Chef Adi Hadean, despre mancarea comandata online: „Eu nu as numi-o mancare. As numi-o nutret livrabil”

07 august 2020, 19:10

Cunoscutul chef Adrian Hadean atrage atentia, intr-o postare publicata pe pagina sa de Facebook, cu privire la calitatea hranei comandate „apasand un buton”. Bucatarul numeste acest gen de mancare „nutret livrabil”.

„Nu-i rau nici sa mananci mancare comandata/livrata sau take-away, daca poti face asta in mod constient. Ceea ce se intampla tot mai putin, judecand dupa cursa nebuna a aplicatiilor care se intrec sa livreze mai repede, mai ieftin. Apesi un buton si capeti in schimb promisiunea ca intr-o ora vei manca mancare calda. Da’ eu nu as mai numi-o mancare. As numi-o nutret livrabil, cu tot respectul pentru nutret”, scrie Adrian Hadean, pe Facebook.

Bucatarul si-a argumentat punctul de vedere aratand ca „orice trebuie sa fie cald, in 5 minute nu va mai fi la fel de cald” si „orice trebuie sa fie rece, in 5 minute nu va mai fi la fel de rece”.

„Orice lucru ieftin e pe cheltuiala ta, dar inca nu realizezi. Scaderea calitatii mancarii e inevitabila si garantata, mai garantata (permiteti) decat livrarea intr-o ora. Mancare ieftina poate insemna pentru tine o rosie cumparata vara din Obor. Pentru un restaurant, mancare ieftina inseamna ingrediente mai proaste, personal necalificat (cu capacitate redusa de a gati vag corect, cu capacitate redusa de a respecta niste norme de igiena stricte), inseamna un meniu limitat la carbohidrati in exces, grasimi in exces, tehnici de gatire folosite abuziv (prajire+prajire si un pic de prajire la final), legume conservate si supe cu multa gelatina, care raman fierbinti 20-30 de minute dupa ambalare. Asta inseamna ca in realitate, un restaurant care are pretentii de la sine, fie nu se baga, fie pierde lupta prin abandon sau prin abandonarea principiilor care stau la insasi baza deschiderii sale. Nu-i bai, castiga industria de fast food. Pierdeti voi, care renuntati la capacitatea de a gusta o mancare, la capacitatea de a intretine o conversatie cu un chelner sau cu persoana alaturi de care mancati in oras”, mai arata Hadean.

In ampla postare de pe pagina sa de Facebook, Hadean a aratat si efectele pe termen lung ale obiceiului de a comanda mancare livrata la domiciliu prin intermediul aplicatiilor online.

„Apasati in continuare pe butoane virtuale care nu mai fac nici macar „click”, apoi repede-repede, niste bani pe care nu i-ati vazut niciodata intra in contul unei firme care trei-cinci zile mai incolo o sa plateasca mancarea pe care ati consumat-o voi azi, dupa ce retine 35-42% din pretul pe care l-ati platit voi, deja scazut, pentru ca-i viata grea si competitia dura. Voua o sa va sugereze permanent optiuni bazate pe ce review-uri ati postat online, pe ce ati cumparat anterior, pe cati bani au cheltuit cei care-si fac reclama in aplicatii. Mai putin pe gustul mancarii, pe calitatea texturilor, pe compozitia fiecarei imbucaturi. Apoi, la 45 de ani, doua stenturi mai tarziu, ajunsi pe o terasa care a supravietuit cine stie cum apocalipsei, o sa va oripilati pentru ca mancarea n-a ajuns la voi instantaneu, pentru ca n-are trei linguri de sare si una de monoglutamat de sodiu ca sa mai simtiti si voi vreun gust, pentru ca tampitul de ospatar e si el om si are reactie, pentru ca pastele sunt al dente si carnea chiar opune rezistenta cand o musti (mizeriile alea din „vita” cu 39 de lei portia si care „se topesc in gura” sunt fragezite artificial, adesea chimic, ca sa stiti si voi), pentru ca bucatarului i se rupe de mama dumneavoastra si de cum v-a invatat dansa sa va gestionati asteptarile”, a mai punctat Adi Hadean.

reportersite