Thursday , May 9 2024

Studiu în 20 de țări: Elevii români, sub medie la cunoștințe și gândire civică

 Raportul național Internațional Civic and Citizenship Education Study – ICCS lansat, miercuri, de Facultatea de Psihologie și Ştiințele Educației a Universității București arată că elevii români se află sub media ICCS 2022 (508) obținând un scor de 470 la evaluarea cunoștințelor și gândirii civice, plasând România pe locul 16 din 20 de țări participante, relatează Agerpres.

Image by freepik

Potrivit studiului, aproximativ un sfert dintre elevii români se află la nivelul D de competență sau mai jos (față de 14,2% media ICCS 2022), iar aproximativ o cincime se află la nivelul A (față de 30,6% media ICCS 2022).
Din punct de vedere al implicării civice în școală și comunitate, cei mai mulți elevi români (86%) au votat pentru alegerea reprezentantului clasei în Consiliul elevilor, față de 78% media țărilor participante la ICCS 2022. Totodată, mai puțin de o treime dintre elevii români (28%) au interes ridicat și foarte ridicat față de politică și problemele sociale, față de 30% media ICCS 2022.
Mai mulți elevi români (55%) decât media ICCS 2022 (37%) au declarat că fac parte din grupuri de voluntariat care ajută comunitatea locală.
În ceea ce privește încrederea în instituțiile statului, intențiile de vot și participare, cei mai mulți elevi români (7 din 10) consideră că democrația este cea mai bună formă de guvernământ, dar numai 4 din 10 elevi au încredere ridicată în Guvern și Parlament, față de 5 din 10 media ICCS. Intențiile de vot ale elevilor români sunt mai optimiste decât media ICCS 2022, peste trei sferturi dintre aceștia au declarat că ar vota la cel puțin un tip de alegeri în viitor.
Asemănător elevilor din celelalte țări participante, cel puțin jumătate dintre elevii români se așteaptă să participe pe viitor la activități civice legale și politice (să ia legătura cu reprezentantul ales, să participe la marșuri/proteste pașnice, să colecteze semnături pentru o petiție).
Într-o măsură mai mare decât media ICCS 2022, elevii români consideră că pe viitor se vor implica în activități de protecția mediului, iar aproape 9 din 10 elevi consideră că îi vor încuraja și pe ceilalți să se implice.
Elevii români au un sentiment puternic de apartenență europeană: 97% dintre aceștia se declară europeni, 94% sunt mândri de apartenența României la Uniunea Europeană, ambele procente sunt mai mari decât media ICCS 2022 (95% respectiv 91%).

Majoritatea elevilor români susțin libertatea de circulație în interiorul Europei: 96% dintre aceștia consideră că libertatea cetățenilor europeni să lucreze oriunde în Europa este benefică pentru economia continentului și numai 30%, față de 4% media ICCS 2022, consideră ar trebui să se limiteze într-o anumită măsură drepturile europenilor la muncă în spațiul european.
Printre recomandările raportului se numără revizuirea periodică și îmbunătățirea curriculum-ului de educație civică, mini-granturi de inovare dedicate școlilor pentru a susține proiecte civice, revizuirea standardelor de evaluare externă a unităților de învățământ în sensul integrării aspectelor ce țin de educație civică și dezvoltare durabilă, programe de formare continuă a cadrelor didactice.

Vezi si

ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, a fost trimis în judecată de DNA

Procurorii DNA Constanța au dispus trimiterea în judecată a lui ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, într-un …