Saturday , April 27 2024

De ce a ales Steve Jobs numele Apple pentru compania sa

Sunt numeroase teoriile privind alegerea m\rului ca simbol al companiei întemeiate de a[a-numitul guru al noilor tehnologii. M\rul mu[cat poate fi simbolul noii ere: a manipul\rii a milioane de date care faciliteaz\ sarcinile noastre zilnice mi[când un singur deget pe ecran, noteaz\ vineri ziarul ABC. Totu[i de ce a ales Steve Jobs acest fruct ca nume [i logo pentru compania sa? Sunt numeroase teoriile, unele oficiale altele care ]in de legend\, dar niciuna clarificatoare.
Sunt unii care spun c\ studentul cofondator al companiei era mare fan Beatles [i a decis s\ aleag\ numele drept omagiu adus discografiei trupei cu aceea[i denumire. Totu[i, exper]ii asigur\ c\ o persoan\ atât de serioas\ ca Jobs nu putea fi atât de lipsit de originalitate [i s\ copieze pur [i simplu numele.
Alte versiuni asigur\ c\ originea numelui este legat\ de Isaac Newton [i de teoria sa a gravit\]ii pe care a dovedit-o folosind acela[i m\r. Astfel încât primul logo al companiei, l-ar fi reprezentat pe Isaac Newton stând sub un mar, cu un fruct deasupra capului. Pentru c\ a considerat ca desenul con]ine prea multe detalii pentru a putea fi reprodus cu u[urin]\ pe toate produsele Apple, Jobs l-a angajat pe Rob Janoff pentru a regândi sigla.
Unii sus]in c\ noul logo multicolor al Apple (care face trimitere la steagul gay) ar fi o aluzie la matematicianul homosexual Alan Turing, unul din p\rin]ii computerului modern, care s-a sinucis mu[când dintr-un m\r injectat cu cianur\. Matematicianul britanic se f\cuse remarcat în cel de-al doilea r\zboi mondial pentru “spargerea” codurilor germane. Cariera lui a luat îns\ o cotitur\ tragic\ dup\ ce s-a descoperit ca este homosexual, într-o ]ar\ unde aceast\ orientare era pedepsit\ cu închisoarea. În 1954 este g\sit mort, intoxicat cu cianur\, lâng\ trupul s\u se afla un m\r din care fusese mu[cat\ o înghi]itur\.
Mai simpl\ este teoria care sus]ine c\ lui Steve Jobs îi pl\ceau foarte mult merele sau c\ pur [i simplu mânca un m\r în momentul în care a decis s\ înregistreze numele companiei.
La rândul s\u cofondatorul Apple, Steve Wozniak asigur\ c\ la originea m\rului st\ un lucru mult mai simplu decât tot ceea ce se crede: Jobs ar fi ales acest logo pentru compania sa pentru simplul fapt c\ un fermier din Oregón i-a sugerat acest nume.

Cum a revolu]ionat Jobs industria muzicii

Steve Jobs, creatorul dispozitivului iPod [i al magazinului online iTunes, este considerat omul care a revolu]ionat industria muzical\, pe care a determinat-o s\ se angajeze definitiv – nu îns\ f\r\ obstacole – pe drumul c\tre digitalizare, informeaz\ AFP.
Atunci când grupul Apple a lansat player-ul iPod, în 2001, muzica era de câ]iva ani deja codificat\ în format MP3, iar produc\tori precum SanDisk [i Sony comercializau deja diverse modele de playere.
Dar, cu cât Sony “nu înceta s\ pun\ obstacole” pentru a-[i proteja propria marc\, Sony Music, sub forma mai ales a limit\rii formatelor muzicale, cu atât “Apple voia ca utilizatorii-consumatori de muzic\ s\ profite la maximum de pe urma lor”, a declarat James McQuivey, analist la Forrester Research.
Doi ani mai târziu, magazinul online iTunes, bazându-se pe succesul înregistrat de iPod, a devenit prima aplica]ie de acest gen care a sprijinit [i promovat masiv desc\rc\rile legale de muzic\, impunând condi]ii draconice distribuitorilor, obliga]i s\ accepte un pre] unic [i vânzarea de cântece individuale.
“Apple a pus st\pânire pe industria muzical\ în dauna produc\torilor, pentru c\ grupul american era centrat în totalite asupra consumatorului”, a ad\ugat McQuivey.
Opt ani mai târziu, întreaga industrie muzical\ – arti[ti [i marile asocia]ii ale produc\torilor – i-au adus un omagiu unanim lui Steve Jobs.
Asocia]ia american\ a caselor de discuri (Recording Industry Association of America) RIAA) a avut un motiv special pentru a-i mul]umi, deoarece inven]iile lui Jobs i-au permis s\ lupte eficient contra pirateriei [i a site-urilor de partajare de fi[iere (P2P), care privau casele de discuri de încas\rile ce li se cuveneau.
“Odat\ cu lansarea iTunes [i a altor platforme, Steve Jobs [i grupul Apple au contribuit la apari]ia unei noi epoci, în care a devenit din nou u[or [i acceptabil s\ pl\te[ti pentru a asculta muzic\”, a declarat, joi, Cary Sherman, directorul RIAA.
În prezent, statisticile RIAA arat\ c\ explozia muzicii în format digital a dublat vânz\rile muzicale totale, ca volum, dar a cauzat sc\derea de peste trei ori a vânz\rilor de CD-uri, între anii 2003 [i 2010.
Cu toate acestea, formatul digital – incluzând toate platformele (iTunes, servicii pe baz\ de abonament, ofert\ finan]at\ prin publicitate) – continu\ s\ genereze încas\ri mai mici decât CD-urile.
Distribu]ia de muzic\ în format digital reprezint\ 29% din totalul încas\rilor din acest sector” în 2010, de circa 4,6 miliarde de dolari”, a anun]at la începutul acestui an International Federation of the Phonographic Industry (IFPI). Tendin]a este totu[i una cresc\toare: procentul era de 25% în 2009, iar în Statele Unite, formatul digital se apropie de pragul de 50%.
În acela[i timp, de[i iTunes r\mâne de departe cel mai mare distribuitor de muzic\ în format digital, potrivit exper]ilor de la Forrester Research, pozi]ia acestuia nu mai este la fel de dominant\ ca în anii trecu]i.
Aceste case de discuri “au sfâr[it prin a înv\]a s\ treac\ la formatul digital”, spune James McQuivey, explicând c\ produc\torii muzicali au de acum mai mul]i interlocutori cu care s\ negocieze: distribuitorii concuren]i ai lui Apple, precum Amazon, dar [i site-uri [i platformele de posturi radio online, precum Pandora [i Spotify.
Pe de alt\ parte, concuren]ii [i-au lansat propriul canal de distribu]ie digitalizat\, Vevo, asociat site-ului YouTube, finan]at din publicitate.
În plus, afirm\ James McQuivey, grupul Apple “nu a dus iTunes la un nivel superior” [i pare c\ a pierdut trenul care duce spre “internetul social”.
“Apple faciliteaz\ cump\rarea [i ascultarea de muzic\ (…) dar nu a furnizat mijlocul pentru a partaja muzica sa [i de a descoperi piese noi prin intermediul gusturilor celorlal]i”, a explicat McQuivey.
În orice caz, muzica traverseaz\ o perioad\ de recul în universul Apple: cabinetul de marketing NPD afirm\ c\, în Statele Unite, 75% dintre vizitatorii magazinului online iTunes cump\r\ muzic\ din arhiva acestei aplica]ii, comparativ cu procentul de 82% înregistrat în 2010, iar utilizatorii de internet cump\r\ în prezent tot mai multe aplica]ii, inclusiv muzicale.
“Succesul platformei Pandora este strâns legat de cel al iPod-ului [i al tabletei iPad”, afirm\ James McQuivey, deoarece “clien]ii iTunes vor s\ de]in\ [i alte modalit\]i pentru a avea acces la muzic\”. (AGERPRES)

Vezi si

Un vaccin ARNm împotriva cancerului de piele, testat în faza a 3-a la Londra

Primul vaccin personalizat din lume pe bază de ARN mesager împotriva melanomului – care are …