Tuesday , May 7 2024

HOMO VALACHUS – Despre coincidenta

R\zboaiele, crizele financiare, dictaturile, molimele [i pauperizarea subit\ s`nt, `n general, rezultatele unor asemenea „coinciden]e” – explicate de „speciali[ti” `n mod savant [i erudit, `ntocmai precum viteazul pelerin.

La o re-lectur\ de noapte, descop\r `n faimosul roman al lui François Rabelais – Gargantua [i Pantagruel – un episod plin de conota]ii istorico-morale. Le `mp\rt\[esc aici [i cu dumneavoastr\. Pe scurt, `n timpul r\zboiului dintre Grandgousier (tat\l lui Gargantua) [i vecinul s\u Picrocol, protagonistul uria[ (Gargantua) se `ntoarce acas\ din c\l\toria parizian\ de studii pentru a-[i ajuta familia `n efortul militar. Ajuns pe domeniul regal [i fiind cam `nsetat de drum, imensul fl\c\u a dorit o salat\ de l\ptuci. Din `nt`mplare (coinciden]\, desigur), `n gr\din\, dup\ verze, l\ptuci [i p\st\i cu boabe de maz\re, `nfrico[a]i de r\zboiul nea[teptat izbucnit `ntre cele dou\ regate, se ascundeau [ase pelerini de la Saint-Sebastien. Gargantua `n[fac\ mai multe gr\mezi de salat\ verde [i, `mpreun\ cu ele, pe c\l\torii aminti]i, prea speria]i ca s\ dea vreun semn de via]\. Conform descrierii suculente a autorului `nsu[i, gigantul “i-a azv`rlit de-a valma cu salata `ntr-o strachin\ (mare c`t butoiul care se p\streaz\ la m\n\stirea din Citeau) [i i-a amestecat cu sare, o]et [i untdelemn. P`n\ s\ se a[eze la mas\ `nfulecase vreo cinci din ei, c`nd ie[i la iveal\, afar\ din strachin\, toiagul celui de-al [aselea, care st\tea pitit, mai mult mort dec`t viu, dup\ un sf`rc de l\ptuc\. «Mi se pare c\ e un corn de melc, a spus Grandgousier, z\rind toiagul. Nu-l m`nca!» «De ce nu? a `ntrebat Gargantua. Melcii s`nt buni toat\ luna». A apucat `ntre degete toiagul, l-a tras afar\ cu c\l\tor cu tot [i l-a supt cu poft\, stropindu-l cu o du[c\ grozav\ de t\m`ios.”
Ajun[i `n gura c\pc\unului, pelerinii tr\iesc un adev\rat co[mar. Valurile de vin `i poart\ `n toate direc]iile, aproape `nec`ndu-i, iar buc\]ile de salat\ cad peste ei cu puterea unor copaci. Reu[esc cu greu s\ p\trund\ `n cavitatea unei m\sele bolnave (iar\[i, fericit\ coinciden]\!), unde loviturile toiagelor `i produc o durere teribil\ lui Gargantua. Oprindu-se din osp\], uria[ul dibuie[te cu o imens\ scobitoare locul inflamat, `i apuc\ pe fiecare dintre bie]ii c\l\tori de marginile anterielor [i `i arunc\ afar\. V\z`ndu-se sc\pa]i, ace[tia fug de m\n`nc\ p\m`ntul, dar, `n plin c`mp, au surpriza unor noi `ncerc\ri. Uria[ul (cu setea ast`mp\rat\ din bel[ug) hot\r\[te c\ ar fi vremea – cum spune Rabelais – “s\-[i de[erte durerea.” Udul n\valnic al lui Gargantua taie calea traumatiza]ilor pelerini, oblig`ndu-i s\ lupte cu valurile. Nu peste mult timp, ei mai cad [i `ntr-o capcan\ pentru lupi, de unde ies doar printr-o nesperat\ coinciden]\ (un membru al grupului `nt`rziase `n confruntarea cu talazurile imundului lichid urie[esc [i, descoperindu-[i tovar\[ii captivi, `i ajut\ s\ ias\ afar\). ~n sf`r[it, epuiza]i, nimeresc peste un refugiu forestier. Aici `ncearc\ s\ descopere semnifica]ia secret\ a evenimentelor aparent f\r\ noim\ prin care trecuser\.
Cel mai r\s\rit, Lasdaler pe numele lui, le explic\ totul coechipierilor prin clasica strategie a coinciden]elor simbolice. Astfel, r\st\lm\cind Psalmii lui David, respectivul citeaz\ versete celebre [i, ulterior, le aplic\ (suficient de brutal) straniei realit\]i: “C`nd se ridicar\ oamenii `mpotriva noastr\, poate ne m`ncau de vii” (aluzie la momentul `ngurgit\rii salatei); “C`nd s-a `nvolburat m`nia lor `mpotriva noastr\, poate c\ apa ne-ar fi `nghi]it” (aluzie la valurile de vin c\zute peste ei); “Sufletul nostru r\zbi prin puhoi” (aluzie la `notul urinifer) [i “Sufletul nostru s-a smuls, precum pas\rea din lan]ul v`n\torilor” (aluzie la capcana pentru lupi). Finalul apoteotic al lui Lasdaler con]ine, indubitabil, necesarul mesaj optimist: Et nos liberati sumus. Oricine recunoa[te `n “descifrarea” personajului rabelaisian str\vechea tehnic\ uman\ de adaptare a istoriei la normele flexibile ale atotcuprinz\toarei fic]iuni. Realul sec [i adesea absurd cap\t\ sens, `n interiorul con[tiin]elor traumatizate, prin medierea (benefic\) a imaginarului (arbitrar), fie el de natur\ individual\ ori colectiv\. ~n fapt, singurul instrument care func]ioneaz\ aici cu prisosin]\ este “potrivirea” situa]ional\ inteligent\, adic\ o veritabil\ “art\ a coinciden]elor”. Acesta pare s\ fie – mutatis mutandis – modul nostru de a[ezare `n istorie. Intermediem realitatea mereu prin con[tiin]a noastr\ deformant\, punem deasupra obiectelor o lentil\ transfiguratoare, l\s`nd mecanismul de wishful thinking s\ func]ioneze cu o intensitate dezarmant\.
“Coinciden]ele” simbolice nu `nceteaz\ astfel a se stabili `ntre lumea real\ [i cea imaginar\. R\zboaiele, crizele financiare, dictaturile, molimele [i pauperizarea subit\ s`nt, `n general, rezultatele unor asemenea „coinciden]e” – explicate de „speciali[ti” `n mod savant [i erudit, `ntocmai precum viteazul pelerin. Mul]imea ascult\ discursurile cu gura c\scat\, zic`ndu-[i, `n r\stimpuri: „Complicat, dom’le!”. ~n sf`r[it, coinciden]\ sau nu, am uitat s\ precizez c\ romanul lui Rabelais reprezint\ o spumoas\ comedie de moravuri, dincolo de latura lui serioas\. À bon entendeur, salut!

Codrin Liviu CU}ITARU

Vezi si

Cinema City din Iulius Mall Suceava deschis în prima zi de Paști. Programul complet al Iulius Mall de Sărbători

De Paște ne întâlnim cu bucurie și recunoștință pentru a celebra nu doar renașterea primăverii, …