Tuesday , May 7 2024

ANI – incompatibila cu seriozitatea: Doi fosti consilieri suceveni, `n conflict de interese pentru un garaj si un banner

Gheorghe Onofrei Raileanu

Doi consilieri locali din municipiul Suceava au fost inclu[i de ANI, al\turi de al]i 37 de consilieri jude]eni [i 39 de consilieri locali din restul ]\rii, `ntre „corup]ii” care s-au aflat `n incompatibilitate [i conflict de interese n Monica S\ndulescu ia `n considerare o posibil\ ac]ionare `n judecat\ [i spune c\ ea a pl\tit bani unei societ\]i a statului, nu a luat bani de la aceasta, `n vreme ce Gheorghe Onofrei R\ileanu sus]ine, de asemenea, c\ vrea s\ mearg\ `n instan]\ pentru c\, al\tur=ndu-i numele de cel al unor persoane care au f\cut afaceri grele pe bani publici, i-a stricat imaginea

Monica Sandulescu
Agen]ia Na]ional\ de Integritate (ANI) a constatat c\ 78 de consilieri jude]eni [i locali au fost `n incompatibilitate sau `n conflict de interese, dup\ ce au `ncheiat `n total peste 440 de contracte cu firme la care ace[tia sau rudele lor de]in ac]iuni sau p\r]i sociale, ob]in=nd astfel beneficii de aproximativ 8,5 milioane de euro. Printre ace[tia se num\r\ [i doi consilieri locali suceveni.
Este vorba despre Monica S\ndulescu – membr\ `n Consiliul Local (CL) Suceava din 2004 p=n\ `n 2012 [i Gheorghe Onofrei R\ileanu – aflat `n CL Suceava din anul 2008, el fiind ales [i `n 2012 pentru un nou mandat, p=n\ `n vara anului 2016. ~n ce o prive[te pe Monica S\ndulescu, ANI a g\sit `n neregul\ faptul c\ avea trei contracte de prest\ri servicii `ncheiate cu o institu]ie subordonat\ CL Suceava. Din punctul de vedere al ANI, a fost vorba de un conflict de interese administrativ, dar [i de o situa]ie de incompatibilitate.
Pe de alt\ parte, Monica S\ndulescu ne-a declarat c\, de fapt, cele trei contracte de prest\ri servicii ar fi, de fapt, f\cute de firma so]ului ei cu societatea TPL. „~n 2008, firma so]ului meu a `nchiriat de la TPL doi st=lpi pe care s\ pun\ materiale publicitare. ~n 2009 [i 2010, a fost un contract pentru un stegule] pe un st=lp al TPL, `n apropierea depozitului. Practic, nu am luat bani de la stat sau de la TPL, ci am dat bani. Am pl\tit pre]ul normal, cerut [i nu am executat alte lucr\ri. Nici nu [tiu ce servicii mi-a prestat mie sau so]ului meu TPL-ul. Chiar nu am voie eu, consilier local, s\ pun un banner? Asta e marea verificare a ANI? Mi-a adus un prejudiciu mare”, a declarat Monica S\nduleascu. Ea a precizat c\ ia `n calcul [i o posibil\ ac]ionare `n instan]\.
C=t `l prive[te pe Gheorghe Onofrei R\ileanu, acesta ar avea doar un contract de `nchirieri bunuri, `ncheiat cu o institu]ie subordonat\ CL Suceava. Potrivit ANI, situa]ia acestuia ar fi mai pu]in grav\, el afl=ndu-se doar `ntr-un conflict de interese administrativ. ~n schimb, Gheorghe Onofrei R\ileanu nu `[i explic\ despre ce contract de `nchiriere cu o unitate subordonat\ CL Suceava. „P=n\ `n 2008, am avut contracte cu ACET [i cu Termica. Am notificat conducerile celor dou\ societ\]i c\ nu mai pot continua raporturile pentru c\, `ntre timp, devenisem consilier local. Probabil c\ `nchirierea de bunuri la care se refer\ ANI ar fi, de fapt, nu cu o institu]ie subordonat\ Consiliului Local, ci este contractul de `nchiriere al unui teren, `n cartierul George Enescu, pentru construirea unui garaj. Contractul este `ns\ de la `nceputul anilor ’90 iar eu am fost printre primii care am ridicat un garaj acolo”, a declarat Gheorghe R\ileanu Onofrei. El a precizat c\ a mai fost contactat de alte persoane care l-au `ntrebat cu privie la situa]ia de la ANI [i a spus c\ i se pare ridicol ca pentru un contract de `nchiriere a unei suprafe]e de vreo 24 de metri p\tra]i pe care [i-a f\cut un garaj s\ fie trecut de ANI printre cei care sunt `n conflict de interese. „Oricum m\ duc `n instan]\ cu ei. M-au f\cut cu ou [i cu o]et. M-au b\gat, `n comunicatul ANI, al\turi de al]ii care au nereguli de ordinul milioanelor iar eu doar am un garaj. Indiferent cine este vinovat – ANI sau cineva de pe plan local – voi merge `n instan]\”, ne-a declarat Gheorghe R\ileanu Onofrei.
n ANI face o prezentare general\ iar detaliile despre fiecare consilier `n parte sunt foarte pu]ine
Pe de alt\ parte, ANI acuz\, `n comunicatul postat pe site-ul institu]iei, lipsa de transparen]\ a procesului decizional pe plan local care, coroborat\ cu nivelul sc\zut de acces la informa]ii de interes public al majorit\]ii locuitorilor din mediul urban [i rural, reprezint\ factori destabilizatori la adresa societ\]ii rom=ne[ti. „Unul dintre principalii factori corozivi ai imaginii autorit\]ilor locale [i a percep]iei acestora de c\tre popula]ie este reprezentat de nenum\rate cazuri aduse la cuno[tin]a opiniei publice de c\tre mass-media, de ale[i locali care desf\[oar\ activit\]i economice cu administra]ia public\ local\, exercit=ndu-[i influen]a, formal sau informal, din calitatea de ale[i locali. Astfel, s-a ajuns la acceptarea general\ de c\tre opinia public\ a ideii c\ ale[ii locali se `mbog\]esc rapid prin dezvoltarea rela]iilor de natur\ comercial\ cu institu]iile `n cadrul c\rora `[i desf\[oara activitatea, cu `nc\lcarea prevederilor legale referitoare la regimul juridic al conflictelor de interese [i al incompatibilit\]ilor. Aceast\ situa]ie a condus la necesitatea abord\rii conflictelor de interese `n plan preventiv”, se arat\ `ntr-un comunicat de pres\ de vineri al Agen]iei Na]ionale de Integritate (ANI).
Astfel, `n urma unei analize a Agen]iei Na]ionale de Integritate care a avut loc `n perioada septembrie 2011 – februarie 2012, la nivelul administra]iei publice locale (89 de entit\]i analizate), au fost `ncepute procedurile de evaluare `n cazul a 190 de consilieri jude]eni [i locali, `n vederea verific\rii respect\rii regimului juridic al conflictelor de interese [i al incompatibilit\]ilor `n mandatul 2008 – 2012. La finalizarea verific\rilor a fost identificat\ `nc\lcarea regimului juridic al conflictelor de interese `n materie administrativ\, penal\ [i al incompatibilit\]ilor `n cazul a 78 de consilieri jude]eni [i locali.
~n urma evalu\rilor `ncepute `n 13 martie 2012 au fost constatate, de c\tre ANI, `nc\lcarea regimului juridic al conflictelor de interese [i incompatibilit\]ilor de c\tre 37 de consilieri jude]eni [i 41 de consilieri locali; nou\ cazuri privind `nc\lcarea regimului juridic al conflictului de interese administrativ; 33 de cazuri privind existen]a indiciilor referitoare la posibila s\v=r[ire a infrac]iunii de conflict de interese; 75 de cazuri privind `nc\lcarea regimului juridic al incompatibilit\]ilor; 16 cazuri privind existen]a indiciilor referitoare la posibila s\v=r[ire a infrac]iunii de fals `n declara]ii; un caz privind existen]a indiciilor referitoare la posibila s\v=r[ire a unor infrac]iuni asimilate faptelor de corup]ie.
Cei 78 de ale[i locali `n cazul c\rora s-a constatat `nc\lcarea regimului juridic al conflictului de interese administrativ [i penal [i al incompatibilit\]ilor au `ncheiat, emis sau aprobat `n total 654 de facturi de achizi]ii directe [i 443 de contracte cu societ\]ile comerciale la care ace[tia, so]ul sau so]ia lor de]in ac]iuni sau p\r]i sociale. „Valoarea total\ a beneficiilor patrimoniale ob]inute de c\tre cei 78 consilieri jude]eni [i consilieri locali este de 37.952.350 lei (aproximativ 8.510.000 euro)”, a precizat ANI.
~n cazul celor 78 de consilieri jude]e [i locali, ANI a dispus sesizarea organelor judiciare cu privire la posibila s\v=r[ire a infrac]iunilor de conflict de interese, fals `n declara]ii, precum [i a unor infrac]iuni asimilate faptelor de corup]ie. Totodat\, au fost `ncepute demersurile `n vederea anul\rii contractelor `ncheiate cu `nc\lcarea prevederilor legale privind conflictul de interese. „Complementar, fapta persoanei cu privire la care s-a constatat nerespectarea regimului juridic al conflictului de interese sau al incompatibilit\]ii constituie temei pentru eliberarea din func]ie, precum [i interdic]ia de a mai ocupa o func]ie sau o demnitate public\ pe o perioad\ de trei ani de la data r\m=nerii definitive a raportului, ori, dup\ caz, constituie abatere disciplinar\ [i se sanc]ioneaz\ potrivit reglement\rilor aplicabile demnit\]ii [i func]iei respective”, a precizat ANI.
n ce spune legea?
Potrivit articolului 90, alineatul 1 din Legea 161/2003, „consilierii locali [i consilierii jude]eni care au […] calitatea de ac]ionar sau asociat la societ\]ile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unit\]i administrativ-teritoriale, nu pot `ncheia contracte comerciale de prest\ri de servicii, de executare de lucr\ri, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autorit\]ile administra]iei publice locale din care fac parte, cu institu]iile sau regiile autonome de interes local aflate `n subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau jude]ean respectiv ori cu societ\]ile comerciale `nfiin]ate de consiliile locale sau consiliile jude]ene respective”.
Totodat\, regimul juridic al conflictelor de interese aplicabil consilierilor jude]eni [i locali este stabilit de articolul 46 din Legea 215/2001 – Legea administra]iei publice locale, conform c\ruia „nu poate lua parte la deliberare [i la adoptarea hot\r=rilor consilierul local care, fie personal, fie prin so], so]ie, afini sau rude p=n\ la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial `n problema supus\ dezbaterilor consiliului local”, iar „hot\r=rile adoptate de consiliul local cu `nc\lcarea dispozi]iilor legale sunt nule de drept. Nulitatea se constat\ de c\tre instan]a de contencios administrativ. Ac]iunea poate fi introdus\ de orice persoan\ interesat\”.
Conform dispozi]iilor articolului 2531 din Codul Penal, „conflictul de interese const\ `n `ndeplinirea, `n exerci]iul atribu]iilor de serviciu, a unui act ori participarea la luarea unei decizii prin care s-a realizat, direct sau indirect, un folos material pentru sine, so]ul s\u, o rud\ ori un afin p=n\ la gradul II inclusiv”.
Potrivit Legii 176/2010, „fapta persoanei cu privire la care s-a constatat c\ a emis un act administrativ, a `ncheiat un act juridic, a luat o decizie sau a participat la luarea unei decizii cu `nc\lcarea obliga]iilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinar\ [i se sanc]ioneaz\ potrivit reglement\rii aplicabile demnit\]ii, func]iei sau activit\]ii respective”. (Dan PRICOPE)

Vezi si

”Argumentele tăcute” ale Învierii lui Hristos – Pastorala ÎPS Părinte Calinic la Praznicul Învierii Domnului – 2024

PREACUVIOSULUI CIN MONAHAL, PREACUCERNICULUI CLER, ȘI DREPTMĂRITORILOR CREȘTINI DIN ARHIEPISCOPIA SUCEVEI ȘI RĂDĂUȚILOR Har, pace și …

No comments

  1. probele de fraudare ale celor dou, Iordachel si Mona, au fost prezentate si in presa locala suceveana si la tv. Sa scape Cristina Iordachel i-a amenintat pe sefii de la partid dar acestia nu au fost impresionati.

  2. Cel cu probele, fii sigur ca sunt la procurori. Mai devreme sau mai tarziu vor iesi la lumina. Apropo daca are NUP poate o numeste iar la Cas suceava ca l-au schimbat pe Bleortu. Pacat

  3. cine a dat autorizatie de constructie pentru garajele construite langa cartodrom anul acesta pe conducta de apa ?daca nu au autorizatie cine le-a dat voie sa constuiasca? oricum urbanismul suceava stie-cerasla prelipceanu @ floristeanu !Poate face putina ordine d-l Nechifor si sparge gasaca de penali din urbanismul primariei.

  4. “mona”-o fi cea adevarata de i ia apararea cu atata inversunare? De fapt tupeu! Cine le o fi sustinut?

  5. Tanti Mona ! Las-o moarta , cum se spune ! . Autoritatile n-au decat sa caute vinovatii , ca de asta le platim . In rest , ramane cum am stabilit . Sunt harsit in treburi din astea si stiu ce spun . Ma faci sa rad cand spui de mecanismul avizarilor . Povesti pentru neavizati .

  6. angajat DGASPC

    Bogaci la fel ca Toma . Se spune ca …., Cristina Iordachel a fraudat, Ai dovezi? de ce nu le dai procurorului care anchetaza cazul. La fel si Sandulescu… mare frauda la DGASPC acum vreo doi ani ..si tot numai minciuni si invidie. Dupa doi ani de verificari are NUP. ( neinceperea urmaririi penale) . Deci nu este vinovata, poate greseli administrative a facut , dar penale se dovedeste ca nu . Si atunci despre ce vorbim ? Parerea celor ca tine care sunt niste frustrati si nu stiu decat sa faca rau si sa imprastie noroi si venin in jurul lor chiar nu mai conteaza. In timp se dovedeste ca sunt doar polite de platit……URAT!!! din partea voastra. Cred ca va vine si voua cat de curand randul .
    Eu stiu ca a facut mult bine , mai intereseazate si ai sa vezi.

  7. Se spune ca cine se aseamana se aduna! Cea cu care este in poza este Cristina Iordachel, de la Casa de Asigurari Suceava care a fraudat miliarde si nu se mai aude nimic de ea! Se cunoaste ca aceasta directoare ar fi facut mult rau unor persoane de la DGASP

  8. Toma daca ai dovezi de ce nu le predai autoritatolor care verifica acest lucru?… si atunci cu siguranta ai avea dreptul la asa opinii!
    Faptul ca doar arunci cu noroi si te ascunzi sub un pseudonim te face sa fii la fel ca toti ceilalti care asta au facut in ultimii ani, doar au spus despre unii si altii numai tampenii fara dovezi , fara curajul de a si le asuma pentru a fi trasi la raspundere pentru calomnie .Din cunostintele mele comisia de urbanism doar avizeaza comform legii proiectele de hotarari si cosiliul local aproba acele concesiuni , inchirieri , puz-uri,etc…Pe intelesul tau……. cosiliul aproba nu comisia . Da ce sa-i faci ! e greu sa citesti o lege si sa te documentezi… e mai usor sa mananci ce faci in buda. Iar ce a facut ANI e de rasul curcilor… asta inseamna ca cei care sunt consilieri locali nu mai au voie sa bea apa , sa foloseasca canalizarea sa foloseasca transportul local , sa aiba caldura iarna doar pt ca aceste socitetati sunt ale Consiliului Local? Absurd!!!!!

  9. Nu-i asta caimacul afacerilor dubioase in cazul madam Sandulescu . Daca se scormoneste mai adanc in activitatea Comisiei de urbanism , se va vedea ce avantaje ai daca zici ca esti mare consilier si ai painea si cutitul in domeniul respectiv . Sunt o gramada de avize cu ciubote rosii , avize pe care cei din bransa le stiu bine . Un exemplu minor este si o cladire care s-a ridicat pe B-dul Marasesti , ciupind trotuarul si deranjand pe toti .