Wednesday , May 8 2024

Primarul Lungu vrea să mai cumpere autobuze electrice din economiile obținute la licitațiile pe proiecte cu finanțare europeană

Contractul de achiziție a 25 de autobuze electrice mari a fost cu peste 9 milioane de lei mai scăzut decât s-a estimat la licitație, suma fiind similară cu cea preconizată pentru achiziționarea a încă zece autobuze electrice mici și pentru care, deocamdată, nu s-au prezentat oferte. 15 dintre autobuzele electrice mari vor sosi la Suceava în partea a doua a toamnei, iar celelalte zece autobuze electrice mari vor sosi la începutul primăverii anului viitor 

Alte autobuzele electrice, probabil de mici dimensiuni, adică aproximativ 6 metri lungime, vor putea fi cumpărate din economiile rezultate la licitațiile pe care primăria Suceava le derulează în legătură cu implementarea proiectului cu finanțare europeană (Axa 4 din programul Operațional Regional 2014-2020) privind sistemul de transport electric. Primarul Ion Lungu a anunțat în conferința săptămânală de presă din data de 4 martie că va face demersuri la București (Mi­nisterul Fondurilor Europene, probabil și Autoritatea de Management a POR) pentru ca banii reprezentând economiile de la licitații să fie alocați tot Primăriei în vederea achiziționării de autobuze electrice. Anunțul primarului a fost făcut în contextul în care în dimineața zilei de miercuri, 4 martie, edilul a semnat contractul pentru achiziția a 25 de autobuze electrice, iar valoarea a fost cu circa 9,4 milioane de lei sub cea estimată. Astfel, contractul semnat de Primărie cu SC BMC TRUK&BUS SA – o firmă cu capital turcesc având sediul în comuna ilfoveană Ciorogârla – a fost pentru suma de 47.775.000 lei fără TVA, în condițiile în care la licitație s-a estimat o valoare de 57,18 milioane lei a fi necesară pentru cele 25 de autobuze electrice.

Edilul a precizat că va solicita ca și celelalte sume reprezentând economii de la licitații privind autobaza și strada care duce spre autobază, precum și stațiile de autobuze să fie dirijate tot la Primărie pentru alte achiziții, poate chiar tot autobuze electrice. Totuși, la licitația pentru autobază economiile sunt simbolice, de ordinul sutelor de lei iar la licitația privind modernizarea străzii Vasile Pârvan și a peste 50 de stații de călători economiile rezultate sunt de circa 120 de mii de lei.

Ion Lungu a explicat că ar fi de preferat, dintr-un anume punct de vedere, ca din economiile ­res­pective să se achiziționeze de autobuze electrice mici, măcar 3 sau poate 5, dacă nu chiar mai multe deoarece acestea sunt utile mai ales la străzile mici sau zonele relative îndepărtate unde nu doar că este anevoios să circule cineva cu autobuzul, dar nu este nici eficient din punct de vedere economic. În replică la remarca privitoare la faptul că pentru achiziționarea a zece autobuze electrice de mici dimensiuni a fost organizată de două ori o licitație la Primărie – finanțarea europeană fiind de numai 9,14 milioane lei estimată – Ion Lungu a spus că sigur vor fi oferte depuse la o viitoare licitație. Ulterior, edilul ne-a declarat că este posibil ca valoarea de 9,14 milioane lei pentru zece autobuze electrice mici să fie însă cam mică și de aceea este posibil să fie suplimentată, poate și din economiile de la licitația pentru autobuze electrice mari. „Ceea ce cred eu că este important e faptul că vrem să mai achiziționăm alte autobuze electrice cu banii din economiile de la licitație”, a declarat primarul Ion Lungu.

Reamintim că despre primele 15 autobuze electrice mari contractul prevedere furnizarea acestora în șase luni iar edilul a precizat că din discuțiile cu furnizorul acesta din urmă și-a luat angajamentul să le furnizeze la finele lunii octombrie. Celelalte zece autobuze electrice mari vor fi furnizate, conform celor precizate de Ion Lungu, în primăvara lui 2021, cel mai probabil în martie, ceea ce ar însemna cam cu jumătate de an mai devreme de expirarea termenului contractual de 18 luni. Autobuzele electrice mari cumpărate de Primăria Suceava sunt produse de firma chinezească ZTE – care a fost terț susținător pentru BMC TRUK&BUS SA la licitația organizată de Primăria Suceava – bateriile și puterea de 340 kw, autonomie 250 km, motorizarea este de producție China, garanție 15 ani, garanție baterii 10 ani, 79 locuri din care 29 pe scaune, dotări camere supraveghere, afișaj electronic, sistem de locație AVL, sistem de climatizare, sistem de numărare călători, rampă pentru dizabilități.

Practic, cele 25 de autobuze electrice vor constitui – alături de alte 15 pe care Primăria le va primi în urma unei licitații derulate însă de MLPDA – al doilea parc de autobuze în Suceava, după cel de 33 de autobuze Iveco Irisbus care a fost adus în 2005 – 2006. Celor 40 de autobuze electrice mari li se vor adăuga încă 15 autobuze electrice mici (lungimea de aproximativ 6 metri) din care 5 au fost cumpărate pe fonduri elvețiene iar altele 10 prin fonduri europene – este vorba de cele care au fost deja prevăzute în proiectul cu finanțare europeană, nu și cele pe care primarul vrea să le achiziționeze în mod suplimentar.

Suceava a avut o strategie sensul de a cumpăra autobuze electrice pe fonduri europene – un memorandum fiind semnat în primăvara lui 2012 la Lisabona cu alte nouă orașe din diverse țări ale Uniunii Europene – dar au apărut întârzieri cauzate în primul rând de procedurile guvernamentale. De aceea, semnarea contractului de finanțare a fost amânată până în 2019 și de abia în a doua jumătate a anului trecut au putut demara licitațiile legate de dotările și lucrările din proiectul de introducere a sistemului de transport electric. Noul sistem de transport public nu are doar cele 55 de autobuze electrice (la care s-ar putea adăuga și altele dacă se permite utilizarea economiilor rezultate la licitații pentru achiziționarea altor mijloace de transport de călători), ci și stațiile de călători vor fi noi și prevăzute cu sistem electronic de informare a călătorilor, urmând a fi implementat sistemul e-ticketing. De asemenea, noul sistem de transport public va avea în vedere și o nouă autobază a diviziei electrice a TPL, cu tot cu modernizarea străzii ce duce spre respectiva autobază. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Astăzi începe ultimul modul din acest an școlar, în care elevii din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a au de susținut Evaluarea Națională

Miercuri, 8 mai, elevii și preșcolarii revin la cursuri, în modulul 5, ultimul din actualul …