,4 milioane de lei cheltuielile neeligibile. Este vorba despre proiectul intitulat „Creșterea eficienței energetice a clădirii în care funcționează Spitalul Clinic de Urgențe pentru Copii “Sf. Maria” Iași, prin măsuri de izolație termică a anvelopei clădirii, reabilitarea și modernizarea instalațiilor termoenergetice, instalarea și utilizarea unor surse de energie regenerabilă pentru asigurarea necesarului de energie al clădirii, implementarea unor sisteme de management energetic în scopul îmbunătățirii eficienței energetice și monitorizării consumurilor de energie, înlocuirea corpurilor de iluminat.” Niciun alt proiect derulat de instituțiile publice la nivelul Regiunii de Nord-Est și finanțat prin P.O.R. 2014 – 2020 nu este ca valoare nici măcar la o treime din valoarea acestui proiect, cu excepția proiectelor de infrastructură rutieră.

De fapt, aici este și explicația pentru care Suceava se situează pe ultimul loc. Administrația județeană suceveană a făcut eforturi să deruleze un mare proiect pe drumuri județene împreună cu Iașul încă din mandatul 2012 – 2016, demersuri care s-au concretizat după 2016. Este vorba despre proiectul intitulat „Îmbunătățirea accesibilității și a mobilității populației, bunurilor și serviciilor, în vederea stimulării dezvoltării economice durabile, prin modernizarea a 167,933 km de drumuri județene din județele Iași și Suceava aflate în proximitatea TEN-T și conectarea a 22 de unități administrativ-teritoriale urbane și rurale la rețeaua TEN-T.” Astfel, dacă scădem din suma totală nerambursabilă de 544.441.821,77 lei, cât ar avea Iașul, suma de 299.270.337,14 lei reprezentând finanțarea nerambursabilă pe proiectul de infrastructură rutieră care se desfășoară și pe județul Suceava ar rezulta că valoarea celorlalte 60 de proiecte finanțate prin POR la nivelul județului Iași este de 245.171.484,63 lei.

Din cauză că proiectul respectiv a fost depus de o asociere având lider Consiliul Județean Iași, în toate situațiile statistice de la nivel de Agenție de Dezvoltare Regională Nord-Est cu privire la fondurile accesate sau contractele semnate prin POR 2014 – 2020 figurează Iașul la rubricile „județ” și „localizare proiect”, nu și Suceava. Practic, ca urmare a acestei omisiuni din statisticile ADR – NE, oricine face o analiză simplistă poate concluziona că datele reflectă în mod indubitabil realitatea pentru că „nu mint cifrele”. Dacă însă diminuăm din proiectul de modernizare drumuri județene care figurează doar pe județul Iași suma aferentă Sucevei – lucrările urmând a fi realizate pe o lungime de 75,739 km care aparțin de Județul Suceava -, atunci cu siguranță că situația ar sta cu totul altfel. Practic, cheltuiala totală aferentă județului Suceava este 149.902.305,16 lei, iar cheltuiala pe total proiect este de 327.030.642,42 lei, de unde s-ar putea deduce că în jur de 120 de milioane de lei reprezintă finanțarea nerambursabilă aferentă Sucevei. Adunat la 211,9 milioane de lei, ar rezulta că fondurile nerambursabile alocate pentru proiecte necesare în județul Suceava ar fi de peste 330 de milioane de lei, ceea ce ne-ar plasa pe un loc 2 la nivelul Regiunii Nord-Est.

Totuși, este de precizat, tot în legătură cu proiectele ample ca acelea pe drumurile județene Botoșaniul și Vasluiul, unde sunt foarte puțin proiecte finanțate prin POR 2014 – 2020 și unde valoarea celor mai multe este mică, că acestea au ajuns să aibă, în final, o valoare foarte mare a fondurilor nerambursabile accesate prin POR. Astfel, finanțarea pe care Botoșaniul a obținut-o este de 307 milioane de lei, deci mai mare decât suma nerambursabilă aferentă proiectului comun al Iașului și Sucevei pentru o distanță de peste 160 de km. De fapt, și proiectul Botoșaniului este în comun cu Iașul, doar că, dacă în cazul proiectului comun dintre Suceava și Iași circa 40% din lucrări și din cheltuieli este aferent Sucevei, în cazul proiectului comun Iași – Botoșani volumul de lucrări este aproape covârșitor pe raza județului Botoșani, Iașul neavând nici măcar a zecea parte.

De asemenea, grantul pe care Bacăul l-a obținut pentru modernizarea a mai puțin de 100 km de drumuri județene este de 175 milioane de lei, iar finanțarea nerambursabilă pe care Vasluiul a obținut-o pentru modernizarea de drumuri județene este de 213 milioane de lei, în vreme ce Neamțul are doar 130 de milioane de lei. Deși atât Neamțul, cât și Bacăul au avut o abordare similară în sensul modernizării unui drum care să ducă până la limita cu județul vecin, cele două administrații județene nu s-au asociat ca să depună un proiect comun, așa cum a făcut Suceava cu Iașul. Bacăul, de altfel, a vizat și un tronson de drum până la limita cu un alt județ al Moldovei, respectiv Vrancea, care este însă plasat în Regiunea Sud-Est. De asemenea, proiectul celor de la Botoșani viza o creștere a gradului de coeziune pe așa-numita axă rutieră strategică 2: Botoșani – Iași (axa nr. 1 fiind Iași – Suceava).

Dacă în cazul proiectului comun dintre Iași și Suceava sunt aproape 178 km de drum, din care doar 75 km pe raza județului Suceava, cei mai mulți fiind pe raza județului Iași, în cazul proiectului comun dintre Botoșani și Iași doar circa 6,1 km sunt pe raza județului Iași, în vreme ce 106,3 km sunt pe raza județului Botoșani.

La nivelul Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Est au fost semnate pentru finanțare 239 de contracte pentru proiecte cu finanțare neramursabilă accesată prin axele Programului Operațional Regional, valoarea nerambursabilă maximală prevăzută prin cele 239 de proiecte fiind de 1,783 miliarde lei, în condițiile în care valoarea eligibilă este de 1,856 miliarde de lei – majoritatea proiectelor derulate prin POR 2014-2020 au intensitatea finanțării nerambursabile de 98% din cheltuielile eligibile. Valoarea totală a celor 239 de proiecte pentru care au fost semnate contracte de finanțare este de 1,989 milioane de lei, în valoarea totală fiind incluse și cheltuielile neeligibile. (Dan PRICOPE)

 

 

Vezi si

Elevii Teodor Cârloanță și Marian Nicolay Ionescu, în lotul lărgit pentru Olimpiada Internațională de Biologie din Kazahstan

Marian Nicolay Ionescu a obținut Mențiune acordată de Ministerul Educației și elevii Teodor Cârloanță, Amalia …

3 comments

  1. Cauza 99% e ca a inceput sa nu se mai poata sifona €¥£¢$ si cu bani ,,altora” cam greu in ultimie luni === facultate la Botosani- Gherla-Rahova….. , si cum cei alesi ,,e porci” – ,,mai bine fara” – nu de alta dar ii pune pacatul(lacomia) precum in ultimi 14 ani

  2. dati-vă demisia

    Noi populimea ne-am lasat prostiti! Uitati ce specimene de puturosi avem! Daca ii intrebi ce au facut pâna acuma, o sa dea vina pe vremea proasta!

  3. …aceasta este valoare celor ce ocupa functii si care se perinda in toate partidele doar din lipsa de ocupatie…sunt incapabili dar gargaragii . Votati-i din nou ca sa aratam cat de prosti suntem !