Sunday , June 20 2021

Să nu ne mai amăgim! Nici autostrada A7 și nici măcar un drum expres nu vor ajunge degrabă la Suceava-Siret

Conform declarațiilor de acum două zile ale ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă (USR-PLUS), probabilitatea ca sectorul de drum rapid de la Pașcani la Siret via Suceava să fie autostradă este simbolică. Ministrul a anunțat miercuri că a fost aprobată investiția autostrăzii A7 Ploiești – Buzău și că prin PNRR vor fi finanțați circa 320 de kilometri de autostradă A7, adică fix până la Pașcani. Nici varianta că vom avea repede  măcar un drum expres de la Pașcani până la Siret nu stă în picioare. Dacă A7 de la Ploiești la Buzău va fi realizată în trei ani și, probabil, celelalte trei tronsoane de autostradă așijderea vor dura trei ani, până la identificarea altor surse de finanțare pentru drumul expres de la Pașcani la Siret și organizarea licitațiilor și apoi derularea lucrărilor este foarte puțin probabil ca până în 2025, în cel mai optimist scenariu, să fie și pe teritoriul județului nostru o infrastructură rutieră de mare viteză care să ne lege de Pașcani și apoi de Capitală

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă (USR-PLUS) a confirmat miercuri ceea ce cotidianul Obiectiv de Suceava a spus cu diferite ocazii: probabilitatea ca sectorul de drum rapid de la Pașcani la Siret via Suceava să fie autostradă este simbolică.

De altfel, licitația a fost organizată pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic al unui drum expres. În conformitate cu cele prevăzute în Master Planul General de Transport, varianta revizuită din perioada Guvernului „tehnocrat” Cioloș, tot drumul rapid de la Ploiești la Siret urma să fie drum expres, având indicativul DX 5 iar pentru drumul expres de la Bacău la Piatra Neamț și de la Suceava la Botoșani indicativele erau DX 5A și, respectiv, DX 5B.

Abia pe fondul unei posibile relaxări a respectivelor prevederi și în contextul în care România vrea să acceseze fonduri europene (granturi și împrumuturi) din așa numitul Plan Național de Redresare și Reziliență (PNRR) a revenit în discuție vechea poveste – uitată de cei care au realizat Master-Planul – a unei autostrăzi (A7), nu doar a unui drum expres. Numai că în timp ce documentațiile pentru primele patru sectoare (Ploiești – Buzău, Buzău – Focșani, Focșani – Bacău și Bacău – Pașcani) sunt finalizate și au atașată o analiză suplimentară cu privire la opțiunea pentru autostradă, pentru sectoarele de la Pașcani la Suceava și de la Suceava la Siret nu se pune problema. „La sfârșitul anului trecut au fost semnate contractele pentru proiectare drum expres cu termene de predare octombrie 2022”, a fost răspunsul clar al ministrului Transporturilor într-o conferință de presă de după ultima ședință de Guvern.

“Am aprobat azi indicatorii tehnico-economici, investiţia A7 Ploieşti-Buzău. Este un moment mare pentru acest proiect, practic este asumarea că acest proiect se va face, aprobarea investiţiei de către Guvernul României. Ce este absolut special la acest proiect este că acest moment va fi urmat imediat de paşi concreţi, fiind un proiect care a fost pregătit în ultimii doi ani la stadiu de detaliu, cu proiect tehnic, cu partea de exproprieri, de relocări de utilităţi. Deja avem în curs exproprierile şi vor fi lansate cât de curând. Iar licitaţia pentru construcţie, pentru execuţie va fi lansată până la sfârşitul lunii mai. (…) Pur şi simplu la semnarea contractului, care depinde de durata desfăşurării licitaţiei, un caz optimist ar fi 4-6 luni, mai depinde şi de partea de contestaţii, de la semnarea contractului constructorul poate intra direct în teren. Nu urmează o pauză, un an de zile, doi ani de zile până când efectiv avem lucrări. (…). Următoarele sectoare, Buzău-Focşani, Focşani-Bacău şi Bacău-Paşcani din această autostradă sunt într-un stadiu similar, fiind vorba despre decalaj de câteva luni, în jur de 3-4 luni între fiecare secţiune. (…)  Anul acesta cred că pe toate, până la Paşcani, este vorba de 320 km de autostradă, le putem scoate la licitaţie. Este vorba de licitaţie de execuţie, fără partea de proiectare, care e făcută deja de companie. Deci se poate intra deja în teren când semnam contractul. Este o sumă mare pentru întregul proiect, e vorba de câteva miliarde de euro pe care îi vrem finanţaţi din PNRR şi pentru asta am argumentat şi aşa va fi transmis programul PNRR la Bruxelles”,  a explicat ministrul Transporturilor, la finalul şedinţei de Guvern de miercuri.

Declarația ministrului Cătălin Drulă (de la minutul 16:50):

Asta înseamnă că dacă prin PNRR va putea fi realizată o autostradă prin Moldova, atunci aceasta va fi finanțată doar până la Pașcani, în cel mai bun caz.

PNRR are termene mult mai scurte și mai stricte decât alte programe cu finanțare europeană care nici măcar nu au fost lansate și care, din câte se pare, vor fi lansate după PNRR.

Prin urmare, probabilitatea ca Guvernul să întârzie accesarea finanțării din PNRR până în octombrie 2022 de dragul ca și Suceava să aibă autostradă este doar simbolică sau mai curând neglijabilă.

De altfel, după cum a anunțat ministrul că a fost aprobată investiția autostrăzii A7 Ploiești – Buzău și că prin PNRR vor fi finanțați circa 320 de kilometri de autostradă A7, devine tot mai clar că de la Pașcani la Siret va fi doar drum expres.

Nu este rău nici asta, având în vedere că normativele din România sunt destul de pretențioase în privința drumurilor expres care trebuie să arate ca o autostradă fără bandă de urgență și unde regimul maxim de viteză este 120 km/h în loc de 130 km/h. Asta pentru că în Master Plan este specificat că orice drum expres trebuie proiectat și realizat de așa manieră încât să poată fi, ulterior, cât mai ușor transformat în autostradă. Probabil că singura variantă prin care s-ar mai putea realiza o autostradă în loc de drum expres este o nouă revizuire a Master Planului.

Problema de fond este însă aceea că dacă A7 de la Ploiești la Buzău va fi realizată în trei ani și, probabil, celelalte trei tronsoane de autostradă așijderea vor dura trei ani, până la identificarea altor surse de finanțare pentru DX5 de la Pașcani la Siret și organizarea licitațiilor și apoi derularea lucrărilor este foarte puțin probabil ca până în 2025 să fie și pe teritoriul județului nostru o infrastructură rutieră de mare viteză care să ne lege de Capitală. Singurul beneficiu este că Romanul zilelor noastre „se mută” mai la deal, la Pașcani. (D.P.)

 

Vezi si

Trei răniți într-un accident la Stroiești. Un autoturism a lovit o mașină parcată

Sâmbătă seara, în jurul orei 21, un autoturism care rula pe DN 17 a lovit …

9 comments

  1. Parlamentarii de Suceava de ce nu intră în grevă parlamentară?

  2. D-le -Flutur sunteti singurul vinovat . Daca nu mai sunteti agreat la CENTRU de ce nu ne lasati in pace si sa va vedeti de batranete. Ramanti tot cu plombarile pe la Panaci ,Cosna ,Fratauti ,Negostina etc .

  3. Voi, cei care sunteti la butoane, faceti front comun si salvati Bucovina! Daca nu sunteti in stare, plecati acasa. Ne-am saturat de subdezvoltare!

  4. Luati atitudine!

    Sudi-stii nu au inima pentru Bucovina – care nu are industrie si nu poate sa se dezvolte singura.
    Bucovina poate sa mai astepte!
    De ce s-a ajuns aici?!
    De ce nu luati atitudine? Bucovina nu-i a Romaniei?!

  5. Doamne, poate să fie o țară ca a noastră așa de blestemată? Ani de-a rândul ne-au condus oameni așa zișii POLITICIENI, vai de mama voastră și nici până în ziua de astăzi nu s-au trezit. Ce lăsați copiilor voștri?,

    Ați furat, ați vândut tot ce se poate și nu ați fost înstare să faceți o bucată de drum, toate drumurile sunt încă de pe timpul lui Ceaușescu, ce să mai vorbim de altceva.

    Vai de capul nostru, unde-i Țepeș Doamne?

  6. Vă mai amintiți ? După alegerile prezidențiale, dl Flutur agirma ca de la 1 ianuarie întra plugurile în brazdă pe autostrada București-Suceava . Probabil și la viitoarelor alegeri va promite la fel. SF-uri. Ca ale fratelui sau geaman în ale promisiunilor deșarte , dl primar Arătat 2 Pardon, Lungu

  7. Mă mir că chiar aveați speranțe.poate peste 50de ani.

  8. Dar ce nu va convine bai Sucevenilor? Pai in planul de relansare si rezilienta economica nu se intelege ajutarea unei zone defavorizate ca suceava si botosani cu o autostrada/drum expres.. ca-i imactul economic si social prea mare pentru niste fraieri.. mai important este sa-si faca Cluj-ul metrou cu mai multi bani de cat costa bucata aia de autostrada.. si cand le da cu flit comisia ca nu vede marele avantaj economic la metroul din cluj o dau ca-i pentru mediu :))) de parca ei nu-s pe autobuze electrice deja… dar na baronetele PNL de Cluj Boc trage cat poate indiferent ca dupa cum s-a vazut si din rezultatele economice Cluj-ul nu prea a suferit si nici susceptibil nu-i… ATI VOTAT PNL AVETI PNL!

  9. Sica mandolina

    Ma nenorociților, sa mai aveți curajul sa cereți votul,, prostilor” asa cum ii considerați voi pe votanți.