Saturday , April 27 2024

Prima impresie bazată pe atractivitate poate fi modificată

Prima impresie pe care o formăm despre o persoană pe baza aspectului acesteia poate fi modificată sau chiar inversată atunci când primim informații contrastante despre atractivitatea acesteia, au descoperit oamenii de știință.

Cercetătorii de la Universitatea Ghent au făcut o serie de studii. În primul studiu, participanții au fost rugați să își formeze impresii despre persoane pe baza unor fotografii ale unor fețe cu diferite niveluri de atractivitate. Apoi au fost informați că fotografiile ar fi putut fi modificate, făcând ca persoanele atractive să pară mai mult sau mai puțin atractive decât sunt în realitate sau invers.

Rezultatele au arătat că, deși persoanele atractive erau în general evaluate mai pozitiv, informațiile actualizate nu au modificat semnificativ aceste impresii inițiale.

În al doilea studiu, informațiile de actualizare au fost făcute mai explicite. Participanților li s-au arătat exemple de modul în care atractivitatea ar putea fi îmbunătățită sau redusă în mod artificial cu ajutorul unui software de editare a fotografiilor.

Rezultatele celui de-al doilea studiu au fost mai concludente. Atunci când informațiile de actualizare sugerau că o persoană era mai puțin atrăgătoare decât se credea inițial, atributele pozitive asociate cu aceasta au scăzut.

În cel de-al treilea studiu, cercetătorii au măsurat impresiile participanților cu privire la atractivitate și la trăsăturile de personalitate în două momente diferite – înainte și după furnizarea informațiilor de actualizare.

Constatările acestui al treilea studiu au fost cele mai convingătoare. Acesta a demonstrat că impresiile pozitive inițiale bazate pe atractivitate pot fi inversate în mod semnificativ după actualizare.

De exemplu, dacă participanților li se spunea că o persoană pe care o considerau inițial atractivă era de fapt mai puțin atractivă, aceștia îi acordau, de asemenea, o notă mai mică în ceea ce privește trăsăturile pozitive de personalitate.

Acest efect s-a produs chiar dacă participanților nu li s-a reamintit în mod explicit de informațiile de actualizare atunci când au făcut al doilea set de evaluări.

Cercetătorii concluzionează că aceste rezultate au implicații importante pentru modul în care ne formăm impresii despre ceilalți.

Constatările sugerează că, deși prima impresie bazată pe atractivitate este puternică, aceasta nu este ireversibilă. Informarea oamenilor despre faptul că o persoană pe care o consideră atractivă este de fapt mai puțin atractivă poate duce la o schimbare a impresiilor lor despre personalitatea acelei persoane.

“De exemplu, dacă o persoană este respinsă pentru un loc de muncă sau pentru o relație din cauza atractivității sale, informațiile actualizate despre atractivitatea reală a persoanei ar putea ajuta la reducerea acestei prejudecăți”, a spus Marine Rougier, autorul principal al studiului.

Studiul a fost publicat în European Journal of Social Psychology. (Mediafax)

Vezi si

Artistul fenomen Burna Boy vine la vară la UNTOLD

Untold, unul dintre cele mai mari festivaluri din lume, anunță noi nume de artiști îndrăgiți …